رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ مرداد ۱۴۰۰

روشهای گرم کردن چادر مسافرتی

اشتراک گذاری

زمانی که در فصل سرما به ماجراجویی و طبیعت گردی می روید اگر شب قصد کمپ کردن داشته باشید حتما باید با روشهای گرم کردن چادر مسافرتی آشنا شوید . با دانستن نکات و انجام آنها حتی از سرما و کمپینگ در فصل پاییز و زمستان هم می توان لذت برد. با ما همراه باشید .

کیسه خواب گرم

اولین نکته برای داشتن خواب راحت و آرام در چادر استفاده از یک کیسه خواب با جنس خوب است که با ایجاد عایق سرما رو به درون خودش راه ندهد. در انتخاب و خرید کیسه خواب پیش از سفر به مناطق سرد حتما به دمای درج شده روی آن، نوع عایق، شکل و سایز آن دقت کنید.یکی از روش های گرم کردن داخل کیسه خواب استفاده از بطری آب گرم می باشد و باید بطری آب گرم را نیم ساعت قبل از خواب داخل کیسه خواب قرار دهید که این روش ۳ ساعت کیسه خواب را گرم نگه می دارد و بعد از ۳ ساعت می توانید آب درون بطری را عوض کنیدتا داخل کیسه خواب سرد نشود.
به این صورت که ابتدا آب را بوسیله گاز پیک نیک و یا آتش به نقطه جوش برسانید و سپس مقداری از آب را بر روی سطح خارجی بطری پلاستیکی خالی بریزید.این کار باعث خواهد شد، بطری هنگام پر کردن آب جوش فرم اولیه خود را از دست ندهد.سپس بطری را از آب جوش پر کرده و نیم ساعت قبل از خواب درون کیسه خواب قرار دهید.


پس از سرد شدن آب، بطری را از کیسه خواب خارج کنید و یا بطری آب گرم جدیدی جایگزین نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از آبی که درصد نمک بالاتری داشته باشد میتواند مدت زمان بیشتری حرارت را حفظ کند (نمک باعث بالارفتن نقطه جوش آب میشود به این معنی که آب بجای ۱۰۰ درجه در ۱۲۰ درجه به نقطه جوش خواهد رسید) در صورتی که از آب با غلظت نمک بالا استفاده می کنید مراقب باشید که بطری آبگرم به پوست شما آسیبی نرساند. آتروپادها میتوانند جهت گرم کردن کیسه خواب مورد استفاده قرار گیرند با این تفاوت که راندمان بطری آب جوش را نخواهند داشت و حرارتی به مراتب کمتر ارایه می دهند.یکی از روشهای گرم کردن کیسه خواب استفاده از دستگاه هایی استکه با باتری کار میکنند و جریان الکتریسیته را به حرارت تبدیل میکنند.

همچنین دستگاه های گرمایشی که با سوخت بنزین زیپو کار میکنند و در حدود ۴ ساعت درون کیسه خواب راگرم نگه میدارند از روشهای موثر گرم کردن کیسه خواب محسوب می شوند. متاسفانه باور عامه جامعه اینگونه است که استفاده از لباس بیشتر در هنگام خواب باعث احساس گرمای بیشتر می شود. در صورتی که استفاده بیش از حد از لباس در هنگام خواب اثر عکس داشته و چه بسا شما سرمای بیشتری را احساس خواهید کرد. علت این احساس سرما شعاع بحرانی مکانیک سیالات است که تایید میکند چنانچه عایق پیچیده شده بر روی یک منبع گرمایی از شعاع بحرانی منبع بیشتر باشد انتقال گرما از منبع به محیط نه تنها کاهش نخواهد داشت بلکه ازحالت بدون عایق نیز بیشتر خواهد شد.

بهترین روش استفاده از لباسهای استرچ (ترجیحا نانو) و نپوشیدن جوراب در کیسه خواب است.این روش باعث خواهد شد که محیط و جداره های کیسه خواب در اثر انتقال دمای بدن شما دایما یک تعادل گرمایی با بدن شما داشته باشند و شما احساس سرمای کمتری خواهید کرد. پاها بدلیل فاصله زیاد با قلب همیشه از سایر نقاط بدن سرد تر هستند. نپوشیدن جوراب در کیسه خواب باعث خواهد شد گرمای درون کیسه خواب به پای شما انتقال پیدا کند.فراموش نکنید این روش برای کیسه خواب هایی موثر است که از جنس خوبی برخوردارند و در مورد کیسه خوابهای با الیاف بی کیفیت پاسخگو نیست.

از زیر انداز استفاده کنید

زیر انداز علاوه بر اینکه نرم کردم سطح زمین و پیشگیری از فرو رفتن تیغ و سنگ به بدن، عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال سرمای زمین به بدن است. هنگام انتخاب زیرانداز مناسب پیش از سفر حتما به عدد R درج شده بر روی آن دقت کنید. این عدد نشان دهنده میزان مقاومت زیرانداز در برابر جریان گرما است. هرچه مقدار R بالاتر باشد، زیرانداز گرمتر خواهد بود . این یک معادله خطی است، به این معنی که یک زیرانداز با مقدار R 3 برابر مقاومت در برابر افت گرما ۳ برابر بهتر از یک پد با مقدار R 1 است.

از پتوهای گرم کننده اورژانسی استفاده کنید

پتوهای اورژانسی با لایه‌ای نازک از جنس آلومینیوم تشکیل شده است و به هیچ وجه سرما را به داخل چادر راه نمی‌دهد. این پتوها را میتوانید روی خودتان بکشید و یا روی دیواره‌ها یا سقف چادر وصل کنید. پتوی اضطراری در شرایط آب و هوایی سرد و برفی تا ۹۰ درصد حرارت بدن را حفظ می‌کند.

یک سنگ داغ داخل چادر بگذارید

گذاشتن سنگ داغ داخل چادر یک راهکار خوب برای این است که گرمای آتش را به داخل چادر بیاورید. یک تکه سنگ داخل آتش بگذارید و صبر کنید تا یکی دو ساعت در آتش بماند. بعد از آتش بیرون آورید و چند دقیقه صبر کنید تا کمی دمایش پایین بیاید. وقتی به حالتی رسید که پارچه را نسوزاند، حوله یا یک تکه پارچه را دورش بپیچید. این سنگ را یا داخل کیسه خواب کنار پاهایتان، یا وسط چادر و نزدیک به همه‌ افراد بگذارید.

فراموش نکنید که رطوبت=سرما!

سعی کنید هوای داخل چادر را تهویه کنید تا دچار رطوبت نشود. یک نکته مهم دیگه این است که از عرق کردن جلوگیری کنید. هر موقع از شب که بیدار شدید و فهمیدید که بدنتان عرق کرده، کمی از لایه‌های پوششی‌تان را کم کنید.

ریختن ذغال داغ

ریختن ذغال در زیر کیسه خواب و یا چادر و مدفون کردن آن با لایه نازکی از شن یا خاک روش بسیار مناسب برای مبارزه با سرما است. به خاطر داشته باشید که سرما از زیر نفوذ میکند در نتیجه گرم کردن زمین در هنگام خواب بسیار روش کارامدی در مبارزه با سرما خواهد بود. استفاده از فوم در زیر کیسه خواب یا چادر جهت ایجاد مانعی عایق در برابر سرما از دیگر کارهایی است که نتیجه موثری خواهد داشت.

استفاده از بخاری هایی که با گاز کمپینگی کار میکنند میتواند به طور متوسط ۲ ساعت محیط چادر را گرم نگاه دارند.گاز کمپینگی در هنگام سوختن و ترکیب با اکسیژن تولید منواکسید کربن نمی کند در نتیجه خطری شما را تهدید نخواهدکرد. مراقب باشید بخاری واژگون نگردد چون می تواند باعث آتش گرفتن چادر و آسیب جدی به شما شود. هرگز بخاری یا گاز پیک نیکی که از گاز متان استفاده می کنند و ذغال قرمز را برای گرمایش درون چادرقرار ندهید.گاز متان پس از سوختن مونواکسید کربن تولید می کند که میتواند شما را بیهوش کند و در مدتی کمتر از۱۰ دقیقه باعث مرگ شما شود همچنین ذغال قرمز چوب گازهای سمی از خود تولید می کند که برای سلامتی شما مضر است.

چادر مناسب

وزن چادرچه قصد رفتن به یک سفر سخت و حرفه ای را داشته باشید، چه برای تعطیلات به سفر خانوادگی می روید، وزن چادر اهمیت زیادی دارد. در سفرهایتان ممکن است مجبور به پیاده روی های طولانی باشید، بنابراین وزن چادرتان اهمیت زیادی پیدا می کند. معمولا تجهیزاتی که همراه چادر هستند وزن آن را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است قبل از خرید چادر، از وزن آن مطلع شوید و با توجه به توانایی ای که در خودتان برای حمل این وزن می بینید، نوع مناسب را انتخاب کنید.

جنس چادر اگر به دنبال یک گزینه ی دایمی برای سفرهایتان هستید، بهتر است در انتخاب جنس چادر مورد نظرتان با دقت بیشتری عمل کنید. خرید چادر، از آن دسته هزینه هایی است که ارزش صرف مبالغ بالا را دارد. خصوصا اگر قصد داشته باشید برای مدت طولانی و در شرایط سخت از آن استفاده کنید. در خریدتان، پایین بودن قیمت را ملاک قرار ندهید، چون ممکن است به زودی مجبور به خرید چادر دیگری بشود که هزینه هایتان را افزایش می دهد.

اندازه چادراین مورد به اندازه ی وزن چادر اهمیت دارد. اینکه چادر شما در هنگام بسته شدن چقدر فضا اشغال می کند، از نکاتی است که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید. بیشتر چادر هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، در اندازه های بسیار کوچکی بسته می شوند. بهتر است این اندازه را با جایی که در ماشین برای وسایل تان در نظر گرفتید و یا با ظرفیت کوله پشتی تان اندازه بگیرید و سایز مناسبی را انتخاب کنید.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *