رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ مرداد ۱۳۹۹

زورخانه آیت ‌الله طالقانی

لینک این مطلب کپی شد!

زورخانه آیت‌الله ‌طالقانی در محله چیذر یکی از زورخانه‌های قدیمی شمیران است که از سال ۱۳۵۹ تاکنون میزبان علاقه‌مندان به ورزش‌های باستانی است.این زورخانه را مرحوم «ابوالقاسم چیذری» بنا کرد.«میلاد چیذری» از پدر مرحومش که مهر سال ۱۳۹۱ به رحمت خدا رفت یادی می‌کند و درباره تاریخچه زورخانه می‌گوید: «پدرم سال ۱۳۵۹سرقفلی ملک را که جزو اوقاف بود خرید و زورخانه را ساخت.

پشت سالن زورخانه هم سالن کشتی هست که این روزها برای کسب درآمد به نفع زورخانه از آن به‌عنوان باشگاه بدنسازی استفاده می‌شود. پدر وصیت کرد که این زورخانه را نگه داریم و اگر آن را فروختیم یک سوم پولش را باید برای راه‌اندازی زورخانه دیگری صرف کنیم.»زورخانه آیت الله طالقانی فضای سرپوشیده‌ای حدود ۳۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد و در آن حرکات و فنون مختلف ورزش باستانی ایران نظیر میل، کباده، سنگ، شنای زورخانه ای، چرخ باستانی، میل بازی (هنرهای فردی و شیرین کاری) اجرا و آموزش داده می‌شود.

-آیت-_الله-طالقانی زورخانه آیت ‌الله طالقانی

سنت باستانی زورخانه در زمره‌ی بخش‌های عرفانی شیعه به‌حساب می‌آید و شبیه به کشتی و ژیمناستیک و شیرین‌کاری به نظر می‌رسد. شرکت‌کنندگان در یک گودال دایره‌ای می‌ایستند و یک‌سری ورزش‌ها نظیر شنای زورخانه‌ای و چرخاندن میل‌های سنگین را انجام دهند، اغلب تماشاچیان نیز از سکوی بالاتر نظاره‌گر آن‌ها هستند. آغاز این مراسم با ضرب‌های مرشد زورخانه است که اشعاری را همزمان با ضرب‌زدن می‌خواند. حرکت ورزشکاران این رشته بسیار شبیه به سنت چرخیدن درویش‌های ترکیه است. زورخانه‌ی آیت ‌الله طالقانی چیذر یکی از بهترین نمونه‌های این سنت باستانی در تهران است.

از پهلوانان نامی که به زورخانه چیذر رفت‌وآمد داشتند می‌توان از علیرضا سلیمانی، مرشد رهبر، پهلوان زندی، مصطفی تاجیک، حاج اکبر کاشفی و سید مهدی جوزی نام برد. ارتفاع در ورودی زورخانه چیذر هم مانند همه زورخانه‌ها کوتاه است تا افراد هنگام ورود به رسم ادب و تواضع سر خم کنند. گود زورخانه مانند محراب مسجد مقدس و مطهر و ۷عمل جزو اعمال اصلی گود زورخانه است: سنگ گرفتن، شنو رفتن، میل گرفتن، چرخ، پای گرفتن، کباده زدن و سرانجام دعا کردن.
زورخانه آیت الله طالقانی یکی از معدود مکان‌های موجود در شمیران است که سعی در زنده نگاه داشتن ورزش زورخانه‌ای دارد و به‌همین دلیل، مطمئناً یکی از نقاط دیدنی برای ورزش دوستان و علاقه‌مندان به آداب و رسوم باستانی ایران به‌شمار می‌رود.

آدرس: محله چیذر، ميدان ندا، خيابان هاشمی عليا، جنب امامزاده علي اكبر، پلاک ۷۹

-آیت-‌الله-طالقانی3 زورخانه آیت ‌الله طالقانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *