جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روشهای مقابله با ترس از هواپیما

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۳۹۹

روشهای مقابله با ترس از هواپیما را در این مطلب جمع آوری کرده ایم تا این ترس باعث نشود شما از این وسیله حمل و نقل سریع بی بهره بمانید . این ترس طبیعی است و از هر ۴ نفر یک نفر را درگیر می کند . با ما همراه باشید تا اجازه ندهید تا ترس مانع از مسافرتتان شود . با بکار گیری این روشها با اعتماد به نفس و قدرت بر روی آسمانها قدم بگذارید .

روشهای مقابله با ترس از هواپیما 1 روشهای مقابله با ترس از هواپیما

فهرست

تصور ایمن بودن هواپیما را در خود بالا ببرید

دانستن این موضوع که هواپیمایی که قرار است با آن پرواز کنید، از ایمنی بالایی برخوردار است؛ می‌تواند به شما آرامش خاطر دهد که تقریبا هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که تقریبا یکی از امن‌ترین روش‌های حمل و نقل و مسافرت استفاده از هواپیما است. طبق تحقیقات صورت گرفته احتمال سقوط با هواپیما وقتی که از فرودگاه کشور‌ها پیشرفته استفاده می‌کنید، تقریبا یک به سی میلیون است. با این تفاسیر مگر شما در طول عمر خود چقدر می‌توانید از هواپیما استفاده کنید تا اینکه تصور خطر سقوط همواره با شما باشد.

نفس عمیق بكشید

در صورتیكه تشخیص می دهید در حال مواجهه با وحشت و هراس یا پریشانی هستید، این نكته را بدانید كه تا به امروز نفس عمیق، بهترین روش برای آرامش بخشیدن به خود در این مواقع بوده است. تكنیك های متنوعی دیگری نیز وجود دارند اما هدف اصلی، كاهش سرعت تنفس و تمركز بر روی بازدم بیش از دم است، چرا كه در زمان ترس، تنفس كردنتان كم عمق و پرسرعت شده و وحشت زدگییتان طولانی می گردد. یك روش، بازدم كامل قبل از دم است. آنگاه نفس عمیقی كشیده، برای چند ثانیه نگاه داشته و بازدم كاملی را انجام دهید. این كار را تا زمانیكه وحشتتان رفع می شود، تكرار كنید.

وارد عمق ترس خود شوید

ترس از پرواز، یک وضعیت فیزیولوژیكی پیچیده است. درک اینكه چه چیزی در حقیقت باعث ترس شما می گردد، كمک بسیاری به غلبه بر آن می كند. به عنوان مثال، با اینكه برخی افراد از برخورد دو هواپیما رعب و وحشت دارند، اما دیگران از منفجر شدن آن می ترسند. قبل از برنامه ریزی برای سفر بزرگ بعدیتان، زمانی را صرف فكر كردن در مورد اینكه چه چیزی واقعاً باعث ترس شما از پرواز می شود، كنید، به این ترتیب می توانید اقدامی متناسب انجام دهید.

حواس خود را از موضوع پرت كنید

بهترین روش برای ورود به یك پرواز طولانی، داشتن چیزیست كه به وسیله آن بتوانید ذهن خود را از ترس منحرف کنید. نیازی به داشتن تعدادی زیادی از ابزارهای سرگرمی نیست؛ به جای آن، پیش از پروازتان، فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و پادكست هایی را روی گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ بریزید. خود را سرگرم خواندن مجله یا كتابی جدید نمایید. همچنین به چیزهای دیگر فكر كنید و این را هم در نظر بگیرید كه می توانید یك پروژه هواپیمائی، یك كتاب رنگ آمیزی بزرگسالان و یا هر سرگرمی دیگری همراه خود داشته و در طول سفر انجامشان دهید. هرچیزی را كه نیاز دارید با خود بیاورید تا برای چند ساعت خود را سرگرم نگاه دارید.

روشهای مقابله با ترس از هواپیما 3 روشهای مقابله با ترس از هواپیما

خود را زودتر به فرودگاه برسانید

برای كسانی كه ترس از پرواز دارند، فرودگاه ها طوری طراحی شده اند كه انگار هدف از طراحی آنها، كاهش استرس این دسته از مسافران می باشد. زمان زیادی را صرف حضور در فرودگاه نمایید. حتی شاید بتوان از یكی از دوستان یا اعضای خانواده خواست كه شما را به فرودگاه برساند. زمانیكه به آنجا رسیدید، مستقیماً از بخش حفاظت (نگهبانی) عبور كنید، به طوریكه شما آماده سوار شدن شده اید. سعی كنید از كافئین استفاده نكنید، چرا كه منجر به ازدیاد فشار روانی می شود. به جای آن، از این زمان برای رهاسازی ذهن و یا آرامش بخشیدن به خود استفاده نمایید.

راحت ترین صندلی را برای خود انتخاب كنید

اگر از انفجار هواپیما ترس دارید، احتمالاً نشستن بر روی صندلی سمت راهرو می تواند برای شما آرامش بخش تر باشد. اگر احساس می كنید كه با نگاه كردن از پنجره به بیرون احساس آرامش خواهید كرد، پس آنجا بنشینید. زمانیكه بلیط تهیه می كنید، از انتخاب صندلی ای که بر روی آن احساس آرامش بیشتری خواهید داشت، اطمینان حاصل نمائید، حتی اگر اگر نیاز باشد كه هزینه اضافه تری برای آن بپردازید. برخی از جدیدترین هواپیماها، در پروازهای شبانه در كلاس اكونومی، تختخواب هایی را ارائه می كنند، بنابراین با آن شركت ها تماس بگیرید. همچنین بهتر است كه در موقع پر بودن پرواز از مهمانداران زمان سوار شدن خود را سوال كنید، و اگر پرواز پر نبود،‌ از آنها بخواهید كه جائی با فضای بیشتر به شما اختصاص دهند. اغلب زمانهایی كه به آنها بگویید كه دچار استرس شده اید، شما را آماده پرواز می كنند و شرایط را متناسب با شما تطبیق می دهند.

از گوشی های گوش و ماسک های چشمی استفاده كنید

برخی از مسافران مضطرب، از پروازهای شبانه ترس دارند، اما در صورتیكه بتوانید مدت پرواز را به استراحت بپردازید، این می تواند شیوه ای خوب برای گذراندن زمان باشد. برای كمك به خوابیدنتان،‌ یك ماسك چشم و چند عدد گوشی گوش با خود به همراه داشته باشید. گوشی های گوش به دلیل اینكه مانع ورود صداهای بلند هواپیما به درون گوش شما می شوند، بسیار مفید و كاربردی هستند (نسبت به گوشی های معمولی یا هدفون ها، گوشی ها بایستی به اندازه كافی راحت باشند تا در به خواب رفتنتان خللی وارد نکنید). ماسك چشم، به مهمانداران این علامت را می دهد كه مزاحم خوابیدن و استراحت شما نشوند. بسیاری از شركت های هواپیمائی در حال حذف این امكانات از پروازهایشان هستند، بنابراین بهتر است كه آنها را به همراه خود داشته باشید.

روشهای مقابله با ترس از هواپیما 4 روشهای مقابله با ترس از هواپیما

به مهماندار بگویید

مهمانداران به صورت روزانه،‌ با مسافران مضطرب روبه رو می گردند. دفعه بعدی كه سوار هواپیما می شوید، به هنگام احساس اضطراب، به نزدیك ترین مهماندار اطلاع دهید. دلیلی برای خجالت كشیدن وجود ندارد؛ این شغل آنهاست كه به شما آرامش داده و كمكتان كنند. آنها می توانند بررسی كنند كه آیا شما شرایط مناسبی دارید یا نه. همچنین نکات و اطلاعات مفیدی را نیز می توانند در اختیار شما قرار دهند. اغلب اوقات، و خصوصاً زمانیكه به تنهایی سفر می كنید، به زبان آوردن ترس ،‌ خود كمك بزرگی است.

از طب سوزنی استفاده كنید (به جای سوزن از فشار انگشت استفاده می گردد)

نقطه فشاری در پشت دست، ‌دقیقاً در بخش V شكل در مركز (بین) استخوان های انگشت شست و انگشت اشاره قرار دارد. یافتن آن نیاز به كمی تمرین دارد، اما خواهید دانست كه چه زمانی از آن استفاده كنید – احساس خاص و ویژه ای به شما دست می دهد. با اینكه این مورد برای همه اثبات نشده است، اما آن نقطه با پریشانی ارتباط داشته و فشار بر روی آن، می تواند نشانه های فشار روانی را كاهش دهد. سعی كنید نقطه مذكور را در روزهای قبل از سفر هوایی خود پیدا كنید (زمانیكه در غیر اینصورت احساس خستگی مفرط دارید) تا ببینید كه آیا این كار می تواند كمك كننده باشد یا نه، و اگر می تواند باشد، پیش از پرواز انجام دهید.

در یک دوره ترس از پرواز شركت كنید

اگر ترس از پرواز در شما، مانع مسافرت كردن شده و یا شما را بسیار مضطرب و پریشان نموده و بر روی سلامتی و لذت بردن شما از زمان تأثیر گذار است، به دنبال یافتن راه حلی حرفه ای باشید. برخی از شركت های هواپیمائی،
و نیز بعضی از فرودگاه ها،‌ دوره های ترس از پرواز را برگزار می نمایند. این دوره ها توسط خلبانان، كادر پروازی، و روانشناسان به قصد ارائه تمامی جوانب ترس از پرواز و روش های غلبه بر آن اجرا می گردند. افراد حرفه ای و آموزش دیده، به تمامی سوال های شما پاسخ داده و نكاتی را برای هدایت ترس خود ارائه می نمایند. همانطور كه بسیاری از دوره ها شامل پروازی كوتاه هستند، تنها چند بار در طول سال برگزار می شوند، بنابراین سعی كنید كه از قبل آنها را رزرو نمایید.

یک اپلیكیشن مدیریت ذهن دانلود نمائید

آگاهی ذهنی ممكن است كلیدی ترین و جدیدترین كلمه برای بیان خوب بودن در این شرایط باشد، اما اثبات شده كه می تواند به از بین بردن انواع ترس مانند ترس از پرواز، كمك كند. تعداد زیادی از برنامه های كاربردی آگاهی ذهنی كامل وجود دارند كه در صورتیكه شما در یك پرواز احساس اضطراب كنید، می توانند شما را جهت كنترل این احساسات، از طریق مراقبه (مدیتیشن) راهنمایی نمایند. اپلیكیشن “سرپناه” (HeadSpace) مدیتیشن های راهنمایی شده شامل انواع خاص برای كنترل اضطراب، و نیز اپلیكیشن آرامش (Calm) كه شامل تركیبی از داستان ها برای به خواب رفتن می باشد را ارائه می دهند و در صورتیكه بخواهید طول مسیر را بخوابید، برای شما این امكان را فراهم می آورند كه به خوابی عمیق فرو بروید. مدیتیشن در طول پرواز بسیار عالی است، اما این را هم به خاطر داشته باشید كه در روزهای منتهی به سفرتان ورزش هم بكنید تا حداكثر سود را از مدیتیشن طول پرواز بدست آورید.

مقایسه کردن خطرات حمل نقل با وسایل دیگر

همانطور که می‌دانید خطر تصادف با خودرو بسیار بالاتر از هواپیما است، به طور معمول اتومبیل‌ها سالانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان می‌گیرند و این در حالی است که به هیچ عنوان خطوط هوایی چنین تلفاتی را حتی تصور نیز نمی‌کنند. با دانستن این موضوع نیز می‌توانید با خیال آسوده‌تر سوار هواپیما شوید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. چنین مقایسه‌های آماری به درستی امن بودن مسافرت با هواپیما را تایید می‌کند. با این حال نمی‌توان مسافت طی شده در یک بازه زمانی کوتاه توسط هواپیما را با خودرو‌های شخص و یا هر وسیله نقلیه دیگر مقایسه کرد. این مزیت می‌تواند یک بار روانی مثبت در شما ایجاد کند.
گفته می‌شود؛ احتمال مرگ و میر توسط اتومبیل‌های ۱ به ۵۰۰۰ است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد تا زمانی که شما با ماشین به فرودگاه نرسیده‌اید بی شک جانتان در خطر بیشتری قرار دارد، تا اینکه سوار هواپیما شوید. یک آمار جالب دیگر ثابت می‌کند که خطر مرگ و میر حاصل از مسمومیت تقریبا ۱ به سه میلیون است. این آمار مرگ نیز به مراتب بسیار بالاتر از خطر سقوط با هواپیما است. با این شرایط بهتر است شما نگران حمل و نقل با خودرو و احتمال مسموم شدن خود باشید تا نگران پرواز کردن با هواپیما.

موارد استرس زا را از خود دور کنید

معمولا بخشی از ترس‌هایی که در هنگام پرواز کردن به وجود می‌آیند، در خود هواپیما رخ می‌دهند به طور مثال؛ سرعت بسیار زیاد هواپیما، تکان‌های نامتعارف، گرفتگی گوش، تصورات درباره مکان بسیار مرتفع و بستن کمربند ایمنی در طول پرواز می‌تواند از عواملی باشد که در شما ترس ایجاد کند. اینگونه وقایع شاید برای غریزه شما کاملا ناآشنا باشد. از این رو با ندانستن این موارد ممکن است احساس ترس و رعب داشته باشید. اگر می‌خواهید از ترس حاصل از چنین مواردی خلاص شوید؛ بهتر است درباره آن سوال کنید و یا به فکر پاسخ سوال‌های خود باشید تا با خیال راحت‌تر به پرواز خود ادامه دهید. درادامه به پاسخ برخی از این شبهات می‌پردازیم.

جالب است بدانید برای اینکه هواپیما بتواند بر جاذبه زمین غلبه کند باید به یک سرعت خاص برسد. شاید در نگاه اول این سرعت برای شما کمی تعجب آور باشد. این وضعیت وقتی که از سطح زمین جدا شدید، معمولا به حالت عادی بر می‌گردد. در آسمان، شما این سرعت را مثل زمان برخاستن از زمین حس نخواهید کرد.زنگ زدن گوش به خاطر اوج گرفتن هواپیما به سمت بالا است. چرا که تغییر فشار هوا بر روی گوش تاثیر گذار است. این حالت معمولا وقتی برای گردش به کوهستان می‌رویم نیز احساس می‌شود.

به طور طبیعی برخی از قسمت‌های بالایی هواپیما در هنگام فشار بار و یا حتی برخورد با چاله‌های هوایی دچار ارتعاش می‌شوند و این ارتعاش و تکان‌ها درون کابین هواپیما قابل حس کردن است. چنین عواملی کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. نباید از یاد برد که تنش‌های هوایی نیز می‌توانند مقاومت زیادی در برابر هواپیما ایجاد کنند. از این رو هواپیما پس از شکستن این مقاومت با تکان‌ها و لرزه‌هایی روبرو می‌شود که در شرایط عادی جای هیچ گونه نگرانی نیست.

از اینکه در وسط آسمان کمربند ایمنی ببندیم، شاید در نگاه اول کمی تعجب برانگیز باشد؛ چرا که سقوط هواپیما با بستن و نبستن کمربند مشکلی را حل نمی‌کند. این بستن کمربند بیشتر به خاطر برخاستن و نشستن هواپیما است که گاه همراه با شتاب در هنگام برخاستن و ترمز زدن در هنگام نشستن همراه است که این امر می‌تواند در صورت نبستن کمربند باعث آسیب‌دیدگی شما شود.

انتظار آشفتگی هوایی را داشته باشید

معمولا وقتی هواپیما از یک منطقه کم فشار هوایی وارد یک منطقه پر فشار می‌شود، سرنشین هواپیما همان حس رانندگی با ماشین روی سنگ‌ها ریز جاده را تجربه می‌کند. از این رو با دانستن این موضوع کمتر دچار اضطراب خواهید شد. در موارد خاص ممکن است، برخورد با آشفتگی هوایی باعث ایجاد صدمات در مسافرین شود و آن هم در بیشتر موارد به خاطر نبستن کمربند ایمنی و یا پرتاب شدن وسایل شخصی بر روی صورت مسافران است. با توجه به پیشرفت‌های بسیار زیادی که در عرصه فن آوری صورت گرفته است؛ پیش از برخورد هواپیما به چنین مناطق پرفشاری هشدارهای لازم به مسافرین داده می‌شود. معمولا در آشفتگی‌های هوایی هیچ خلبانی آسیب نمی‌بیند. چرا که آنان خوب می‌دانند در چنین شرایطی باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.

در مورد چگونگی کار کرد هواپیما بیشتر بدانید

دانستن کلی چگونگی کار کرد وسایل مکانیکی هواپیما تا حدودی می‌تواند خیال مسافران را در ضمن پرواز راحت کند. معمولا برخی مشکلات ریز و یا درشت مکانیکی در طول پرواز رخ می‌دهد، اما این مسئله لزوما نشانه سقوط هواپیما نیست. معمولا ۷۳ درصد از افرادی از نحوه عملکرد وسایل مکانیکی هواپیما ترس به خود راه می‌دهند. شاید دانستن برخی از عکس‌العمل‌ها که معمولا روی هواپیما توسط خلبان اجرا می‌شود؛ امری غیر عادی باشد اما شما نباید نگران چنین مواردی باشید. در ادامه با چند موردی که باید با آنها آشنا باشید می‌پردازیم.

معمولا هواپیما با چهار نیرو در حال مبارزه است. ۱. گرانش ۲. کشیده شدن. ۳. غلبه بر جاذبه ۴. ایجاد حالت ایستایی. چنین نیروی‌هایی برای هر شخص و یا وسیله‌ای که قصد حرکت کردن را دارند، ایجاد می‌شود. پس جای نگرانی نیست اگر در حین پرواز برای غلبه بر چنین مواردی اختلالاتی کوچک (تکان‌های کوچک) در هواپیما ایجاد شود. یک مورد جالب درباره موتور‌های جت بکار رفته در هواپیما‌ها این است که این موتور‌ها از پیچیدگی کمتری نسبت به سایر موتور‌ها برخوردار هستند. از این رو با مشکلات کمتری در طول پرواز روبه‌رو می‌شوند. این گزینه می‌تواند یک امتیاز مثبت برای هواپیما‌هایی با موتور جت باشد.

کنار گذاشتن ترس حاصل از باز شدن درب هواپیما

این تصور که امکان دارد در طول پرواز درب هواپیما باز شود، تقریبا محال است و شما نباید چنین ترسی را به دل خود راه دهید. جالب است بدانید که وقتی هواپیما در ارتفاع ۳۰۰۰۰ هزار پایی (۹۱۴۴ متر) است، فشاری معادل ۲۰۰۰۰ پوند (تقریبا ۴۵۳ گرم) بر درب هواپیما وارد می‌شود با این تفاسیر باز شدن هواپیما تقریبا محال است.

بررسی و بازدید منظم هواپیما

بررسی و بازدید هواپیما قبل از پرواز و حتی در حین پرواز توسط یک شخص تعمیرکار و مجرب صورت می‌گیرد؛ به طور مثال در هر یک ساعت پرواز هواپیما تقریبا ۱۱ ساعت کار روی آن انجام می‌شود تا در صورت مشکل‌دار بودن هواپیما آن را برای پرواز بعدی آماده کنند. چنین بررسی‌هایی می‌تواند به شما آرامش خاطر بدهد تا با خیال راحت‌تر به پرواز‌های پیش رو فکر کنید و از هرگونه‌تر ترس و دلهره در امان باشید. با چک شدن به موقع هواپیما شما باید احساس خوشایندتری نسبت به پرواز داشته باشید و با دانستن این موضوع با ترس کمتر و خیال آسوده‌تر از سفر خود لذت ببرید. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت برای هر ۳ ساعت پرواز هواپیما تقریبا ۳۳ ساعت تعمیرات و یا بازرسی روی آن انجام می‌شود تا گروه متخصص مطمئن باشند که هواپیما برای پرواز بعدی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

اضطراب عمومی خود را مدیریت کنید

شما می‌توانید بر اضطراب حاصل از پرواز کردن غلبه کنید؛ فقط کافیست قبل از این که به اضطراب کامل دچار شوید علائم آن را در نظر بگیرید. به طور مثال در هنگام سوار شدن به هواپیما اگر کف دست‌تان عرق کرد و یا بیش از اندازه با انگشت‌تان بازی کردید یا حتی دچار گرمای زیر پوست شدید به فکر مدیریت اضطراب خود باشید تا با ترس کمتری مسافت باقی مانده را طی کنید.

تصور غیر قابل کنترل بودن برخی مشکلات

برخی تصورات غلط می‌تواند باعث ایجاد ترس و دلهره شود. معمولا چنین افرادی یک نوع شک و ناامیدی همواره در ذهنشان است و این شک و ناامیدی در مسیر‌های هوایی می‌تواند بیشتر گریبان گیرشان باشد. به طور مثال شما خودتان راننده هستید و به صورت اتفاقی در یک ماشین دیگر سوار می‌شوید، حس دانستن به شما این اجازه را می‌دهد تا نوع رانندگی شخص مورد نظر را به باد انتقاد بگیرید. نباید از یاد برد چنین تفکری نیز ناشی از ترس است. از این رو شما باید تصور خود را در مورد خطر‌ها و حادثه‌ها تغییر دهید و به فکر این باشید که خود خلبان هم برایش بسیار مهم است که با سلامت کامل روی زمین فرود بیاید. چرا که داشتن مسئولیت در چنین مواردی با جان خود خلبان نیز بازی می‌کند. با فرض این موضوع نباید از یاد برد که اکثر افراد برای جان دیگران اگر ارزش قائل نباشند، حداقل برای جان خود که ارزش قائل هستند. از یاد نبرید چنین تصوری می‌تواند شما را در مسیر پرواز آسوده خاطر‌تر کند و ترس حاصل از پرواز را از شما دور کند.

تسکین اضطراب با استفاده از ورزش‌های آرامش بخش

اگر شما از آن دست افرادی هستید که همواره استرس و اضطراب را تجربه می‌کنید؛ بهتر است برای آرام کردن خود تمرینات ورزشی آرامش بخش را در برنامه روزانه خود لحاظ کنید. وقتی شما تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود اجرا می‌کنید به مرور زمان کنترل بیشتری بر استرس و اضطراب خود که در پاره‌ای از مواقع ناشی از ترس است، خواهید داشت. از این رو تا زمانی که میزان کنترل خود بر استرس‌تان را بالا نبرید، نباید انتظار داشته باشید که در شرایط گوناگون دچار استرس نشوید. انجام ورزش یوگا می‌تواند یک روش موثر برای کنترل استرس و اضطراب باشد. از یاد نبرید که کنترل کردن استرس و اضطراب به وسیله تمرینات ورزشی می‌تواند چندین ماه به طول انجامد. از این رو با چند روز ورزش کردن انتظار نداشته باشید که بتوانید کنترل کافی روی ترس و یا استرس‌تان داشته باشید.

خیال پردازی کردن

اگر به هیچ عنوان نمی‌توانید از ترس حاصل از پرواز بکاهید؛ بهتر است ذهن خود را با مواردی که علاقه دارید، مشغول کنید. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا مسیر باقی مانده را بدون حس ترس طی کنید. فقط کافیست به مواردی که علاقه دارید در ذهن خود بپردازید. بی‌شک این روش یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای خلاصی از شر ترس حاصل از پرواز است.

شل کردن عضلات

معمولا وقتی افراد دچار استرس و یا اضطراب ناشی از ترس می‌شوند، مجموعه عضلات شانه آن‌ها سفت می‌شود. این عکس‌العمل شاید یک دفاع بیولوژیک از طرف بدن ما برای مبارزه با چنین وضعیتی باشد. در چنین شرایطی یک نفس عمیق بکشید و شانه‌های خود را شل کنید. البته بد نیست این گزینه را بر روی دیگر عضلات درگیر خود نیز پیاده کنید.

روشهای مقابله با ترس از هواپیما روشهای مقابله با ترس از هواپیما

هم کلام شدن با دیگر مسافران

بد نیست در حین سفر با کسی که در کنار شما نشسته ارتباط برقرار کنید. این ارتباط برقرار کردن و خاطره تعریف کردن می‌تواند ترس از پرواز را از شما دور کند. البته بد نیست درباره ترسیدن از پرواز با وی مشورت داشت باشید. شاید مشاوره‌های او برای شما تاثیرگذار باشد و این روش بتواند ترس از پرواز را از شما دور کند.

 

منحرف کردن افکار

همان‌طور که خودتان نیز می‌دانید پرداختن به اموراتی که باعث رعب و وحشت می‌شود، می‌تواند خود محرکی برای بیشتر ترسیدن شما شود. از این رو منحرف کردن ذهن می‌تواند روشی مناسب برای رهایی از ترسیدن باشد.

اجتناب از خواندن مطالب در مورد سقوط هواپیما‌ها

سعی نکنید پیش از پرواز، درباره مطالبی که مربوط به سقوط هواپیما‌ها است، مطالعه‌ای داشته باشید. این کار تنها باعث بیشتر شدن ترس شما برای مسافرت‌های هوایی می‌شود. حتی دیدن کلیپ‌های سقوط هواپیما و یا هر نوع سانحه هوایی می‌تواند ترس شما نسبت به پرواز کردن را افزایش دهد. از این رو توصیه می‌شود، حداقل قبل پرواز از مشاهده چنین کلیپ‌هایی جدا خودداری کنید. نگاه کردن به چنین فیلم‌ها و کلیپ‌هایی فقط ترس شما نسبت به پرواز کردن را بیشتر نمی‌کند. بلکه از دیگر معایب دیدن چنین فیلم‌هایی این است که در طول پرواز اگر یک اتفاق تقریبا مشابه فیلم در هواپیما رخ دهد، بدون شک شما روحیه خودتان را از دست خواهید داد و این کار اوضاع را بدتر حواهد کرد.

انتخاب پرواز مستقیم

انتخاب گزینه پرواز مستقیم می‌تواند هم در کاهش هزینه‌ها و هم در کاهش زمان صرف شده به نفع‌تان باشد. استفاده از چنین گزینه‌های برای پروا‌های بلند مدت، می‌تواند زمان کمتری را در مسیر هوایی به سر ببرید. این مورد خود می‌تواند استرس حاصل از تعدد و زمان پرواز را در شما کاهش دهد.

انتخاب هواپیمای بزرگتر

معمولا هواپیما‌های بزرگتر با توجه به ظرفیت و سطح مقطع زیادی که دارند، ثبات بیشتر در حین پرواز از خود بروز می‌دهند. از این رو افرادی که از پرواز واهمه دارند؛ بهتر است بلیط هواپیما‌هایی که بزرگ‌تر هستند را تهیه کنند تا با تنش‌های کمتری در حین پرواز که یک عامل مهم در ایجاد ترس و دلهره در افراد هستند، روبه‌رو شوند.

روزانه پرواز کنید

برخی افراد با توجه به تاریک شدن هوا دلهره و اضطراب بیشتری به سراغ‌شان می‌آید. تاریکی شب بی‌شک می‌تواند سطح استرس را در افراد بالا ببرد. از این رو انتخاب پرواز روزانه می‌تواند یک روش موثر برای کاهش استرس و اضطراب در چنین افرادی باشد. دیدن مناظر از شیشه هواپیما می‌تواند برای برخی افراد آرامش بخش باشد. البته این گزینه در تاریکی شب خیلی خوب قابل لمس نسیت. از این رو ذهن افراد در تاریکی شب بیشتر درگیر مسائل ترس و وحشت حاصل از پرواز می‌شود.

انتخاب مسیر‌های امن‌تر

همان طور که می‌دانید با توجه به شرایط جوی مسیر‌های هوایی با یکدیگر فرق دارند؛ به طور مثال برخی از مسیر‌های هوایی دارای آشفتگی بیشتری نسبت به سایر مسیر‌های هوایی دیگر هستند. از این رو اگر علاقه ندارید در تکان‌های حاصل از آشفتگی هوایی را تجربه کنید، بهتر است پیش از پرواز درباره مسیر پرواز اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا مسیری با کمترین آشفتگی هوایی را انتخاب کنید.

استراحت کردن در طول مسیر

اگر استرس و ترس حاصل از پرواز بیش از اندازه ممکن است، بهتر است زمان خواب‌تان را در هنگام پرواز برنامه ریزی کنید و فقط کافیست تا شروع پرواز استراحت نکنید. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در طول پرواز با خیال راحت بخوابید؛ چرا که خستگی حاصل از فعالیت‌های روزانه و کم خوابی پیش از پرواز باعث می‌شود تا در طول پرواز خواب آلوده شده و راحت‌تر بخوابید. این گزینه بی‌شک می‌تواند مثل یک آرام بخش بسیار قوی در شما تاثیرگذار باشد و در چنین شرایطی شما هیچ گونه ترس و یا استرسی را تجربه نخواهید کرد.

خواندن کتاب یا مجله

اگر شما از آن دست از افرادی هستید که می‌توانید درون هواپیما مطالعه کنید، بهترین گزینه را پیش رو دارید. در چنین شرایطی یکی از بهترین گزینه‌ها برای دور شدن ترس حاصل از پرواز، خواندن کتاب و یا یک مجله است. البته شما می‌توانید از برخی نرم‌افزار‌های آموزشی روی گوشی و یا لپ تاپ و حتی تبلت خود نیز استفاده کنید و از زمانی که در اختیارتان است، نهایت استفاده را ببرید.

خوردن تنقلات سالم

خوردن تنقلات در حین پرواز به صورتی که مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد نکند، نیز گزینه مناسبی برای مشغول شدن و دور شدن از استرس و ترس حاصل از پرواز است. البته توصیه می‌شود که از تنقلات سالم استفاده کنید تا علاوه بر مشغول شدن از مزایای بهداشتی آن نیز نهایت استفاده را ببرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد