جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای سکزناب قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۷ مهر ۱۳۹۹

روستای سکزناب قزوین ، از روستاهای قدیمی شهرستان قزوین می باشد .ساکنان آن پیرو دین اسلامند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند، که در زمان شاه اسماعیل صفوی از منطقه قفقاز جنوبی(جمهوری آذربایجان کنونی) که تحت قلمرو حکومت صفویه بود، وارد این منطقه شدند و به ایشان در تشکیل حکومت صفوی کمک نمودند که بعدها به «قزلباش» معروف شدند و درزمان شاه عباس صفوی به سکیزناب کوچانده شدند. اهالی این روستا از گروه افشارهای قاسملو که از حدود مناطق ارومیه کنونی است می باشند. از جمله نام‌های خانوادگی این روستا می‌توان به درزلو، برزگر حاجیلو، برزگر نصیرلو، قمشال، بکشلو، خوشبین، کریملو و… اشاره کرد. مکان روستا تا به حال چندین مورد بنا به دلایلی دچار تغییر شده‌است و محدوده فعلی آخرین محل جابه جایی می‌باشد.

سکزناب روستای سکزناب قزوین

دربارهٔ نام این روستا نیز می‌توان گفت که به معنی «هشت چشمه خالص» است که آب آشامیدنی و در بعضی اوقات آب کشاورزی روستا نیز از آن تأمین می‌شده‌است یا چون این روستا در گذشته‌ها توسط هشت نایب اداره می‌شده به آن سکیزناب گویند. سکزناب جزء آن دست از روستاهایی است که در معرض خطر تخلیه جمعیت ساکن مطلق قرار دارد. این روستا با روستاهای حسن‌آباد سادات، جعفرآباد، حصار، شیزر، حسین‌آباد و… همسایه می‌باشد.

مشخصات و مشکلات
سکزناب دهی است جز دهستان دودانگه سفلی، شهرستان آوج، بخش آبگرم، دارای ۱۵ خانوار سکنه‌است. آب آن از رودخانه خررود و محصول آن غلات و باغات می‌باشد. این روستا به دلیل شیوهٔ غلط تقسیم‌بندی زمین به صور ت کشاورزی سنتی مباشد.

(مشکلات) این روستا به دلیل قطعه قطعه بودن زمین‌هایش و ممکن نبودن انجام کشت پلانتاژ در آن و در نتیجه نبود شغل مناسب برای ساکنان آن در معرض خطر تخلیه کامل تا چند سال دیگر است. کمبود آب و کشاورزی سنتی باعث کم شدن بهره‌وری زمین و مهاجرت هرچه بیشتر به شهرها شده‌است. انتخاب مسئولین کم سواد و بیسواد و به تبع آن انتخاب دهیار بی‌تجربه و نداشتن دانش کافی برای اداره روستا نیز از دیگر مشکلات این روستا تلقی می‌شود.

 

از هموطنان ساکن روستای سکزناب قزوین  تقاضادارم در صورت داشتن تصاویر و اطلاعات بیشتر جهت معرفی این روستای زیبا آنرا برای ما ارسال فرمایند .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *