رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۹

روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی

لینک این مطلب کپی شد!

روستای ازمیغان از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس واقع در استان خراسان جنوبی می باشد .این روستا دارای طبیعتی بسیار شگفت انگیز در میان کویر است و رودخانه های دائمی در آن جریان دارند و به طرز شگفت انگیزی شما در این جا قادر خواهید بود شالیزار و نخلستان را در کنار یکدیگر ببینید .این روستا در میان کویر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس، از آن یاد می شود.

این روستا در دهستان منتظریه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۲۳ نفر (۶۸ خانوار) بوده‌است.به روایتی نام این روستا در زبان محلی به مکانی برا خوش گذرانی افراد لات اشاره دارد.

روستای ازمیغان روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی

آب وهوای روستای ازمیغان

آب و هوا در این منطقه با سایر مناطق کویری ایران متفاوت است. در ازمیغان دو نوع آب و هوای گرم و خشک و گرم و مرطوب وجود دارد . از روستای ازمیغان به عنوان یکی از ییلاقات منطقه یاد شده و به سبب قرار گرفتن در کوهپایه، دارای آب و هوایی معتدل نسبت به سایر نقاط استان است.
این روستا دو منطقه گرم و مرطوب و گرم و خشک را به ‌طور همزمان داراست .این روستا به یمن وجود رودخانه همیشه پرآب خود چهره‌ای دگرگون از دیگر روستاهای کویری دارد. اینجا باران و ابر و آب دست دوستی با خاک داده‌ و باغ‌ هایش را پر میوه‌ و زمین ‌هایش را پر حاصل کرده‌ اند..
ازمیغان که در دره ای کم عمق قرار گرفته، از ابتدا تا انتهای دره اش آب فراوان جاری است، بطوریکه در این قسمت از جغرافیای گرم و خشک ایران امکان کشت برنج در آن فراهم است. بیشتر درختان نخل این روستا خودرو هستند و به ‌صورت گروهی رشد کرده ‌اند. در ‌واقع بافت درختان خرمای این روستا به‌ صورت ردیفی و باغ‌ های منظم نیست، بلکه به ‌صورت گروه ‌های ۴-۵ تایی باهم سر از خاک برآورده اند. در حد فاصل درختان نخل اراضی به ‌صورت پلکانی درآمده تا شیب منطقه گرفته شود و در درون این پلیت ‌ها شالیکاری صورت گیرد.

ازمیغان؛روستای چهار فصل دیدنی روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی

معماری روستا

روستای ازمیغان کاملا سنگفرش است و خانه ها زیبا و زنده هستند. خانه‌ های روستا شبیه دیگر معماری‌ های کویر است. خانه با خشت، گل، خاک و چوب بنا شده اند.
شغل اهالی و محصولات روستا
مردم روستای ازمیغان به فعالیت های اقتصادی از قبیل کشاورزی، دامپروری، قالیبافی و پرورش مرغ بومی مشغول هستند که مهم ترین آنها کشاورزی است که به سبب موقعیت خاص ازمیغان و وجود رودخانه های دائمی در آن کاملا رونق دارد. آب این رودخانه های دائمی بیشتر به مصرف کشاورزی و باغداری می رسد و تولید محصولات جالیزی، نخل و مرکبات و سایر میوه های هر فصل و برنج را ممکن می سازد.
کشت برنج از اردیبهشت آغاز شده و از اواخر خرداد نشاء به زمین اصلی کشاورزی منتقل می گردد. در نهایت محصول برنج از مهر برداشت می شود که درو کردن و شالی ‌کوبی در این کشت و برداشت به شکل کاملا سنتی انجام می گیرد.

ازمیغان؛روستای چهار فصل دیدنی روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی
در ازمیغان حدود ۳۰ خانوار به کشت برنج اشتغال دارند و در مجموع ۱۵ هکتار زیر کشت برنج است. برنج چمپا نام برنج خوش ‌طعم و خوش عطر ازمیغان است که بیشتر در خود روستا مصرف می شود و تنها مقداری از آن به شهر طبس فرستاده میشود.
در این روستا کشاورزی بسیار رونق دارد، در کنار شالیزار درختان انار و سیب نیز همه جا دیده میشوند. در هم چنین هنگام سفر به این روستا با افرادی برخورد می کنید که محصولات محلی خود از جمله نوعی مارمالاد ترش مزه را به فروش می رسانند و از این طریق، کسب درآمد می کنند.

روستای ازمیغان از نظر پوشش گیاهی یکی از منحصر به فرد ترین مناطق کویری است که در آن خرما، انگور، سیب، پرتقال، نارنگی، نارنج، خرمالو، آلو، زردآلو، شلیل، هلو، گلابی، به، گردو، بادام، خیار، خربزه، هندانه، طالبی، جو، گندم، برنج، انواع سبزیجات، کاج، اکالیپتوس، بیشه، لاله وحشی و گل محمدی دیده می شود.
گونه های جانوری موجود در روستا
تنها حیوان وحشی منطقه شغال و روباه است.

جاهای دیدنی روستای ازمیغان

– در بالادست نهر آب منتهی به این روستا قسمتی به نام تخت عروس است. این قسمت به خاطر وجود سنگ بزرگ سفیدی که در کف دره خود نمایی می‌کند، به این نام خوانده می‌شود. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه قرار دارد و به سبب آنکه از دو طرف آن آب در حال حرکت است، به مانند یک تخت به نظر می‌رسد.
– در نزدیکی روستا تنگه و آبشاری وجود دارد که برای آب تنی و شنا خیلی لذت بخش است. طول تنگه زیاد نیست و یکی از دنج ترین و زیبا ترین تنگه های ایران است.
راه دسترسی به آبشار و تنگه ماشین رو نیست و تقریبا نیم ساعت پیاده روی دارد. کل مسیری که به تنگه و برکه منتهی میشود از وسط باغهای میوه و شالیزار می گذرد. اطراف پر از درخت نخل و انواع درختان میوه است. آب جاری در جوی ها، کویر را از یاد شما می برد و مدام فراموش می کنید که در کجای نقشه ایران هستید.
برکه پر از ماهی و اطراف آن پر از نیزار است. ماه در شب روی کوه ها میتابد و همه چیز زیباترین تصویر را خلق می کند. کوهی که از وسط آن، آبشار رد میشود، تنگه و برکه ای خنک و زیبا که پر از ماهی است و حدود هشت متر عمق دارد، یکی از بهترین مکانهای دنیا را برایتان فراهم کرده است. در هنگام شنا که ماهی ها به بدن شما برخورد میکنند بسیار پر هیجان و لذت بخش است. کمی بالاتر از آن آبشار قرار گرفته است.
– قدم زدن در کوچه باغ های ازمیغان را از دست ندهید. این کوچه ها سرشار از زیبایی هستند و از گذشته ها با شما سخن می گویند. با قدم زدن در این کوچه ها می توانید زیبایی های بیشتری را در گوشه گوشه ی این روستا کشف کنید و لذت ببرید.

ازمیغان؛روستای چهار فصل دیدنی روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی

– وجود جاذبه هایی همچون آبشار قدمگاه و گونه‌ های گیاهی وحشی مانند درخت انجیر کوهی با ارتفاع ۲۰ متر و قدمت ۳۰۰ ساله، از عوامل جذب طبیعت دوستان به این روستا می باشد.
– در ۵ تا ۶ کیلومتری بالا دست و پایین دست روستا، خانه هایی دستکند وجود دارند که در میان محلی ها به نام قلعه دختر معروف است و امروزه از برخی از آنها به عنوان انبار یا آغل استفاده می شود.
– دو خط نوشته، شبیه عربی نیز در روستا وجود دارد که احتمال داده میشود از دوره محمد بن جعفر طیار به جای مانده است.
– قرار گیری ازمیغان در یک منطقه ی کویری به شما فرصت می دهد که در کنار زیبایی های روستا از دیدن جلوه های کویری و گشت و گذار در میان آن نیز بهره مند شوید پس در این سفر خود را برای کویرنوردی نیز آماده نمایید.
در روستای ازمیغان، آرامگاهی قرار دارد که آن را منتسب به سید محمد بن جعفر طیار می دانند که برادرزاده امام علی بن ابی طالب (ع) است. بنای این آرامگاه بر روی یک بلندی قرار دارد و مشرف به روستای ازمیغان می باشد.
مزار اصلی و اولیه این آرامگاه مربوط به زمان ورود اسلام به ایران بوده اما در طول تاریخ بارها تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است. از عوامل تخریب این آرامگاه، می توان به زلزله سال ۱۳۵۷ اشاره کرد که به کلی این بنا را نابود کرد.
در سمت چپ جاده اصلی به ازمیغان راه خاکی وجود دارد که در ابتدای آن به تابلوی مزار برمی‌ خورید، این راه شما را به بقعه سید محمد ابن جعفر طیار می ‌رساند.
در آخر باید بدانید که اگر قصد سفر به این روستای پر از شگفتی را دارید اصلا نباید نگران انتخاب زمان سفر خود باشید چرا که این روستا در هر چهار فصل دارای زیبایی های منحصر به فرد و جالب توجهی است، به طوری که؛ در بهار طبیعت این روستا بسیار دلکش و جذب کننده خواهد شد همواره گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند در تابستان شالیزارهای ازمیغان دیدنی تر از همیشه خواهند بود و شما از بودن در این مکان هرگز احساس پشیمانی نخواهید کرد . در پاییز و زمستان نیز که آب و هوای کویر معتدل است علاوه بر بازدید از روستا به دلیل آنکه دمای هوا به گونه ای است که قابل تحمل و کمتر آزاردهنده است، بازدید از کویر مناسب ترین انتخاب می باشد تا بتواند سفر شما را به یکی از لذت بخش ترین گردش ها و تجربه هایتان تبدیل کند .
برای اقامت گزیدن در این روستا نیز چند انتخاب خواهید داشت که بسته به شرایط می توانید از اقامت روستایی،هتل های موجود در شهرهای اطراف و یا کمپینگ استفاده نمایید . هم چنین توصیه میشود به هنگام سفر به منطقه ازمیغان حتما کلاه آفتابی ، عینک مناسب و کرم ضد آفتاب همراه خود داشته باشید چرا که تابش آفتاب مستقیم است و به همین منظور به همراه داشتن لوازم ذکر شده برای آنکه سفر خوب و بی دردسری را تجربه کنید الزامی است. هم چنین برای لذت بردن بدون خستگی از تمام جاذبه های دیدنی گفته شده ، فراموش نکنید که حتما از کفش های مناسبی در هنگام بالا رفتن از صخره ها و پیاده روی استفاده کنید .

ازمیغان؛روستای چهار فصل دیدنی روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی

ازمیغان؛روستای چهار فصل دیدنی روستای ازمیغان ، روستای چهار فصل دیدنی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *