جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای قلعه سید

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ بهمن ۱۳۹۴

قلعه سید در ۵ کیلومتری کازرون روستایی با حدود ۷۰۰ خانوار است.

جمعیت:

قلعه سید از بزرگترین روستاهای کازرون بوده و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۵۱۲نفر (۵۵۱خانوار) بوده‌است.

توضیحات:

این روستا تقریبأ به ۳ الی ۴ محله تقسیم شده که امکانات آنها با هم متفاوت می باشد بافت قدیمی روستا محله دهنو نامیده می شود که هنوز خانه های خشتی در آن وجود دارد محله دیگری که گودال بزرگی در آن وجود دارد که سابقأ مردم برای ساخت خانه و ایجاد خشت از آن خاک برداری نموده اند به قول مردم روستا محله گورو نام دارد, سایر محلات :محله سگی “محله کردستان “محله باغ نو” ومعروفترین قسمت آن سرآسیو می باشد. امکانات روستا اغلب در محله و بخش ورودی روستا واقع شده این روستا دو نانوایی دارد که یکی در همان ابتدای روستا واقع می باشد حسینیه بزرگ ثارالله در بخش غربی روستا واقع می باشد نزدیک به جاده امامزاده میرعماد الدین

شغل:

شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری است همچنین ورزش مورد علاقه جوانان فوتبال است .

راهها:

این روستا از سمت شرق با شهرستان کازرون ار تباط دارد واز سمت جنوب با روستای ساختمان و کاسکان ازسمت شمال نیز با روستاهای ناصر آباد و بنه میرزاعلی اکبر در ارتباط می باشد

جنگ ایران و عراق:

۱۷ نفر از اهالی این روستا در جنگ ایران و عراق کشته شدند.

امکانات:

این روستا سالهاست که از نعمت آب و برق وتلفن و گاز برخوردار بوده با این حال به علت مشکلاتی چون کاهش فشار آب به ویژه در فصول گرما نیمی از روستا به خصوص محله دهنو با مشکل تأمین آب شرب مواجه بودند تا اینکه یکی از چاههای آب شرب منطقه که اکثرأ برای استفاده استان بوشهر بودند برای استفاده مردم روستا بهره برداری شد واین مشکل تقریباَوبه صورت مقطعی برطرف شده.

رسم و رسوم:

در این روستا اکثر مردم در برگزاری مراسم ازدواج رسم دیرین چوب بازی با ساز و نقاره را اجرا می کنند اما اخیرا استقبال کمتری از این رسم شده و ساز و نقاره را تنها در مراسم خاکسپاری جوانان (ترجیحا پسرهای بالای ۱۲سال تا مردان زیر ۵۰ سال)ونیز مراسم تعزیه که سابقه حدود یک قرن دارد استفاده می کنند.

مراسم ازدواج اخیرا با ارگ (کیبرد)و تقریبا شبیه سایر نقاط برگزار و کم کم همه تفاوتها
عیب (بی کلاسی) محسوب می شود. در مورد تعزیه کاش دوستان توضحی بدهند

در این روستا تعزیه از شب ششم محرم آغاز میشود و تا شب ۱۳ ادامه دارد . تعزیه های مسلم ، دوطفل مسلم ، حر ،ابوالفضل ، علی اکبر ، تعزیه روز عاشورا ، شام غریبان ، ثاربان و تعزیه شب سیزده برگزار می گردد. همچنین عزاداری برای امام حسین نیز هر شب از نماز شروع میشود و تا اواخر شب ادامه دارد . سبک سینه زنی این روستا عموما واحد(بوشهری)است و بعد از سینه زنی نیز زنجیر زنی برپا میشود . در ایام محرم در این روستا بالغ بر ۳ الی ۴ هزار کیلو برنج نضری درست میشود و بین مردم علی الخصوص قشر ضعیف پخش میشود.

منبع:کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران

درگاه ملی آمار ایران.

راستی زبان محاوره این مردم از نوع محلی نزدیک به لری و مذهب آنان شیعه است و فاصله از دریا این روستا ۹۰۰متر است

34817 493 روستای قلعه سید

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • Matiin Naiim

    سلام. َ
    با تشکر از گرد اورنده مطلب فوق در رابطه با روستای قلعه سید.
    لطفا وجه تسمیه این روستا / دهکده / شهرک را بفرمایید چون بنده در حال تالیف رساله و پایان نامه خودم هستم به مورد احتیاج مبرم و مستند دارم .
    ممنونم

    ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد