جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آذر ۱۳۹۸

روستای واریان کرج، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای کرج است. روستای واریان در مسیر جاده کرج- چالوس خودنمایی می‌کند. واریان را می‌توان یکی از قطب‌های گردشگری این منطقه دانست که هر ساله گردشگران بسیاری از مناطق اطراف از آن بازدید می‌کنند. این روستا، در شرق سد امیرکبیر و در ۲۵ کیلومتری جاده زیبا و چشم‌نواز چالوس واقع شده است. روستای واریان تا قبل از احداث سد کرج، در بستر کنونی آن قرار داشت. اما پس از ساخت این سازه، برخی از باغ‌های اهالی محترم واریان در حاشیه شرقی آن قرار می‌گیرند.

روستای واریان کرج 5 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران
در واقع، این باغ‌های زیبا واریان امروزی را تشکیل داده‌اند که تنها راه دسترسی به آن‌ها عبور از سد کرج به وسیله قایق می‌باشد. این روستا، به مانند نگین سبز و زیبایی است که کوه‌های اطراف همانند قابی آن را احاطه کرده‌اند. انعکاس این کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و طبیعت سرسبز واریان در آب‌های آرام و زیبای سد کرج منظره جالبی را به وجود می‌آورد. جالب است بدانید که واریان تنها روستای آبی ایران می‌باشد. رفت‌و‌آمد با قایق در این روستا، معمولاٌ از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۳ و از ۱۵ عصر تا ۱۱ شب امکان‌پذیر است.

روستای واریان کرج 2 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران
در طول تابستان، به خاطر خوب بودن آب‌وهوا تردد قایق‌ها در این منطقه زیاد بوده و حتی تعداد آن‌ها به ۱۰ عدد هم می‌رسد. یکی از قوانین خوبی که در این روستا وضع شده، ممنوعیت ورود هر گونه وسیله نقلیه از جمله اتومبیل، دوچرخه و موتور می‌باشد. بنابراین، در واریان می‌توانید هوایی بدون دود و سرشار از پاکی را استنشاق کنید. از میان محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به غلات و میوه اشاره کرد. همچنین، شغل زنبورداری نیز در واریان رواج بسیاری داشته و می‌توانید عسل‌های لذیذ و خوشمزه‌ای را در این روستا نوش‌جان فرمایید. علاوه بر این‌ها، دوخت گیوه و کرباس‌بافی در واریان از مشاغل اصلی مردم به حساب می‌آیند. در حین بازدید از روستا، متوجه حقایق و ویژگی‌های عجیبی در مورد آن می‌شوید. به‌عنوان‌مثال، در واریان هیچ مغازه سوپرمارکتی وجود ندارد. دیگر این‌که، حیاط خانه‌ها به خاطر نداشتن در و دیوار برای خانه‌ها با یکدیگر مشترک است. باید بدانید که سفر به واریان، تنها در صورت داشتن خانه، مهمان شدن در منزل اقوام و آشنایان و یا با هماهنگی قبلی جهت ورود به آن امکان‌پذیر می‌باشد. گفتنی است که این روستا، زادگاه بازیگر محبوب و دوست‌داشتنی کشورمان جناب آقای مهران رجبی است.

روستای واریان کرج 1 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

به دلیل مجاورت واریان با سد کرج وآشنایی کودکان و نوجوانان واریان با ورزشهای آبی نظیر: شنا، قایق‌رانی، اسکی و ماهیگیری بازی‌های رایج در دیگر روستاها آنچنان در واریان جایگاهی نداشت اما برخی از بازی‌ها که معمولاً در پاییز و زمستان انجام می‌گرفت عبارتند از:توپ کاش. الک دلک. آقا زنجیر باف. اکر دکر. لی لی. سنگ کنارو. اشتر اشترن. درزن بپرک؛ که در طالقان به ان دو قز بپرک می‌گویند – که هر کدام شکل خاص و در برخی موارد و ترانه‌های مخصوص به خود دارند شنا اسکی و قایق‌رانی از ورزش‌های اختصاصی بچه‌های واریان بود و تعدادی از آنان قهرمانان ملی این سه رشته ورزشی بودند. مرحوم حمزه. موسی. مجید گل محمدی. از جمله بهترین قهرمانان اسکی بودند.
روستای واریان کرج 3 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

روستای واریان کرج 4 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

ورودی واریان تقریبا در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس است با تابلوی کوچکی که خواندن آن نیاز به دقت دارد و روی آن نوشته: روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع. بعد از جاده ای کوتاه باشیب نسبتا تند، نگهبانی از طرف سازمان آب حضور دارد که رفت و آمدها را کنترل می کند (حدود هفتاد درصد زمین های روستا از دارایی های سازمان آب است)، پشت سر آن پارکینگ کوچکی که مخصوص سکنه واریان است به چشم می خورد.
در طول تابستان، به خاطر خوب بودن آب ‌وهوا، تردد قایق‌ ها در این منطقه زیاد بوده و حتی تعداد آنها به ۱۰ قایق نیز می‌ رسد. یکی از قوانین خوبی که در این روستا وضع شده، ممنوعیت ورود هر گونه وسیله نقلیه از جمله اتومبیل، دوچرخه و موتور به روستا است. بنابراین، در واریان می ‌توانید هوایی بدون دود و سرشار از اکسیژن استنشاق کنید.

روستای واریان کرج 6 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران
در حین بازدید از روستا، متوجه حقایق و ویژگی ‌های عجیبی می ‌شوید. به ‌عنوان ‌مثال، در واریان هیچ مغازه سوپرمارکتی وجود ندارد. دیگر اینکه، حیاط خانه ‌ها به خاطر نداشتن در و دیوار با یکدیگر مشترک است. باید بدانید که سفر به واریان، تنها در صورت داشتن خانه، مهمان شدن در منزل اقوام و آشنایان و یا با هماهنگی قبلی جهت ورود به آن امکان ‌پذیر است. گفتنی است که این روستا، زادگاه بازیگر محبوب و دوست ‌داشتنی کشورمان جناب آقای مهران رجبی است.

روستای واریان کرج 7 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

روستای واریان کرج 9 روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

روستای واریان کرج روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 3.9]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • عظيمي

    من چند ساليه دوست دارم برم يعني راهمون نميدن ي چند ساعتي بريم

    ۲۶ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • سپیده حاجیل

    ما خیلی دوست داریم به این روستا سفر کنیم، با این تفاسیر که کسی رو اونجا نمیشناسیم نباید به اونجا بریم؟ یعنی راهمون نمیدن؟

    ۲۳ آذر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • محمدباقرواشقانی فراهانی

    سلام من با اقای حسین قدمی درلشکر۶۴ ارومیه هم دوره بودیم همیشه میگفت بعداز سربازی حتمابیا واریان انجا موسی قدمی رابگی همه مشناسند نشون میدن خدا بیامرزه دیگه شهید شد ماهم هیچ موقع نرفتیم

    ۱۲ خرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • بابک قدمی واریانی

      سلام ،آقای محمد باقر چقدر زیباست که دقیقابعد از ۳۶سال و درست در چنین روزی که فردای آن سی وشش سال از شهادت حسین قدمی یگانه جوان درست کردار و درست پندار و درست گفتار مان میگذره. من بابک قدمی واریانی پسر عموی حسین عزیزمان هستم. متاسفانه هنوز سال پدرش نشده و مادر گرامیش چهار سال پیش فوت نمودند. ولی الحمدلله موسی قدمی هنوز درقید حیات هستند موسی قدمی شوهر عمه من وحسین عزیزمان هست. ایمیل من babakkarajivariani(@)Gmail.com هست پیام بدی خوشحال میشیم ببخشید شما الان. ۵۶-۵۷ سالتان باید باشه.خدانگهدار. خیلی شادمان کردی خدا حفظت کنه یاعلی a۱۳۹۸/۳/۱۹ سی و ششمین سالگرد حسین عزیزمان هست

      ۱۸ خرداد, ۱۳۹۸
  • بابک قدمی واریانی

    روستای واریان در نیم قرن اخیر اشخاص. مهمی در جنبه های اجتماعی،سیاسی،ورزشی و….مانند نورالله قدمی نماینده محترم دوره. ۲۴مجلس(۵۴الی۵۷) ومهراب رجبی در بعد سیاست آقایان موسی قدمی وگل محمد، علی، مجید، حمید قدمی مرحوم حمزه گلابی و احمد قاسمی شهیدان گرانقدر حسین قدمی، هادی اعرج، نادری، و… دیگر اشخاصی که دراین مقوله نمیگنجد.ممنون وسپایگزار.بابک قدمی واریانی

    ۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سفریتو

    برای سفر به روستای واریان کرج بهترین موقع پاییز هستش پیشنهاد میکنم حتما و حتما پاییز برید به اونجا

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد