رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای گنبد کاووس ( معرفی ۱۴۹ روستای گنبدکاووس )

اشتراک گذاری

روستاهای گنبد کاووس را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. ۱۴۹ روستای گنبد کاووس که اکثر آنها تاریخی غنی دارندو از جاذبه های طبیعی زیادی برخوردارند . در ابتدا با شهرستان گنبد کاووس آشنا خواهیم شد.شهرستان گنبد کاووس یکی از شهرستانهای ایران است که در استان گلستان قرار گرفته‌است. جمعیت آن در سال ۱۳۹۵، برابر با ۳۴۸۷۴۴ نفر بوده‌است.اغلب ساکنان شهر گنبد ترکمن های ایرانی هستند. اندکی از جمعیت این شهرستان را بومیان، فارس زبانان و همچنین مهاجرانی از مناطق دیگر از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان، شاهرود، سمنان و خراسان تشکیل می دهند. ۶۰٪ مردم سنی مذهب (ترکمن و بلوچ) و ۴۰ درصد شیعه (فارسی زبانان و ترک ها) هستند.

روستاهای گنبد کاووس

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس
دهستان آق‌آباد
دهستان باغلی ماراما
دهستان فجر
دهستان سلطانعلی
شهر: گنبد کاووس

بخش داشلی‌برون
دهستان اترک (گنبد کاووس)
دهستان کرند
شهر: اینچه‌برون.

ریشه نامگذاری

گنبد یا گنبد کاووس یا گنبد قابوس که پیشتر جرجان خوانده می‌شد. جرجان (نام سابق گنبد کاووس) نام شهر و شهرستان و نیز نام سرزمینی باستانی در جنوب شرقی دریای مازندران است.

زبان

مردم این شهرستان به زبان‌های فارسی و ترکمنی گویش می‌کنند.

روستاهای گنبد کاووس

تاریخچه

کاوشهای باستان‌شناسی پیشینه تمدن این منطقه را ۵ تا ۶ هزار سال اعلام کرده‌اند. با این تمدن کهن، تاریخی پرفراز و نشیب، آثار و بقایای باستانی فراوان و با دانشمندانی نامدار و اقوامی مقتدر و نجیب، گنبد کاووس جایگاهی رفیع و سهمی ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران دارد. با ورود اسلام و در سده‌های آغازین آن ایالت هیرکانیا جایگاه ارزشمندی در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی داشت. شهرهای جرجان (گنبدکاووس فعلی) از این ایالت مهد دانشمندان بزرگ آن دوران بود. عنصرالمعالی کیکاوس (از آخرین امیران آل زیار و نگارنده کتاب گرانقدر قابوس‌نامه) و عبدالقاهر جرجانی (صاحب تألیفات گرانبها در صرف و نحو و معانی و بیان عربی) در تحول ادبیات فارسی و عربی نقش مهمی داشتند. قابوس‌نامه را، همچنین، مجموعه تمدن اسلام پیش از مغول نام نهاده‌اند.

در علم پزشکی نیز این منطقه سهم عمده‌ای در جهان اسلام داشته به‌گونه‌ای که دو تن از معروفترین پزشکان ایران و جهان، ابوسهل مسیحی و سیداسماعیل (حکیم) جرجانی صاحب دایرةالمعارف ذخیره خوارزمشاهی، از این سرزمین بوده‌اند.

گنبدکاووس در سده‌های اخیر تابع ولایت استرآباد بود. در تقسیمات جدید کشوری که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی شکل گرفت، نام استرآباد رسماً به گرگان تغییر یافت و یکی از شهرستان‌های استان مازندران شد. گنبدکاووس نیز مرکز بخش ترکمن صحرا و از بخش‌های تابعه شهرستان گرگان شد. به تصویب هیئت وزیران در ۲۰ بهمن ۱۳۲۶ دشت گرگان به شهرستان تبدیل شد و شهرستان گنبدکاووس نام گرفت.

روستاهای گنبد کاووس

آب و هوای گنبد کاووس

گنبد کاووس در دامنه ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز قرار دارد و به‌خاطر جلگه‌اى بودن منطقه، آب‌وهوايى معتدل و مرطوب دارد؛ به‌طوری که ميانگين دماى سردترين و گرم‌ترین ماه سال به‌ترتیب به هشت درجه و ٢٩ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.با وجود اینکه گنبد کاووس شهری چهار فصل است، گردشگران اغلب بهار و پاییز را به عنوان بهترین زمان سفر به گنبد کاووس انتخاب می‌کنند. زمانی‌که طبیعت و جنگل‌های این منطقه به شدت دلربایی می‌کنند. قرارگیری در مرکز ترکمن صحرا و هم‌جواری با رودخانه‌ گرگان باعث شده است که این شهر همیشه آب‌وهوای بسیار مناسبی داشته باشد و به‌دلیل طبيعت زيبا و خاص این خطه‌ سبز و آثار باستانى بسيار، گردشگران داخلى و خارجی بسیاری در تمامى فصل‌هاى سال، گنبد کاووس را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

روستاهای گنبد کاووس

جاهای دیدنی گنبد کاووس

دیدنی های گنبد کاووس؛ از سد گلستان تا تالاب آجی گل همواره گردشگرانی را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جلب می‌کند. کسانی که قصد سفر به گنبد کاووس را دارند، می‌توانند بازدید از جاهای دیدنی متعدد این شهر زیبا را در برنامه‌ی خود بگنجانند و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای خود بسازند. برخی حقایق جالب درباره گنبدکاووس نیز وجود دارد که دانستن آن‌ها، رنگ و بوی متفاوتی به سفر شما خواهد بخشید.

روستاهای گنبد کاووس

جاذبه های فرهنگی و تاریخی گنبد کاووس

مطمئنا شاخص‌ترین جاذبه‌ این شهر را می‌توان گنبد قابوس، مقبره‌ی قابوس پسر وشمگیر شمس‌المعالی، دانست. میل گنبد، بلندترین برج تمام آجری جهان است که در فهرست آثار یونسکو قرار دارد و ثبت جهانی شده است. مجتمع سواركاری گنبد کاووس، مجموعه‌ی زیارتگاه و گورستان خالد نبی در روستای گچی سو، دیوار بزرگ گرگان، شهر باستانی جرجان، آق تپه گنبد کاووس، بازار روس‌ها و… دیگر دیدنی های گنبد کاووس را تشکیل می‌دهند که برای هر گردشگری جذاب خواهند بود. گردشگران برای خرید خوراکی و مواد غذایی تازه و خوشمزه می‌توانند به بازار روز گنبد نیز سری بزنند.

روستاهای گنبد کاووس

جاذبه‌های طبیعی گنبد کاووس

علاوه بر آثار باستانی به جا مانده از تاریخ کهن منطقه که در هر گوشه از شهر به چشم می‌خورد، گنبد کاووس شهری رنگارنگ با توع اقلیمی گوناگون است و جاذبه‌های طبیعی بسیار باارزشی را در دل خود جای داده است و بهتر است در سفر به گنبد کاووس از تماشای آن‌‌ها غافل نشوید. شما با پیمودن مسیری از گنبد کاووس به طرف شمال و مرز ترکمنستان، شاهد طیف وسیع تنوع اقلیمی، از کوهستان های سرسبز و مرطوب تا رمل‌های شنی و شترهای ترکمن صحرا خواهید بود. همچنین زیبایی‌های روستای هیوه چی بالا، رودخانه آق بند و سد گلستان، حیرت و تحسین هر گردشگری را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه بازدید از دریاچه مصنوعی گنبدکاووس نیز خالی از لطف نیست.

تالاب‌های آلما گل، آجی گل، و آلا گل نیز همگی کنار هم و در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار گرفته‌اند و رفتن به آن‌ها، سفری هیجان‌انگیز را برای هر گردشگری رقم خواهد زد؛ به‌خصوص که می‌توانند ضمن صید ماهی از تالاب‌ها (در صورت عدم ممنوعیت فصلی)، از بازارچه نزدیک آن‌ها خریدی داشته باشند و از هتل و رستوران مستقر در آنجا نیز استفاده کنند.

روستاهای گنبد کاووس

بازارها و مراکز خرید گنبد کاووس

خرید کردن، یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر سفر است. گنبد کاووس مهد صنایع دستی است و در این سفر، زیباترین صنایع دستی خاص منطقه را شاهد خواهید بود؛ که ممکن است به‌ندرت در شهرهای دیگر دیده باشید.

بازار بزرگ روس‌ها، در ورودی شهر قرار گرفته و راسته‌ی بازاری بسیار طولانی و بزرگ است. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی شهر بوده و ارزان‌ترین اجناس را دارد. بازارچه مرزی اینچه برون، علاوه بر جاذبه‌ای دیدنی، نمونه‌ای از همکاری تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان است که بیشترین میزان بازدید و رفت و آمد را داراست.برای خرید خوراکی و مواد غذایی تازه و خوشمزه، به بازار روز گنبد سر بزنید.

روستاهای گنبد کاووس

سوغات گنبد کاووس

با توجه به شرایط محیطی، محصولات کشاورزی خاص و آیین و رسوم فرهنگی اقوام بومی، گنبد کاووس سوغاتی‌های بسیار متنوع و خاصی دارد که می‌تواند یادگاری‌های جذابی برای گردشگران باشد و در عین حال به اقتصاد مردم محلی نیز کمک کند.پشتی‌های ترکمنی، جاجیم، ابریشم، قالی ترکمنی، سوزن‌دوزی و زیورآلات بسیار خاص و زیبای زنان ترکمن، نمونه‌هایی از صنایع‌دستی این شهر هستند. از خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ برای سوغاتی می‌توان به حلوای آماج، سرغربیلی، نان پادرازی، جزحلوا، خاویار و عسل اشاره کرد.

روستاهای گنبد کاووس

غذای محلی گنبد کاووس

گردشگران در طول سفر به گنبد کاووس نباید چشیدن طعم لذیذ خوراکی‌های محلی این خطه از ایران را از دست بدهند؛ بی‌شک غذاهای محلی بخشی از فرهنگ مردم هر گوشه از ایران به حساب می‌آیند. بولامه، قاوور تماچلی چوروک، کلچه چوروک، چکدرمه، شیرینی بیشمه، انواع آش محلی و… جزو خوراکی‌های محلی گنبد کاووس هستند.

روستاهای گنبد کاووس

آداب و رسوم مردم گنبد کاووس

اعیاد مذهبی و مراسم دینی، ارزش زیادی در میان مردم ترکمن دارند همانند قربان بایرام (عید قربان)، آراز بایرام (عید فطر)، مولودی (در زمان ولادت پیامبر)، مراسم دعای باران، نماز تراویح (در ماه مبارک رمضان) و مراسم اعتکاف.علاوه بر این‌، قوم ترکمن احترام و ارزش بسیار زیادی برای ماه محرم و مراسم و دعا در روز عاشورا قائل هستند به حدی که متولدین این ماه‌ها، نام‌هایی همچون عاشورقلی یا عاشورتاج دارند. یکی از مراسم‌های جالب که قوم ترکمن اعتقاد به برگزاری آن دارند، جشن ۶۳ سالگی است که برای بزرگداشت ۶۳ سالگی پیامبر اسلام (ص) برای هر مردی که به این سن می‌رسد، برگزار می‌شود.

روستاهای گنبد کاووس

روستای آبادان‌تپه

آبادان تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۶۷۵ نفر بوده است.

روستای آرازمحمد آخوند

ارازمحمد آخوند، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. که در سال ۱۲۰۷ شاید هم قیل از آن بنیان نهاده شد.در ابتدا به عنوان قریه خان الوم سفلی نام گذاری گردیده و سپس در دهه۵۰ به احترام روحانی ای که پدرانش از بنیان گذاران روستا بوده نام روستا به ارازمحمد آخوند تغییر یافته ولی در بین مردم و ساکنین منطقه به مختوم شهرت یافته‌است.از افراد برجسته روستا می‌توان به حسن حاجی کدخدا ، حالت بردی پهلوان ، اراز محمدآخوند ، تقی کدخدا و حاجی صالح کدخدا نام برد که در گذشته از بزرگان روستا شناخته می‌شدند.
روستای اراز محمد آخوند در دهستان فجر در ۹ کیلومتری جنوب شهرستان گنبد روستای اراز محمد آخوند از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد واقع شده‌است. این روستا از شمال به روستای ارتق مختوم، از جنوب به روستای قول حاجی و از غرب به محور آزادشهر گنبد متصل است و رودخانه نوده از شرق این روستا می‌گذرد. این روستا فاقد جنگل و درخت است. قدمت این روستا به دوره قاجار بازمی‌گردد در حال حاضر در این روستا دو طایفه ترکمن در شمال و شرق روستا و سیستانی‌ها در جنوب این روستا سکونت دارند که با تعداد ۷۸۲ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲۹۸۷ نفر در این روستا زندگی می‌کنند از این تعداد خانوار ۳۷۶خانوار ترکمن و ۴۰۶خانوار سیستانی و بلوچ هستند و علاوه بر جمعیت اعلام شده ۱۳۵نفر افغانی نیز در این روستا زندگی می‌کنند. بیشتر مردم در این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

تپه اراز محمد آخوند مربوط به پیش از دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان گنبد کاووس، بخش مرکزی، روستای اراز محمد آخوند واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن در حدود ۳۰۰۰نفر (۷۸۲ خانوار) می‌باشد.

روستای آراقویی

آراقویی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۳۶۹ نفر بوده است.

روستای آرتق‌حاجی

آرتق‌حاجی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۴۹ نفر بوده است.

روستای آق‌آباد

آق آباد ، (آق در مجموعه زبان‌های ترکی به معنای سفید است) روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۵۳۴ نفر بوده است.
از سمت شمال به بخش اترک، از غرب به بخش مرکزی بندرترکمن، گمیشان، از جنوب به بخش مرکزی گرگان و دهستان ملک و از شرق به دهستان کتول و بخش مرکزی شهرستان گنبد قابوس محدود است.
منابع درآمد مردم این شهرستان نخست زراعت و پس از آن تجارت و بعد فروش صنایع دستی است. محصولات عمده آن: گندم، جو، برنج، پنبه، حبوبات، نباتات علوفه‌ای، سیب زمینی و دانه‌های روغنی است که از طریق آبیاری و دیم به دست می‌آید.

روستای آق‌بند

آر بند، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۱۵ نفر بوده‌است.

روستای آقچلی سفلی

آقچلی سفلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۵۹ نفر بوده‌است.

روستای آق‌قایه

آق‌قایه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۱۱۴ نفر (۱۱۵۷ خانوار) بوده است.

روستای آی‌تمر

آی تمر، روستایی است از توابع دهستان کرند در بخش داشلی‌برون در شمال شهرستان گنبد کاووس نزدیکی مرز ترکمنستان در استان گلستان واقع شده است.بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای ابه‌پلنگ

ابه‌پلنگ ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۱۷ نفر بوده است.

روستای اچقوئی

اچقوئی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۶۱۱ نفر بوده است.

روستای ارتق قلیچ‌چشمه

ارتق قلیچ چشمه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۹۰ نفر بوده است.

روستای ارمی‌آباد

ارمی‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۹۵ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای اگری‌بوغاز

اگری بوغاز ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۰۰ نفر (۲۳۳ خانوار) بوده است.
این روستا محل اصلی وقوع حوادث جلد اول کتاب آتش بدون دود اثر نادر ابراهیمی است. (در کتاب از تلفظ ایری بوغوز استفاده می‌شود).

روستای امان قره‌جه

امان قره جه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. اسم روستا برگرفته از اسم بانی آن امان آقا امانی معروف به امان قره جه میباشد.این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۶۳ نفر بوده‌است.

روستای امان گل‌تپه

امان گل تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۵۵۰ نفر بوده‌است.

روستای امیدآباد

امیدآباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۷۴۰ نفر بوده است.

روستای اوخی‌تپه

اوخی تپه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۳۷۱ نفر بوده‌است.

روستای ایشانلر

ایشانلر ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۸۰ نفر (در ۱۳۲ خانوار) بوده‌است.

روستای ایگدر سفلی

ایگدر سفلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۳۱۸ نفر (۴۸۷ خانوار) بوده است.

روستای ایگدر علیا

ایگدر علیا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۳۹۱نفر (۲۶۹ خانوار) بوده است.

روستای ایمر توره‌ملا

ایمر توره‌ملا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. کشاورزی( شالیکاری-گندم-جو-کلزا-پنبه- صیفی جات- و…. ) و دامداری از شغل اصلی مردم این روستا میباشد. جلیل ایمری بازیکن و کاپیتان سابق تیم ملی والیبال نشسته ایران نیز از ساکنان این روستا میباشد. این روستا در ۳۵ کیلو متری جنوب غربی منطقه گنبد کاووس واقع میباشد.این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۷۱ نفر (۱۷۳ خانوار) بوده‌است.

روستای ایمر حاجی الله‌یار

ایمر حاجی الله‌یار ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۶۶ نفر (۷۹ خانوار) بوده است.

روستای ایمر محمد

ایمر محمد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۴۶۱ نفر (۳۳۴ خانوار) بوده است.

روستای ایمر محمدقلی‌آخوند

ایمر محمدقلی‌آخوند، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۴۸ نفر (۱۷۹ خانوار) بوده است.

روستای ایمر ملاساری

ایمر ملاساری ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما از توابع شهرستان گنبد کاووس قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۴۱۸ نفر (۵۴۶ خانوار) بوده است.

روستای بارانی‌ها

بارانی‌ها، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده است.

روستای باغلی ماراما

باغلی ماراما ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۲۷۶ نفر بوده است.

روستای بایلر

بایلر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۴۶۸ نفر بوده‌است.

روستای بزاق‌آباد

بزاق‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۲۰ نفر بوده است.

روستای بلوچ‌ایمر محمد

بلوچ‌ایمر محمد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۵۷۸نفر (۱۳۳خانوار) بوده است.

روستای بوئین اوزین قجق

بوئین اوزین قجق ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۶۲۰نفر (۱۰۲خانوار) بوده است.

روستای بهرام‌آباد

بهرام‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۹۵نفر (۵۰خانوار) بوده است.

روستای بی‌بی‌شیروان

بی‌بی‌شیروان ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۴۱۹۹ نفر بوده‌است.

روستای بیشک‌تپه

بیشک تپه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده است.

روستای پشمک پناده

پشمک پناده، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. که در مسیر گنبد کاووس به مینودشت قرار دارد و نام آن برگرفته از نام نوعی گیاه بومی منطقه می‌باشد بنام “پشمک” که اطراف رودخانه‌ها و جاهای حاصل خیز میروید و برای چرای دام مناسب می‌باشد.آن منطقه یک زمان چراگاه دامهای پسران تقانبوسگ (جد امان قره جه) بوده و به پیشنهاد امان قره جه برادر ناتنی کوچکترش ددک حاجی پشمکی در آن منطقه ساکن می‌شود و رفته رفته جمعیت افزایش می یابد پنج سوم روستا را نوه های ددک حاجی پشمکی پسر خدای بردی پشمکی تشکیل میدهند زمانی که عالم و عارف روحانی عبدالقادر آخوند داغستانی به آنجا پناه میبرد پسونده “پناده” می‌گیرد و اسم روستا می‌شود “پشمک پناده”.
این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای پشمک پناده

روستای پشه‌لر

پشه لر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای پلی حاجی

پلی حاجی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۰۵۵ نفر بوده است.

روستای تاقان‌پای پنکه

تاقان‌پای پنکه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۵۳۸نفر (۱۱۲خانوار) بوده است.

روستای تپه نورجان

تپه نورجان ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۳۸ نفر بوده‌است.

روستای ترشکلی

ترشکلی’، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. از شمال با ترکمنستان و از جنوب با داشلی برون همسایه است.این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۰۴ نفر(۶۶ خانوار) بوده‌است.

روستای تکه‌لر

تکه لر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای تنگلی

تنگلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۱۹۵ نفر (۲۴۳ خانوار) بوده‌است.

روستای توتلی کوچک

توتلی کوچک ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۱۱ نفر بوده است.

روستای توقلاجیق‌تپه

توقلاجیق‌تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۶۴ نفر بوده‌است.

روستای ثمه مختوم

ثمه مختوم، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۴۸ نفر بوده است.

روستای جلائین‌تپه

جلائین‌تپه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده است.

روستای چاروایلقی

چاروایلقی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۵۳ نفر بوده است.

روستای چای‌قوشان بزرگ

چای قوشان بزرگ ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در شهرستان گنبدکاووس بخش مرکزی دهستان اق اباد روستای چای قوشان بزرگ قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۰جمعیت آن ۲۹۷۱نفر (۷۵۵خانوار) بوده‌است.فاصله ان ازمرکزشهرستان (شهرگنبد)۲۳کیلومتر می‌باشد سمت شمال به فاصله حدود ۵۰۰ متری دیوار معروف گرگان قرار داردودرجنوب ان رودخانه گرگان و بین دو فاز سد گلستان وبوستان قرار دارد.از آنجا که این روستا در محل تلاقی رود گرگان رود و سرچشمه چای قرار دارد به چای قوشان(قوشان در زبان ترکمنی اتصال معنی می‌شود)قرار داشت به این نام نامیده می‌شود.درقدیم روستای چای قوشان را پست لی اوبه میگفتند یعنی روستایی که پست خانه داشته(اوبه همان مرکزجمعیتی است که امروزه روستا یاشهرنامیده می‌شود یعنی همان فلان اباد (فلان اوبه)مثل گدم ابادونورابادوفبروز اباد)دردوران جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران توسط بیگانگان محل اتراق قوای نظامی روس بوده‌است محل ان نیز درب۸ش جنوبی روستا حاشیه رودخانه گرگان بود.

روستای چای‌قوشان کوچک

چای قوشان کوچک، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۶۷ نفر بوده‌است.

روستای چپرقویمه

چپرقویمه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۱۱ نفر بوده است.

روستای چکرعطا

چکرعطا ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۴۱ نفر بوده است.

روستای حاجی بلخان

حاجی بلخان، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. حاجی بلخان روستای از توابع شهرستان گنبد کاووس در استان سرسبز گلستان روستای با مساحت حدود ۸۰ هکتار با مزارع زیبا در نزدیکی رشته کوه البرز واقع در بین سه شهر گنبد آزادشهر مینودشت میباشد . جاهای دیدنی روستای حاجی بلخان عبارت از: دشتی سرسبز.چشمه های زیر زمینی.تپه های باستانی. شالیزارهای زیبا. قنادهای باستانی .فرودگاه قدیمی و باغ امیری که یکی از دیدنی ترین باغهای ایران میباشد.۷۰% شغل مردم این روستا کشاورزی . دامپروری و بقیه هم در کارهای فنی و … هستند.
آب و هوای روستای حاجی بلخان در تابستان خیلی گرم (۵۵درجه)و در زمستان تا حدودی سرد(۱۰-درجه)است.بهترین زمان برای بازدید در فصل بهار می تواند باشد که با هوای معتدل می توان نهایت لذت از این روستای دلگرم برد.
روستای شهید پرور حاجی بلخان دو شهید از جنگ هشت سال دفاع مقدس را به جا گذاشته است.این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۲۳ نفر بوده ‌است.

روستای حاجی قلیچ

حاجی قلیچ ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌قوشان

حاجی قوشان، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. مختوم‌قلی فراغی، از بزرگ‌ترین شاعران زبان ترکمنی در این روستا به‌دنیا آمد.این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۵۴۶ نفر بوده است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای گنبد کاووس آشنا شوید.

روستای حاجی‌لر قلعه

حاجی‌لر قلعه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. جمعیت این حدود ۳۵۰۰ نفر هست ، همه ساکنان این روستا ترکمن هستند .میدان بزرگ اسبدوانی کشور در این روستا واقع هست در این روستا از طوایف مختلف ترکمن زندگی می‌کنند بیشترین مردم این روستا از طایفه اوزونی دوجی هستند. در قسمت شمالی این روستا رودخانه گرگان قرار دارد و در جنوب ان میدان اسبدوانی واقع است در غرب حاجیلرقلعه روستای پلی حاجی و در شرق ان زمینهای کشاورزی قرار دارد.کار بیشتر مردم این روستا کشاورزی است.این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۵۰۰ نفر بوده است.

روستای حالی آخوند

حالی آخوند، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۲۷۷نفر (۲۷۹خانوار) بوده است.

روستای خوجملی

خوجملی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۳۸ نفر بوده‌است.

روستای خیرخواجه سفلی

خیرخواجه سفلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۳۷۸ نفر بوده‌است.

روستای خیرخواجه علیا

خیرخواجه علیا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۵۹۱ نفر بوده‌است.

روستای خیرخواجه نجف

خیرخواجه نجف، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۷۴ نفر (۴۶ خانوار) بوده‌است.

روستای داده الوم

داده اُلوم، یا داده‌دِه روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرند قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده است.روستای داده الوم تقریبا در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه و ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس قرار دارد. همسایگان این روستا (قولاق بورته-قربان قلیچ-هوتن-کلیجه)

روستای داشلی سفلی

داشلی سفلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۰۵ نفر بوده‌است. مردم ان روستا به کار دامداری و کشاورزی مشغول می‌باشند.

روستای داشلی علیا

داشلی علیا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۰۹ نفر بوده است.

روستای داشلی‌برون

داشلی برون، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستای ترکمن‌نشین در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۵۱ نفر بوده‌است.

روستای دانشمند

دانشمند، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۳۰ نفر بوده است.

روستای داودی سپاهی دادگر

داودی سپاهی دادگر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای دماغ

دماغ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۸۶ نفر بوده است.

روستای دیگچه

دیگجه ویسیرگچن، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲٬۷۵۰نفر (۷۵۰خانوار) بوده‌است.

روستای زابل آباد

زابل آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا از یک خیابان اصلی به نام خیابان شهدا و ۱۲ خیابان شهدای جنوبی و ۹ خیابان شهدای شمالی تشکیل شده‌است.این روستا دارای ۵ مسجد (۴ مسجد شیعه و یک مسجد اهل تسنن)، یک دبستان و یک مدرسه متوسطه اول (دو شیفته) است.ترکیب جمعیتی آن عمدتاً از قوم سیستانی تشکیل شده و اقوام بلوچ و ترک و ترکمن و … به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.قطعا یکی از چهره سرشناس این روستا مصطفی موحدی نژاد که با نام مصطفی بزی هم شناخته می شود است .وی جز داوران و مربیان فدراسیون فوتبال است که سابقه حضور در مسابقات استانی و کشوری را دارد . همچنین وی یکی از کاندیدای انتخاباتی سال ۱۴۰۰ شورای روستا زابل آباد بود.
این روستا از شمال به شهرک بهارستان از جنوب به روستای کوچک الوم و از شرق به روستای تقی‌آباد منتهی می‌شود.
با توجه به موقعیت ایده‌آل روستا و قرار گرفتن بین دو شهرک و پروژه مسکن مهر فاز دو که در اینجا کلنگ خورده است در حال حاضر رو به پایان می‌باشد و یک سالن ورزشی نیز در کنار این پروژه به چشم می‌خورد؛ و نیز دارای دفتر خدمات ارتباطی (پست بانک) هست.این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۹۴۲ نفر بوده‌است.

روستای زابلی‌آباد

زابلی‌آباد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۸۳ نفر بوده‌است.

روستای زابلی‌محله قوچ‌مراد

زابلی‌محله قوچ‌مراد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۴۹ نفر (۱۰۲ خانوار) بوده است.

روستای سارجه کر

سارجا کر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. سارجا یا ساریجا برگرفته از واژه ساری (زرد) و پسوند تصغیر ـجا/ جه در زبان ترکمنی به معنای زرد و طلایی می‌باشد .این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۰۰۲ نفر بوده‌است.

روستای سارلی سفلی

سارلی سفلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۷۶۰ نفر بوده‌است.

روستای سارلی علیا

سارلی علیا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۷۹ نفر بوده‌است.

روستای سارلی مختوم

سارلی مختوم ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۹۵ نفر بوده است.

روستای ساری‌بخش

ساری‌بخش، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۹۵۰ نفر بوده‌است.

روستای سرپل

سرپل ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۸۳۵ نفر بوده است.

روستای سلاق امان خرلر

سلاق امان خرلر ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۷۹۷ نفر بوده است.

روستای سلاق تاج‌محمد

سلاق تاج‌محمد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۰جمعیت آن ۷۹۰نفر (۱۱۲خانوار) بوده است.ساکنین اولیه روستای سلاق تاج محمد از خویشاوندان روستای تاتار (علیا و سفلی که موقعیت آن حدود ۱۰ کیلومتری در جنوب-شرق این روستا می باشد) بودند ساکنین اولیه این روستا حمد آقا ، قربان هان ، ماللی حاجی و قووجق بودند که همه با هم خویشاوند بودند. بعدها در زمان جنگ جهانی دوم آق محمد که از سربازهای جنگ و از ترکمنهای ترکمنستان بود خسته از جنگ آمده و مدتی را در این روستا کار میکرده و بعدها ساکن گردید که بازماندگان وی فامیلی سلاقی را دارند. حمد آقا به لحاظ سنی بزرگتر از همه بوده است و لفط “آقا” در نام ایشان نیز به سن بزرگ ایشان در مقایسه با دیگران دلالت دارد. همه به کار گله داری گوسفند و پرورش گاو و ماکیان و کشاورزی اشتغال داشتند. قووجق از لحاظ سنی از همه کوچکتر بود.

روستای سلاق غایب

سلاق غایب، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. اعضای شورای اسلامی سلاق غایب قره قولجایی مشهداخوندسلاقی ناصرسلاقی دهیاراقای عبدلحامدسلاقی.تیم فوتبال سلاق غایب در۳ماه اخیر۲جام بین روستایی جام دهه فجر وهفته وحدت راکسب کرده ویکی ازبهترین تیم های روستایی منطقه بشمارمیروداسامی بازیکنان بترتیب دروازه بان مرتضی سلاقی خط دفاع اقای ایوب سلاقی(کاپیتان)علی عطایی کمیل سلاقی وطاهرکورهافبک دفاعی فرزادسلاقی هافبک های هجومی وبازی سازاحمدسلاق صالح سلاقی نجم الدین بگنجی عبدالباسط سلاقی خط حمله صابرسلاقی مربی غفورقولجایی سرپرست تیم کامبیزقولجایی حاجی محمدسلاقی اسپانسرومدیرتیم عبدالحامدسلاقی لیست ذخیره میکائیل سلاقی سیناپیرانجم الدین سلاقی عبدالرحمن سلاقی سهیل سلاقی ابوطالب چپرلی پویاسلاق میباشدکه تیم واقعایکدست وقدر راتشکیل میدهد لازم بذکراست که بازیکنای این تیم کاملااهل روستای سلاق غایب بوده وهیچ بازیکن دیگری ندارد
این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۸۶ نفر بوده‌است.

روستای سلاق قلیچ‌تپه

سلاق قلیچ‌تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۴۴نفر (۳۴خانوار) بوده است.

روستای سلاق نوری

سلاق نوری ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای سلاق یاسی‌تپه

سلاق یاسی‌تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۷۷۸ نفر بوده است.

روستای سلطانعلی

سلطانعلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۰۰ نفر بوده است.

روستای شورالنگ

شورالنگ ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای شوردگش

شوردگش، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۵۶ نفر بوده است.

شهرک بهشتی

شهرک بهشتی ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۷۸ نفر بوده است.

شهرک گلستان امام خمینی

شهرک گلستان ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۲۲ نفر بوده است.

شهرک وحدت اسلامی

شهرک وحدت اسلامی ، روستایی است از توابع بخش وشمگیر شهرستان آق قلا در استان گلستان واقع شده است .این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۲۲ نفر بوده است.

روستای طالقان‌تپه

طالقان‌تپه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۴۳ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده است.

روستای عرب سرنگ

عرب سرنگ ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۳۶ نفر (۲۱۵ خانوار) بوده است.

روستای عطاآباد

عطاآباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۵۲ نفر بوده است.

روستای عطالر

عطالر ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۳۳ نفر بوده است.

روستای علی‌آباد سیستانی‌ها

علی‌آباد سیستانی‌ها، ر روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای عوض‌حاجی

عوض حاجی ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۴۴ نفر بوده‌است.

روستای غراولر

غراولر ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده است.

روستای فجر

فجر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۱۹ نفر بوده است.

روستای فدوی

فدوی، (دوزالوم=سرزمین نمک) روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۰۱ نفر بوده است.

روستای قراول‌تپه

قراول‌تپه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده است.

روستای قربان قلیچ ملا

قربان قلیچ ملا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرند قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۲ نفر بوده است.

روستای قره‌دانگ

قره دانگ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۵۶ نفر بوده است.

روستای قره‌کسلخه

قره کسلخه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شمال غربی گنبد و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی اینچه برون قرار دارد.این روستا فاقد هر گونه جاده ارتباطی حتی شن ریزی ساده می‌باشد.همچنین این روستا فاقد خانه بهداشت جداگانه می‌باشد و به‌طور مشترک از خانه بهداشت روستای مجاور که در ۵ کیلومتری روستا قرار دارد استفاده می‌شود و در ایام بارندگی رفت و آمد بسیار سخت می‌باشد.این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای قره‌ماخر

قره ماخر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۰۴ نفر بوده است.

روستای قره‌محمدتپه

قره محمدتپه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۶۷ نفر بوده‌است.

روستای قزاقلی

قزاقلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۲۳ نفر بوده است.

روستای قزلچه پشمک

قزلچه پشمک، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۵۹ نفر بوده‌است.

روستای قلاق بورته

قلاق بورته یا قولاق قورته(ترکمنی)، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۷۱ نفر بوده است.

روستای قلندرآباد بالا

قلندرآباد بالا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۹۲ نفر بوده است.

روستای قلندرآباد پایین

قلندرآباد پایین، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن۷۴۷ نفر بوده‌است.

روستای قوچ‌مراد

قوچ‌مراد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای قورپلچه

قورپلیچه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و بزرگترین روستا از نظر جمعیت در دهستان سلطانعلی محسوب میشود و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۳۰۴۴ نفر بوده‌است.

روستای قول حاجی

قول حاجی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۲۸ نفر بوده‌است.

روستای قوینلی

قوینلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۸۵ نفر بوده‌است.

روستای قیزلردیار

قیزلر، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۴۲۷ نفر بوده‌است.

روستای کاکا

حسینقلی ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۷۳۳ نفر بوده است.

روستای کسکن قجق

کسکن قجق ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. اصل نام این روستا «کِسگین قوجوق» (Kesgin Gojuk) می‌باشد. کسگین در زبان ترکمنی به معنای بُرّنده است و قوجوق نام طایفه ای از طوایف ترکمنهای ایران است که به جسارت و شجاعت مشهورند.این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای کلیجه

کلیجه، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. روستای کلیجه در ۹۷کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس و ۵۰ کیلومتری بخش داشلی‌برون در مرز ترکمنستان و در کناره جنوبی رود اترک به صورت روستایی ترکمن‌نشین در امتداد محور گنبد – کرند در طول ۵۵ درجه ۶ دقیقه ۴۰٫۷۸ ثانیه شرقی و عرض ۳۷ درجه ۵۵ دقیقه ۲۱٫۲۴ ثانیه شمالی واقع گردیده است گوگل. متوسط ارتفاع آن از سطح دریا ۷۶مترمی باشد.
این روستا مابین روستای قلاق بورته و دماغ واقع شده‌است و با دهستان کرند ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

روستاهای گنبد کاووس
تاریخچه
روستای فعلی کلیجه که در کنار رود اترک واقع است از دیرباز معروف به بایرام اولوم بوده و بایرام اولوم گذرگاه مهمی قبل از تشکیل شوروی سابق بوده‌است و سابقاً کلیجه به روستای واقع در سمت غربی بایرام اولوم بافاصله۵ کیلومتر اطلاق می‌شد ولی در نتیجه توسعه فرسایش کناررودخانه‌ای و باکوچ تمامی اهالی کلیجه سابق به بایرام اولوم، نام بایرام اولوم منسوخ و تبدیل به کلیجه تبدیل گردید.

با توجه به آثار یافته شده در دفینه‌ها که قدمت آن به ده‌ها قرن می‌رسد دال بروجود ساکنان باستانی است و مهم‌ترین واقعه وقوع جنگ “بنگ بان” در شمال کلیجه و دیگری نبرد “ارازحاجی” در جنوب کلیجه در دفاع از ترکمن‌ها در مقابل تهاجم سالدات‌های روس است که ترکمنهای زیادی کشته شدند. و”مقبره قربان شهید” و”قره مات شهید” از سرداران و شهدای آن زمان در بین اهالی تقدس و احترامی خاصی دارد باقدمت صدساله تنها قبرستان فعال محل است و مقبره “یاغمور شهید” که معروف به “یکه (تنها) شهید “نیز مورد احترام است که مقبره بدون نامی است که مربوط به یک بچه چوپان بوده که توسط روس‌ها کشته شدند.
این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۶۱ نفر (۱۳۶ خانوار) بوده‌است. مردم این روستا به زبان ترکمنی صحبت می‌کنند ونیز سنی مذهب هستند از لحاظ طبقه‌بندی طایفه‌ای تماماً یموت واکثراازطایفه شیرمحمدلی است و تعدادی خانوار از طایفه مشرق هم وجود دارد و بایلی آخوند از شخصیت‌های معروف محلی است. .

مناظر طبیعی و ناهمواری‌ها
اراضی شمالی روستا که از نظر جنس لسی. به دلیل قرارگیری دراطراف رودخانه اترک مقاومت کمی داشته دراین بخش براثر فرسایش آبی بدبوم‌ها و غارهایی به وجود آمده‌اند.تیپ اراضی منطقه تراس‌های رودخانه‌ای است که این اراضی به وسیلهٔ رودخانه‌های دائمی وفصلی و در حاشیه آن‌ها تشکیل می‌شوند. شیب آن‌ها صفر تا ۵ درصد و پستی و بلندی کمتر از ۵ متر است واکثرا در اثر طغیان رودخانه‌ها و عریض شدن بستر آن‌ها و بجای گذاشتن مواد رسوبی به وجود آمده‌اند. این اراضی در حوزه آبریزاترک سفلی اکثراً از رسوبات آبرفتی و در بعضی مناطق از مواد لسی تشکیل شده‌است به‌طور کلی این تیپ از اراضی از دو قسمت کم شیب با کاربری زراعت و مناطقی با پستی و بلندی و تپه ماهوربا کاربری مرتع تشکیل شده‌است در مناطق تپه ماهور به دلیل حساسیت زیاد مواد مادری به فرسایش، فرسایش شدید وجود دارد.

روستاهای گنبد کاووس
زمین‌شناسی
با رعایت اختصار وضعیت زمین‌شناسی به قرار ذیل است:
کل منطقه متشکل از رسوبات لسی است و در دشت‌ها با ضخامتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر گسترش یافته‌اند که در دوران چهارم زمین‌شناسی تشکیل یافته اندو عارضه زمین‌شناسی دیگر وجود گسل در حدود ۳–۴ کیلومتری جنوب روستای کلیجه‌است.
در حفاری‌های اکتشافیِ چاهی به عمق ۱۵۰ متر در شمال شرق روستای کلیجه حفاری شده‌است. حاصل نتایج از چاه اکتشافی، آب زیرزمینی شور است مقدار هدایت الکتریکی در سفره‌های تحت فشار بین ۳۶۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰ میکروموس بر سانتیمتر متغیر بوده‌است.
اقلیم منطقه
اقلیم منطقه آب و هوای خشک و نیمه خشک با اقلیم نیمه بیابانی است متوسط بارش سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر است.مقدار متوسط بارندگی سالانه منطقه بر اساس آمار ایستگاه‌های هواشناسی چات ۱۹۲٫۷ میلی‌متر وباران مؤثر ۲۵٫۶ میلی‌متر که بیشترین میزان بارندگی در فصول پاییز و زمستان است.دوره خشکی هوا حدود شش ماه که از اوایل خرداد ماه تا اواخر آبان ماه طول می‌کشد و در فصل زمستان دارای یخ بندان است.
بر اساس مطالعات انجام گرفته مربوط به حوزه رودخانه اترک برمبنای ایستگاه هواشناسی چات متوسط حداکثر دما ی ماهیانه ۲۴٫۸ وحدانی مطلق ۴۳٫۰۱ درجه سانتی گراد در تیر ماه و متوسط حد اقل دما ۱۱٫۴و حد اقل دمای مطلق منطقه ۴٫۲۷ درجه سانتیگراد زیر صفر در بهمن ماه است.جهت وزش باد غالب منطقه در طول سال شمال غربی و دارای فراوانی ۱۵٫۲ در صد است و حد اکثر سرعت باد ۷۶ کیلومتر در ساعت است.
پوشش گیاهی
درصد پوشش گیاهی حدود ۱۴٪ با تولید علوفه مرتعی سالیانه ۳۱ کیلوگرم در هکتار جزو مراتع ضعیف استان محسوب می‌گردد. تیپ غالب گونه گیاهی منطقه نیز با توجه به به دلیل شوری خاک منطقه نباتات طبیعی اکثراً گیاهان مقاوم به شوری می‌باشند و گرمی هوا و کمی بارندگی و اراضی شوردرمنطقه باعث شده منطقه پوشش گیاهی مخصوص به خودرا دارا باشد که گیاهان خانواده (چمن) پواسا، سالسولا، خارشتر واسپند است.در امتداد رودخانه اترک نی زارهای زیاد و بلند و درختچه گزکم ارتفاع وجود دارد.
قسمت اعظم زراعت کشت جو به صورت دیم است.
اغلب اراضی به صورت مراتع طبیعی بوده و گیاهان مرتعی آن عبارتند از: گیاهانشوره زی(گیاهان شوره‌زی) نظیر: سوئدا، سالیکورنیا و سالسولا گیاهان مقاوم به شوری نظیر: اسپند، خارشتر وجغجغه نباتات تیره گرامینه مانند: پوآسا، مرغ، چمن، پنجه نمازی ویولاف وحشی نباتات سایر تیره‌ها که نسبتاً کمتر ازتیره‌های بالایی است مانند: همیشه بهاروحشی، آناغالس، گلایول وحشی وبوریا.
کشاورزی و دامپروری
شرایط اقلیمی خشک بیابانی و نوع آب و خاک و سخت کوشی مردمان این دیار زمینه را برای پرورش احشام فراهم نموده است. بنابرای اکثر روستایان دامدارند وروستا رابه عنوان ییلاق استفاده می‌کنند. انواع گیاهانی که در اینجا کشت می‌نمایند عبارتند از: انواع صیفی- جات، گندم، جو، و … که کاشت گندم و جو و در سال‌های پرآبی کاشت صیفی جات بخصوص هندوانه از رونق بیشتری برخوردار است. یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین خربزه و طالبی ترکمن درکلیجه تولید می‌شود.

روستاهای گنبد کاووس

روستای کوچک‌الوم

کوچک‌الوم، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای کوچک‌بردی کر

کوچک‌بردی کر ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده است.

روستای کوچک‌خرطوم

کوچک‌خرطوم، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۲۶۵ نفر بوده است.

روستای کوچک‌دیگ سید

کوچک‌دیگ سید، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۶۱۲ نفر بوده است.

روستای کوچک‌یورت شیخان

کوچک‌یورت شیخان، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۸۴ نفر بوده‌است.

روستای کورکلی

کورکلی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. که در ۲کیلومتری غرب حرم مطهر حضرت یحیی ابن زید قرار دارد.این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۶۷۳ نفر بوده است.

روستای گدم‌آباد

گدم‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستاجزو شهرستان گنبد کاووس بوده وتوسط رودخانه گرگان ازشهرگنبدکاووس جدا می‌شود درضمن شهر باشهرستان فرق دارد. روستای گدم آباد در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۲۵۰ نفر بوده‌است.

روستای گوزنی‌تپه

گوزنی تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۱۵ نفر بوده است.

روستای گوزنی‌تپه بالا

گوزنی تپه بالا، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده است.

روستای ماسان کوپ

ماسان کوپ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۳۳ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده است.

روستای مزرعه احمدمحمدی

مزرعه احمدمحمدی یک آبادی در ایران است که در دهستان باغلی ماراما واقع شده‌است. مزرعه احمدمحمدی ۶۶۲ نفر جمعیت دارد.

روستای مزرعه حاجی قاسمی

مزرعه حاجی قاسمی یک آبادی در ایران است که در دهستان باغلی ماراما واقع شده‌است. مزرعه حاجی قاسمی ۲۱۶ نفر جمعیت دارد.

روستای مزرعه نورجان شیرمحمدی

مزرعه نورجان شیرمحمدی یک آبادی در ایران است که در دهستان سلطانعلی واقع شده‌است. مزرعه نورجان شیرمحمدی ۵۳۴ نفر جمعیت دارد.

روستای ملاتقی

ملاتقی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۹۷ نفر بوده‌است.

روستای ملاتقی

ملاتقی، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فجر قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۹۴۶ نفر بوده است.

روستای ملاعلی‌تپه

ملاعلی تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۸۹ نفر بوده‌است.

روستای ملک‌علی‌تپه

ملک علی تپه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۹۹۸ نفر بوده است.

روستای مهدی‌آباد

مهدی‌آباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۷۰۰ نفر بوده است.

روستای میدان مراد

میدان مراد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده است.

روستای نارلی‌داغ

نارلی داغ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان اترک (گنبد کاووس) قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۶۲ نفر بوده‌است.

روستای نورآباد

نورآباد، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۷۹۹ نفر بوده است.

روستای هادی‌آباد

هادی‌آباد ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۸۴ نفر بوده است.

روستای هجرت

هجرت (گنبد کاووس)، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان سلطانعلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای هوتن

هوتن (گنبد کاووس)، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش داشلی برون که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۲۲ نفر بوده‌است.

روستای هیوه‌چی بالا

هیوه‌چی بالا ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۰۷۶ نفر بوده است.

روستای هیوه‌چی مرکزی

هیوه‌چی مرکزی ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. مردم خوبی هستند.ترکمن،زابلی،بلوچ،کاشمری.این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۹۷۹ نفر بوده‌است.

روستای یارتی‌قایه

یارتی‌قایه ، روستایی است از روستاهای گنبد کاووس از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان باغلی ماراما قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۸۷۸ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *