رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

لینک این مطلب کپی شد!

سرای حاجی بزی خالصی ، یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجاریه در سیستان است که دارای ارزش هنری و تاریخی بالایی می باشد. سرای حاجی بزی خالصی با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۱۸ در ۱۵ متر با جهت ساختاری شرقی- غربی و با مصالح آجر خوش پخت به ابعاد ۲۰*۲۰*۵ سانتی متر ساخته شده است.این بنا دارای سه ایوان در جبهه های شمالی، شرقی و جنوبی است که ایوان جنوبی ایوان اصلی این عمارت می باشد.این اثر نمونه ای کم نظیر از عمارتهای قاجاری منطقه است که از حیث پلان و معماری و کیفیت ساخت در منطقه منحصر به فرد می باشد.در وضعیت فعلی منزل حاجی خالصی بزی از ایستایی خوب و مقاومی برخوردار است. سرای حاجی بزی خالصی یکی از جاهای دیدنی روستای بزی خالصی می باشد .
این بنا در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان نیمروز و در شرق روستای بزی خالصی قرار دارد . در اواخر دوره قاجار توسط شخصی به نام حاجی بزی خالصی از بزرگان این منطقه ساخته شده است . تمام اتاق های عمارت از نوع طلاق چهار وجهی سبک سیستانی است که در مرکز بادگیرهای کوچکی به نام کولک وجود دارد .
با تکمیل مرمت این اثر می توان از آن به عنوان اقامتگاه بوم گردی و استفاده گردشگران داخلی و خارجی بهره گرفت. این اثر تاریخی و مشارکتی که از ارزشمندترین آثار دوره پهلوی به جای مانده است با معماری منحصر بفرد در دل روستای بزی خالصی قرار گرفته و شکوه خاصی به این روستا بخشیده است.

تنها آسیب های جزیی در آن وجود دارد که عبارتند از:
۱- ترکهای سطحی
۲- رطوبت نزولی اندک در بخشی از ایوان
۳- مرمت و اندود نامناسب فضای داخل

قدمت : قاجاریه- پهلوی
مالکیت : خصوصی (محمود رضا بزی خالصی)
کاربری قبلی : مسکونی
کاربری فعلی: مسکونی

سرای حاجی بزی خالصی سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

سرای حاجی بزی خالصی سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

سرای حاجی بزی خالصی سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

سرای حاجی بزی خالصی سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

سرای حاجی بزی خالصی سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *