جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زورخانه جماران ( شهید اژدری )

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ دی ۱۳۹۷

زورخانه جماران یکی از زورخانه های دیدنی، زیبا و مهم شهر تهران به شمار می رود که از آن با عنوان زورخانه شهید مهدی اژدری نام برده می شود. این زورخانه تا کنون توانسته است علاقه مندان زیادی را در شمال شهر تهران به خود جذب کند.
قیمت : رایگان
ساعت کاری : ۲۱ تا ۲۲:۳۰
آدرس : تهران، خیابان نیاوران، خیابان جماران
یکی از نقاطی که در جماران قدمت دارد و طرفدار زیادی را هم به خود جلب کرده است، زورخانه جماران است. قدمت این زورخانه تقریبا به قدمت تاریخ انقلاب اسلامی بر می گردد و محفلی برای دور هم جمع شدن علاقه مندان به ورزش باستانی است.

تاریخچه
این زورخانه در سال ۱۳۶۱ در محله جماران تهران تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان زورخانه و ورزشگاه شهید اژدری نامیده می شود. این زورخانه بعد از بازسازی مجدد در سال ۱۳۸۷ مجددا مورد بهره برداری عموم شهروندان قرار گرفت.
ویژگی ها
اکنون که چندین قرن از عمر ورزش زورخانه ای می گذرد و در حالی که می رفت تا ورزش باستانی ایرانیان در میان ورزش های مدرن محو شود شهرداری تهران در اقدامی کم نظیر و قابل تقدیر برآن شد؛ مرمت و احیا زورخانه ها را بر عهده گیرد و جان دوباره ای بر این ورزش فراموش شده بدمد. در این راستا زورخانه جماران(شهید مهدی اژدری) نیز مانند بسیاری از زورخانه های دیگر شهر تهران بازسازی و طی مراسمی نمادین در سال ۱۳۸۷ با حضور شهردار تهران افتتاح شد.
سیمای عمومی
در امتداد خیابان جماران، دیوارهای کاهگلی و آجری با رنگ روشن و سیمای خاص خود جلب توجه می کند. در سر در این زورخانه بر روی کاشی های آبی رنگ نام جماران نقش بسته است. سقف زیبای چوبی و هشت ضلعی، نمای آینه کاری شده، آثار حجمی، نقاشی های باستانی و عکس های پهلوانان قدیمی زورخانه در کنار گود زیبا و چشم نواز آن باعث شده است تا این زورخانه به یکی از مجموعه های مهم ورزش باستانی در شهر تهران تبدیل شود.
روزهای فعالیت: روزهای زوج از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰
مدیریت این زورخانه هم اکنون بر عهده آقای عرفانی قرار دارد. هر از چند گاهی مراسم گلریزان برای کمک به نیازمندان در این زورخانه برگزار می شود.

زورخانه جماران 1 زورخانه جماران ( شهید اژدری )
زورخانه جماران 2 زورخانه جماران ( شهید اژدری )
زورخانه جماران 3 زورخانه جماران ( شهید اژدری )
زورخانه جماران 4 زورخانه جماران ( شهید اژدری )
زورخانه جماران 5 زورخانه جماران ( شهید اژدری )

منبع:
bezanimbiroon.ir

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مجتبی صائمی

    آقا من اینقدر دوست دارم بیام که خدا می‌دونه عاشق این ورزشم

    ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • محمد

    توی این جهان مدرن دیدن این مکان خیلی میتونه جذاب باشه

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    این زورخانه یکی از قدیمی ترین مکان های باستانی می باشد.

    ۱۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *