رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ اسفند ۱۳۹۸

روستای آهودشت ساری

لینک این مطلب کپی شد!

روستا و منطقه ی آهودشت ساری از جمله روستا های گردشگری استان مازندران می باشد که پیشنهاد می کنیم اگر به این استان و به مرکز آن یعنی شهر ساری سفر کردید حتما از این روستای بکر و زیبا دیدن کنید.همچنین با توجه به ویلاهای ساخته شده در این روستا می توانید شب را در آن جا اقامت کنید و از طبیعت و جاذبه های روستا لذت ببرید.
روستای آهودشت فارغ از تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های جذاب گردشگری که دارد، سبزی، طراوت و روح زندگی را به گردشگران هدیه می‌کند. چه زیباتر از اینکه در یک سفر لذت‌بخش بر تکه‌ای از زمین نفس بکشید که سرشار است از روح زندگی و طبیعت بکری که هنوز آلودۀ صنعت نشده است.آهودشت ساری روستایی زیبا و سبز است. این روستای دیدنی در ۲۰ کیلومتری در جهت شمالی شهر ساری و در استان مازندران واقع شده است. این روستای سرسبز و بکر در کنار و همجوار زارم‌ رود است.

201307آهودشت3-scaled روستای آهودشت ساری

درواقع در تمام استان دلکش مازندران نقطه‌ای وجود ندارد که از سبزی و طراوت بی‌بهره مانده باشد. بلکه وجب به وجب این استانِ روح‌نواز، سبز و دیدنی است. اما سفر به روستای آهودشت منحصر به فرد است. این روستای زیبا یکی از مناطق استان مازندران است که بسیار زیباست اما متأسفانه بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است. البته سبزی، طراوت و روحِ زندگی، این روستا را به مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران تبدیل کرده است.

201307آهودشت2-1 روستای آهودشت ساری

وجه تسمیه روستا

وجود آهوان بسیار در این منطقه باعث شده است نام این روستای زیبا و دل‌نواز آهودشت باشد. به حتم تماشای آهوان که آزاد و رها در این منطقه گردش می‌کنند بسیار روح‌نواز و لذت‌بخش خواهد بود.این روستا در دهستان کلیجان‌رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۷نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

غالب ساکنین روستا دارای میانگین سنی بالای ۵۰ می‌باشند که این حاصل چندین سال کم توجهی مسئولین به روستاها و عدم فراهم نمودن زیر ساخت‌های اصلی زندگی می‌باشد . البته لازم به ذکر است بخشی عمده‌ای از جمعیت روستا را افراد خوش‌نشین یا به نوعی افرادی که در رفت و آمد بین شهر و روستا می‌باشند تشکیل می‌دهند که برای تغییر آب و هوا در دوره‌های مختلفی از سال در آهودشت ساری ساکن می‌شوند، به همین دلیل در این روستا شاهد خانه های ویلایی متعددی خواهید بود.
بر این اساس می‌توان گفت که این روستای اصیل و با طراوت آرام آرام دارد به یک منطقۀ ییلاقی تبدیل می‌شود. البته حتماً این روستا می‌تواند رونق بسیار داشته باشد.

Hamgardi_0317p1my664 روستای آهودشت ساری

نحوه دسترسی به روستای آهودشت

آهودشت زیبا و سبز در استان مازندران در شهرستان ساری در بخش کلیجان رستاق در دهستان کلیجان رستاق علیا واقع شده است. روستای آهودشت ساری از جنوب به گرمرود از شمال به سقندینکلا از شرق به سرکت و ازغرب به جنگل منتهی می‌شود. برای رسیدن به این روستای جذاب و دیدنی کافی است ابتدا از شهر مبدأ خود به شهر ساری سفر کنید

آهودشت زیبا ۲۷۶ هکتار مساحت دارد. از میان این ۲۷۶ هکتار، ۸۵ هکتار به شالیزارها اختصاص یافته‌اند که شالیزار بیشترین زمین‌های شالیزار در منطقه را دارا می باشد.شغل غالب ساکنین روستا کشاورزی می‌باشد مشاغلی همچون دامپروری و پرورش زنبور عسل نیز از جمله مشاغل اهالی روستا می‌باشد.

-آهودشت روستای آهودشت ساری

جاهای دیدنی روستای آهودشت

حاشیه رودخانه زارم رود، جنگل انبوه سخو
منطقه بکر توسکالش و تخت رستم
زارم رود، رود خروشانی است که شالیزارهای سبز آهودشت را سیراب می‌کند و پس از عبور از شهر ساری به دریای خزر می‌پیوندد.جنگل‌های سخو نیز در سبزی و طراوت شهرت بسیار دارند. تماشای این همه زیبایی در یک منطقه در کنار هم تجربه‌ای بی‌نظیر است.
منطقۀ بکر توسکالش نیز از جمله طبیعت بکر و ناب شمال ایران زمین است. این منطقه بسیار دیدنی است. از آن مهمتر اینکه حضور در این منطقۀ ناب فرصت تنفسی عاری از هرگونه آلایندۀ صنعتی را ایجاد می‌کند که این خود فرصتی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

 روستای آهودشت ساری

تخت رستم

تخت رستم که یک جاذبۀ باستانی تاریخی در آهودشت محسوب می‌شود، یک آتشکده است. آتشکدۀ تخت رستم بر روی کوه تخت رستم واقع شده است. گفته می‌شود محلی که این آتشکده در آن واقع شده، محل یکی از هفت خان رستم بوده است. البته در گذشته، یعنی پیش از اسلام، نام آتشکده تخت رستم نبوده است بلکه پس از ورود اسلام به ایران همان طور که نام سایر آتشکده‌ها به رستم و سلیمان تغییر کرده نام این آتشکده هم به تخت رستم تغییر یافته است.

جالب است بدانید آتشکدۀ تخت رستم از آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد این آتشکده متعلق است به دوران اشکانیان یا ساسانیان. هنوز به طور قطع در مورد زمان ساخت این آتشکده اطلاعات واضح و روشنی در دست نیست. چون کاوش‌های باستان‌شناسی به طور کامل و دقیق آنطور که درخور است انجام نگرفته است.آتشکدۀ تخت رستم در سال ۱۳۱۶ با شمارۀ ۳۰۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امکانات روستای زیبا و بکر آهودشت:
روستای آهودشت داری یک حسینیه و یک مسجد و پایگاه مقاومت، دو آرامگاه و دو امامزاده به نام‌های سید صاحب الدین و امامزاده محمد، زمین ورزشی فوتبال، مدرسه ابتدایی، مرکز مخابرات و دکل فرستنده تلویزیونی می‌باشد.این روستا دارای یک تیم فوتبال که مزین به نام شهدای آهودشت می‌باشد و همچنین افتخارات زیادی در این زمینه از گذشته تاکنون کسب کرده است.

دهیاری روستای آهودشت نیز در سال ۹۰ تأسیس گردیده ودر حال حاضر دهیاری روستای آهودشت دارای ساختمان و یک دستگاه بیل بکهو نیز می‌باشد.

-ساری روستای آهودشت ساری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *