جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زیبایی های تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ آبان ۱۳۹۷

تهران علاوه بر پایتخت ایران بودن جذابیت های بسیار هم دارد که باعث شده از همه جای ایران بخواهند در شهر تهران ساکن شوند . امکاناتی که در شهر بزرگ تهران وجود دارد سبب این ازدحام جمعیت و مهاجرت انسانها از شهرهای مختلف طی صد سال گذشته شده است . در این مقاله میخواهیم زیبایی های تهران را برشماریم و تصاویری زیبا از این ابر شهر را برای شما بگذاریم . تهران در کنار شلوغی و ازدحام و ترافیک جذابیت های بسیاری هم دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم داشت .

پل طبیعت

امروزه شهر تهران نمادی جدید پیدا کرده است. نمادی که همواره توانسته است به سرعت هر چه تمامتر پله های ترقی و شناخته شدن را طی کند و به یکی از جاذبه های جدید این شهر بدل شود و در لیست سایت معتبر تریپ ادوایزر به رتبه دوم صعود نماید. پل طبیعت تهران یک پل سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پل که از نمادهای شهر تهران است از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند. این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد. همچنین پل طبیعت در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. در ادامه و درسال ۱۳۹۳ جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت.

پل طبیعت.jp1g زیبایی های تهران

پل طبیعت زیبایی های تهران

کاخ گلستان

در رتبه بعدی گذری خواهیم داشت به یکی از کاخ های این کلانشهر، یعنی کاخ گلستان. کاخ گلستان از کاخ‌های دوره زندیه و قاجار است که در مرکز شهر تهران واقع شده‌است. کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران می‌باشد. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از ابنیه عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی گردیده‌است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.بناهای مختلفی درون این کاخ وجود دارند که از آنها می توان به تخت مرمر، شمس العماره، تالار سلام، تالار آینه، حوضخانه، ایوان تخت مرمر و کاخ ابیض اشاره نمود.
ساعات بازدید: ساعات بازدید از مجموعه کاخ گلستان در ۶ ماهه اول سال از ساعت ۹ لغایت ۱۸و در ۶ ماهه دوم سال از ساعت ۹ لغایت ۱۷ میباشد.
خزانه جواهرات ملی در غیر از ساعات فوق و نیز روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل می‌باشد.
نشانی: تهران،خیابان پانزده خرداد،میدان ارگ، کدپستی : ۱۱۱۴۹۴۳۳۶۱، صندوق پستی : ۴۵۹۵-۱۱۳۶۵

کاخ گلستان زیبایی های تهران

دربند
دَربَند، یکی از محله‌های تهران، پایتخت ایران و از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده دربند نخستین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمان خارجی و شهرستانی است و پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند.
دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آغاز یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. کوره‌راهی از دربند آغاز می‌شود و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود. محله‌های قدیمی دربند عبارت‌اند از: مرغ‌محله (مغ‌محله)، کنارمحله، کلاغ‌پر و سربند. رودی به نام رودخانه دربند از میان دهکده دربند می‌گذرد. در سال ۱۹۸۷ سیلی در این رودخانه ایجاد شد که بازار تجریش را نابود کرد. دره‌های اصلی رودخانه دربند عبارت‌اند از: دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون. خیابان دربند از ارتفاع ۱۶۰۰ متری در میدان قدس آغاز و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری میدان سربند (تندیس کوهنورد) به پایان می‌رسد.

دربند زیبایی های تهران

دربند 1 زیبایی های تهران

برج میلاد

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

برج میلاد زیبایی های تهران

بازار بزرگ تهران

بازار تهران بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران در منطقه ۱۲ شهری تهران. این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است. در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته‌اند. میدان پانزده خرداد در بیرون از محدوده بازار و سبزه‌میدان در محدوده بازار قرار گرفته‌است. از گذرهای اصلی درون بازار می‌توان از گذر لوطی‌صالح نام برد. این بازار، بسیار وسیع بوده و دارای بازارچه ها و پاساژ های فراوانی می باشد و بازدید از آن برای گردشگران توصیه می شود.

بازار زیبایی های تهران

موزه ملی ایران
موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است.
موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور درخصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دورانهای متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست‌آوردهای فن‌آوری ایرانیان است.
نشانی: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک، کدپستی:۱۱۳۶۹۱۷۱۱۱، صندوق پستی:۴۳۶۴-۱۱۳۶۵

تلفن:۶-۶۶۷۰۲۰۶۱

8 موزه ملی ایران زیبایی های تهران

خیابان ولیعصر تهران
خیابان ولی‌عصر، بلندترین خیابانِ تهران و هم‌چنین بلندترین خیابان خاورمیانه با درازای ۱۷٫۹ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن در میانه جنوبی تهران آغاز شده و به میدان تجریش در منطقه شمیرانات در شمال تهران می‌رسد.

بسیاری از مراکز خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و دفاتر ملی و بین‌المللی در این خیابان قرار دارند. این خیابان هم‌چنین از کانون‌های سنتی خرید تهران است و بوستان‌های بزرگ ملت و ساعی در کناره این خیابان جای دارند. بخش بزرگی از خط سه متروی تهران از زیر خیابان ولی‌عصر می‌گذرد.

خیابان ولیعصر زیبایی های تهران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران، واقع در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد. این کاخ در مجموعه باغ نیاوران در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) تهران واقع شده است. مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی می باشد.

ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلیشاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. این مجموعه بخش های متنوعی برای بازدید دارد که از آنها می توان به کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما و … اشاره نمود.

کاخ نیاوران زیبایی های تهران

کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دره دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است. این عمارت از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد. میانگین دمای سالانه این منطقه ۱۲٫۹ درجه سانتیگراد برآورد شده‌است؛ و در ارتفاع ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در دوران پهلوی اول، سراسر باغ سعدآباد از رودخانه دربند مشروب می‌شد؛ ولی در دوران پهلوی دوم، به دلیل بخشیدن آب رودخانه در نیمی از شبانه‌روز به رعایا، و کافی نبودن این میزان آب رودخانه برای آبیاری سراسر مجموعه، از دوازده رشته قنات قدیمی و جدیدالاحداث استفاده گردید.

مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است. سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده است. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بناها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده است. محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکنی گزید؛ که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی می‌باشد که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌است.

پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه درآمد ولیکن کاخ فعلی ریاست جمهوری در جوار این مجموعه قرار دارد. از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

کاخ موزه سعدآباد زیبایی های تهران

و تصاویر بیشتری از زیبایی های تهران

شهرک اکباتان
اکباتان زیبایی های تهران

پارک ملت

پارک ملت زیبایی های تهران

سد امیر کبیر

سد امیرکبیر زیبایی های تهران

سر در باغ ملی

سردر باغ ملی زیبایی های تهران

تونل توحید

تونل توحید زیبایی های تهران

تئاتر شهر

تئاتر شهر زیبایی های تهران

خیابان جمهوری

جمهوری زیبایی های تهران

ناصر خسرو

ناصر خسرو زیبایی های تهران

دیزین

دیزین زیبایی های تهران

دریاچه چیتگر

چیتگر زیبایی های تهران

ودر آخر بام تهران

بام تهران زیبایی های تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    در ایام تعطیلات نوروز تهران بسیار خلوت تر میشه و از این جاذبه ها حسابی میشه لذت برد.

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    رستوران باغ بهشت دربند واقعا برای شبهای تابستان توصیه میکنم حتما از فضا و غذا لذت ببرید.
    پل طبیعت رو بخاطر رستوران هاش و پارک های دوطرفش حتما توی بهار تهران دیدن کنید

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    لطفا اگر قصر سفر به تهران دارید نوروز به تهران سفر کنید تا بتونید همه این جاذبه های زیبا رو با خیال راحت و بدون ترافیک ببینید تا زیبایی ها به چشماتون بیاد
    تهران شهر زیبایی هست

    ۲۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مژگان

    یه پیشنهاد! موقع قدم زدن توی ولیعصر آهنگ مریض سینا حجازی بدجوری می چسبه. مخصوصا این تیکه اش: تو فوق العاده ای زیبا و ساده ای تو شاهزاده ای اما نه توی قصر/ مهتاب نقره کوب ای اتفاق خوب باتو دم غروب تهران ولیعصر

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد