رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای خمیران قطب مهم تفریحی گردشگری اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۳۹۸

روستای خمیران واقع در دهستان ورپشت از توابع بخش مرکزی شهرستان تیران و کرون استان اصفهان می باشد.این روستا از لحاظ جغرافیایی در سمت غربی استان به فاصله ۶۵ کیلومتری از مرکز استان یعنی شهر اصفهان واقع شده است.و به طور دقیق تر در کیلومتر ۶۵ اتوبان اصفهان ـ داران قرار گرفته است.معنای کلمه خمیر در لغت بیانگر ماده ای شکل پذیر می باشد ولی این شکل پذیری به مانند شکل پذیری مایعات نیست زیرا مایعات در ذات خود شکل پذیرند ولی خمیر همچنان برای شکل پذیری وابسته به غیر می باشد.این روستا دارای اقلیم آب و هوایی گرم و خشک و نیمه بیابانی است.میزان بارندگی در این منطقه به طور میانگین از ۳۵۰میلیمتر تا ۷۵۰ میلیمتردر سال متغیر است .هرچند در بعضی از سالها ممکن است این میزان نیز تغییر کند.

در زمان های گذشته معمولابه افرادی که گل(مخلوط خاک و آب ) را ورز می داده اند،و با آن ظروف مختلف را می ساختند خمیر می گفتند.یا اینکه چون این افراد بیشتر ظروفی به شکل خمره (مثل کوزه،تغارو…) می ساختند به آنها خمره ساز یا خمیر می گفتند.البته امروزه به این افراد سفالگر می گویند.
بنابراین در آن زمان به سفالگران، خمیر نیز می گفتند و از همین رو این روستا را خمیران(جمع خمیر)یعنی سفالگران نام نهادند.

Presentation1-3 روستای خمیران قطب مهم تفریحی گردشگری اصفهان

مساحت روستا:

کل مساحت روستای خمیران و حریم روستا منهای حریم سد شهید محمد منتظری در حدود ۴۵۰ هکتار می باشد.مساحت طرح هادی روستای خمیران مصوبه سال ۱۳۸۵ در حدود ۱/۱۴ هکتار می باشد.مساحت زمینهای زیرکشت روستای خمیران با تقسیمات محلی روستای خمیران که مختص اهالی روستا می باشد مانند:حبه ،دانگ ،جریب و قفیس، اندازه گیری شده است.اکنون با معادل سازی این واحدها با واحدهای عمومی و بین المللی مساحت زمینهای زراعی و زیرکشت روستای خمیران در حدود ۷۵ هکتار می باشد.مساحت حریم سد شهید محمد منتظری روستای خمیران در حدود ۳۴۰ هکتار می باشد.این سد همانطور که گفته شد قبل از احداث جزء حریم روستای خمیران بوده است و مادر چاه دورشته قنات روستای خمیران دراین قسمت قرار داشت.

همسایگی ها:

از طرف شمال شرقی به روستای تندران ، ازطرف شمال غربی به روستای محمدیه، از طرف شرق به روستاهای ورپشت و جاجا،از طرف غرب به روستای جعفرآباد ومحمود آباد و جنوب غربی به روستاهای خرمنان و خیرآباد منتهی می گردد.
ارتفاع از سطح دریا:
از لحاظ توپو گرافی این روستا تقریباَحالت تپه ماهوری دارد و در ارتفاع ۲۰۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. لازم به ذکر است که روستای خمیران با شهرکرد که درارتفاع بیش از ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به ” بام ایران ” معروف است،حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.
اکولوژی در روستای خمیران به دلیل وجود دامداران و استفاده بدون حدومرز ایشان از منابع طبیعی از حالت کلیماکس یا تعادل خارج شده است به طوری که باعث از بین رفتن اکوسیستم و اکولوژی ایده آل مراتع این روستا شده است.

1 روستای خمیران قطب مهم تفریحی گردشگری اصفهان

دما
دمای هوا در مرداد ماه (گرمترین ماه سال) از حداقل دمای ۲۵ درجه سلسیوس تا حد اکثردمای ۳۹ درجه سلسیوس و دی ماه (در سردترین ماه سال) از حداقل دمای ۱۲ درجه سلسیوس زیر صفرتا حداکثردما۱۴درجه سلسیوس متغیر می باشد.
پوشش گیاهی
پوشش گیاهی روستای خمیران به صورت طبیعی در مراتع ، بوته ای و در کنار بعضی از چشمه ها و جویبارهای فصلی به صورت درختچه ای نیز می باشد. تراکم این پوشش گیاهی در حد متوسط می باشد.
آب شناسی
در بررسی این روستا از بعد آب شناسی باید به دو فاکتور مهم یعنی اول کمیت و دوم کیفیت آب توجه کنیم و همچنین باید دوبخش مهم مصرف آب در روستا را نیز مورد توجه قرار داد که عبارتند از: بخش کشاورزی و بخش خانگی
حیات جانوری
حیات وحش درمراتع روستای خمیران شامل گونه های جانوری نیمه بیابانی می باشد مانند:گرگ، روباه، شغال ،کالغ، گنجشک، هدهد، جغد، کرکس، عقاب، پرستو، انواع مارهای بیابانی، به گفته بعضی از گوسفند داران به ندرت کفتار نیز دیده شده است.
آمار واطلاعات روستا:
جمعیت روستای خمیران ۶۶۳ نفر می باشد. که ۲۰۰ خانوار را در خود جای داده است در این روستا ۳۴۱ نفر جمعیت آن شامل مردان و پسران می باشد و۳۲۳ نفرجمعیت آن را زنان و دختران شامل می شوند.

گویش:
گویش مردم هم اینک زبان فارسی است. هرچند که زبان فارسی خود ادامه زبان های باستانی ایران است ولی مردم این روستا واژه های بسیاری از پهلوی در گویششان بکار می برند.
صنایع دستی
مردم این روستا در قدیم گلیم بافی،گلدوزی،ریسندگی و بافتنی هایی از پشم گوسفند مثل جوراب ،شال،ژاکتو…می بافتند.در حال حاضر قالیبافی در روستای خمیران مرسوم می باشد.

امکانات روستا 

این روستا کانون قرآن و یک کتابخانه را دارا می باشد.و یک پارک که ساخت پارک از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و دستگاههای نرمشی و یک سری تاب و سرسره کوچک برای خردسالان در آن نصب گردیده است.

Presentation41 روستای خمیران قطب مهم تفریحی گردشگری اصفهان
همچنین روستای خمیران از داشتن مجتمع های فرهنگی ،ورزشی محروم می باشد. در حال حاضر زمین ورزشی برای دهیاری خمیران درنظر گرفته شده ولی اعتبار لازم برای بهره برداری تأمین نشده است.
مسجد حضرت ابوالفضل(ع) _ هیئت حضرت ابوالفضل(ع) روستای خمیران باسابقه ۵۰ساله

در ضلع غربی روستای خمیران برج کبوتر خانه وجود دارد که متاسفانه به علت بارندگی و فرسایش دیواره های آن در حال ازبین رفتن می باشد.

Presentation51 روستای خمیران قطب مهم تفریحی گردشگری اصفهان
در مرکز روستا و جنب مسجد،دو خانه قدیمی موجود است که تا سال گذشته در آن سکونت داشتند و هم اکنون از خانه ها برای کارگاه قالیبافی استفاده می شود.
سد شهید محمد منتظری
سد شهید محمد منتظری هم اکنون از جاذبه های گردشگری و تفریحاتی استان اصفهان به شمار می رود.به منظور مهار آب برای استفاده کشاورزان منطقه تیران ، این سدخاکی در نزدیکی روستای خمیران احداث شده است.دریاچه تشکیل شده در پشت سد خاکی خمیران به منظور جذب گردشگر به تفریحات آبی اختصاص پیدا کرده است.خروجی آب این دریاچه به صورت کانال آبی در امتداد جاده به سمت تیران روانه می گردد تا در زمین های کشاورزی و باغات این ناحیه مورد استفاده قرار گیرد.ظرفیت آب سد خاکی شهید منتظری که در ۱۴ کیلومتری غرب تیران واقع شده است ۶ میلیون متر مکعب است.طول تاج سد ۲۰۰ متر است که دارای ارتفاعی در حدود ۳۰ متر میباشد.این سد در سال ۷۱ در روستای خمیران احداث ودر سال ۷۳ به بهره برداری رسید. بیشترین منبع تامین آب این سد چشمه آب مرغاب است.
هم چنین در ایام تعطیل گردشگران زیادی برای قایق سواری وآموزش غواصی و تفریح به همراه خانواده به این مکان می آیند.

خمیران به عنوان روستای گردشگری در تیران و کرون مطرح است که اجرای طرح گردشگری با محوریت ورزش های آبی، طبیعت گردی، رستوران، کافی شاپ و برنامه های مفرح در آن پیش بینی شده است هم چنین یکی از ارگان های نظامی فعالیت های آموزش سربازان و نیروهای خود را در این منطقه در نظر داشته است.

1434123 روستای خمیران قطب مهم تفریحی گردشگری اصفهان

           
 

نظر کاربران :

  • جعفری

    باسلام در مورد برج کبوتر که در روستا هست چیزی گفته نشده، و بیشتر اطلاعات باید به روز رسانی شود، و…

    ۱۱ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *