جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای خوی ( معرفی ۲۱۱ روستای خوی )

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ مهر ۱۴۰۱

روستاهای خوی را در دو بخش به شما معرفی خواهیم کرد.در ابتدا با شهرستان خوی آشنا و سپس به معرفی ۲۱۱ روستای خوی می پردازیم .شهرستان خوی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان آذربایجان غربی بعد از مرکز استان، ارومیه بوده و دومین شهرستان پرجمعیت استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید.جمعیت شهرستان خوی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۴۸٬۶۶۴ نفر، که از این تعداد ۱۹۸٬۸۴۵ نفر ساکن شهر خوی هستند.خوی یکی از قدیمی‌ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران است و بازار تاریخی خوی اوج تمدن شهرنشینی و شهرسازی در دوره اسلامی است.

روستاهای خوی 4 800x450 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )
خوی با قدمتی ۷ هزار ساله و قرار گرفتن در مسیر جادهٔ ابریشم دارای تاریخ و تمدن پرفراز و نشیب، شاهد وقایع تاریخی مختلفی بوده‌است. خوی با این پیشینهٔ تاریخی و فرهنگی، مدفن بسیاری از بزرگان تاریخ ایران زمین می‌باشد. پهلوان نامی ایرانی، پوریایی ولی از پهلوانان این دیار بوده و آرامگاه ایشان نیز در این شهر قرار دارد.مقبرهٔ شمس تبریزی، شاعر بزرگ و نامی ایران نیز در این شهر واقع شده‌است. با توجه به مشترکات فرهنگی و وجود مقبره شمس تبریزی در خوی به عنوان استاد و مراد مولانا و مقبره مولانا در قونیه ترکیه، این دو شهر خواهر خوانده اعلام شدند. قلعه کوراوغلی در این شهرستان قرار دارد.کوراوغلی قهرمان حماسی مشترک میان بسیاری مردمان ترک از جمله ترکان آذربایجان و ترکیه، ترکمن‌ها، ازبک‌ها و اویغورها است. اشعار و سروده‌های این اسطوره تاریخی در میان اقوام ۱۶ کشور سروده می‌شود و یکی از مشترکات فرهنگی بین کشورهای همسایه و اکو می‌باشد.

روستاهای خوی 3 800x586 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

فهرست

خوی شهر گل های آفتابگردان

خوی به شهر گل‌های آفتابگردان معروف است. این شهر قطب اول تولید دانه‌های آفتابگردان و کدوی کشور به‌شمار می‌رود و صاحب بزرگ‌ترین بازار بورس دانه‌های آفتابگردان کشور است. شهر فیرورق خوی قطب تولید آلبالوی کشور است. فرش آذربایجان غربی در بازارهای داخلی و خارجی محبوبیت زیادی دارد و از میان فرش‌های دستباف تولیدی آذربایجان غربی، فرش ریز ماهی خوی به ثبت ملی و جهانی رسیده‌است. بزرگترین خانه تئاتر شمال غرب کشور در خوی قرار دارد.بزرگ‌ترین پایانه مسافربری شمالغرب و غرب کشور در شهر خوی واقع شده‌است.

خوی 800x400 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

موقعیت جغرافیایی

خوی دومین شهر مهم استان آذربایجان غربی پس از ارومیه است و شمال غربی‌ترین نقطهٔ ایران و آذربایجان که در مرز کشور ترکیه قرار دارد.منطقهٔ تجاری خوی به‌عنوان یکی از چهارراه‌های مبادلاتی میان شرق و غرب، از دیرباز در تاریخ اقتصادی آذربایجان حضوری چشمگیر داشته‌است. این شهر در گذشته مرکز اقتصادی بوده و به سبب قرار گرفتن بر سر جاده‌های معروف بازرگانی مانند جاده ابریشم، مکه یولی، راه طرابوزان به جلفا از قدیم دارای کاروانسراهای متعدد، جهت تخلیه کالا و استراحت بازرگانان و بازاری وسیع و گسترده جهت داد و ستد کالای مختلف بوده‌است. ظرفیت و موقعیت بین‌المللی خوی به دلیل استقرار در مسیر جاده ابریشم و برخورداری از مرز رازی و خط آهن متصل به اروپا، برای تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی و گردشگری، مورد توجه است.

خوی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی برای دفاع از ایران در طول تاریخ بوده‌است. در نزدیکی این شهر نبرد سرنوشت‌ساز و حماسی چالدران در میان دو امپراتوری ایران و عثمانی رخ داد. در ایران باستان و به ویژه در دوران اشکانی و ساسانی، سرزمینی که امروز، خوی نامیده می‌شود از ارزش نظامی بسزایی برخوردار بود و در این سرزمین یکی از مهم‌ترین قلاع نظامی ایران یعنی قلعه زینتا قرار داشت،دژ زینتا به دلیل آنکه در غرب ایالت آتروپاتن (آذربایجان) و در نزدیکی ارمنستان بود، هنگامی که امپراتوری روم از طریق ارمنستان به ایران یورش می‌آوردند، اولین پادگان برای دفاع از ایران بود. در زمانی نیز که ایران درصدد اعمال حاکمیت بر ارمنستان بود، قلعه (زینتا) پایگاهی برای سپاهیان ایران جهت تدارک لشکرکشی به ارمنستان به‌شمار می‌رفت.

روستاهای خوی 2 800x600 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

شهرستان خوی با وسعتی بالغ بر ۵۵۴۸ کیلومتر مربع در شمال غربی‌ترین نقطهٔ ایران و آذربایجان و در مرز کشور ترکیه واقع شده‌است. فاصله آن از تهران ۷۸۰ و از تبریز ۱۶۵ کیلومتر است. شهر خوی در ۱۳۵ کیلومتری ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی قرار دارد. جاده ترانزیتی ایران- اروپا از ۳۰ کیلومتری آن عبور می‌کند و با فاصله ۶۷ کیلومتری از مرز ترکیه واقع شده‌است. شهر خوی از شمال به ماکو و از شرق به مرند و منطقه آزاد ارس باران (جلفا) و از جنوب به سلماس و ارومیه، از مغرب به کشور ترکیه به استان وان به مرکزیت شهر وان منتهی می‌شود.

روستاهای خوی 1 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابر آنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۹۰ کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:
بخش‌ها
بخش، واحدی از تقسیمات کشوری با محدوده جغرافیایی معین است که از به هم پیوستن چند دهستان همجوار مشتمل بر چندین مزرعه، مکان، روستا و احیاناً شهر، که از نظر عوامل طبیعی و اوضاع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، واحد همگنی را به وجود آورده‌اند، تشکیل شده‌است. طبق تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۵شهرستان خوبی دارای ۴ بخش به‌نام‌های بخش مرکزی، بخش صفائیه، بخش ایواوغلی و بخش قطور می‌باشد. بخش مرکزی خود دارای ۵ دهستان دیزج، قره سو، فیرورق، گوهران و رهال می‌باشد. بخش ایواوغلی شامل دهستان ولدیان و ایواوغلی، بخش صفائیه شامل دهستان سکمن‌آباد و الند، بخش قطور نیز شامل دهستان زرئ و قطور می‌باشد.
شهرها
شهرستان خوی دارای ۶ نقطه شهری می‌باشد که سه شهر خوی، دیزج دیز و فیرورق در بخش مرکزی واقع شده‌اند. سه شهر ایواوغلی، قطور و زرآباد نیز به ترتیب در بخش‌های ایواوغلی، قطور و صفائیه قرار دارند.

روستاهای خوی 5 800x450 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

روستاهای خوی

روستای آغ‌باش

روستای آغباش،( به فارسی سفید سر) روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش صفاییه که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. اکثریت جمعیت آن اهل سنت و کرد هستند. در ورودی روستا امام زاده کوچکی قرار دارد. این روستا در مسیر تردد کامیون های معدن سگ گرانیت قرار دارد. آب شرب منازل آن توسط چشمه کوچکی که در کوهستان بالای روستا قرار دارد ، تامین می شود.تپه آغباش خوی مربوط به سده ۶ – ۷ هجری است که و در تاریخ ۱۳۸۵/۰۸/۲۷ به شماره ثبت ۱۶۶۱۲ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۳۴ نفر بوده‌ است.

روستای آغ‌بلاغ

روستای آغ‌بلاغ، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش ایواوغلی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای آغچه‌قشلاق

روستای آغچه‌قشلاق، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۰۸نفر (۷۱ خانوار) بوده‌است.

روستای آغ‌داش

روستای آغ‌داش، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۲۴ نفر بوده‌ است.

روستای آغشلو

روستای آغشلو، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش ایواوغلی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ولدیان قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۱۰نفر بوده‌ است.

روستای آقاسی‌کندی

روستای آقاسی‌کندی، روستایی از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۰ نفر بوده‌ است.

روستای آق‌بلاغ سفلی

روستای آق‌بلاغ سفلی، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش صفاییه که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۹۷ نفر بوده‌ است.

روستای آق‌بلاغ علیا

روستای آق‌بلاغ علیا، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش صفاییه که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۰۰ نفر (۱۰۴ خانوار) بوده‌است.

روستای آق‌توپراق

روستای آق‌توپراق، روستایی از روستاهای خوی از توابع بخش صفاییه که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای آل‌قویروق

روستای آل‌قویروق، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌ است.

روستای آلمالو

روستای آلمالو، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش قطور که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زری بخش قطور قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۱۳نفر بوده‌ است.شغل اصلی اهالی روستا کشاورزی و دامداری و قالیبافی است.کشاورزی روستا بیشتر یونجه‌کاری است که معمولاً به مصرف دام‌های همان روستا می‌رسد. درختان گردوی، زردآلو و آلبالو نیز در روستا وجود دارد.روستا دارای دبستان و خانه بهداشت و کتابخانه‌ای بنام بوستان معرفت می‌باشد.راه‌آهن ایران- ترکیه از این روستا می‌گذرد. فاصله این روستا تا شهرستان خوی حدوداً ۴۰ کیلومتر و با شهر قطور حدود ۴۵ کیلومتر می‌باشد.

روستای اباطی

روستای اباطی، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌ است.

روستای احمدآباد

روستای احمدآباد، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای احمدآباد (فیرورق خوی)

روستای احمدآباد، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۱نفر (۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای ارسی

روستای ارسی، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش ایواوغلی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ولدیان قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌ است.

روستای اریگلو

روستای اریگلو، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش صفاییه که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌ است.

روستای استران

روستای استران، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۰۳ نفر بوده‌ است.

روستای اسمعیل‌کندی

روستای اسمعیل‌کندی، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای اعتضادیه

روستای اعتضادیه، روستایی است از روستاهای خوی از توابع بخش ایواوغلی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای اغدره

روستای اغدره، روستایی از روستاهای خوی از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای اکبرآباد

روستای اکبرآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۱۲ نفر بوده‌ است.

روستای اگری بوجاق

روستای اگری بوجاق، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای السرمه

روستای السرمه، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زری قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۳۰ نفر (۱۱۴ خانوار) بوده‌است.

روستای امام‌کندی

روستای امام‌کندی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌ است.

روستای امیربیگ

روستای امیربیگ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۲ نفر (۱۷ خانوار) بوده‌است.

روستای امینه‌ده

روستای امینه‌ده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گوهران قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌ است.

روستای اورتاکند

روستای اورتاکند (خوی)، روستایی از توابع بخش صفاییه شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای بابکان

روستای بابکان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۰۵ نفر بوده‌ است.

روستای باغ درق

روستای باغ درق، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ولدیان قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۳۹ نفر بوده‌ است.

روستای باغ رجب

روستای باغ رجب، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌ است.

روستای بایرام‌کندی

روستای بایرام‌کندی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۰۹ نفر (۵۰ خانوار) بوده‌است.

روستای بختیاران

روستای بختیاران، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای بخش قطور

روستای بخش قطور یکی از بخش‌های تابعه شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. و مردم این بخش اکثراً به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گوید.و پیرو مذهب اهل سنت هستند.ریشه نامگذاری این شهر به روایتی به دوران تسلط امپراتوری عثمانی بر این منطقه برمی گردد که در آن زمان حاکم این منطقه سرداری به نام «قطور» بوده‌است.
مهم‌ترین مسئله در مورد تاریخ شهر قطور این است که حتی تا سال‌ها پس از پایان جنگ میان حکومت صفوی و امپراتوری عثمانی، این شهر در تملک حکومت عثمانی باقی مانده و جزء خاک کشور کنونی ترکیه محسوب شده‌است.الحاق مجدد این شهر به کشور ایران به دوران رضاشاه برمی گردد. از نشانه‌های جالب در این مورد نام پل هوایی قطور می‌باشد که هنوز در بین اهالی محلی به نام «سینر» خوانده می‌شود که در زبان‌ ترکی به معنی مرز می‌باشد و به این مسئله اشاره دارد که زمانی مرز ایران و ترکیه در این مکان بوده‌است.
کمیسیون مرزی ایران و دولت عثمانی که در سال‌های ۱۹۱۴–۱۹۱۱ میلادی تشکیل شد در مورد مسائل مرزی در محدوده آرارات به یک تفاهم کلی رسیدند و همین تفاهم سنگ بنای مرزهای کنونی قرار گرفت، البته جنگ جهانی اول تصویب نهایی رأی این کمیسیون را به تعویق انداخت. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و فروکش کردن آشوب‌های داخلی، ایران و ترکیه از ۱۳۰۱ش مجدداً به مذاکره بر سر مسئله مرزها پرداختند. توافقهای مرزی شوروی و ترکیه در ۱۹۲۱ که طی دو نشست در قارص (عهدنامه قارص) و مسکو (عهدنامه مسکو (۱۹۲۱)) با مبادله اراضی مرزهای خود را تغییر دادند، موجب تسلط ترکیه بر منطقه راهبردی آرارات شد.
در ۱۳۱۰ش در دیدار وزیران خارجه ایران و ترکیه، کمیسیون مرزی دیگری شکل گرفت و قرار شد بخشی از اراضی دو کشور مبادله شود. بدین ترتیب آرارات کوچک به ترکیه واگذار شد و ترکیه از بخشی از ادعاهای خود در بخش قطور دست برداشت و این پایه شکل‌گیری بعدی مرزهای دو کشور شد. در سال‌های ۱۳۱۳–۱۳۱۱ش کمیسیونی تحت سرپرستی مظفر اعلم این توافقنامه را به تصویب رساند.بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش قطور شهرستان خوی در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۷۰۰۰ نفر بوده‌است.

روستای بدل‌آباد

روستای بدل‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۶۷۲۵ نفر بوده‌ است.هم‌اکنون به علت ایجاد کمربندی‌های متعدد شهری و گسترش شهرستان خوی این روستا به شهر متصل گردیده و زیر نظر شهرداری مرکزی خوی اداره می‌شود. این روستا از جنوب غرب با روستای پیر موسی از سمت شمال شرق به جاده مواصلاتی خوی حمزیان، از سمت جنوب به جاده خوی فیرورق و از سمت شرق با شهر به علت وسعت زیاد منتهی می‌گردد. بدل آباد جمعیتی بیش از ۷۰۰۰ نفر داشته، ۱۲۰۰ واحد خانه مسکونی داشته و مردم آن به شغل دامداری و کشاورزی و قالی بافی مشغول هستند. این روستا دارای باغ‌های بسیار سر سبز سیب و مزارع زیبای گل آفتابگردان است. زیارتگاه تاریخی علمدار خوی در منتهی‌الیه این روستا از اماکن زیارتی و بسیار جذاب و باستانی این روستا است.آب و هوای روستا بعلت داشتن باغات و مزارع سرسبز بسیار مطلوب بوده و هوائی پاکیزه دارد.از ورزش‌های محلی و سنتی رایج در این روستا می‌توان به کشتی سنتی و پهلوانی «آشیرما»، مهارت‌های اسب سواری، طناب کشی، هفت سنگ و «قئییش قویودی» اشاره کرد.

روستای بدلان

روستای بدلان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی بعد از روستاهای پسک سفلی _آغاسی کندی_میری کندی_باغ رجب_داش پسک شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۱۵نفر بوده‌ است.مردم بدلان شیعه مذهب هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.
آبشار بدلان که نام اصلی آن قیزیل‌چیر است، در کوهستان‌های شمال روستا قرار دارد و ارتفاع این آبشار زیبا ۱۳ متر می‌باشد. منطقهٔ کئچی قیران (Keçi Qıran) در قسمت غربی روستا که مراتعی سرسبز هستند هم از دیگر دیدنی‌های روستا هستند. اما مهم‌ترین جاذبهٔ روستا کوه اورین است که بیش از ۳٬۶۰۰ متر ارتفاع دارد و بلندترین قلهٔ استان آذربایجان غربی می‌باشد.

بدلان 800x600 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

روستای برد رش سفلی

روستای برد رش سفلی، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۹۹ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای برد رش علیا

روستای برد رش علیا، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۷۱ نفر (۸۷ خانوار) بوده‌است.

روستای برژوک

روستای برژوک، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای بزگوش

روستای بزگوش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌ است.

روستای بطچی

روستای بطچی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌ است.

روستای بلبان

روستای بلبان، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای بلجوک

روستای بلجوک، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قطور قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۲۴ نفر بوده‌ است.

روستای بلسور سفلی

روستای بلسور سفلی، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۵۳ نفر (۸۶ خانوار) بوده‌است.

روستای بلسور علیا

روستای بلسور علیا، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۸۵ نفر (۸۷ خانوار) بوده‌است.

روستای بولاماج

روستای بولاماج، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای بویلاپوش

روستای بویلاپوش، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌ است.

روستای بیان‌لو

روستای بیان‌لو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۵۴ نفر (۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستای بیزنده

روستای بیزنده روستایی است از توابع بخش ایواوغلی که به فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا از جنوب غرب به روستای بیلوار، از غرب به روستای زارعان (زروان) از شمال به روستای پیرکندی و از شرق به چمنزارها و مراتع بزرگ قیه قیه و کوه «عظیم اولن» و روستای «سیه باز» محدود می‌باشد؛ که حدود ۱۰ کیلومتر از شهر ایواغلو و ۱۳ کیلومتر از سه راه ایواوغلی فاصله دارد.طبق تقسیمات جدید کشوری خوی دارای ۵ بخش ۴ شهر، چهارده دهستان و ۲۹۷ روستا می‌باشد روستای بیزنده یکی از آن‌ها است. بیزنده، ما بین روستاهای بیلوار و پیرکندی و ایواوُغلی و زارعان واقع شده‌است.این روستا در دهستان ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای بیله‌وار

روستای بیله‌وار، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۳۹ نفر بوده‌ است.

روستای پارچی

روستای پارچی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌ است.

روستای پسک سفلی

روستای پسک سفلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. دین مردم این روستا اسلام و از لحاظ مذهب صد در صد مردم مسلمان شیعه هستند.
مناظر دیدنی روستا
۱ـ چشم‌انداز کوه اورین که در بعضی کتب جغرافیایی بزرگترین قله آذر بایجان غربی نامیده شده.
۲ـ قرار گرفتن در مسیر آبشار بدلان.
۳ـ باغ‌های سیب وگیلاس.
۴ـ رودخانه الند چای که از کنار این روستا می‌گذرد.
۵ـ مزارع آفتابگردان و کدو.
این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و به عنوان مرکز دهستان طبق آخرین آمار ۱۳۸۸ حدود ۲۰۲۵ نفر جمعیت دارد.

روستای پکاجیک

روستای پکاجیک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان گوهران قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۴۶ نفر بوده‌ است.

روستای پیرکندی

روستای پیرکندی، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. از تفریحگاه‌های این روستا دره دیدنی قلی باغی که فوق‌العاده جای دیدنی سرشار از درختان گردو، همراه با چشمهٔ زیبای آن می‌باشد. همچنین می‌توان به امام زاده همراه با چشمه و درختان توت آن اشاره کرد.
آثار تاریخی
آرامگاه پیر عمر نخجوانی در روستای پیرکندی می‌باشد. از دیگر آثار تاریخی این روستا می‌توان به کافر قلعه‌سی و همچنین گنبدهای واقع در منطقه کول تپه که آثار باقی‌مانده از دوره ایلخانی می‌باشد و زیارتگاهی بنام تپه ننه که هر ساله فروردین ماه زنان روستا به شکرانهٔ بارش باران و آغاز فصل کاشت، در این محل جمع می‌شوند و به مراسم دعا و نیایش و همچنین جشن و پای کوبی می‌پردازند.این روستا در بخش ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۲۰ نفر بوده‌ است.

پیرکندی 1 800x450 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

پیرکندی 800x450 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

روستای پیرموسی

روستای پیرموسی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای تاریمیش

روستای تاریمیش، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زری قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۸۴ نفر بوده‌ است.

روستای تپه‌باشی

روستای تپه‌باشی، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۴۸ نفر (۱۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای ترس‌آباد

روستای ترس‌آباد، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قطور قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای تگلک

روستای تگلک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۴۲ نفر بوده‌ است.

روستای تودان

روستای تودان، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌ است.

روستای جعفرآباد

روستای جعفرآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵ نفر بوده‌ است.

روستای جنگ‌سر

روستای جنگ‌سر، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۳۰ نفر (۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای چالیان

روستای چالیان، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زری قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۵۲ نفر (۱۳۵ خانوار) بوده‌است.

روستای چاوش‌قلی

روستای چاوش‌قلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۷۶ نفر بوده‌ است.

روستای چخماق

روستای چخماق یا چاخماق روستایی در دهستان الند بخش صفائیه شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۳۱۹ نفر (در ۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای چشمه (ایواوغلی)

روستای چشمه، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ولدیان قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌ است.

روستای چکمه‌زر

روستای چکمه‌زر، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۹۹ نفر بوده‌ است.

روستای حاجت‌کده

روستای حاجت‌کده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌ است.

روستای حاشیه‌رود

روستای حاشیه‌رود، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در ۷ کیلومتری خوی دهستان گوهران قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۴۱۵ نفر (۳۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای حبش سفلی

روستای حبش سفلی، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قطور قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۰۹ نفر بوده‌ است.

روستای حبش علیا

روستای حبش علیا، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قطور قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای حسین‌آباد مراکان

روستای حسین‌آباد مراکان، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ایواوغلی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۲ نفر (۴ خانوار) بوده‌است.

روستای حصار

روستای حصار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۹۵ نفر بوده‌ است.

روستای حصار سفلی

روستای حصار سفلی روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۰۲ نفر (۴۶ خانوار) بوده‌است.

روستای حصار قره تپه

روستای حصار قره‌تپه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۴ نفر (۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای حیدرآباد

روستای حیدرآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌ است.

روستای خاک مردان

روستای خاک مردان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۵۰ نفر (۱۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای خان‌دیزج

روستای خان‌دیزج، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۸۷نفر بوده‌ است.

روستای خانقاه

روستای خانقاه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. روستای خانقاه از توابع روستاهای بخش مرکزی شهرستان خوی محسوب می‌شود که در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهر خوی واقع شده‌است. که جاده آن در سال ۹۹ به‌طور کامل آسفالت شده‌است.این روستا در مسیر سیلابی دره ای بنام دره سو و جایی که این دره گسترده و پهن می‌شود، در دو سوی دامنه کوه‌ها بنا شده‌است. روستا با بافتی زیبا و منحصربفرد با ویژگی‌های خاص روستایی به‌صورت پلکانی و فشرده با نماهای سنگی و کاه گل خود را نمایان می‌کند. کوچه‌ها و گذرهای ضلع شمالی روستا تنگ و باریک و مال رو هستند. ویژگی دیگر روستا، دره دره سو است.این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۰۰نفر (۱۵۰ خانوار) بوده‌است.

روستای خنجرخان

روستای خنجرخان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۳۰ نفر بوده‌ است.

روستای خویمن جدید

روستای خویمن جدید، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای داش‌پسک

روستای داش‌پسک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای دلجلی

روستای دلجلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌ است.

روستای دمدم

روستای دمدم، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۲ نفر (۱۲ خانوار) بوده‌است.

روستای دنبکی

روستای دنبکی، روستایی از توابع بخش صفائیه واقع‌در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر (۳۴ خانوار) بوده‌است.

روستای دیبک

روستای دیبک، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۴ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای دیزج الند

روستای دیزج الند، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان الند قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۴۹ نفر بوده‌ است.

روستای دیزج بطچی

روستای دیزج بطچی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۷نفر بوده‌ است.

روستای دیزج جمشیدخان

روستای دیزج جمشیدخان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۸۷ نفر بوده‌ است.

روستای دیزج مرتضی‌خان

روستای دیزج مرتضی‌خان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۸۵ نفر (۱۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای دیزج هریک

روستای دیزج‌هریک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قره‌سو قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۴۶نفر بوده‌ است.

روستای رازی

روستای رازی، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان قطور قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۱۴ نفر بوده‌ است.

روستاهای خوی 800x600 روستاهای خوی ( معرفی 211 روستای خوی )

روستای راویان

روستای راویان، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زری قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای روند

روستای روند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌ است.

روستای رهال

روستای رهال، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای زارعان

روستای زروان، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ولدیان قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۵۳ نفر بوده‌ است.

روستای زاغه

روستای زاغه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دیزج قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸ فر بوده‌ است.

روستای زاویه

روستای زاویه، روستایی است از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان سکمن‌آباد قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۱۶۰۳ نفر (۴۳۶ خانوار) بوده‌است. مردم این روستا تماماً به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.شغل اصلی اهالی کشاورزی و دامپروری است. روستای زاویه در نزدیکی ییلاقات عشایر و ایلات قرار دارد و اهالی روستا با عشایر رابطه اقتصادی دارند. میزان مهاجرت نیز در این روستا بالاست و به شهرهای خوی، تهران و ارومیه صورت می‌گیرد.فرهنگ اصیل آذربایجانی بر این روستا حاکم است و مراسم اهالی روستا، همچون سایر آذربایجانی‌ها می‌باشد.آثار تاریخی آغداش که در ترکی آذربایجانی یعنی سنگ سفید، قبرستان ارامنه، داشلی تپه، قیرمیزی داش و گؤل زمی حکایت از تاریخ کهن زیوه دارند.زیارتگاه‌های آلما آغاجی، گه بابا و مقبره سید اسماعیل حسینی، زیارتگاه‌های روستای زاویه سکمن آباد هستند.

روستای زاویه حسن‌خان

روستای زاویه حسن‌خان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان فیرورق قرار داشته بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۴۳۱نفر (۳۰۲ خانوار) بوده‌است.

روستای زاویه شیخلر

روستای زاویه شیخلر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان رهال و دربین روستاهای یزدکان شیره کی وکورپیران قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۱ نفر بوده‌ است. به فاصله ۳۵ کیلومتری خوی می‌باشد و فاصله ان از جاده خوی سلماس ۱۳ کیلومتر می‌باشد. و همچنین فاصله آن تا مرکز دهستان کره سنی سیلاب (سلاو) ۳۵ کیلومتر میباشد.

روستای زری (بخش قطور)

روستای زری، روستایی است از توابع بخش قطور و در شهرستان خوی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان زری قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۱۱ نفر بوده‌ است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ناصر حسن زاده

    سلام روستای بابکان از بخش مرکزی وبیشتراز۱۵۰خانواراست ولی متأسفانه متأسفانه متاسفانه اینترنت نداریم چرا؟چرامااینترنت نداریم

    ۱۷ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *