رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اسفند ۱۴۰۱

سیری در زنجان ، دارالسعادة ایران

اشتراک گذاری

سیری در زنجان قصد دارد شما را با جاذبه های گردشگری و طبیعی این شهر زیبا و تاریخی بیشتر آشنا کند.شهر زنجان مرکز استانی به همین نام در قسمت شمال غربی ایران است و از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است. آب و هوای فوق العاده مطبوع در زنجان موجب شده که به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شود. همچنین فرهنگ مردم شهر زنجان و مهمان نوازیشان زبانزد عام و خاص می باشد و از طرفی باید توجه داشته باشید که در این شهر جاذبه های گردشگری و تاریخی متعددی واقع شده که دیدن از آن خالی از لطف نخواهد بود.

سیری در زنجان

معرفی شهر زنجان

زَنجان یا زَنگان مرکز استان زنجان و شهرستان زنجان است و براساس آمار منتشر شده دارای ۴۳۰٬۸۷۱ نفر جمعیت در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بیستمین شهر کشور از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود.همسایگان زنجان شهرهای قزوین از سمت شرقی، از سمت جنوب غربی و غرب استان کردستان، از سمت شمال با اردبیل و آذربایجان شرقی، با گیلان از سمت شمال شرقی و از سمت جنوب با همدان هستند.
این شهر در حال حاضر دارای معادن معدنی، فلزی و غیرفلزی است و به طور کلی استان زنجان یکی از ثروتمندترین استان های ایران از این لحاظ به حساب آمده که در صادرات غیر نفتی ایران نقش زیادی دارد. با این حال باید توجه داشته باشید که سالانه به دلایل مختلف گردشگران زیادی به این شهر و استان سفر می کنند.

سیری در زنجان

جاذبه های گردشگری زنجان

بازار زنجان

این‌جا بوی زندگی جاری‌ست. بازار بزرگ زنجان، بلندترین بازار ایران و جالب‌ترین در بین جاهای دیدنی زنجان است و با سقف آجری و سراها و چای‌خانه‌ها، قسمت‌های زیادی برای بازدید دارد. اگر به بازار زنجان رفتید به «سرای ملک» حتما سری بزنید. سکوتی بی‌نظیر این‌جا برقرار است که ناگهان شما را وارد جهانی دیگر می‌کند.
یکی دیگر از جاهای جذاب این بازار، سفره‌خانه و چای‌خانه‌ حاج‌داداش است که حتما به یک‌بار دیدن می‌ارزد. بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود؛ از جمله راسته‌ی زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته‌ی دیگر که این تقسیم‌بندی از نظر حفظ حقوق صنفی و کنترل قیمت کالاهای عرضه‌شده دارای اهمیت است. این نکته نمایان‌گر افکار بلندِ طراحان و بانیان این بازار است. ۵ مسجد «چهلستون»، «آقا سید فتح الله»، «جامع»، «حجت‌الاسلام و ملار» در این قسمت بازار واقع شده‌اند.
آدرس:زنجان، خیابان امام

سیری در زنجان

موزه رختشویخانه

رختشویخانه، منحصربه‌فردترین جای دیدنی زنجان است. در زمان قاجار، حاکم زنجان، این‌جا را برای راحتی زنان ساخت. این مکان، محلی برای رخت شستن زنان زنجان بوده است. انشعابی از قنات، برای رساندن آب به این محل ساخته شده و زنان می‌توانستند در محیطی خصوصی در فصل سرد یا گرم سال در اینجا رخت بشورند.
حیاط رختشویخانه بسیار زیباست و توصیه می‌کنیم که وقتی به خیابان سعدی رفتید، حتماً رختشویخانه را ببینید. در کنار رختشویخانه به بازار صنایع‌دستی هم سری بزنید و در پایان در شربتخانه، یک شربت باب میل خودتان بخورید و از یک گشت‌وگذار خاص لذت ببرید.
آدرس: زنجان، خیابان سعدی، کوچه فرهنگ

سیری در زنجان

موزه باستان شناسی و مردان نمکی

عمارت ذوالفقاری یکی از بناهای به‌جای مانده از دوران قاجار است که زمانی ساختمان اداری و مسکونی حکمران این شهر به شمار می‌رفت. این عمارت در حال حاضر به نام موزه باستان‌شناسی زنجان شناخته می‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید که متعلق به دوران هخامنشی است را تماشا کنید.

سیری در زنجان

موزه‌ نسخ خطی زنجان

موزه‌ نسخ خطی زنجان یکی از خاص‌ترین موزه‌های زنجان است. همواره کتاب‌های خطی ارزش بسیار بیشتری از کتاب‌های چاپی دارند. از کتاب‌های خطی مهم فقط در موزه‌های مهم نگهداری می‌شود. برخی از آن‌ها در طول تاریخ آسیب‌های بسیاری دیدند و به همین خاطر آن‌ها را بازسازی کردند و در شیشه‌های مخصوص به نمایش می‌گذارند. موزه‌ نسخ خطی در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای کلی آرامگاه در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع قرار دارد و دارای یک ورودی زیبا ب پلان ۵ضلعی است. در چهار ضلع ورودی، سکوهایی را تعبیه کرده‌اند تا بتوانید روی آن بنشینید. بالای طاق نماهای شمال‌غرب و شمال‌شرق، می‌توانید مقرنس‌های گچی زیبا به رنگ آبی را تماشا کنید. این موزه از آثار بسیار نفیس و ارزشمند نگهداری می‌کند.
آدرس: شهرستان زنجان، بلوار استقلال، روبروی شهرداری ناحیه ۲، مقبره میرزا مهدی

سیری در زنجان

حمام سنتی حاج داداش

حمام حاج داداش یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان است که هنوز بعد از گذشت چندین سال بافت خود را حفظ کرده و با تغییر اندک و کمی تزیینات زیبا به سفره‌خانه‌ای جذاب برای استفاده گردشگران و مردم تبدیل شده است. این حمام دیدنی با کاشی‌هایی به رنگ زرد، آبی تیره، آبی روشن و فیروزه‌ای مزین شده است.
آدرس:زنجان، خیابان فردوسی، راسته پایین بازار بزرگ زنجان، روبروی مسجد میرزایی

سیری در زنجان

باغ و عمارت معین زنجان

باغ و عمارت معین در بخش جنوب‌غربی این شهر قرار دارد. این عمارت از شمال به رودخانه زنجان محدود می‌شود. قدمت باغ و عمارت معین زنجان به دوران قاجار باز می‌گردد. فضای داخلی باغ را با الهام از قصرهای دوران قاجار طراحی کرده‌اند. بنای این ساختمان کاملاً متقارن است. دو اتاق این عمارت بیشترین زاویه اشراف به باغ را دارند. ایوانی بزرگ و سرتاسری در بخش جنوبی عمارت وجود دارد. برای دسترسی به ای ایوان باید از پله‌های شرقی و غربی که در حیاط قرار دارند استفاده کنید. باغ معین بسیار باصفا و دوست‌داشتنی است. در فضای داخل عمارت نیز می‌توانید از تماشای تزئینات هنرمندانه معماری لذت ببرید. همچنین برای گرفتن عکس یادگاری جان می‌دهد.
آدرس: ضلع جنوب غربی زنجان و در مجاورت شمال رودخانه زنجانرود و غرب پل سردارخانه

سیری در زنجان

کاروانسرای سنگی زنجان

کاروانسرای سنگی زنان در مسیر جاده کمربندی زنجان به میانه، درست رو‌به‌روی ایستگاه قطار این شهر قرار دارد. قدمت این کاروانسرای قدیمی به دوران صفویه باز می‌گردد. یعنی حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. در حال حاضر این کاروانسرای زیبا را به‌صورت کامل باسازسازی کرده‌اند. بعد بازسازی، این کاروانسرا به یک رستوران سنتی تبدیل شد. کاروانسرای سنگی  یکی از آثار ملی ایران است. در صورتی که به حضور در رستوران‌های سنتی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به کاروانسرای سنگی زنجان بزنید.
آدرس: جاده کمربندی زنجان به میانه، روبروی ایستگاه قطار زنجان

سیری در زنجان

پل تاریخی میر بهاءالدین

این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. پل میر بهاءالدین که روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد. وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید. یک محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت است.
در امتداد آن پل میر بهاءالدین پیداست. وقتی به پل رسیدید روی پل بروید و آن سمت پل باغ‌های شخصی زیبا را ببینید. راهی هم که در ادامه هست بسیار زیبا و پردرخت است. متأسفانه خیلی به این پل رسیدگی نکرده‌اند. هرچند وقتی‌که آن را می‌بینید شما هم با ما هم‌عقیده خواهید بود که جاذبه‌ای خاص و زیبا است و حیف است که در رسیدگی به آن کم‌کاری شده است.
آدرس: زنجان، روی رودخانه زنجان رود

سیری در زنجان

آبشار شارشار

این آبشار از مناظر طبیعی بی‌نظیر آن محسوب می‌شود. اگر به دیدن مناظر طبیعی و آبشار علاقه‌مند هستید، حتما نباید به استان‌های شمالی کشورمان بروید. در شمال شرقی شهر زنجان و در پنج کیلومتری دریاچه‌ی سد تهم، آبشاری زیبا از ارتفاعات صخره‌ای فرو می‌ریزد و منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کند. آبشار شارشار یکی از بهترین موقعیت‌های مکانی برای طرفداران رشته ورزشی کوهنوردی است. شما می‌توانید بدون مهارت کوهنوردی تا نزدیکی این آبشار بیایید، اما بالا رفتن از آن، نیاز به مهارت و تجهیزات کوهنوردی دارد.
آدرس: زنجان، شمال باختری زنجان، منطقه تهم
سیری در زنجان

غار کتله خور

غار کتله خور بزرگ‌ترین غار خشکی آبی جهان است که در جنوب خدابنده در ۸۰ کیلومتری استان زنجان قرار گرفته است. این غار که مزین به قندیل‌های رنگی آویزان از سقف است، از سه طبقه با گذرگاه‌های اصلی و تونل‌های فرعی بسیار تشکیل شده است. امکانات رفاهی و تفریحی نیز در نزدیکی این غار شگفت‌انگیز برای رفاه حال گردشگران فراهم شده است.
این غار سه طبقه هنوز بخش‌های حفاری نشده بسیاری دارد و بخش بزرگی از آن نیز برای گردشگران عادی در دسترس نیست و صرفا غارنوردان حرفه‌ای می‌توانند از این بخش‌ها بازدید کنند؛‌ اما همان بخشی که برای بازدید عموم در دسترس است نیز بسیار بزرگ و طولانی است و اگر علاقه‌مند به غار و استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌ها باشید، حداقل دو ساعت در داخل این غار خواهید بود.
کارشناسان معتقدند این غار تقریبا همسن غار علیصدر همدان است؛ اما دو تفاوت اصلی دارند؛ یکی اینکه غار علیصدر آبی است ولی کتله خور کاملا خشک است و می‌توانید داخل آن قدم بزنید. دوم اینکه خلوص آهک غار کتله خور بیشتر است که باعث شده نمای داخل آن زیباتر و مسحورکننده‌تر باشد.
آدرس: زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، نزدیکی گرماب

سیری در زنجان

دودکش جن

خرافات همواره با فرهنگ باستانی مردم محلی عجین است و گاهی باعث خلق داستان‌های غیر قابل باوری می‌شود که دهان به دهان و نسل به نسل روایت می‌شوند. در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم و دانش، هر پدیده را به عوامل ماورایی و فرا زمینی نسبت می‌دادند. دودکش جن که یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود، نمونه‌ای از همین موارد است. دودکش جن نام صخره‌هایی است که در اثر فرسایش به شکل مناره‌هایی بلند در آمده‌اند. برخی از محلیان آن را از دور به شکل دودکش‌هایی عظیم می‌دیدند و بر این باور بودند که اینها را اجنه ساخته‌اند.

اما در حقیقت همه این صخره‌ها در اثر پدیده زمین شناسی با نام «هودو» تشکیل شده‌اند. پس با خیال راحت از این جاذبه دیدنی بازدید کنید و نگران حضور دیو و اجنه نباشید! همچنین در نزدیکی دودکش جن، قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که به تخت دیو مشهور است. این قلعه نیز دارای قدمت هزاران ساله است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس: ۱۲۰ کیلومتری زنجان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان

سیری در زنجان

مسجد حسینیه‌ اعظم

تصویر ماه محرم زنجان در تلویزیون معمولاً دسته‌ی عزاداری حسینیه‌ی اعظم را نشان می‌دهد. این حسینیه که حالا در این شهر بسیار جاافتاده شده و به آن رسیده‌اند، با گنبد طلایی خود یکی از نشان‌های شهر هست. اگر از کمربندی جنوبی حرکت کنید، آن را خواهید دید و درست رو‌به‌روی پل سیدالشهدا قرار دارد. از درون شهر هم اگر بخواهید به آن بروید، در خیابان فردوسی است. در این حسینیه بخشی از فرهنگ زنجان را خواهید دید و از دیدنش شگفت‌زده خواهید شد.
آدرس: شهر زنجان، خیابان فردوسی

سیری در زنجان

مسجد جامع زنجان

در ورودی بازار و روبه‌روی سبزه‌میدان که محل جالبی‌ست و دست‌فروشان شهر چیزهایی نایاب می‌فروشند، درب مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از درون ورودی بازار کنار آن‌هم دسترسی دارد. حوزه‌ی علمیه این شهر در این مسجد برپاست که همین‌الان هم مشغول به‌کار است. کاشی‌کاری و آجرکاری مسجد جامع دیدنی است و به‌علاوه حوض بزرگ وسط حیاط و محل نماز جماعت، بسیار فضای جالبی دارد. اگر به‌وقت اذان آن‌جا بروید، فضای کامل‌تری از یک مسجد روحانی را شاهد خواهید بود.
آدرس: زنجان، خیابان امام خمینی

سیری در زنجان

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی زنجان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای زنجان

روستای شیلاندر

روستای چیلاندر یاشیلاندر در ۶۴ کیلومتری این شهر واقع شده است . این روستا یکی از زیباترین روستاهای استان زنجان است و پس از گذر از روستای تهم و روستای علی آباد قرار گرفته و از روستاهای با معماری پلکانی می‌باشد.جاده منتهی به این روستا جاده زنجان – طارم (زنجان – تهم) است که بعد از گذر از سد زیبای تهم و روستای تهم توسط یک جاده فرعی خاکی به این روستا می‌رسد .
معماری این روستا شبیه ماسوله است که به شکل حیرت آوری در بافت کوهستانی قرار گرفته است . وجود آبشارهای فراوان ، به زیبایی این روستا افزوده است و طبیعت بکر و شاداب منطقه نیز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند .
اهالی روستا چند سالی است که روستا را تخلیه کرده و تقریبا این روستای زیبا با معماری پلکانی خالی از سکنه می‌باشد. بازگشت اهالی روستا و آغاز فعالیت‌های اجتماعی از عوامل مهم تاثیر گذار در جذب گردشگر در این منطقه و باعث بازگشت روستائیان به روستا می‌باشد.
روستای شیلاندر با دارا بودن طبیعت بکر یکی از بهترین مناطق کوهستانی برای طبیعت گردی به شمار می‌آید.شیلاندر به گونه ای است که هم طبیعت گردان ماهر از آن به خوبی یاد میکنند و هم افرادی که فقط برای سیاحت به این روستا می‌آیند.

سیری در زنجان

روستای زرنان

طبیعتی بکر و دیدنی زرنان در ۱۰ کیلومتری زنجان قرار گرفته است .این روستا به دلیل پخت نانهای زرد رنگش به ای نام معروف شده است . این روستا طبیعت زیبا و آب و هوای خوبی دارد .

سیری در زنجان

روستای نیماور

یکی از روستاهای زنجان که دارای طبیعتی بی نظیرو سرسبز است روستای نیماور است .روستای نیماور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان می باشد. نیماور طبیعت زیبا و باغات سرسبزی دارد.

سیری در زنجان

غذاهای محلی زنجان

خورش آلوچه با مرغ

این غذا ، یکی از اصیل‌ترین غذاهای زنجان به شمار می‌رود که طعم بی‌نظیرش را مدیون آلوهای محلی و خوش‌طعم آن است. اگر طرفدار طعم‌های لطیف و شیرین هستید و از طعم آلوی محلی خوشتان می‌آید، قطعا یکی از طرفداران پروپاقرص خورش آلوچه با مرغ  خواهید شد. مواد اصلی این غذای پرطرفدار زنجانی را مرغ، آلوی برغای، هویج، پیازداغ،رب و ادویه تشکیل می‌دهد. بعد از نیم‌پز شدن مرغ‌ها با پیاز و ادویه، آلوی خیس خورده و سرخ شده را با یک لیوان آب می‌پزند. هویج‌ها را هم در روغن تفت می‌دهند و سپس همه مواد را به علاوه مرغ‌ها با هم مخلوط می‌کنند و تا جا افتادن خورش صبر می‌کنند.

سیری در زنجان

پیازو

این غذا از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که پخت آن فوت کوزه‌گری مادربزرگ‌ها را نیاز دارد. این غذای مقوی و خوشمزه، در گذشته بیشتر در وعده شام آماده میشد و گرمای غذا در شب‌های سرد زمستان، حس خوبی را منتقل می‌کرد. مواد تشکیل‌دهنده این غذا زیاد و پر و پیمان است. اگر بخواهیم مواد اولیه پیازو را نام ببریم، باید به پیاز خرد شده، گردو، ماده خاصی به نام تورتا که عصاره روغن حیوانیست، ادویه، گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی خرد شده، رب گوجه فرنگی، عدس، لپه، برگه زردآلو، آلوچه و سیب زمینی اشاره کنیم.

سیری در زنجان

بوغدا آشی

این آش از جمله محبوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای زنجان در گروه آش‌ها است. در زبان ترکی بوغدا به معنی گندم است و بوغدا آشی یعنی آش گندم! سبزی این آش فوق‌العاده، اسفناج است که با خاصیت فراوان، کلسیم و ویتامین‌های A,E,B برای سلامتی شما ضروری است. اسفناج برای درمان یبوست نیز مفید است و به کسانی که با این مشکل رو به رو هستند، پیشنهاد می‌شود بوغدا آشی را در رژیم غذاییشان جای دهند.
در این غذا موادی همچون اسفناج، حبوبات، گندم، پیاز، روغن و ادویه و آرد وجود دارد.

سیری در زنجان

آش ترش

این آش بهترین گزینه در میان غذاهای زنجان و برای کسانی است که طعم ترش یا ملس را می‌پسندند. این آش بسیار خوشمزه از ترکیب حبوبات، سیب‌زمینی، هویج، آلوی ریز، برگه زردآلو، لبو، رشته آشی، جو پرک، سیر و سرکه درست می‌شود. لبو رنگ آش را بی‌نظیر می‌کند و آلو و برگه زردآلو، طعم خوبی را به آن می‌بخشند. بیشتر کسانیکه طرفدار طعم ترش در این آش هستند، به آن سرکه اضافه می‌کنند و کسانی که طعم‌های ملس را بیشتر می‌پسندند، ترکیبی از سرکه و شکر را به آب اضافه می‌کنند.

سیری در زنجان

شش انداز

این غذا غذایی مقوی با خاصیت بسیار زیاد است. این غذا از جمله غذاهای این شهر است که ریشه در یک فرهنگ و سنت قدیمی دارد. شش انداز بیشتر در شب چهارشنبه سوری طبخ می‌شود و اهالی زنجان، شادی و دورهم بودن این شب را همراه با شش انداز ، به نوروز وصل می‌کنند. اگر علاقه‌مندید تا محتویات این غذای محلی را بدانید باید بگوییم که این غذا از ترکیب خرما، گردو، کشمش و پیازداغ و اضافه شدن تخم‌مرغ‌هایی که از قبل خوب هم خورده‌اند پخته می‌شود. آن‌هایی که طعم شیرین دوست دارند، روی شش انداز مقداری شیره انگور می‌ریزند.

سیری در زنجان

جغور بغور

زنجانی‌ها برای تهیه جغور بغور (جیغیر بیغیر) از دل و جگر و قلوه گوسفند همراه با غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید این خوراک در زنجان به‌عنوان صبحانه میل می‌شود و در سفر به این منطقه خواهید دید که دکه‌ها و رستوران‌های زیادی در طول صبح، جغور بغور داغ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند. این غذا بعد از پخت، همراه با نان سرو می‌شود.

سیری در زنجان

علم سلات

این صبحانه یکی از قدیمی‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای زنجان است که علاوه‌بر ترکیب فوق‌العاده و طعم بی‌نظیرش، ارزش غذایی بالایی دارد. این غذای سنتی و کهن بیشتر در شهرستان ابهر استان زنجان طبخ می‌شود و در گذشته به عنوان صبحانه‌ای مقوی در روزهای سرد زمستان نوش جان می‌شده‌است. علم سلات از گوشت، گندم، نخود، لوبیا، عدس، هویج، چغندر، فلفل، سیب زمینی، روغن، زردچوبه، زردآلو و آلوچه تشکیل می شود. بعد از پختن همه این مواد با هم، آن را درون خمره‌ای سفالی می‌ریزند و در خمره‌ را با خمیر می‌پوشانند. سپس آن را درون تنور می‌پزند و علم سلات آماده خوردن می‌شود.
علم سلات یک وعده غذایی کامل است که خصوصا به عنوان صبحانه، می‌تواند انرژی زیادی را در بدن ذخیره کند. این روزها این غذا را به ندرت طبخ می‌کنند، اما اگر میهمان زنجان بودید، حتما آن را نوش جان کنید.

از دیگر غذاهای محلی زنجان می توان به کله جوش ، کشک و بادمجان ،کوفته برنجی ، آش شیرو… اشاره کرد.

هتل های زنجان

هتل بزرگ زنجان

این هتل از مجلل‌ترین و لوکس ترین هتل های زنجان است که با امکانات و خدماتی ویژه از مهمانان پذیرایی می‌کند. این هتل لوکس، دارای ۴۸ اتاق است که تمامی اتاق‌های آن مجهز به امکاناتی کامل هستند و از درون آن‌ها، چشم‌اندازی خیره‌کننده از جنگل و فضای سبز به چشم می‌خورد. از مهم‌ترین امکانات رفاهی هتل بزرگ زنجان می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، اینترنت وای‌فای، فروشگاه، سالن کنفرانس، سالن اجتماعات و… اشاره کرد. به‌علاوه موقعیت مکانی مناسب این هتل باعث شده است تا مهمانان آن، دسترسی مناسب و راحتی به فرودگاه، راه‌آهن، ترمینال و جاهای دیدنی زنجان داشته باشند. توجه کنید که این هتل فقط ۶ کیلو‌متر با راه‌آهن شهر فاصله دارد، به همین سبب اگر برای خرید بلیط قطار زنجان اقدام کرده‌اید و می‌خواهید رفت‌و‌برگشت شما به این شهر با قطار باشد، بی‌شک هتل بزرگ، از مناسب‌ترین اقامتگاه‌ها برای شماست.
آدرس: زنجان، ضلع شمالی میدان بسیج.

سیری در زنجان

هتل جهانگردی زنجان

این هتل از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین هتل های زنجان به‌ شمار می‌آید. اگر عاشق جاذبه‌های تاریخی و بنا‌های باستانی هستید، این هتل از بهترین سکونتگاه‌های شهر زنجان برای شماست؛‌ چرا‌که در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی همچون موزه رخت‌شور‌خانه از مجموعه موزه های زنجان و بازار سرپوشیده قدیم زنجان قرار دارد. این هتل دارای ۱۵ اتاق و یک سوئیت کاملاً مجهز است. سیستم سرمایشی و گرمایشی، یخچال، تلویزیون، سرویس بهداشتی و حمام مجزا و… از امکانات اتاق‌های هتل جهانگردی زنجان هستند. همچنین خوب است اشاره کنیم که این هتل دارای امکاناتی همچون پارکینگ، نمازخانه و اینترنت وای‌فای است.
آدرس: زنجان، بلوار خرمشهر، جنب سازمان صداوسیما.

سیری در زنجان

هتل پیام زنجان

این هتل از دیگر هتل های زنجان است که با محیط آرام و دل‌نشینی که دارد، مقصدی مناسب برای اقامت و استراحت به‌ شمار می‌آید. این هتل سه ستاره دارای ۳۰ اتاق مجزا با فضایی تمیز و مرتب و امکاناتی رضایت‌بخش است. از مهم‌ترین امکانات اتاق‌های هتل پیام می‌توان به تلویزیون، چیلر، مبلمان، چای‌ساز، لوازم بهداشتی، سرویس بهداشتی اختصاصی و… اشاره کرد. به‌علاوه خوب است اشاره کنیم که این هتل دارای بخش‌ها و امکاناتی همچون سالن ورزشی، سالن همایش، رستوران، کافی‌شاپ، نماز‌خانه، پارکینگ، اینترنت وای‌فای، خشک‌شویی و… بوده و پرسنل آن نیز بسیار حرفه‌ای و خوش‌برخورد هستند.
آدرس: زنجان، میدان بسیج، کمربندی شمالی، بالاتر از ستاد نیروی انتظامی.

سیری در زنجان

هتل پارک زنجان

در‌ معرفی بهترین هتل های زنجان، نام هتل پارک زنجان را نباید از قلم انداخت؛ چرا‌که این هتل چهار ستاره، جزو لوکس‌ترین هتل‌های این شهر به‌ شمار می‌آید. هتل پارک زنجان با امکاناتی کامل، خدماتی منحصر‌به‌فرد و پرسنلی خوش‌برخورد و حرفه‌ای، به بهترین شکل از مهمانان خود میزبانی می‌کند. اگر بخواهیم از مهم‌ترین امکانات این هتل سخن بگوییم، باید از بخش‌ها و امکاناتی همچون فضای سبز، فروشگاه، رستوران، کافی‌شاپ، اینترنت وای‌فای رایگان، سالن کنفرانس، سالن اجتماعات، پارکینگ، نمازخانه و… یاد کنیم.
لازم به ذکر است که این هتل بزرگ، دارای ۴۸ اتاق بوده و همه آن‌ها مجهز به امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و حمام مجزا، لوازم بهداشتی، تلویزیون، مبلمان، یخچال، سیستم گرمایشی و سرمایشی و… هستند.
آدرس: زنجان، میدان آزادی.

سیری در زنجان

هتل گیلاس زنجان

این هتل از هتل های بین جاده‌ای استان زنجان است که در جاده ابهر-خرمدره قرار دارد. این هتل سه ستاره، دارای چندین اتاق و سوئیت مجزا است که با فضای دل‌باز و محیط تمیز و مرتبشان، اقامتی آرام و دل‌نشین را به مهمانان هدیه می‌کنند. تمامی واحد‌های این هتل، دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، تهویه مطبوع، تلویزیون، کمد لباس، یخچال و… هستند. گفتنی است که این هتل بزرگ دارای چندین سوئیت دو‌خوابه بوده که این سوئیت‌ها اقامتگاهی عالی برای خانواده‌ها هستند.
از جمله امکانات سوئیت‌های هتل گیلاس می‌توان به آشپزخانه، نشیمن، اتاق‌های مجزا همراه با تخت و مبلمان، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی و… اشاره کرد. علاوه‌ بر این‌ها، این هتل دارای بخش‌ها و امکاناتی همچون رستوران، سالن کنفرانس و همایش، اینترنت وای‌فای رایگان، پارکینگ مسقف و.. بوده و رفتار پرسنل آن نیز بسیار گرم، صمیمی و حرفه‌ای است.
آدرس: استان زنجان، ابهر، کیلومتر ۲ جاده زنجان – ابهر، بلوار وحدت.

سیری در زنجان

هتل آپارتمان سپهر زنجان

این هتل آپارتمان از دیگر هتل های زنجان است که محیطی بسیار آرام و دل‌نشین دارد. ساختمان این هتل دارای ۷ طبقه و ۳۲ واحد اقامتی است. فضای درون اتاق‌ها دل‌باز، مرتب، تمیز و زیباست. از مهم‌ترین امکانات و خدمات هتل آپارتمان سپهر زنجان می‌توان به رستوران، تالار پذیرایی با ۴۰۰ نفر ظرفیت، خدمات خشکشویی، سالن جلسات و همایش‌ها، اینترنت وای‌فای رایگان در لابی و اتاق ها، پارکینگ، نماز‌خانه، فضای سبز، صبحانه رایگان و… اشاره کرد. از دیگر مزایای این هتل چهار ستاره می‌توان به محل قرار‌گیری آن در نزدیکی مجموعه فرهنگی، تفریحی و توریستی گاوازنگ اشاره کرد. علاوه‌ بر این‌ها، پرسنل این هتل با رویی خوش و برخوردی صمیمانه، از مهمانان، میزبانی خواهند کرد تا اقامتی دل‌نشین را برایشان رقم بزنند.
آدرس: زنجان، اتوبان ۲۲ بهمن، به طرف شهرک آزادگان، بعد از میدان ثبوتی.

سیری در زنجان

سوغات زنجان

نان اردک

این نان نوعی نان سنتی زنجان است که در ابتدا توسط زنان پخت می‌شد، اکنون در قنادی‌ها و کارگاه‌های شیرینی‌پزی شهر زنجان درست می‌شوند. آرد نان بربری، تخم‌مرغ، شیر، شکر، بکینگ پودر و روغن موادی هستند که در تهیه‌ نان اردک استفاده می‌شوند. گاهی متناسب باسلیقه‌ آشپز در تهیه آن آب‌پنیر هم بکار برده می‌شود. بعدازاینکه با مواد گفته‌شده خمیر درست شد آن را در داخل روغن سرخ می‌کنند و پس ازآن نان آماده خوردن می‌شود. البته آنچه درگذشته پخت می‌شد بدون تخم‌مرغ و بکینگ پودر بوده و درروش تهیه امروزی آن این مواد استفاده می‌شود.

سیری در زنجان

سبزی غازیاغی

غاز یاغی گیاهی خودرو است که در کنار رودخانه‌ها یا در دامنه‌ کوه می‌روید، استان زنجان هم منطقه‌ای کوهستانی است که کوه‌های بسیاری را در دل خود جای‌داده و بارندگی مناسب آن سبب شده گیاهان بسیاری در این منطقه رشد کند که هرکدام خواص و کاربرد منحصربه‌فرد دارند. می‌توان به سبزی گل‌آقا، ماتار، پیاز کوهی اشاره کرد. غازیاغی به معنی پای غاز است به خاطر شباهت آن نام‌گذاری شده است. گیاهی خوشبو و خوش‌طعم است که در غذاهایی چون آش، سوپ و برنج استفاده می‌شود. این سبزی به‌همراه سبزی کوهی در بازارهای زنجان در دسترس قرار دارد.

سیری در زنجان

پیاز کوهی

یکی دیگر از سبزی‌های زنجان که به‌عنوان سوغات می‌توان از آن یادکرد، پیاز کوهی است. این پیاز در روستاها و کوه‌های اطراف زنجان می‌روید. جزو دسته‌ گیاهان خودرو به‌حساب می‌آید. از پیاز کوهی در سالاد و آش استفاده بیشتری می‌شود. نام محلی آن والک است و در دامنه‌ کوه‌ها بیشتر می‌روید. پیاز کوهی طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد و علاوه بر آن می‌توان به خواص گوناگونش نیز اشاره کرد. این سبزی بیشتر به خاطر خواصی چون برای درمان موهای سفید و رشد مجدد موهای مشکی، ضدعفونی‌کننده و ضد میکروب شناخته‌شده است. آشی که در آن پیاز کوهی مصرف‌شده باشد را برای عفونت ریه‌ها، سرماخوردگی و … توصیه می‌کنند.

سیری در زنجان

شیرینی شستی

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه زنجان شیرینی شستی است. در نوروز از این نوع شیرینی استقبال زیادی می‌شود و بانوان زنجانی نیز در خانه و کارگاه‌هایشان از آن درست می‌کنند. معروف‌ترین شیرینی زنجان در بین تمام خوراکی‌های شیرینش، شیرینی شستی است. همان طور که از اسم شیرینی پیدا است با انگشتان دست به‌خصوص شست حفره‌ای در میان خمیرمایه گرد ایجاد می‌کنند و سپس میان آن را از مربا، عسل، شیره انگور یا خرما و … پر می‌کنند تا طعم بی‌نظیری به خود بگیرد و آن را در مغر پسته و بادام می‌غلتانند تا به گونه‌های مختلف پسته‌ای، بادامی، کنجدی و … تبدیل شود.

سیری در زنجان

انگشت‌پیچ

لغت انگشت‌پیچ به‌طورکلی به هر چیز غلیظ و بسته‌ای که دور انگشت می‌پیچد، مانند عسل و شیره انگور، اطلاق می‌شود. سفیده تخم‌مرغ، گلاب، شکر و آب موادی هستند که در تهیه‌ انگشت‌پیچ از آن‌ها استفاده می‌شود. ترکیب این مواد به هم می‌زنند و این کار را ادامه می‌دهند تا ترکیب سفتی شبیه عسل به دست آید.

سیری در زنجان

سقز

صمغ یا شیره غلیظ درختی به نام بنه یا درخت پسته وحشی را سقز می گویند که در فصل پاییز به‌طور طبیعی یا با دادن شکاف از آن خارج می‌شود. این ماده علاوه بر اینکه مانند آدامس مورداستفاده قرار می‌گیرد دارای خواصی همچون کمک به هضم غذا، رفع بوی بددهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها نیز است. همچنین از آن به‌عنوان ضماد (مرهم زخم) نیز استفاده می‌کنند.

سیری در زنجان

صنایع دستی زنجان

ملیله‌کاری

هنر ملیله کاری از صنایع‌دستی قدیمی زنجان است و بر اساس شواهد تاریخی می‌توان ثابت کرد قدمت آن به قرن دهم هجری برمی‌گردد که در دوران سلجوقی رونق گرفت و هم‌زمان با حکومت صفویان به اوج خود رسید. همچنین نمونه‌های باقی‌مانده و آنچه در آثار و سفرنامه‌های قدیمی دیده می‌شود گواهی بر قدمت هنر ملیله‌کاری هستند. در کتب تاریخی بسیاری به فلزکاری به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی زنجان اشاره‌شده است که ملیله‌کاری شاخه‌ای از این صنعت است. ملیله‌کاری تا قبل از حکومت پهلوی یکی از هنرهای بومی زنجان بود اما پس ازآن هنرمندان این حرفه به شهرهای تهران، اصفهان و… مهاجرت کردند و این هنر در دیگر نقاط ایران رواج یافت. نقش‌هایی مورداستفاده در ملیله‌کاری بته ترمه، جقه، برگ فرنگی، برگ، غنچه، پیچک و … است.

سیری در زنجان

چاقوسازی

از معروف‌ترین صنایع‌دستی زنجان ساخت چاقو است که در سطح کشور شهرت بسیاری دارد. این هنر به‌مدت‌ها پیش بازمی‌گردد که نسل به نسل، به هنرمندان معاصر انتقال‌یافته است. باوجود وارد شدن ابزارهایی برای ساخت چاقو از زحمت هنرمندان این عرصه کاسته شده است و همچنان کیفیت بالایی دارد. چون در ساخت چاقو قدرت بدنی زیادی بکار گرفته می‌شود، معمولاً جوانان مشغول این کار هستند و استادکاران قدیمی به آموزش می‌پردازند. چاقوها معمولاً از فولاد استیل محکم و ضدزنگ درست می‌شوند که بعد از اجرای عملیاتی همچون چکش‌کاری و حرارت دادن به فلز سختی تبدیل می‌شوند و بر برش و تیز بودن چاقو مؤثر است. تناسب، ظرافت، قدرت دربرش و نحوه‌ آبکاری فلز از جمله مشخصات برجسته چاقوی زنجان است.
انواع چاقوهای که در زنجان تولید می‌شوند عبارت‌اند از چاقوی ضامن‌دار، ساده، میوه‌خوری، مرکب، کاردهای شکاری، کاردهای کمری، کاردهای آشپزی و قلم‌تراش.

سیری در زنجان

چاروق دوزی

چاروق نوعی کفش است که درگذشته برای عبور از مناطق سخت و کوهستانی از چرم گاو و با نخ ابریشمی یا نخ گلابتون می‌دوختند. این هنر به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و اوج رونق آن مانند بسیاری از صنایع‌دستی شهرهای ایران به دوران صفوی می‌رسد. تنوع در نقش و طرح‌های این چاروق نظر هر هنرمندی را به خود جذب می‌کند. انواع مختلف چاروق تمام چرم، توری، پرده بند، تمام پوست و… هستند؛ که هرکدام از این نوع‌ها روش و سبک خاصی در ساخت دارند و از جنس چرم، پنبه، ابریشم و پوست عمل‌آورده درست می‌شوند. امروزه چاروق های بیشتر زنانه بوده و جنبه‌ تشریفاتی دارد.

سیری در زنجان

مسگری

در میان صنایع‌دستی مرتبط با فلزات، مسگری، قدیمی‌ترین صنعت است به این دلیل که مس، اولین فلزی بود که بشر کشف کرد و بعد از سنگ و گل برای رفع نیازهایش از آن استفاده کرد. مس، به‌صورت خالص در طبیعت وجود داشت، استخراجش ساده بود و علاوه بر استحکام لازم، بسیار انعطاف‌پذیر بود. همین عوامل باعث شد که مس تا مدت‌ها به‌عنوان کاربردی‌ترین فلز شناخته شود. امروزه ظروف مسی کهن تقریباً در هر موزه‌ای دیده می‌شوند.
صنعت مسگری در ایران سابقه‌ای درخشان دارد. رواج این صنعت در ایران به‌گونه‌ای بوده است که در مناطقی که مسگری رونق داشته، یا مسگرها بازاری جداگانه داشته‌اند یا قسمتی از بازار آن شهر متعلق به مسگرها بوده است. مس‌گری در زنجان قبل از دوره‌ سلجوقیان وجود داشته اما رونق و رشد آن مربوط به دوران سلجوقیان و سپس ایلخانان بوده است. تولیدات مسی مناطق مختلف، شناسه‌هایی دارند که مختص به همان منطقه است. ویژگی و وجه تمایز تولیدات مسی زنجان، ایجاد نقوش به روش کنده‌کاری است. امروزه در زنجان انواع ظروف مسی کاربردی و تزیینی در اندازه‌های بزرگ و کوچک تولید می‌شوند که علاوه بر بازارهای استان، در مناطق دیگر کشور نیز به فروش می‌رسند. در سال‌های اخیر به‌دلیل آگاهی بیشتر مردم نسبت به مزیت پخت‌وپز در ظروف مسی در مقایسه با سایر ظروف، تولید ظروف مسی از رونق خوبی برخوردار شده است.

سیری در زنجان

قالی‌بافی

بافت فرش در استان زنجان قدمتی برابر با قدمت بنای شهر زنجان دارد و مربوط به اوایل دوران ساسانیان است. از طرح‌های مشهور فرش در استان زنجان، می‌توان به ریز ماهی، ماهی درهم، نقشه‌ قلتوق، بیجار و افشار اشاره کرد. فرش افشار زنجان که جزو قالی‌های ریزبافت و پشمی است از پرطرفدارترین فرش‌های ایرانی به شمار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای در صادرات فرش ایران دارد. زیبایی طرح، ظرافت بافت و دوام رنگ، از ویژگی‌های فرش افشار زنجان است.

سیری در زنجان

رستوران های زنجان

رستوران پلو

اگر از زنجانی‌ها بخواهید که بهترین رستوران‌های شهر را نام ببرند، حتما یکی از آن‌ها رستوران پلو است. علاوه بر اهالی شهر، بسیاری از مسافران زنجان، به این رستوران سر می‌زنند و کیفیت غذاهای این رستوران، همه‌ی مشتریان را راضی می‌کند. در این رستوران می‌توانید انواع کباب شامل کباب کوبیده، کباب بختیاری و کباب سلطانی را نوش جان کنید. برنج معطر با کره‌ی محلی، کامل کننده‌ی یک وعده غذای اصیل ایرانی است که در رستوران پلو برای مهمانان سرو می‌شود.
در کنار غذا می‌توانید یکی از سالادها یا ماست و خیار رستوران را امتحان کنید. این ماست و خیار با مخلفاتی مثل کنجد و گردو، طعمی متفاوت دارد که باید امتحان کنید. زیتون پرورده‌ی تازه یکی دیگر از مخلفات خوشمزه‌ای است که می‌توانید همراه غذا سفارش دهید. این رستوران با توجه به کیفیتش، قیمت معقولی دارد. نه خیلی گران است و نه ارزان. رستوران پلو محیطی گرم و خانوادگی دارد و حتی برای برگزاری مهمانی‌های کوچک هم مناسب است. ظاهری معمولی دارد و جمعیت زیادی که به آن سر می‌زنند، به خاطر کیفیت غذاها آن را انتخاب می‌کنند. در اطراف رستوران، جا برای پارک وجود دارد. بیشتر اوقات به‌خصوص در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها، رستوران بسیار شلوغ‌تر است.
آدرس: خیابان خرمشهر، خیابان معلم، رو‌به‌روی کوچه اول

سیری در زنجان

دیزی سرای عابدینی

اگر هوس دیزی کردید و دل‌تان خواست تا یک وعده غذای اصیل ایرانی را در محیطی گرم، زیبا و دوست‌داشتنی نوش جان کنید، دیزی سرای عابدینی را انتخاب کنید. این دیزی سرا در بازار زنجان قرار دارد و البته غیر از دیزی، صبح‌ها با چای، املت و انواع صبحانه از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. قیمت‌های این دیزی‌سرا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و با بهترین مواد اولیه و ادویه‌جات آماده می‌شود. به غیر از غذای لذیذ و محیوط دوست‌داشتنی، یکی از دلایل جذابیت این دیزی‌سرا برای بسیاری از مشتریان، رفتار دوستانه‌ی صاحبان آن یعنی برادران عابدینی است. این دو برادر خوش‌برخورد، با مهمانان خوش و بش می‌کنند و رفتاری صمیمانه دارند.
آدرس: چهارراه امیرکبیر، میدان ورک چی ها، دیزی سرای عابدینی

سیری در زنجان

رستوران صدف

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رستوران صدف، سرویس‌دهی عالی است. این رستوران محیط آرام و شیکی دارد و به خاطر همه‌ی این مزیت‌ها، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های شهر شناخته می‌شود. در رستوران صدف می‌توانید بهترین غذاهای اصیل ایرانی مثل باقالی‌پلو، انواع کباب و جوجه را سفارش دهید. زیتون پرورده با بهترین کیفیت از مخلفات پرطرفدار غذا در این رستوران است. این رستوران درست روبه‌روی پارک ملت واقع شده است. بنابراین بعد از غذا خوردن یا قبل از آن می‌توانید ساعاتی را در این پارک بگردید و از طبیعت و سرگرمی‌های آن لذت ببرید. این رستوران قیمت‌های نسبتا مناسبی دارد. برای برگزاری مهمانی هم می‌توانید روی این رستوران حساب کنید.
آدرس: خیابان خرمشهر رو‌به‌روی پارک ملت (شهربازی)

سیری در زنجان

فست فود ارگانو

اگر در سفر به زنجان از غذاهای سنتی و همیشگی خسته شدید و هوس کردید که فست فود بخورید، فست فود ارگانو را امتحان کنید. در منوی این فست فود غذاهایی مثل پیتزا ونیز، پپرپنی ایتالیایی، مرغ سوخاری، استیک، سالاد سزار و پاستای آلفردو دیده می‌شود که طرفداران بسیار زیادی هم دارد.
آدرس: رو‌به‌روی نمایشگاه بین المللی، قبل از مرکز تفریحی

سیری در زنجان

رستوران سنتی مشاهیر

اگر از علاقه‌مندان به رستوران‌های سنتی و دکوراسیون‌های الهام گرفته از خانه‌های قدیمی هستید، حتما برای غذا خوردن این رستوران را انتخاب کنید. رستوران مشاهیر یکی از جدیدترین رستوران‌های زنجان است.
آدرس: نبش میدان دارالقرآن (رسل)

سیری در زنجان

رستوران گلریز

این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های زنجان و موردعلاقه گردشگران و اهالی شهر است.میز اردور، انواع سالادهای ایتالیایی و غذاهای لذیذ و باکیفیت ایرانی از جمله خدمات این رستوران برای مهمانان است. رستوران گلریز جزو رستوران های نسبتا گران زنجان است.
آدرس: خیابان خرمشهر، جنب بانک تجارت، پلاک ۱۴۹

سیری در زنجان

بهترین زمان سفر به زنجان

زنجان به‌طورکلی آب‌وهوای سردی دارد. در فصل بهار هوای این شهر کمی خنک است. فصل تابستان هوای مطبوع‌تر و دلپذیرتری در این شهر حاکم است. با شروع فصل پاییز، هوای شهر کم‌کم سرد می‌شود. در فصل زمستان نیز نهایت سردی هوا در این شهر را می توان تجربه کرد.
اگر می‌خواهید زمانی به شهر زنجان سفر کنید که آب‌وهوای معتدل و مطبوعی در این شهر حکم‌فرما باشد، بهتر است که در فصل بهار و تابستان به این شهر بروید.

روش های سفر به زنجان

سفر به زنجان با هواپیما

زنجان فرودگاه هم دارد؛ اما فقط در فصل حج به مکه و مدینه پرواز داشته و در بقیه ایام سال فقط به مشهد و کیش پرواز دارد.

سفر به زنجان با قطار

راه آهن زنجان که با نام راه آهن شمالغرب هم شناخته می‌شود، بیشتر از ۷۰ سال سابقه خدمت‌رسانی به مردم این ناحیه را دارد. این خط راه آهن از مشهد شروع شده و با گذشتن از نیشابور، شاهرود، تهران و قزوین به این شهر می‌رسد. علاوه بر آن را‌ه آهن تهران تبریز از این شهر می‌‌گذرد و می‌توانید برای رفتن به زنجان از بلیط قطار زنجان استفاده کنید.
ایستگاه راه‌آهن زنجان از سال ۱۳۲۰ مشغول فعالیت ‌است و جزء ایستگاه‌های درجه یک ایران به حساب می‌آید. این ایستگاه در مسیرهایی مثل زنجان-مشهد، زنجان-تهران و زنجان-تبریز فعال است. بعد از آنکه به ایستگاه راه‌آهن زنجان رسیدید، می‌توانید از تاکسی‌های محوطه ایستگاه استفاده کنید تا به هتل خود در شهر زنجان برسید. اگر هم قصد دارید هزینه کمتری را بپردازید، می‌توانید از اتوبوس‌های شهری واقع در محوطه ایستگاه راه آهن زنجان استفاده کنید.
آدرس: زنجان، بلوار شهید بهشتی، ایستگاه راه‌آهن زنجان

سفر به زنجان با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود از شمال ایران به این شهر بروید، جاده زنجان طارم در ۲۰کیلومتری جاده قزوین زنجان، می‌‌تواند شما را به این شهر برساند. مسیر بعدی از شمال، شهر رودبار است که ۱۴۰ کیلومتر از این شهر فاصله دارد و بعد هم جاده زنجان چورزق که می‌‌توانید از آنجا به این شهر برسید.
از جنوب می‌‌توانید بعد از طی یک جاده شوسه از همدان و پس از طی ۲۶۰ کیلومتر به این شهر برسید. اتوبان تهران کرج و بعد از آن کرج قزوین و سپس قزوین زنجان، مسیر دیگر رسیدن به زنجان است که از شرق شما را به این شهر می‌رساند. یک مسیر جاد‌ه‌ای شوسه و آزادراه زنجان تبریز، دیگر مسیر دسترسی به این شهر از غرب ایران است.

سفر با اتوبوس

برای رفتن به این شهر می‌‌توانید از اتوبوس هم استفاده کنید. از بسیاری از ترمینال‌‌های سطح کشور، می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس زنجان به‌صورت مستقیم به این شهر سفر کنید.ترمینال اتوبوسرانی زنجان در جنوب شهر قرار گرفته‌است. این ترمینال از یک ساختمان ۴ طبقه تشکیل می شود. از هر کجای شهر به‌راحتی می‌توانید به این ترمینال دسترسی داشته باشید.
آدرس : زنجان، بلوار خرمشهر، انتهای خیابان ولیعصر

دلیل محبوبیت گردشگری زنجان چیست؟

مردان نمکی(اجساد سالم باستانی بجا مانده در معدن نمک) و گنبد سلطانیه(ثبت شده یونسکو)

بهترین زمان سفر به زنجان چه موقع است؟

سفر به زنجان در فصل بهار و تابستان عالی است.

فاصله تهران تا زنجان چقدر است؟

فاصله زمانی تهران تا زنجان از مسیر قزوین با ماشین سواری کمتر از ۳ ساعت و تقریبا ۳۲۰ کیلومتر است.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *