جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای آلان سفلی

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آذر ۱۳۹۲

آلان سفلی روستایی است که در بخش گل تپه شهرستان کبودرآهنگ واقع درشمال غربی استان همدان واقع شده است.
این روستا در مسیر گل تپه به بیجار قرار گرفته است و در نزدیکی غار علی صدر قرار دارد . فاصله این روستا تا شهر کبودرآهنگ ۵۹ کیلومترست. از دو بخش الان پایین که به ان الان سفلی و الان بالا که به ان الان علیا میگویند تشکیل شده است.

رود شور همدان که به سفیدرود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد از این روستا عبور می‌کند.
جمعیت این روستا نزدیک به ۵۵۰ نفر می باشد و شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری می باشد.
محصولات باغی و کشاورزی این روستا بیشتر انگور و زرد آلو وگندم و جو می باشد.
روستاهای سراب ، وصله و الان سفلی که همه آنها فاصله های ۵ تا ۷ کیلومتری با مرکز این شهر دارند روستاهای گردشگری استان معرفی شده اند.
این روستاها دارای شاخص های معماری و طبیعی منحصربه فردی هستند. بافتی یکپارچه خشتی همگن و خانه های سنتی و پوشش کاهگلی دورنگ سرخ و سفید و قلعه های اربابی و روستای وصله با وجود مسجد قدیمی و امامزاده با سازه های تاریخی جاذبه های منحصربه فرد در معماری هستند.
غارهای طبیعی در این روستاها و ساختار دشتی و ماهوری در روستای آلان سفلی از جاذبه های طبیعی منحصربه فرد این منطقه است.

معروفیت روستای آلان سفلی و افسانه مار چهل دم :
در روستای آلان سفلی کوهی وجود دارد که شبیه به کلاه خود جنگی است.
مردم این روستا بر این باورند که موجود عجیب الخلقه ای در شکافهای کوه این منطقه زندگی می کند که نوعی مار چهل دم است که کلاه خود جنگی منطقه را به منزل همیشگی خود تبدیل کرده است.
این شگفتی که به گفته دهیار روستا سالانه شماری از گردشگران را به سوی خود جذب می کند، امتیاز شهرت را به روستای آلان سفلی هدیه کرده است.
بعضی از اهالی روستا میگویند، هر زمان که برای مشاهده این موجود مسافت زیادی را تا قله آن طی می کنیم، فقط موفق به دیدن دم هایی بلند و باریک می شویم که از شکاف ها بیرون زده اند، از زمانهای قدیم وجود این موجود که تنها دمها و پاهایش پیداست، در این کوه محرز بوده است و هیچگاه کسی موفق به مشاهده سر این موجود نشده است.
و اما واقعیت ماجرا :
مسئول اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کبودرآهنگ و رزن ادعا میکند، این جاندار که در کوه آلان سفلی زندگی می کند، گونه ای قفقازی از راسته سوسماران است.
این موجودات که البته تنها یک دم دارند، نوعی خزنده خونسرد هستند که در ساعتهای گرم روز به صورت دسته جمعی برای آفتاب گیری از شکاف بیرون می آیند و با مشاهده انسانها به یکباره به شکافها بر می گردند که این امر موجب بیرون ماندن دسته جمعی دم ها و پاهای آنها و پنهان شدن سرهایشان می شود و به نظر می رسد این دمها مربوط به یک موجود است، که این افسانه صحت ندارد

آدرس: ۵۹کیلومتری شمال غرب کبودرآهنگ، مسیر گل تپه به بیجار

آلان 1 روستای آلان سفلی

آلان 2 روستای آلان سفلی

آلان 3 روستای آلان سفلی

آلان 4 روستای آلان سفلی

آلان روستای آلان سفلی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *