رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای افتر سرخه

اشتراک گذاری

روستای افتر سرخه ، یکی از روستاهای شهرستان سرخه در استان سمنان است. این روستا در ۳۶ کیلومتری شمال باختری شهر سمنان و ۲۲ کیلومتری شمال شهر سرخه جای گرفته است. افتر مرکز دهستان هفدر است.بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۲۲۲ نفر بوده است.بخش قابل توجهی از جمعیت افتر در سال‌های اخیر به شهرهای سمنان، تهران، ساری، آمل و بابل و نور و سرخه مهاجرت کرده‌اند.

روستای افتر سرخه  روستای افتر سرخه

به خاطر وجود معدن‌ها و کارخانه‌های گچ در اطراف روستا و وجود مراتع، دامداری مبتنی بر کوچ، کامیون‌داری، باغداری و زراعت از شغل‌های اصلی مردم افتر به شمار می‌روند.گفتنی است معدن و کارخانه تولید گچ کوه سفید سمنان نیز در کنار این روستا قرار دارد.روستای بسیار زیبای افتر در جوار جاده اصلی و آسفالته سمنان – فیروزکوه استقرار یافته است، روستای افتر با روستای اروانه ارتباط بین روستایی دارد. روستای افتر در جهات شمال و جنوب به ترتیب به ارتفاعات هماخوسان، خردره و امام زاده علی محدود است. از سمت شمال غربی به فاصله ۱۰ کیلومتری با روستای گنداب(قهوه خانه) از طرف جنوب روستای اروانه ارتباط دارد. از جهت جنوب غربی در ۱۵ کیلومتری روستای امام زاده عبدالله واقع شده است.

منابع آب روستای افتر محدود به چشمه‌ها و قنوات است. دو رشته قنات واقع در طرفین جنوب و غرب روستا عمده ترین منابع تأمین آب کشاورزی روستا را تشکیل می‌دهند.

این روستا به دلیل کوهستانی بودن و تابستان خنک و معتدل و قرارگیری آن بر سر راه ارتباطی مازندران، فیروزکوه و سمنان دارای ظرفیت بالای توریستی بوده و به عنوان یک نقطه توقفگاهی مطرح است، ییلاقات زیبا، آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی و از جمله مغار(یخچال طبیعی به عنوان محل نگه‌داری فراورده‌های دامی و لبنی) از جمله دیگر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری روستای افتر است.

افتری‌ها به گویش افتری اصیل افتری که نشآت گرفنه از زبان فارسی قدیمی است واز تعاملات اقتصادی وفرهنگی و… از طریق چارویداری(چارویداری . اهالی روستا با استر وقاطرو.. بامازندران، سمنان ، سرخه وسنگسرومرادوات اقتصادی برگزار می‌گردند که به این روش مرادوه چاویداری می‌گفتند.)از گویش مازندرانی، سرخه‌ای و سنگسری(مهدیشهری )متاثر شده تکلم می‌کنند.

روستای افتر سرخه  روستای افتر سرخه

عشایر افتری در تابستان به سه روستای زیر واقع در شهرستان فیروزکوه کوچ می‌کنند:
روستای طارن
روستای گورسفید
روستای کلارخان

عشایر افتری

عشایر طایفه مستقل افتری ۴٫۲ درصد از جمعیت عشایری استان سمنان را شامل می‌شوند و تنها عشایر مستقل شهرستان سرخه می‌باشد. بر اساس آمار سال ۱۳۷۷ جمعیت عشایر افتری برابر با ۳۹۲ نفر (۷۹ خانوار) بوده است که از این لحاظ مرتبه ۱۵۹ را در بین ۵۹۲ طایفه مستقل کشور دارا بوده‌اند.

روستای نمونه گردشگری” افتر”، مرکز دهستان هفت در(افتر) از توابع بخش مرکزی شهرستان سرخه در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر سرخه و ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر سمنان واقع شده است، در ارتفاع ۲۱۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای افتر سرخه

آثار باستانی و اماکن مذهبی منطقه افتر (به‌ویژه در محل‌های استقرار ییلاقی) از این قرارند:

قلعه لاجورد
تپه‌های باستانی گورسفید
قلعهٔ افتر
قلعه “هفت‌در” یکی از آثار تاریخی و به جای‌مانده در این روستا است. روستای افتر، در گذشته به نام مرکز دهستان “هفت‌در” اشتهار داشت که با گذشت زمان در بین ساکنان و مردم اهالی روستا به “افتر” تغییر نام پیدا کرد. قلعه “هفت‌در” در قسمت جنوبی این روستا قرار دارد و دارای هفت‌در است و هسته اولیه روستا نیز در قسمت جنوبی روستا و در دامنه قلعه هفت در واقع شده است.قلعه هفتدر(افتر) در بخش جنوبی روستا و بر روی ارتفاعات واقع شده است و ساخت و سازهای بافت اولیه روستا در پایین آن صورت گرفته است. این قلعه دارای هفت تونل زیرزمینی بوده است.
امامزاده اسماعیل طارن
امامزاده اسماعیل  روستای افتر سرخه
تپهٔ باستانی روستای طارن
امامزاده علی افتر
مغار افتر
ییلاقات افتر
خانه سلطان
خانه سلطان یکی از خانه‌های تاریخی و قدیمی در این روستا است، این بنا در قسمت بافت اولیه روستا در قسمت جنوب غربی واقع شده و دو طبقه است. در سر درب اصلی و طاق ضربی بنا، گچبری‌هایی به چشم می خورد و درب چوبی آن نیز دارای کنده کاری‌هایی است. بنا به گفته اهالی، این بنا متعلق به سلطان که خان و مالک روستا بوده ‌و در زمان حکومت رضاخان ساخته شده است. این بنا در جریان اسکان اجباری عشایر، محل استقرار فرماندهی قشون دولتی بوده و از این مکان عملیات سرکوب عشایر منطقه هدایت می‌شده است.

روستای افتر سرخه  روستای افتر سرخه

از جمله بقایای تاریخی می‌توان به خانه محمودی که قدمت آن به دوره حاجی آقا سلطان برمی گردداشاره کرد همچنین به قلعه استانه در سمت شمال غربی روستا که به صورت تلی قابل مشاهده است وحمام قدیمی وخانه‌های قدیمی اشاره نمود . آبگرم روستای افتردر فاصله ۱۰یا ۱۵ کیلومتری روستا، امامزادهای علی ، قاسم وطاهر، قنات آب قدیمی سفلاح وعلیا، یخچال طبیعی وسردخانه قدیمی مغار (میم به فتحه وغین با تشدید )محل نکهداری پنیر، ماست چکیده ، کره ، وسایر فراوردهای لبنی پوستی دامداران وعشایر البرز مرکزی از خرداد تاشهریور از جادبه‌های گردشگری این روستاست .

روستای افتر سرخه  روستای افتر سرخه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *