جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زورخانه هژبر تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه هژبر یکی از زورخانه های قدیمی و باستانی شهر تهران به شمار می رود که در طول سال های گذشته از سوی شهرداری تهران مورد مرمت قرار گرفته و هم اکنون به یکی از مراکز مهم ورزش باستانی و پهلوانی در جنوب غرب پایتخت تبدیل شده است. با توجه به مستنداتی که در این زورخانه وجود دارد، نشان می دهد که قهرمان زیادی در زورخانه هژبر پرورش یافتند. حتی مرحوم تختی نیز به زورخانه هژبر رفت و آمد داشته است.ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.

ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.

از مدتی قبل ورزشکاران سایر رشته ها در خانه هژبر تمرین می کردند و این زورخانه هویت خود به عنوان جایگاه ورزش باستانی و پهلوانی را از دست داده بود اما از آنجا که این زورخانه بخشی از هویت فرهنگی و ورزشی این شهر به شمار می رود، شهرداری تهران نسبت به تعمیر و بازسازی زورخانه هژبرد اقدام کرد تا زنگ ورزش پهلوانی بار دیگر در منطقه شنیده شود.زورخانه هژبر جزو قدیمی ترین زورخانه های تهران است که در منطقه ۱۷ قرار دارد و مدتها بود که دیگر ورزش باستانی در آن انجام نمی شد. اما پس از بازسازی این زورخانه بار دیگر به محفل علاقه مندان به ورزش باستانی و پهلوانی تبدیل شده است.

روزهای فعالیت: روزهای زوج و جمعه
ساعت کار: هر روز ساعت ۷ بعدازظهر و جمعه ها ۱۱ صبح
هم اکنون متولی این اماکن، سازمان تربیت بدنی است و مدیریت آن بر عهده آقای پناهی قرار دارد.
تلفن تماس : ۰۹۱۲۳۷۵۴۵۸۵
ساعت کاری : ۱۹ الی ۲۱
آدرس : سه راه آذری، خیابان لقمان، زورخانه هژبر

زورخانه هژبر 1 زورخانه هژبر تهران
زورخانه هژبر 2 زورخانه هژبر تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *