رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ تیر ۱۴۰۰

روستای قوزلو ، بهشت گمشده ماه‌نشان

لینک این مطلب کپی شد!

روستای قوزلو ، بهشت گمشده ماه‌نشان ، روستای پلکانی می باشد که یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری زنجان است که علی‌رغم جاذبه‌های گردشگری ناشناخته مانده است.شهرستان ماه‌نشان در ۱۱۳ کیلومتری شمال‌غرب شهر زنجان قرار دارد و شاید نامش کمتر به گوش مسافران این استان خورده باشد. می‌گویند ماه‌نشان قدمتی چهار هزارساله دارد. ماه‌نشان، با طبیعت بکر و زیبایش در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن، دوره‌های تاریخی متعددی را تجربه کرده است و وجود قلعه‌ها و بناهای تاریخی، ماه‌نشان را به عنوان منطقه‌ غنی گردشگری معرفی می‌کند. ماه‌نشان گوهری ارزشمند در گردشگری استان زنجان است که جن و پری در یک قاب به تصویر کشیده شده‌ تا در کنار کوه‌های رنگارنگ، تابلوی بی‌نظیر از اوج خلقت را به تصویر بکشد.

روستای قوزلو

شاید گردشگران یا حتی خود زنجانی‌ها، ماه‌نشان را تنها با نام کوه‌های رنگی یا همان آلا داغ‌لار بشناسند اما هستند آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری که در اوج گمنامی، مکانی امن برای فرار از زندگی ماشینی باشد؛ اماکنی مانند روستای تاریخی یاستی‌قلعه، ییلاق قارقالان، دربند قاطرچی، دودکش جن و منطقه حفاظت شده ماه‌نشان که هر یک بهشتی گمشده را در دل خود جای داده‌ است.

بیش از ۱۸۰ اثر تاریخی گردشگری در شهرستان ماه‌نشان وجود دارد که بخشی از این آثار تاریخی مربوط به دوران عصر «مفرغ» با قدمت پنج‌هزار ساله است که چند اثر ثبتی در فهرست آثار ملی کشور در روستای انگوران واقع بوده که مربوط به دوره اسلام و دوره تاریخی برفر، آهن، هخامنشی، سلوکی و اشکانی است.

یکی از آثار تاریخی و زیبای ماه‌نشان روستای قوزلو است. روستایی پلکانی و بسیار زیبا که در بین گردشگران به ماسوله زنجان شهره است. روستایی با مردمان باصفا و مهمان‌دوست که علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های اکوتوریسم و تاریخی مردم آن با محرومیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما شاید مدیریت همین ظرفیت‌ها مرحمی بر زخم‌های زندگی مردم این دیار شود.

هر چند جاذبه‌های قوزلو برای بسیاری از مردمان این دیار ناآشنا است اما طبیعت قوزلو طبیعت بکر و زیبایی است و کسانی که دوست‌دار طبیعت و اهل گردش هستند، می‌طلبد که یک روز را در کنار رودی که از این روستا رد می‌شود، در دل طبیعت و با نگاهی به روستای پلکانی به صفا و آرامش بگذرانند.

این روستای زیبا به دلیل ییلاقی بودن و برخورداری از آب و هوای مناسب گیاهان گوناگون دارویی و غیره را در دل کوه‌ها و دشت‌های خود جای داده است. این روستا یکی از روستاهایی از نوع پلکانی است که در شهرستان ماه‌نشان بوده و به علت معرفی نکردن جزو روستاهای پلکانی ناشناخته در ایران مانده است. قوزلو در ۳۷ کیلومتری شهر دندی با ۶۵ خانواده و ۲۲۰ نفر جمعیت است که شش شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. اکثر مردم این روستاها کشاورز و دامدار هستند و امرار معاش خود را از طریق کشاورزی و دامپروری می‌گذرانند.

ماسوله زنجان یک از مناطق ییلاقی و دارای آب و هوای معتدل و مناسب بوده و از بالاترین پتانسیل گردشگری برخوردار است اما گمنامی این روستا به واسطه معرفی نشدن، موجب شده است تا فعالیت‌های متمرکز برای ارتقای شرایط این روستا در امر گردشگری بسیار کم‌رنگ و کم‌اثر باشد. به‌ طوری که این روستا به جز میزبانی گردشگری نامتمرکز حتی جز موارد نادر، مورد بازدید جدی مسئولان قرار نگرفته، هر چند اخیراً چند خانه مجوز اقامت‌گاه بوم‌گردی را دریافت کرده‌ اما این امر به تنهایی برای معرفی ماسوله زنجان کافی نیست.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ماه‌نشان در رابطه با بافت تاریخی این روستا، می‌گوید: بافت روستای قوزلو در راستای حفاظت و نگه‌داری از معماری بومی و بافت تاریخی روستاهای استان، سامان‌دهی و احیا می‌شود.

عابدین صفایی با بیان اینکه روستای قوزلو از زیباترین روستاهای پلکانی کشور به شمار می‌رود که دارای بافت تاریخی ارزشمند و چشم‌اندازی زیبا با ترکیبی از معماری بومی و سنتی در کنار عناصر طبیعی است، می‌افزاید: خانه‌ها در این روستا در شیب تند روستا واقع‌ شده و نمای پلکانی زیبایی را ایجاد کرده‌ است. ضمن اینکه تداوم سنت و حفظ اصالت‌ها هنوز در اسلوب ساخت خانه‌های این روستا به چشم می‌خورد و احیای بافت تاریخی و استحکام‌بخشی خانه‌های در معرض تخریب روستای قوزلو و کف‌سازی کوچه‌ها با حفظ الگوهای سنتی معماری در کنار ظرفیت‌های تاریخی – فرهنگی موجود توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

این مسئول با یادآوری اینکه روستای پلکانی قوزلو که در شهرستان ماه‌نشان زنجان قرار دارد، یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری این استان است، خاطرنشان می‌کند: سامان‌دهی روستای قوزلو می‌تواند در افزایش میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی در استان نقش مؤثری داشته باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *