رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ مهر ۱۴۰۱

روستاهای پلدشت ( معرفی ۶۹ روستای پلدشت )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای پلدشت را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان پلدشت آشنا و سپس به معرفی ۶۹ روستای پلدشت می پردازیم .شهرستان پلدشت یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است. مرکز این شهرستان، شهر پلدشت می‌باشد. این شهرستان در مرز نخجوان قرار دارد. بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهرستان برابر با ۴۲٬۱۷۰ نفر بوده‌است. زبان مردم شهرستان پلدشت ترکی آذربایجانی است.

 روستاهای پلدشت ( معرفی 69 روستای پلدشت )

موقعیت جغرافیایی

شهر پلدشت در نقطه صفر مرزی است و از آنجا می‌توان آبادی شاه تختی نخجوان و ساختمانهای نخجوان را مشاهده کرد. شهر پلدشت در میان دو دشت شیبلو و زنگنه قرار گرفته‌است.رودخانه پر آوازه ارس، پل دوستی بین ایران و آذربایجان، بازارچه و گمرک، تفرجگاه ارس،روستای تاریخی شیدی، روستای گردشگری شوطلو، دشت زنگنه،سدهای ارس، ارس دو و قیقاج از جاذبه‌های شهرستان پلدشت است.شهر پلدشت در جوار رود ارس قرار گرفته‌است و آب و هوای آن نسبت به سایر ناحیه‌های این منطقه تا حدودی گرمتر است و زمستانی بسیار سرد دارد. همچنین رود زنگبار از مرکز شهر پلدشت عبور می‌کند و در نهایت به ارس می‌ریزد. در حاشیه رود ارس درختان جنگلی زیبایی وجود دارند که زیبایی خاصی به این منطقه گردشگری بخشیده‌است.

پلدشت شمالی‌ترین نقطه آذربایجان غربی در ۴۷ کیلومتری غرب ماکوست که در سال ۱۳۸۸ از شهرستان ماکو جدا شد و به جرگه ۱۷ شهرستان استان پیوست، در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس پایانه مرزی پلدشت و در فاصله ۲۳۰ کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته که با وسعت ۱۸٫۲هکتار بعنوان یکی از دروازه‌های جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.

مسیر پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان و قفقاز در شمال کشور بسیار هموار است و وجود این مسیر هموار و مناسب رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده‌است، همچنین از این مسیر است که ایران انرژی مصرفی جمهوری خودمختار نخجوان، یکی از جمهوری‌های آذربایجان را تأمین می‌کند.

2-1 روستاهای پلدشت ( معرفی 69 روستای پلدشت )

پلدشت در کناره رود ارس واقع شده‌است. رود زنگبار نیز دقیقاً از مرکز شهر می‌گذرد و به ارس می‌ریزد. بر خلاف ماکو که دارای طبیعتی کوهستانی است، پلدشت دارای آب و هوای نیمه خشک است. زمستان بسیار سرد و تابستان نیز گرم است. این شهر در یک دشت مسطح مابین دو دشت شیبلو و زنگنه واقع شده‌است. نام این شهر هم از این مورد نشات گرفته‌است. البته آن سوی رود ارس، کاملاً کوهستانی است که این خود یکی از موارد جالب و دیدنی این منطقه به حساب می‌آید. حاشیه رود ارس در اطراف این شهر پوشیده از جنگل است که زیبایی خاصی به آن داده‌است. ضمناً محیط مناسبی برای چرای حیوانات به حساب می‌آید.

پل پلدشت-شاه‌تختی در محدودهٔ مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان با حضور پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهوری و الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد. ایران و جمهوری خودمختار نخجوان دارای ۱۲۵ کیلومتر مرز مشترک آبی در استان آذربایجان غربی هستند که تردد بین دو سوی مرز از طریق این پل انجام می‌گیرد.دین مردم پلدشت اسلام و مذهب اکثریت آن شیعه است.کار اصلی مردم این شهر کشاورزی وتجارت است. اما در چند سال گذشته و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل جمهوری آذربایجان، پلدشت از نظر تجاری اهمیت پیدا کرد و اکثر مردم به کار تجارت روی آوردند. یک بازارچه مشترک مرزی نیز در این شهر ایجاد شده‌است. البته در چندین سال گذشته به دلیل رفع مشکل کم‌آبی که با احداث سد ماکو و انتقال آب آن به اراضی پلدشت و روستاهای اطراف حاصل شده‌است، کشاورزی دوباره رونق پیدا کرده‌است.

-e1665553227149-800x558 روستاهای پلدشت ( معرفی 69 روستای پلدشت )

جاهای دیدنی پلدشت

بازارچه مرزی پلدشت (بازارچه صنم بلاغی)
رودخانه و سد ارس
کوه‌های گِچِه داغ
کلیسای آبادی قِزِل وانک (یا وَنک)
بقعه عرب لو
روستای تاریخی شیدی
روستای گردشگری شوطلو

-2 روستاهای پلدشت ( معرفی 69 روستای پلدشت )

روستاهای پلدشت

روستای آغ‌اتلوق

روستای آغ‌اتلوق روستایی از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌ است.

روستای آقامیرکندی

روستای آقامیرکندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۲۰نفر بوده‌ است.

روستای اروج‌محمدکندی

روستای اروج‌محمدکندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۳۲ نفر بوده‌ است.

روستای اله‌وردی‌کندی

روستای اله وردی کندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۵۴۳ نفر بوده‌ است.

روستای ایلانلو

روستای ایلانلو، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۳۳۶ نفر بوده‌ است.
روستای ایلانلو روستایی کوهستانی است که جزو مناطق حفاظت شده می باشد. در طی سال های گذشته سید بی رویه جانوران مثل اهو موجودات را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

روستای اینچه‌دره‌سی

روستای اینچه‌دره‌سی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای بهلول‌آباد

روستای بهلول‌آباد، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. روستای بهلول آباد در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن حدود ۱۵۰۰نفر (۵۰۰خانوار) و به همین دلیل جز روستاهای پرجمعیت منطقه محسوب می‌شود.

روستای بهلول‌کندی

روستای بهلول‌کندی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدشت و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۸۰۴ نفر بوده‌ است.

روستای بیک‌جان

روستای بیک‌جان، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۳۶نفر بوده‌ است.

روستای پزیک

روستای پزیک، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۵۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای پناه‌کندی

روستای پناه‌کندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. از آثار باستانی این روستا می‌توان به سد پناه کندی اشاره کرد.(سد پناهکندی مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان ماکو، روستای پناه کندی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است)این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌ است.

روستای پورناک

روستای پورناک، روستایی است از توابع شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۰۰نفر (۲۵۰ خانوار) بوده‌است.مردم این روستا اکثراً به کار کشاورزی مشغول هستند علاوه در کشاورزی مردم دامداری هم می‌کنند.گندم، جو، آفتاب گردان، چغدر قند، شمبلیه، یونجه – در تابستان شما می‌توانید نظاره گر مزارع وسیع گندم و آفتاب گردان باشید، ماه برداشت گندم و جو تیر ماه و آفتاب گردان در اواخر شهریور برداشت می‌شود.
آثار باستانی
از آثار باستانی این روستا می‌توان به مسجد جامع و حمام پورناک پلدشت مربوط به دوره قاجار واقع در مرکز روستا اشاره کرد

 روستاهای پلدشت ( معرفی 69 روستای پلدشت )

روستای پیله‌سوار

روستای پیله‌سوار، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۵۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند

روستای تازه‌کند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدشت و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۹نفر (۲۵ خانوار) بوده است.

روستای تپه‌باشی پورناک

روستای تپه‌باشی پورناک، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۴۱نفر (۶۶ خانوار) بوده است. این روستا در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان پلدشت قرار دارد و با روستاهای پورناک و اقا میری کندی و علی نظر و اروج محمد همجوار می‌باشد و از مکانهای تاریخی دارای حمام باستانی و انبار سیلو می باشد.

روستای ترمیش

روستای ترمیش، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌ است.

روستای جمال‌آباد

روستای جمال‌آباد، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای چخماقلوی سفلی

روستای چخماقلوی سفلی روستایی در دهستان گچلرات غربی بخش ارس شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۶۸۷ نفر (در ۳۹۵ خانوار) بوده است.

روستای چخماقلوی علیا

روستای چخماقلوی علیا روستایی در دهستان گچلرات غربی بخش ارس شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در بین روستاهای چخماقلوی سفلی و قوچ کندی قرار دارد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷ نفر (در ۵ خانوار) بوده است.

روستای حاجی صوفی

روستای حاجی صوفی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌ است.

روستای حسن‌کندی

روستای حسن‌کندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۵۵نفر (۱۷۲ خانوار) بوده است.

روستای دایلان‌کندی

روستای دایلان‌کندی، روستایی است از توابع بخش چایباسار و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. با فاصله یک کیلومتری از شهر نزدیکترین و بزرگترین روستاهای شهرستان پلدشت است که تمامی ساکنین آن از یک طایفه و تیره هستند. مردم روستای دایلان همگی به زبان کردی کرمانجی حرف می‌زنند، از طایفهٔ مروئی و ایل میلان و اسم فامیلی نود درصد ساکنین مروئی میلان می‌باشد. شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است ولی در کنار آن نیز مردم به کارهای دیگری هم مشغول هستند. این روستا شغل‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بهیاری، دبیری، معلمی و تعمیرات تخصصی موبایل را نیز در خود جای داده‌است. بیش از نودویک درصد جمعیت باسواد هستند. دربین مدارک تحصیلی اهالی دیپلم و لیسانس بیشترین امار را دارا هستند. به دلیل کُرد بودن تمامی اهالی، دربین مردم محلی به کردستان کوچک نیز مشهور است (بالاکوردیستان). خواننده نامی کُرد کاویس میلان نیز زاده و بزرگ شدهٔ این روستاست.وجوانان این روستا به شاخه های ورزشی مهمی مانند فوتبال و والیبال علاقه زیادی دارند.این روستا یک تالاب بزرگی دارد که در قدیم ماهی های زیادی در آن تالاب زندگی میکردند و کنار تالاب پر از چشمه های رنگین بود اما با گذر زمان همه‌ی این چشمه‌ها خشک شدند.این روستا از امکانات زیادی برخوردار است مانند:آب برق گاز مدرسه ای بزرگ دهیاری سوپرمارکت های بزرگ خانه بهداشت و….این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۰۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای دودای

روستای دودای، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. مردم دودای به ترکی آذربایجانی صحبت می کنند و از طایفه ورمزیار هستند.این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌ است.

روستای دیوان‌خانه

روستای دیوان‌خانه، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای ذاکرلو

روستای ذاکرلو، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۵۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای زنگنه

روستای زنگنه، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌ است.

روستای ساختمان

روستای ساختمان، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌ است.

روستای ساری‌سو

روستای ساری سو، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۳۴نفر (۴۲ خانوار) بوده است.

روستای سایت اسکان عشایر میلاد

روستای سایت اسکان عشایر میلاد، یا میلادشهر پلدشت روستایی است از توابع بخش ارس و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۱۶نفر (۲۱۹ خانوار) بوده است.

روستای شطلو

روستای شطلو، روستایی است از توابع بخش مرکزی پلدشت و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس آمار موجود محلی در سال ۱۳۹۸ جمعیت آن ۹۶۴نفر (۲۴۵ خانوار) بوده است. روستای شوطلو بعلت وجود خاک حاصلخیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است وبه همین علت در تامین امنیت غذایی شهرستان و استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. و از طرفی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان پلدشت و بویژه منطقه بورالان ماکو که نزدیک به ۲۵۰۰۰ هزار جمعیت می باشد از شوطلو میگذرد.

روستای شوربلاغ سفلی

روستای شوربلاغ سفلی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۵۰۵ نفر بوده‌ است.

روستای شوربلاغ علیا

روستای شوربلاغ علیا، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌ است.

روستای شهرک ارس

روستای شهرک ارس، شهرکی است از توابع بخش ارس و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این شهرک در مرز جمهوری خود مختار نخجوان قرار گرفته است که تمام اهالی آن شیعه هستند و طبق آمار ۱۰۰٪ مردم آن ترک آذربایجان هستند . شغل اصلی مردم این منطقه اغلب کشاورزی ،دامداری و ماهیگیری است این منطقه دارای دوتا شرکت تعاونی صیدوصیادی است که یکی واقع در شهرک ارس و دیگری در یک کیلومتری در روستای حسن کندی ارس واقع شده ؛فعالیت این دو شرکت تقریباً از اواسط شهریور ماه تا شروع دوره تخمگذاری(اردیبهشت ماه)ادامه می‌یابد.این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۸۸نفر (۵۳۷ خانوار) بوده است.

روستای شیبلوی سفلی

روستای شیبلوی سفلی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده‌ است.

روستای شیبلوی علیا

روستای آشاغی شیبلو، روستایی است از توابع بخش ارس و در شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای شیخ‌حمزه‌لو

روستای شیخ‌حمزه‌لو، روستایی از توابع بخش پلدشت شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای شیدی

روستای شیدی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسارشرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۸۸۱نفر بوده‌ است.

روستای شیرمحمد

روستای شیرمحمد، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌ است.

روستای عزیزکندی

روستای عزیزکندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۷۳نفر (۳۱ خانوار) بوده است.

روستای عشق‌آباد

روستای عشق‌آباد، روستایی است از توابع شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۷۸نفر (۶۵ خانوار) بوده است.

روستای علی‌نظر

روستای علی نظر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌ است.هندوانه ، کدو ، تخمه آفتابگردان ، خیار و سایر محصولات جالیزی و همین طور غلات و میوه مهم‌ترین محصولات روستا هستند. آب کشاورزی این روستار از رودخانه ارس(Araz)تأمین می‌شود.به زودی کشت زعفران با کیفیت نیز در روستا آغاز خواهد شد.

روستای فتاح‌کندی

روستای فتاح‌کندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای قارقولوق سفلی

روستای قارقولوق سفلی، روستایی است از توابع شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. محصولات:گندم، جو، خیاراست . این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۳۱۶ نفر بوده‌ است.

روستای قارقولوق علیا

روستای قارقلوق علیا، روستایی است از توابع شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در ۷کیلومتری شهرستان پلدشت و در حاشیهٔ رودخانه مرزی ارس واقع شده‌است. این روستا قدیمی‌ترین و مهم‌ترین روستای شهرستان پلدشت است که دارای قدمت تاریخی زیادی می‌باشد . پل قدیمی این روستا که هم‌اکنون فقط پایه‌های آن در رودخانه ارس( آراز )باقی مانده قدیمی‌ترین پل مواصلاتی بین منطقه و جمهوری خود مختار نخجوان می‌باشد .به دلیل نزدیکی این روستا به شهر پلدشت، متأسفانه بسیاری از اهالی آن به شهر مهاجرت کرده‌اند و برای انجام کارهای کشاورزی خود، مراجعه موردی به روستا دارند.این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌جالو

روستای قره‌جالو، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۶۸نفر (۸۹ خانوار) بوده است.فره جالو از دوواژه ترکی -کردی تشکیل شده‌است -قره یعنی سیاه و جالو یا جلو یعنی جلال بعبارتی این اسم یعنی جلال سیاه و شاید وجه تسمیه آن از نام بانی آن گرفته شده -این روستا دارای تاریخ کهن است ومحل تجمع منازل بارها تعویض وجا به جا شده است-آثار به جا مانده از قنات وقبور وویرانه‌های مسجد قدیم حکایت از تاریخ دیرین آن دارد-قر ه جالو در گذشته‌های دور یکی از روستاهای آباد و حاصلخیز ودارای قنات متعدد ومحل کشت محصولات جالیزی وپنبه و کنجد بوده-آثار به جا مانده از سنگرهای دوران جنگ ایران به فرماندهی عباس میرزای قاجار با قوای اشغالگر روس تزاری در اوچ تپه این روستا مشهود است وبیانگرمقاومت قره جلو در جنگ بوده‌است. ساکنین قره جالو در گذر تاریخ ترک و کرد یا تلفیقی از آنهابوده ولی ازسال ۱۳۲۵ مرحوم ظاهر و نعمت شیخکانلو وقتی مشترکاً آن را از فرزندان سردار ماکو خریداری کردند.

روستای قره‌خوجالو

روستای قره‌خوجالو، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌ است.

روستای قلعه‌جوق

روستای قلعه‌جوق، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۱۴نفر (۲۴ خانوار) بوده است.

روستای قلنج لانمش

روستای قلنج لانمش، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۰۶۳ نفر بوده‌ است.

روستای قوچ‌کندی

روستایقوچ‌کندی، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۰۸۶نفر (۲۱۹ خانوار) بوده است.

روستای قورشاقلو

روستای قورشاقلو، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۱نفر (۸ خانوار) بوده است.

روستای قورشاقلوی کرد

روستای قورشاقلوی کرد، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۶۹نفر (۵۰ خانوار) بوده است.

روستای قوطان

روستای قوطان، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا دارای پانصد هکتار زمین‌های زراعی می‌باشد که در آن‌ها عمدتا گندم، جو، آفتابگردان و یونجه کشت می‌شود[نیازمند منبع].روستای قوطان دارای برق ، منبع آب ،گاز، جاده آسفالته و مسجد جامع می‌باشد و یکی از روستاهای شهیدپرور در شهرستان پلدشت می‌باشد.آب و هوای قوطان در زمستان بسیار سرد و همراه با بارش برف است.از لحاظ زبانی اکثر مردم قوطان به زبان ترکی آذربایجانی و بقیه به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند و از نظر مذهبی شیعه و سنی هستند [نیازمند منبع] همچنین بخش قابل توجهی از اهالی قوطان از سادات هستند.این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹۱ نفر (۵۹ خانوار) بوده است.

روستای قیرکندی

روستای قیرکندی، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌ است.

روستای قیقاج

روستای قیقاج، روستایی است از روستاهای پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌ است.

روستای کربلایی‌باقرکندی

روستای کربلایی‌باقرکندی، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۴۳نفر (۵۲ خانوار) بوده است.

روستای کرم‌آباد

روستای کرم‌آباد یا کریم‌آباد روستایی در دهستان گچلرات غربی بخش ارس شهرستان پلدشت که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا کمتر از ۳ خانوار بوده‌است.

روستای کولوس

روستای کولوس، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۶۶ نفر بوده‌ است.

روستای گچلر

روستای گچلر، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌ است.

روستای گیره‌کندی

روستای گیره‌کندی، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۵۲نفر (۷۱ خانوار) بوده است.

روستای گینگور

روستای گینگور، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۴۹۹ نفر بوده‌ است.

روستای گیوان

روستای گیوان، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۷۱۷نفر بوده‌ است.

روستای مرادلوی سفلی

روستای مرادلوی سفلی، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌ است.

روستای مرادلوی علیا

روستای مرادلوی علیا، روستایی است از روستاهای پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چایپاسار شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌ است.

روستای مرادلوی وسطی

روستای مرادلوی وسطی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۸۴نفر بوده‌ است.

روستای مشهدی‌میرزاکندی

روستای مشهدی‌میرزاکندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۰۹۱ نفر بوده‌ است.

روستای ملاکندی

روستای ملاکندی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌ است.

روستای نازک سفلی

روستای نازک‌سفلی، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ،جمعیت آن ۲۸۵ نفر بوده‌ است.

روستای نصرت آباد

روستای نصرت‌آباد، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گچلرات شرقی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۸۸نفر (۸۲ خانوار) بوده است.

روستای نظرخان

روستای نظرخان، روستایی است از توابع بخش پلدشت و در شهرستان ماکو که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۹نفر (۳۴ خانوار) بوده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *