جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای مینودشت ( معرفی ۷۲ روستای مینودشت )

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای مینودشت را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۷۲ روستای مینودشت بی نهایت زیبا و سرسبز و چشم نواز که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است . مردم مینودشت مهربان و مهمان نواز هستند . در ابتدا با شهرستان مینودشت آشنا خواهیم شد . شهرستان مینودشت یکی از شهرستانهای استان گلستان ایران است. شهر مینودشت مرکز این شهرستان است و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵، برابر با ۷۵۴۳۸ نفر بوده‌است.این شهرستان یکی از قدیمی ترین شهرستان های ایران محسوب می شود و پیشینه بسیار زیادی دارد.

روستاهای مینودشت 1 روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

فهرست

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان مینودشت
دهستان چهل‌چای
دهستان قلعه قافه
دهستان کوهسارات
شهر: مینودشت

بخش کوهسارات
شهر:دوزین

پیشینه

این شهرستان در ابتدا به صورت یک روستا حیات خود را آغاز کرد. گفته می‌شود رضا شاه پهلوی دوره سربازی خود را در مینودشت گذرانده‌است. پس از چندین سال که رضا خان پهلوی پادشاه شد به دیدن حاجیلر (نام قدیم مینودشت) آمد. رضا خان در حین برگشت به تهران دستور داد نام حاجیلر را به مینودشت تغییر دهند. اقوام اولیه که در سالیان دور به عنوان اولین مردم حاضر در این منطقه بودند می‌توان به قوم‌های مصطفی لو، قره سفلو، سرای لو، بشارتلو، قره جلو، پسرکلو، سنجه ونلی، قزلسفلو، شیخی، قره محمودلو، کرامتلو، ممشلی، ساسانی، ترکمن، مازنی و کتولی و سایری اشاره کرد.همچنین اقوام دیگری همچون نریمانی، الیاسی، نوری، شاهمرادی، قایی،عرب و… از شهرهای همجوار جهت اقامت به این شهرستان نقل مکان نموده‌اند.

روستاهای مینودشت 2 روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

آب و هوای مینودشت

مینودشت، شهری با دو اقلیم متفاوت است که یک طرفش را کوه‌های مرتفع احاطه کرده‌اند و سوی دیگر آن را جلگه‌های حاصلخیز در بر گرفته‌اند. آب‌وهوای مینودشت در بخش کوهستانی معتدل و سرد با زمستان‌های طولانی بوده و در بخش جلگه‌ای دارای آب‌وهوایی معتدل و کمی متمایل به گرمسیری است. با وجود این‌که مینودشت در هر چهار فصل سال زیبا و دیدنی است؛ اما شاید بتوان بهترین زمان سفر به مینودشت را فصل بهار و پاییز دانست.

بیشترین و کمترین دمای این شهر به‌ترتیب ۴۳ درجه و ۵ درجه سانتی‌گراد و میانگین درجه حرارت سالانه حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. بادهای گرم پاییزی، زمستان‌های سرد، تابستان‌های گرم و مرطوب و هوای دلپذیر و مطبوع بهار از ویژگی‌های آب و‌هوایی مینودشت هستند.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی روستاهای مینودشت

تاکنون حدود ۳۰۰ محوطه، تپه، غار و بنای تاریخی- فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد، ۱۱۲ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. از تپه‌های باستانی مینودشت می‌توان به تپه بازگیر که در روستای بازگیر قرار دارد و تپه پل مینودشت اشاره کرد.

قلعه سلیمان بوقه، حمام کهنه يا حمام خوردیماق، روستای قلعه قافه و موزه مینودشت گردشگران را با تاریخ و پیشینه‌ی این شهر زیبا آشنا می‌کنند. شهر تاریخی دشت حلقه نیز از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی-فرهنگی این منطقه محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و قدمتش به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

از دیگر جاذبه‌های مینودشت برای دوستداران پرواز، سایت‌های پاراگلایدر سواری استان گلستان است که از مهمترین آنها می‌توان به سایت‌های پروازی زنگلاب در نزدیکیمینودشت اشاره کرد.

روستاهای مینودشت روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

جاذبه های طبیعی مینودشت

منطقه جنگلی باقرآباد، چراغ تپه و آق‌چشمه از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های مینودشت به شمار می‌آیند. آبشار لولوم، آبشار حسینا و تنگه چهل چای نیز از زیباترین دیدنی های طبیعی مینودشت هستند که طبیعت‌دوستان زیبادی را به تماشای خود دعوت می‌کنند و می‌توانند بخش اصلی برنامه‌ی سفر گردشگران به این منطقه را در بر بگیرند.

سوغات مینودشت

نوغانداری و ابریشم‌بافی، محصولات نمدی، سوزن‌دوزی، حصیربافی، گلیم‌بافی، قالی و قالیچه جزو صنایع‌دستی استان گلستان به شمار می‌روند که انواع آن در مینودشت نیز رایج است و می‌توانند در سبد خرید گردشگران قرار بگیرند. علاوه بر این، حلوای آماج، سرغربیلی، نان پادرازی و جزحلوا نیز از خوراکی‌های محلی و خوشمزه مینودشت هستند که جزو سوغاتی‌های پرطرفدار این شهر محسوب می‌شوند.

غذاهای محلی مینودشت

خورشت جرجرم یکی از غذاهای محلی این شهر است که بهتر است در طول سفرتان طعم لذیذ آن را امتحان کنید. بولامه که شبیه حلیم است، باسترما پلو، نخود پلو با کشمش، آش ترشی، خورشت برنج، خورشت ماش، خورشت گزنه، آش ماست و انواع نان‌های محلی همچون نان تاتاری، از دیگر غذاهای محلی مینودشت هستند که لذت چشیدن آن‌ها را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

آداب و رسوم مردم مینودشت

از جمله شهرهایی که مردم آن آداب‌ورسوم نوروزی خاصی دارند، شهرستان مینودشت است که اقوام محلی همچون قزلباش، تات و مهاجران قدیمی از جمله آذری، سیستانی، خراسانی و شاهرودی در آن زندگی می‌کنند. یکی از این رسم‌ها، سفره آچما نام دارد؛ آیینی برای نوعروسانی که هنوز به خانه خود نرفته‌اند و خانواده داماد، لباس و سفره‌ای از جنس پارچه را به‌همراه سینی‌هایی از حلوا برنجی در کنار نان‌های محلی چون کاک و دیگر شیرینی‌ها به‌عنوان هدیه به خانه نوعروس می‌برند. در عید نوروز در دورهمی‌ها، بازی‌های محلی نظیر توپ آغاجو و کشتی محلی نیز در بین جوان‌تر‌ها انجام می‌شود.
لباس مردم این منطقه به‌دلیل وجود اقوام قزلباش از دون (ردای بلند)، چاکمن (بالاپوش)، ایچمک یا پوستین، کونیک (نوعی پیراهن)، بالاق (نوعی شلوار) و کلاه پوشش مردان ترکمن تشکیل می‌شود. قیرمیز کونیک (نوعی پیراهن ابریشمی)، چابیت (بالاپوش)‌ و شلوار نیز جزو پوشش زنان ترکمن به حساب می‌آید. دختران ترکمن از بوریک یا عرق‌چین استفاده می‌کنند که با زینت‌آلات نقره آراسته می‌شود.

روستاهای مینودشت

روستای آروم‌نرو بالا

آروم‌نرو بالا، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۶ نفر (۲۷ خانوار) بوده است.

روستای آروم‌نرو پائین

آروم‌نرو پائین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۳۸ نفر (۶۲خانوار) بوده است.

روستای آهنگرمحله

آهنگرمحله ، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای ازداران

ازداران، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده است.

روستای اسفرانجان

اسفرانجان، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده است.

روستای القجر

القجر، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۸۰ نفر بوده‌است.

روستای امام عبدالله

امام‌عبدالله، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۱ نفر (۸۱ خانوار) بوده‌است.

روستای اولنگ

اولنگ (مینودشت)، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای بازگیر

بازگیر، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۳۰ نفر بوده است.

روستای باقرآباد

باقرآباد، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۷ نفر بوده است.

روستای براین

این روستا درفاصله ۴۰ کیلومتری چاده گرگان مشهد درمسیر دوزین در بین کوه‌های انتهایی البرز قراردارد و احتمالا ساکنان اولیه آن دامدارانی بودند که ازآنسوی سنگسر به این منطقه آمدند.
براین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۰۵ نفر بوده‌است.

روستای برنج‌بن

برنج‌بن، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۱۳ نفر بوده است.

روستای بلمجرک

بلمجرک، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۴۲ نفر بوده‌است.

روستای پرسه‌سو

پرسه‌سو، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۵۵ نفر بوده است.

روستای پرنگل

پرنگل، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۶۹ نفر بوده است.

روستای پس‌پشته

پس‌پشته، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۰۸ نفر (۲۰۰ خانوار) بوده است.

روستای پنو (گالیکش)

پنو،وستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۳۰ نفر بوده است.

روستای تاشده

تاشده، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. مردم روستا کشاورز …محصول آنها توتون.وگندم.وجو..ودامپروری است وبه زبان تاتی وفارسی صحبت میکنند ومردممهمان نواز هستندوهمه مردم روستا باهم فامیل ووابسته به هم هستند.وهوای اینجا همیشه معتدل هست و به الحمدالله برق.گاز. تلفن.آب آشامیدن.دارد وپایین روستا رودخانه ای برای شنا کردن هست وبالای روستا به کوه قلعه معروف به قله هست وجنگل با حال واز درختان آلوچه وکندسو ولیک و خرما وحشی وبعضی جاهای جنگل زیره.سنگین علف وعلرزوبه سبزی جنگلی معروف است.وآبشار یکی به فاصله ۱۰۰۰متری روستا به طرف پلنگر وویکی دیگر آبشار قلعه به فاصله ۱۵۰۰متری است و بالای روستابه فاصله دویست متری یک چمن باحال که حدقل چهار هکتار میشود وبالا چمن چشمه تروتمیز است وجان میدهد که شب آن جا چادر بزنید وشب را صبح کنید وجنگل سرسبز دور روستا را به نمایش گرفته است..وشما دوستان وکسانی که برای اقامت جای بکر وساکت وتروتمیز وسرسبزهستند بفرمایید یک سر به روستای ما بزنید مطمعن باشید که پشیمان نمیشوید چون که آنجا نگفته نماند گاوهای وحشی وگوسفند دارد وسر صبح با شیر تازه اش .شما را مهمان خودشان می کنند نوش جانتان بفرمایید..

این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۷ جمعیت آن ۴۵۰ نفر (۸۵خانوار) بوده است.نام خانوادگی اکثر مردم این روستا “فرامرزی” است البته یکی دو خانواده حسینی و وزیری هم دارد. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری است، کشت توتون و گندم اصلی‌ترین کشت در این روستا و روستاهای اطراف می‌باشد. اکثر خانواده‌ها چند گاو رسمی دارند که آنها را روزانه برای چرا به جنگل می‌فرستند، یکی دو گله گوسفند هم وجود دارد. در سالهای اخیر با سخت گیری‌های اداره جنگل‌بانی و جلوگیری اداره مذکور از رفتن دام‌ها به جنگل دام‌ها رو به کم شدن است و بعضی لقایش را به بقایش بخشیده‌اند. دومین روستا در جاده منتهی به دوزین که مرکز دهستان کوهسارات است می‌باشد. از اول جاده روستاها عبارتند از: قلی تپه، تاشده، پلنگر، توسکاچال، صفی آباد، دوزین. یک مدسه ابتدایی به نام ۱۹ دی و یک مسجد به نام امام حسن مجتبی علیه اسلام در این روستا بناست و رونق دارد. دین همه مردم این روستا و روستاهای اطراف اسلام و شیعه جعفری اثنا عشری است؛ و مراسم مذهبی در این روستا در ماه‌های محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و اعیاد و ایام اسلامی به کمک و همت اهالی بسیج و هیئت در مسجد روستا برگزار می‌گردد. نزدیک‌ترین شهر شهر گالیکش در ۷ یا ۸ کیلومتری این روستا واقع است و تا شهر مینودشت که مرکز شهرستان است ۱۳ کیلومتر فاصله دارد. این روستا در درون جنگل واقع شده و رودخانه همیشگی در پایین روستا قراد دارد. بقیه امکانات روستا عبارتند از: دو مغازه برای مایحتاج اهالی، یک نانوایی بربری، گازرسانی شده برای همه خانه‌ها، تلفن با پیش شماره ۰۱۷۳۵۲۰، غسال خانه و در حال پیشرفت هست، با اجازه گرفتن از منابع طبیعی شهرستان مینودشت و اداره جنگلبانی چمن فوتبال در بالای روستا در حال احدث هست و در این روستا بهداشت کاملا رعایت شده و هیچگونه زباله در اطراف این روستا دیده نمیشود.

روستای تخت

تخت، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۶۲ نفر (۲۸۱ خانوار) بوده‌است.
موقعیت جغرافیایی
تخت در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مینودشت واقع شده‌است. وجه تسمیه نام آن از روستای تخت که در مجاورت آن قرار دارد می‌باشد. منطقه تخت از نظر تقسیمات کشوری تابع استان گلستان و شهرستان مینودشت می‌باشد. این منطقه از طریق دو جاده چهل چای و جنگل ده با شهرستان مینودشت ارتباط دارد. همچنین از طریق روستای سوسرا؛ واقع شده در جنوب غربی منطقه نیز آمد وشد ممکن می‌باشد.
منطقه تخت از شمال به دره چهل چای، از جنوب به دره ساسنگ، از شرق به ارتفاعات حاجی لر و از غرب به روستاهای لیسه، محمد زمان خان، امام عبدالله، لولم، سرابو و ازداران محدود می‌گردد.
وضعیت آب و هوایی
منطقه تخت دارای تابستانهای متعادل و مرطوب و زمستانهای پر بارش می‌باشد که اکثر نزولات به صورت برف در ارتفاعات تظاهر می‌نمایند. حداقل برودت در زمستان ۱۰- درجه سانتیگراد و حداکثر گرما در تابستان برابر با ۳۵درجه گزارش شده‌است. بارندگی به صورت باران در فصل بهار بعضاً بحدی می‌باشد که در تردد روزانه ایجاد اخلال می‌کند. وجود اینگونه بارندگی‌ها رودخانه‌ای چون رودخانه چهل چای را سیراب می‌کند که در پیش‌بینی منابع تأمین آب معدن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. بر اساس آمار موجود متوسط بارندگی سالانه در منطقه تخت ۵۰۰–۴۵۰ میلی‌متر می‌باشد.
این شرایط آب و هوایی باعث رونق کشاورزی و رشد گونه‌های مختلف گیاهی در منطقه و ایجاد لایه ضخیم آلوویوم (۵۰/۰ تا بعضاً ۱۰۰ متر) در سطح زمین شده‌است که سه مورد یاد شده یعنی کشتزارها و مناطق کشاورزی، پوشش گیاهی متراکم و روباره آبرفتی ضخیم مشکلات عدیده‌ای در امر اکتشاف محسوب می‌گردند.
ارتفاعات منطقه
میانگین ارتفاع منطقه تخت از سطح دریا ۸۷۰ متر می‌باشد که بلندترین منطقه ارتفاعات کوه لرگاه برابر با ۱۵۸۹ متر و پست‌ترین نقطه مینودشت با ارتفاع ۱۵۰ متر می‌باشد.این منطقه از نظر جغرافیای طبیعی قسمتی از سلسله جبال البرزشرقی می‌باشد که از شمال شرق بسمت جنوب غرب شامل مناطق تخت، حیدرکلا، صندوق سنگ، امام عبدالله، ازدارا و ساسنگ می‌باشد.
علت نامگذاری
به گفته کارشناسان این منطقه قدمتی حدود ۶۰۰ ساله دارد وعلت نامگذاری آن را به دوشکل حدس می‌زنند .
۱- با اینکه روستا در ارتفاعات واقع شده اما در زمینی صاف ومسطح قرار گرفته‌است.
۲- از شواهدی که در تپه‌های اطراف روستا یافت شده‌است گفته می‌شود این منطقه پایتخت حکومتی محلی بوده که به مرور از بین رفته ونام منطقه نیز به تخت تبدیل شده‌است.
معادن
همچنین این منطقه یکی از بزرگترین معادن زغال سنگ آنتراسیت خاورمیانه را داراست. ذخیره احتمالی این معدن ۱۷ میلیون تن و ذخیره قطعی آن را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخمین زده‌اند.
مراسم محرم در روستای تخت
از دهه اول محرم که ایام عزاداری آقا امام حسین (ع) شروع می‌شود مردم در تنها مسجد این روستا به نام مسجد جامع، جمع می‌شوند. رسم بر این است که همه مردم، زن و مرد، پیر و جوان خود را ملزم می‌دانند که به نوعی در عزاداری مشارکت کنند. همچنین مراسم روضه خوانی و عزاداری گسترده ای در این روستا برپا می‌شود. مراسم نذری پزان در این روستا ده روز اول محرم ناهار و شام برای عزاداران و اهالی پخته می‌شود. مردم هر کدام به نوعی در آن مشارکت می‌کنند؛ زن‌ها در پخت و پز دو شادوش مردان کار می‌کنند و کمک کردن را به نوعی افتخار می‌دانند که در مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) سهیم هستند و هیئت‌های عزادار پس از انجام مراسم در کنار هم نذری‌های پخته شده را تناول می‌کنند. مردم علم و کتل‌هایی را که از گذشته‌های دور نزد بزرگان ده نگهداری می‌شود، در روز پنجم محرم به عنوان همراهی با کاروان کربلا، بیرون می‌آورند و از داخل روستا دسته‌های عزادار سینه زنان و نوحه گویان به سمت گورستان روستا به راه می‌افتند. راه پر پیچ و خم و با پستی و بلندی‌های فراوان است اما مردم عزادار بی هیچ واهمه ای مسیر را راهپیمایی می‌کنند و کل مسیر را به نوحه خوانی و عزاداری می‌پردازند. رسم بر این است که هیئت عزادار در کنار خانهٔ کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند لحظه ای تأمل کرده و با این کار علاوه بر ادامه عزاداری با اهل خانه در فراغ عزیزشان ابراز هم دردی می‌کنند. هنگامی که به گورستان رسیدند روحانی روستا شروع به قرائت خطبهٔ کربلا و روضه خوانی می‌کند. پس از آن عزاداران و مردم همراه فاتحه ای برای اهل قبور خوانده و به روستا بازمی‌گردند. از دیگر رسومات عزاداری این روستا این است که هیئت عزاداران و اهالی روستا رسم دارند به شکل دسته‌های سینه زنی و عزاداری به روستاهای اطراف نیز بروند. روز تاسوعای امسال همه عزاداران و اهالی از پیر و جوان به سمت امامزاده یحیی بن زید رفتند. مرقد این امامزاده در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. نزدیکی روستای تخت روستایی به نام (سرخو) قرار دارد. امامزاده ای در این روستا است که در بین اهالی به (پیر) معروف است. عزاداران که به این امام زاده بسیار اعتقاد دارند، مسیر طولانی بین روستای تخت تا این امام زاده را را هپیمایی می‌کنند و پس از زیارت و اجرای مراسم عزاداری در صحن امام زاده به سوی روستا بازمی‌گردند البته مردم روستاهای اطراف نیز پس از بازگشت مردم به تخت می‌آیند و به صورت هیئت بزرگ و هماهنگ به عزاداری می‌پردازند. در روز عاشورا هم هیئت عزاردار پس از عزاداری به مسجد ده آمدند و نماز ظهر ظهر عاشورا را با هماهنگی ادا کردند. پس از آن روحانی روستا روضه حضرت زینب و مرثیه روز عاشورا را برای همه خواند و پس از صرف نهار عزاداران به خانه هایشان رفتند. اما مراسم به همین‌جا ختم نمی‌شود. در غروب روز عاشورا همه اهالی ده برای اجرای مراسم شام غریبان و هم دردی با خانواده امام حسین (ع) به سمت گورستان روستا رفته و در رثای سالار شهیدان کربلا و یارانش به سوگ نشستند و در این مراسم روحانی روستا روضه خوانی کرده و پس از اجرای مراسم و قرائت فاتحه برای اهل قبور به سوی خانه هایشان بازگشتند و این عادت همه ساله مردم خون‌گرم و مهربان روستای تخت است.

 e1654326427255 روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

روستای ترسه

ترسه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۳۴ نفر بوده است.

روستای توسکاچال

توسکاچال، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا دارای منطقه زیبا وسرسبز می باشد،محصولات کشاوزی این روستا گندم،جو،توتون می باشد.این روستا جزء برترین تولید کننده توتون در کشور می باشد که تولیدات توتون این روستا جزء صادرات هم محسوب می شود.کشت محصول باسما توتون در این روستا به‌صورت سنتی انجام می شود،در این روستا چشمه ای به نام محلی(قل قلان)وجود دارد که به گفته اهالی روستا برای درمان بیمارهای پوستی مفید می باشد.این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۰۷ نفر بوده است.

روستای تیغ‌زمین

تیغ‌زمین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۰۶ نفر بوده‌است.

روستای جنگل‌ده بالا

جنگل‌ده بالا، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۴۶ نفر بوده است.

روستای جنگل‌ده پائین

جنگل‌ده پائین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۶ نفر (۵۴ خانوار) بوده است.

روستای چمانی بالا

چمانی بالا، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۷۲ نفر بوده است.

روستای چمانی پایین

چمانی پایین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای چمانی وسط

چمانی وسط، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۶ نفر بوده است.

روستای حسن‌خان

حسن‌خان، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۹۱ نفر (۲۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای حسین کرد

حسین کرد، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای درجن

درجن، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۲۱ نفر و نود و هفت درصد مردم این روستا از سادات می‌باشند که بیشترین افراد میرزائی و میردوستی هستند.

روستای دروک

دروک، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده است.

روستای دشت حلقه

دشت حلقه، روستایی است که یک قلعه تاریخی بسیار زیبا دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت در استان گلستان است.و در آن هم قومیت های مختلفی همچون سیستانی و بلوچ و ترکمن وجود دارد.این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۴۳ نفر بوده است.

روستای دوجوز

دوجوز، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای ده چناشک

ده چناشک، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. یکی از زیبا ترین روستا های استان گلستان است به همین صورت به ان لقب بهشت کوهسارات را داده اند چندین طایفه در روستای ده چناشک زندگی می کنند : ۱- طوسی ۲- مصطفی لو ۳- خواجه ۴- نوری ۵- غریب .این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۴۷ نفر بوده است.

روستای ده عبدالله

ده عبدالله، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. مردم این روستا شامل اقوام ترک ( آذری و قزلباش ) ، سیستانی و فارس هستند . اکثر سیستانی های حاضر در روستا در طی چند سال اخیر به واسطه خاک حاصلخیز و موارد دیگر به این روستا کوچیده اند . جمعیت این روستا حدودا پانصد نفر میباشد .
امام زاده کاظم در کنار این روستا قرار گرفته است . نام اصلی این امام زاده مشخص نیست ، ولی به این خاطر آن را امامزاده کاظم می نامند که از اجداد موسی کاظم است .

روستای ریگ‌چشمه

ریگ‌چشمه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۱۰ نفر (۳۲ خانوار) بوده است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای مینودشت آشنا شوید .

روستای ریگ‌چشمه پایین

ریگ‌چشمه پایین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۱۱ نفر (۳۰ خانوار) بوده است.

روستای زمین شاهی

زمین شاهی، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای زندان‌چال

زندان‌چال، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت در استان گلستان ایران. شنیده‌ها (نه به‌طور قطع)حاکی از آن است که در زمانها بسیار دور زندانی در این روستا وجود داشته که در حال حاضر اثری از آن نیست و احتمالاً نام گذاری روستا بر اساس آن زندان انجام شده‌است که این اسم خود می‌تواند گواهی بر وجود آن زندان باشد. این زندان تاریخی و قدیمی وجود دارد و تعدادی از قدیمی‌های روستا از وجود این زندان اطلاع دارند که در زمان کودکی محل بازی آن‌ها بود و ما از قدیمی‌های محل شنیده بر صحت وجود این و همچنین راه‌های ارتباطی مخفی زندان و نام ده از روی هم زندان درون چاله برگرفته شده‌است زندانچال.و این زندان به گفته بزرگان روستا حدودا ۱۰۰سال پیش درب ورودی داشته است و به مرور در اثر ریزش و خاک ریزی درب زندان پوشانده شده است.کارشناس میراث فرهنگی بزرگی زندان حدودا ۲۵کیلومتر تخمین زده یعنی تا روستای محمد اباد مینودشت ولی هیچ مدرک تاریخی وجود ندارد
این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۹۲ نفر بوده‌است.

روستای زنگلاب

زنگلاب، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده است.

روستای ساسنگ

روستای ساسنگ، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در فاصله ۲۳ کیلومتری شهر مینودشت واقع شده است.این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۵۰ نفر (۱۱۵ خانوار) بوده است.آب روستا از دو چشمه تهیه می‌شود. ساسنگ دارای چندین چشمه است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به چشمه لوتی، تاشت‌آرام، و چشمه مینو اشاره کرد.
فرهنگ
زبان اهالی ساسنگ تاتی و ترکی قزلباش و مذهب آن‌ها شیعه اثناعشری است. دو طایفه مشهور ساسنگ، مصطفی‌لو و قول نام دارد.
جاذبه‌های گردشگری
ساسنگ با داشتن جاذبه‌های فراوان از جمله۸ آبشار ۴آبشاردائمی و۴آبشار فصلی که هر کدام با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند، خانه‌های قدیمی کاه‌گلی، غار از جمله مراکز اصلی گردشگران استان گلستان است.
وجود اقامتگاه های بوم گردی متعدد در این روستا آن را به یکی از مقاصد گردشگری مهم در استان گلستان و شهرستان مینودشت بدل کرده است. از مهم ترین و با کیفیت ترین اقامتگاه های بوم گردی در این روستا به این موارد می توان اشاره کرد:

اقامتگاه بوم گردی اکولوژ ساسنگ (Sasang Ecolodge)
اقامتگاه بوم گردی بام ساسنگ
اقامتگاه بوم گردی نارسیس
کشاورزی
باغ‌داری، زنبورداری، دامداری، نوغان‌داری (کرم ابریشم)،کشت زعفران، گندم، جو، ارزن، نخودفرنگی، برنج از جمله منابع درآمدی مردم ساسنگ محسوب می‌شود.

روستای سایر

سایر، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. برابر با نام روستا،فامیل تمامی مردم روستا “سایری” است که به معنای “کسی که اهل سایر است” بوده.مذهب تمامی مردم روستا شیعی اثنی عشری است.
قدمت چنار روستا
در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ ۳۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۴ در محل سازمان مرکزی میراث فرهنگی برگزار شد، ۴ اثر طبیعی استان گلستان از جمله «چنار» کهنسال روستای «سایر» در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.[۱]قدمت این چنار چیزی بیش از ۷۰۰ سال تخمین شده است.
جوی آبی در زیر این درخت جاری است که آب آن از چشمه ای به نام ‘کل آدو’ که در فاصله یک کیلومتری درخت کهنسال چنار قرار دارد سرچشمه می گیرد.’کل آدو’ یا “کربلایی محمد آدینه” نام یکی از اهالی روستای سایر بوده که با دست خود سالیان پیش، مسیر این جوی را از سر چشمه تا زیر درخت را کنده است و نشانی است که مردمانی از سالیان دراز در مکان این روستا اقامت داشته اند.
بالا تپه (خدا قلی)
بالا تپه (خدا قلی) یک تپه تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است.این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن به ۴۹۸ نفر بوده است.
چشمه های روستا
روستای سایر دو چشمه دارد که یکی از آن‌ها به اسم “کل آدو” (کربلایی آدینه محمد) است که پنج لیتر بر ثانیه خروجی آب دارد و کابرد آن کشاورزی است و ۵۰ هکتار باغ چند ساله روستا بعلاوه ۷ هزار نهال مثمر از نوع گردو، انار، گلابی، سیب و اراضی یونجه روستا همه تابع این چشمه هستند.
کارگاه های حصیربافی
حصیر بافی یکی از صنایع بومی منطقه بوده که امروزه کمتر به آن پرداخته می شود.با راه‌اندازی کارگاه های حصیربافی در روستای سایر،امید است این هنر بومی بار دیگر روزهای رونق خود را بدست آورد.

روستای سرخو

سرخو، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۲ نفر ( ۲۱ خانوار) بوده است.

روستای سنچولی‌آباد

سنچولی‌آباد، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۴۲ نفر بوده است.

روستای شرکت صحرا

شرکت صحرا، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۴۱ نفر بوده است.

روستای صفی‌آباد

صفی‌آباد، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۷۹ نفر (۳۵۲ خانوار) بوده است.
ترکیب جمعیتی این روستا از اقوام ترک زبان و فارسی زبان است. که ۹۰ درصد جمعیت این روستا را ترک زبانان به فامیلی تیموری هستن.

روستای طول آرام

طول آرام، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. طول آرام . (اِخ ) دهی از دهستان کوهسارات بخش مینودشت شهرستان گرگان در ۶ هزارگزی جنوب خاوری مینودشت . دامنه ، معتدل مالاریائی با ۱۲۰ تن سکنه . آب آن از چشمه سار. محصول آنجا غلات و ابریشم . شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان بافتن پارچه ٔ ابریشمی و چادر شب . راه آن مالرو است .
از مهمترین مناظر و جاذبه های طبیعی روستای طول آرام می توان به تنگه چهل چای و آق چشمه اشاره نمود که سالانه پذیرای مسافران زیادی می باشد.
این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۰۳ نفر (۴۷ خانوار) بوده است.

طول آرام 1 روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

طول آرام 2 روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

طول آرام روستاهای مینودشت ( معرفی 72 روستای مینودشت )

روستای عباس‌آباد املاک

عباس‌آباد املاک، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۰۴ نفر (۱۲۲ خانوار) بوده است.

روستای قره‌چشمه

قره‌چشمه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۷۵۶ نفر (۶۲۲ خانوار) بوده است.

روستای قلعه قافه

قلعه قافه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۰۹ نفر بوده است.

روستای قلعه قافه پایین

قلعه قافه پایین، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۶۹ نفر بوده است.

روستای قلعه‌چه

قلعه‌چه (مینودشت)، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قلمی

روستای قلمی، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۷۶۱ نفر (۴۴۷ خانوار) بوده است.

روستای کفش‌محله

کفش‌محله، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای کلاسره

کلاسره، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت ۱۲۸۸ نفر بوده است.

روستای کلوکند

کلوکند (کولَه كَند – külə kənd ) ، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. کلوکند تغییر یافته نام کولَه كَند می باشد که در زبان تورکی قزلباش به معنی روستایی که در پایین قرار گرفته است می‌باشد بدین صورت که 《کوله》 به معنی کوتاه و 《کند》به معنی روستا می‌باشد و این نام بدین جهت به این مکان داده شده است که روستا در سطح پایینتری از زمین‌های اطراف قرار دارد.
این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۹۸ نفر بوده است.مردم این روستا اکثرا قزل باش هستند.
هنرمندان
این روستا هنرمندان بنامی همچون فرزان ریاحی دهکردی از شاگردان استاد بیژن کامکار و استاد شجریان دارد که در این روستا زندگی می کند. همچنین استاد محمد قزلسفلی که از هنرمندان صنایع دستی می باشد نیز در این روستا زندگی می کند

روستای کوه‌کمر

کوه‌کمر، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۳۰ خانوار) بوده است.[۱]اکثریت قریب به اتفاق اهالی آنرا ترک های قزلباش و با فامیلی صادقی-ممشلی-قره جانلو-تشکیل می دهند.

روستای کویت‌محله

کویت‌محله، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. امام زاده موسی (ع)، که در فاصله یک کیلومتری این روستا واقع شده‌است و مورد توجه زائرانی از روستاهای اطراف می‌باشد.
این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۴۹ نفر بوده است.

روستای گوگل

گؤک‌گؤل (تورکی قزلباش: Gök Göl) روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۲۷ نفر بوده‌است.

روستای گوگل بزرگ

گوگل بزرگ،روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای لولم

لولم، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۷ نفر بوده است.

روستای لیسه

لیسه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای مبارک‌آباد

مبارک‌آباد، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۰۸ نفر (۱۲۶ خانوار) بوده است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. اهالی این روستا از ترک‌های قزلباش هستند.ودریک کیلو متری شهرستان مینودشت واقع شده‌است. و با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰نفر، درقالب ۲۰۰خانوار به بام مینودشت معروف شده است. این روستا دارای آب و هوایی معتدل است. و از معروف ترین خانواده های این روستا می توان به خانواده های پسرکلو، قزلسفلو و ممشلی اشاره کرد.
این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۵۱ نفر (۹۶ خانوار) بوده‌است. این روستا در دهستان چهل چای واقع در بخش مرکزی در یک کیلومتری مرکز شهر قرار دارد طبق آخرین سرشماری ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۷۰ نفر(۱۸۱ خانوار) بوده‌است .

روستای محمدزمان خان

محمدزمان خان، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. نام این روستا از نام محمدزمان خان حاکم استرآباد در زمان فتحعلی‌شاه گرفته شده که در دفع قیام ترکمن‌ها در ناحیه استرآباد به رهبری خواجه یوسف کاشغری در سال ۱۲۲۸ هجری قمری نقش مهمی داشت و در سال ۱۲۲۹ ه. ق. حکومت استرآباد را از شاه گرفت و خود علیه حکومت به پا خاست و توانست سی هزار نفر از ترکمن‌ها را نیز با خود متحد کند، اما مغلوب نیروهای حکومت مرکزی شد. محمد زمان خان که خود از قاجاریه بود در زمان آقا محمد خان همیشه در خدمت وی بود و آقا محمد خان نیز به او توجه داشت بعد از آقا محمد خان که فتحعلی شاه به سلطنت رسید روی همان سوابق محمد زمان خان را مورد عنایت قرار داد و حکومت حاجیلر و بسطام را به او واگذار نمود. محمد زمان خان تا سال ۱۲۲۸هـ .ق در حاجیلر و بسطام حکومت می‌کرد، وقتی که یوسف خواجه به حاجیلر حمله نمود محمد زمان خان با برادر خود امیر خان به رامیان فرار کردند، بعد از آنکه فتنه یوسف خواجه خاموش شد در سال ۱۲۲۹ هـ .ق محمد زمان خان مجدداً به حکومت استرآباد و ترکمن صحرا منصوب شد. محمد زمان پس از اینکه به حکومت تکیه زد به مخالفت با دولت پرداخت و ادعای سلطنت کرد و با همکاری ترکمن‌ها علیه دولت مرکزی شورش نمود علت همکاری ترکمن‌ها با محمد زمان خان ستمی بود که از ناحیه حکومت مرکزی بر ترکمن‌ها روا می‌شد، این اقدام باعث می‌شد که آن‌ها در هر قیامی که علیه دربار انجام می گرفت شرکت کنند چه این قیام مردمی باشد یا نفع شخصی باشد، آنان به انگیزه قیام توجهی نداشتند. محمد زمان خان با کمک ترکمن‌ها ابتدا چند نفر از بزرگان قاجار را زندانی نمود و هر یک را مبلغ زیادی جریمه کرد و آن مبلغ را به رؤسای ترکمن داد، سپس برادرش امیر خان را به قلعه ماران فرستاد و آنگاه به همراه سی هزار نفر از ترکمن‌های یموت و گوکلان که با خود همراه کرده بود علیه حکومت به قصد شاهی طغیان کرد. محمد زمان با همان تعداد کم جمعیت که در منزل داشت در صدد دفاع برآمد تیر اندازی از دو طرف شروع شد و تا صبح ادامه داشت از طرف لشکر میرزا یوسف مستوفی که فرمانده نیروهای دولتی بود خلیل آقای سپانلو با گلوله تفنگ محمد زمان خان به قتل رسید و از آن طرف هفت نفر از رؤسای ترکمن به قتل رسیدند و خود محمد زمان خان نیز به همراه چند نفر از یارانش دستگیر شد و آن‌ها را به زندان فرستادند.نشانه‌هایی از دوره محمدزمان خان در مینودشت و رامیان برجای مانده‌است که عبارتند از: – چشمه محمد زمان خان رامیان – چاه‌های گندم امیر خان برادر محمد زمان خان در قلعه ماران که بعدها گندم‌های آن به شکل زغال در آمده بود. – روستای محمد زمان خان مینودشت،این روستا نام خود را از محمد زمان خان که زمانی حاکم منطقه مینودشت بوده گرفته‌است.
این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۰۷ نفر (۲۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای معرکه‌محله

معرکه‌محله، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۰۴ نفر بوده است.

روستای ملاشی

ملاشی، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده است.

روستای ناعلاج

ناعلاج، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهل‌چای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵ نفر بوده است.

روستای نرسه

نرسه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهسارات قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۷ نفر بوده است.

روستای ورچشمه

ورچشمه، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده است.

روستای یکه‌سور

یکه‌سور، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه قافه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده است.

روستای یورت زینل

یورت زینل، روستایی است از روستاهای مینودشت ارتوابع بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *