جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای بوئین زهرا ( معرفی ۱۳۶ روستای بوئین زهرا )

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ مرداد ۱۴۰۱

روستاهای بوئین زهرا را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. ابتدا با شهرستان بوئین زهرا آشنا سپس به معرفی ۱۳۶ روستای بوئین زهرا می پردازیم .شهرستان بوئین‌زهرا یکی از شهرستان‌های استان قزوین ایران است که بخش عمده دشت قزوین در این شهرستان واقع شده است. مرکز این شهرستان، شهر بوئین‌زهرا است و دارای چهار بخش به نام‌های مرکزی، دشتابی، رامند و شال و نیز چهارده دهستان و ۱۳۰آبادی دارای سکنه است. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۶۴۷۲۳ نفر در ۴۷۰۲۹ خانوار بوده‌است. استان قزوین تقریباً زلزله‌خیزترین استان کشوراست و شهرستان بوئین زهرا نیز لرزه‌خیزترین شهرستان آن. در سال ۱۳۴۱، زلزله‌ای در آن رخ داد و ۲۰٬۰۰۰ نفر جان باختند.

روستاهای بوئین زهرا روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

زبان ساکنین مرکز شهرستان و عمده روستاهای این شهرستان ترکی آذربایجانی است.اما اهالی دانسفهان، شال، دهستان سگزآباد و دهستان ابراهیم آباد در این شهرستان تات هستند و به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال‌غربی سخن می‌گویند.

این شهرستان با وسعتی حدود ۵۹۸۸ کیلومتر مربع از شمال با شهرستان های قزوین و البرز، از شمال غرب و غرب با شهرستان تاکستان، از شمال شرق با شهرستان آبیک، از جنوب غرب با شهرستان آوج، از جنوب با استان مرکزی و از شرق به استان البرز هم‌مرز است. شهرستان بوئین زهرا در درجه اول از نظر پسته و سپس گردو و انگور کشت خوبی دارد. در این شهرستان پیاز، پنبه و انواع صیفی جات نیز کشت می‌شود. البته با توجه به آب و هوای بسیار مساعد بوئین زهرا برای کشت پسته ظرف چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های بسیار عمده‌ای توسط بخش خصوصی برای توسعه اراضی زیر کشت پسته در این شهرستان صورت گرفته‌است. شهر بوئین زهرا در محل تلاقی راه‌های قزوین به ساوه و کرج به همدان قرار دارد؛ و ۳۰ کیلومتری بخش رامند در در شهرستان بوئین زهرا بخشی از طوایف ایل شاهسون نیز زندگی می‌کنند.

روستاهای بوئین زهرا 1 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

 

 

 

 

تقسیمات کشوری

شهرها:بوئین زهرا، دانسفهان، شال، سگزآباد، ارداق و عصمت‌آباد
شهرک‌ها: شهرک آراسنج، شهرک مدرس
بخش مرکزی شهرستان بوئین‌زهرا
دهستان زهرای بالا
دهستان زهرای پائین
دهستان سگزآباد
شهرها: بوئین‌زهرا، سگزآباد و عصمت‌آباد

بخش رامند
دهستان ابراهیم‌آباد
دهستان رامند جنوبی
شهرها: دانسفهان

بخش شال
دهستان زین‌آباد
دهستان قلعه هاشم
شهرها: شال

بخش دشتابی
دهستان دشتابی شرقی
دهستان دشتابی غربی
شهرها: ارداق

روستاهای بوئین زهرا 3 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

جاهای دیدنی بوئین زهرا

تبه هزار ساله شهرک عصمتیه(عصمت آباد سابق)
کاروانسرای محمدآباد
کاروانسرای هجیب
منطقه تاریخی سگزآباد
تپه زاغه
تپه قبرستان
روستای قورقورک
پل شاه عباسی محمدآباد خرّه
راه‌های شهرستان
جاده ۳۸ (تهران – تاکستان)
بزگرراه قزوین- بوئین زهرا
جاده آسفالته بوئین زهرا-زرندیه
جاده آسفالته سه‌راه برزلجین-کلنجین-جاده ساوه

روستاهای بوئین زهرا 4 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

زمین‌لرزه‌های بوئین‌زهرا

بوئین‌زهرا منطقه‌ای زلزله‌خیز است و بر روی گسل قرار دارد و تاکنون زمین‌لرزه‌های شدیدی را به خود دیده‌است که تلفات بسیاری را بر جای گذاشته‌است. شدیدترین آن مربوط به زمین‌لرزه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ می‌باشد. این زمین‌لرزه‌ها عبارتند از:

زمین‌لرزه سال ۵۵۶ (۲۳۲نفر) البته باتوجه به جمعیت آن دوره تعداد زیادی بوده
زمین‌لرزه ۱۶ فروردین ۱۲۹۲ (به روایتی ۱۲۰۰ کشته)
زمین‌لرزه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ (حدود ۱۲ هزار کشته و ۲۷۰۰ زخمی)
زمین‌لرزه ۱ تیر ۱۳۸۱ (حدود ۲۹۱ کشته و ۱۵۰۰ زخمی)

روستاهای بوئین زهرا 2 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستاهای بوئین زهرا

روستای بالاخانلو

بالاخانلو، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد (دشتابی)

علی‌آباد، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۲ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد نوپس‌پر

علی‌آباد نوپس‌پر، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای آب‌باریک

آب‌باریک (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۹ نفر بوده‌است. مردم روستای آب‌باریک به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. شغل اغلب اهالی روستا کشاورزی و باغداری است و پسته این روستا در استان قزوین بسیار معروف و زبانزد است.
در فرهنگ جغرافیایی ایران ، رزم آرا درباره این ده اینگونه آمده است:آب باریک جزو دهستان زهرا بخش بوئین شهرستان قزوین است. آب‌وهوای آن معتدل است و دارای ۸ رشته قنات و ۴ چشمه است.تعداد سکنه آن ۵۴۶ مردمان آن شیعه مذهب و زبان آنها ترکی است.محصولات آن انگور ، بادام ، غلات ، جاجیم و گلیم است.

روستای آبخوره

آبخوره روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۹ نفر بوده‌است.در فرهنگ جغرافیایی ایران ، رزم آرا درباره این ده اینگونه آمده است:آب‌خوره دهی جزو دهستان دشتابی بخش بوئین شهرستان قزوین در ۴۲ کیلومتری باختر بوئین است.سکنه آن ۷۰ مردمان آن شیعه و زبان آنها ترکی است. از محصولات آن می‌توان به غلات ، گلیم و جاجیم نام برد.

روستای آقابابا

آقابابا (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۴ نفر بوده‌است.

آقا بابا 800x603 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای ابراهیم‌آباد

ابراهیم‌آباد، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. مردم این روستا به زبان‌های تاتی و فارسی سخن می‌گویند.دسترسی به این روستا از طریق جادهٔ ۳۸ (تهران – تاکستان) میسر می‌باشد.
این روستا در دهستان ابراهیم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۸ نفر بوده‌است.نام خانوادگی طایفه‌های اصلی و قدیمی ساکن این روستا عبارتند از: رئیس‌دانائی (رئیس‌دانا)، انصاری، دانایی، شمس، گنجی، بنی اسدی، بابائی، تیره کار و بختیاری.این روستا که به زبان تاتی «برموئه» نامیده می‌شود، به اضافه روستاهای «سگزآباد» و «شال» از مهمترین مراکز اسکان تات‌های ایران هستند.
نام اولیهٔ ابراهیم آباد وَرَهرام آباد، بِرمِوئَه، بِرِم آوَه و بَهرام آباد بوده است (وَرَهرام –> بَهرام –> بَهرام به تاتی بِرِم می‌شود). وَرَهرام نام سرداری ایرانی در زمان حملهٔ اعراب به این منطقه بوده که از این منطقه پاسداری می‌کرده است. هم اکنون هم بسیاری از ساکنان این روستا و افراد محلی از نام بِرمِوئَه استفاده می‌کنند.
مهم‌ترین راه کسب درآمد در این روستا کشاورزی، باغداری و دامداری می‌باشد. زمین‌های هموار با شیب ملایم و خاک مساعد، بستر مناسبی را برای کشاورزی فراهم کرده و اطراف روستا را مزارع و باغات دربر گرفته.محصولات این روستا انگور، ذرت، آلو، زردآلو، هندوانه، خربزه و بادام هستند.
این روستا دارای آب و هوای معتدل در فصل تابستان و زمستان‌های سرد و برفی است.از جاذبه های این روستا می‌توان به ناحیه باستانی خرابه قلا (خرابه قلعه)‌ و امام‌زاده جعفر اشاره کرد.

روستای اجرسا و پاکنام

اجرسا و پاکنام، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌است.

روستای اراسنج جدید

آراسنج روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این شهرک در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۷، جمعیت آن ۵۷۰۰ نفر بوده‌است.زبان مردم این منطقه ترکی آذربایجانی است.واین روستادارای ۳ قنات جرنده واراسنج واق امام است و همینطور دارای ۲ پارک اصلی و ولایت میباشد.و همینطور دارای سالن وزنه برداری و فوتسال و پینگ پنگ وایروبیک و زمین فوتبال میباشد

روستای اراسنج قدیم

اراسنج قدیم، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۴۰ نفر بوده‌است.

روستای اسپیک

اسپیک یک روستا در استان قزوین است که در دهستان رامند جنوبی واقع شده‌است.اسپیک ۲۴۲ نفر جمعیت دارد.

روستای اقچه مزار

اقچه مزار، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۹ نفر بوده‌است.

روستای الله‌آباد

الله‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای امیرآباد

امیرآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای امیرآباد نو

امیرآباد نو نام روستایی است در جنوب شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای انگشت

انگشت (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای باقرآباد (شال)

باقرآباد یک روستا در استان قزوین است که در دهستان زین‌آباد شهرستان بوئین‌زهرا واقع شده‌است.

روستای باقرآباد (دشتابی)

باقرآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای بزمجرد

بزمجرد، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای بندسر

بندسر (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. ورودی جاده این روستا در سی کیلومتری از شهر بوئین زهرا در جوار شهر دانسفهان واقع شده است .این روستا در ارتفاع تپه ها بنا شده و شغل اهالی این روستا دامداری و کشاورزی است .از عمده محصولات کشاورزی این روستا میتوان به گردو ، بادام و انگور که غالبا از نوع عسگری میباشد اشاره کرد .هوای روستا در تابستان خنک و در زمستان سرد میباشد و عمده علت خنکی آن به دلیل ارتفاع نسبتا بالای این روستا میباشد.لازم به ذکر است که در زلزله سال ۱۳۴۱ که در این منطقه رخ داد این روستا تلفات جانی نداشت و خسارات وارده ناچیزی نسبت به مناطق اطراف متحمل شد.
این روستا در دهستان رامندجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای پاپلی علیا

پاپلی علیا، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای پاپلی وسطی

پاپلی وسطی، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۹۷ نفر بوده‌است.بیشتر جمعیت روستا مشغول به کار باغبانی پسته می باشند

روستای پته کوه

پته کوه، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای تتنک

تتنک، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای بوئین زهرا آشنا شوید .

روستای تفک

تفک، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۹ نفر بوده‌است.

روستای جنت‌آباد

جنت‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۵ نفر بوده‌است.

روستای جوهرین

جوهرین (کورون)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۴ نفر بوده‌است.

روستای جوین

جوین (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای جهان‌آباد (زهرای بالا)

جهان‌آباد یک روستا در ایران است که در دهستان زهرای بالا در شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین واقع شده‌است.

روستای جهان‌آباد (زهرای پائین)

جهان‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴۴ نفر بوده‌است.

روستای چاه‌برف

چاه‌برف یک روستا در ایران است که در دهستان خرقان شرقی واقع شده‌است. اهالی روستا را چاه بار هم می‌نامند. این روستا در شهر آوج (شهرستان بوئین‌زهرا) خرقان شرقی و بخش کلنجین واقع شده و پس از گذر از کلنجین اولین روستا چاه برف می‌باشد اراضی کشاورزی این روستا به شوند یکپارچگی و دشت بودن به‌طور کامل کشت می‌شود. در دامنه‌های تپه‌های اطراف باغهای فندق می‌باشد که به صورت باغ داری مدرن بهره‌برداری می‌شوند. از طوایف مشهور این روستا طایفه باغ گرایی و خمسه می‌باشد. این روستا در گذشته نه چندان دور تقریباً خالی از سکنه بود اما در چند سال گذشته و با رسیدگی بیشتر به روستاها جمعیت این روستا بیشتر شده‌است و هم‌اکنون جمعیت این روستا حدود ۱۸۵ نفر است. پیشه اصلی این روستا کشاورزی بوده دامداری در جای دوم قرار دارد.مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و تعدادی از اهالی روستا از طایفه خمسه هستند که در زمان رضاشاه به این روستا کوچ داده شده‌اند.
واژگان
چاه برف در گویش عامیانه اهالی چاه بار گفته می‌شود و منظور از آن چاله‌هایی بوده که در اطراف روستا بوده و تا اوایل تابستان برف در آنها می‌مانده است.نام درست خرقان، فره گان می‌باشد که در زبان عربی خرقان گفته می‌شود.

روستای چلمبر

چلمبر (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است. این دهستان دارای اقلیم کوهستانی و آب و هوای خشک و سرد است. عمده فعالیت مردم این روستا کشاورزی، دامداری است. در این روستا مرغداری و زنبورداری هم مشاهده شده است. عمده محصول این روستا گندم است. سه طایفه حسینی ها، خلج ها و ذولفقاری ها در این روستا زندگی می کنند. در دهه سی شمسی حداقل ۸۰ خانوار در این روستا زندگی می کردند اما با شروع مهاجرت به شهر و به خصوص تهران رفته رفته از جمعیت این روستا کم شده و شاید هم اکنون به ۱۵ خانوار و حدود ۱۰۰ نفر سکنه داشته باشد. اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه بوئین‌زهرایی سخن میگویند. مردم این روستا مذهبی و خوش رو هستند. از عمده خورده فرهنگ های این روستا معاشرت های شبانه، نحوی عروسی ها و مراسم های مرگ و میر است. گفته می شود تاریخچه این روستا دست کم به هفتصد سال می رسد. در زلزله سال ۴۲ تعدادی از اهالی این روستا کشته شدند و این روستا تاکنون سه بار محل اسکان شان را تغییر داده است.

روستای چنار سفلی

چنار سفلی (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا یکی از مرکز موسیقی آشیقی و مقامی ترکی در منطقه و استان قزوین است.این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است. مردم این روستا شیفته موسیقی سنتی ترکی (آذربایجانی) هستند و استفاده از سازهایی از قبیل چُگور (قوپوز)، دف، بالابان، دُهُل، سُرنا و … در بین آنها بسیار رایج است. آشیق غیاث یکی از آشیق‌های سرشناس این منطقه اهل روستای چنار است.جمعیت روستا در حال حاضر ۱۶۵ نفر و زبان اهالی مانند دیگر روستاهای بوئین‌زهرا ترکی آذربایجانی است و اهالی علاوه بر کشاورزی و دامداری به قالی بافی هم اشتغال دارند. روستای چنار سفلی در قسمت جنوبی استان قزوین قرار دارد.برخی از اهالی این روستا که در شهر هستن برای اجرای موسیقی در بالای شهر کسب درامد می کنند.
امامزاده
در این روستا بقعه یک امامزاده موسوم به زیارتگاه فضل‌الله بن قاسم قرار دارد که بین اهالی از احترام بالایی برخوردار است.

روستای حاجی عرب

حاجی عرب، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۴ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد خوئی

حاجی‌آباد خوئی، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای حجیب

حجیب، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر بوئین‌زهرا و ۹۰ کیلومتری جنوب شهر قزوین در محل اتصال دو استان قزوین و مرکزی قرار دارد.این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.روستای ححیب از روستاهای عشایرنشین استان قزوین است و مردم آن به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه محلی سخن می‌گویند.زنان و دختران این روستا عمدتاً به بافت گلیم و قالی های شاهسون می‌پردازند.

روستای حسن‌آباد (بخش مرکزی بوئین‌زهرا)

حسن‌آباد یک روستا در ایران است که در دهستان زهرای بالا در شهرستان بوئین‌زهرا واقع شده‌است.

روستای حسن‌آباد (دشتابی)

حسن‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۸ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد امینی

حسین‌آباد امینی، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد بیگلربیگی

حسین‌آباد بیگلربیگی، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد شاه‌نظر

حسین‌آباد شاه‌نظر، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۶ نفر بوده‌است.

روستای حکیم‌آباد

حکیم‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای حیدرآباد

حیدرآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۵ نفر بوده‌است.زبان روستا ترکی آذربایجانی است.

روستای خاتون‌آباد

خاتون‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۱ نفر بوده‌است.

روستای خالدین

خالدین (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای خرم‌آباد

خرم‌آباد روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خروزک

خروزک، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است. این روستا دارای یک حمام بسیار قدیمی ست که قدمت آن مشخص نمی‌باشد. متاسقانه بر اثر بی‌توجهی تقریباً از بین رفته است. از آثار دیگران می‌توان به بخش قدیمی روستا اشاره نمود که دارای تاریخی بس طولانی می‌باشد؛ که چندین بار به طور غیرمجاز حفاری شده است. طبق ادعای اهالی آنجا قدمت تاریخ این روستا به بیش از چهار هزار سال بر می‌گردد. البته این روستا دارای یک درخت کهنسال بود که متأسفانه طی یک آتش‌سوزی این درخت به طور کامل از بین رفت که قدمتی هفتصد سال داشته است.

روستای خروس‌دره

خروس دره، روستایی از توابع شهرستان آوج که در استان قزوین واقع شده است. با عبور از جادۀ آبگرم به آوج و عبور از گردنۀ معروف آن، وارد شهر آوج شده، که در میان کوهستان‌های قاراقان، استقرار یافته است و پس از ادامۀ مسیر به سمت همدان و پس از طی مسافتی حدود ۵ الی ۶ کیلومتر، تابلوی روستای خروس دره دیده می‌شود.روستای خروس دره با وسعتی بالغ بر ۳۰۰ هکتار، در فاصلۀ تقریبی ۱۱۰ کیلومتری جنوب قزوین، از سمت شمال با شهر آوج و روستای چوبینه، از سمت جنوب با روستای کاروانسرا و زاکان، از سمت شرق با روستای قهوج و نهایتاً از سمت غرب با روستای سلطان بلاغ همجوار است و از نظر تقسیمات کشوری تابع بخش مرکزی شهرستان آوج استان قزوین می‌باشد.

این روستا دارای آب و هوای سرد و کوهستانی با تابستان‌های بسیار خنک و مطبوع و زمستان‌های بسیار سرد می‌باشد.این روستا مابین شهرستان آوج و رزن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

خروس دره 800x534 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای خوزنین

خوزنین مرکز دهستان رامند جنوبی و روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. و ساکنان این روستا به زبان تاتی سخن می گویند و دین آنها مسلمان و مذهبشان شیعه است.این آبادی در زلزله ۱۱شهریور سال ۱۳۴۱ ویران و محل فعلی روستا (معروف به ساختمون)در فاصله یک کیلومتری شمال ده قدیم(خرابه ده) برپا شده است.این روستا در شمال بخش رامند واقع شده است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۹۴ نفر بوده‌است.
مردمان این روستا از اصیل ترین اقوام ایرانی یعنی تات هستند و به زبان تاتی سخن می گویند.بسیاری از ساکنین فعلی این روستا از مردمان مناطق مرکزی ایران بوده اند که بر اثر خشکسالی های پیاپی در دو سده پیش به این منطقه مهاجرت کرده اند .
اقتصاد
اقتصاد مردم این روستا بر پایه باغداری ،زراعت ،دامداری و خدمات قرار دارد.پسته در سال های اخیر به محصول استراتژیک و مهم این روستا تبدیل شده و در حال حاضر عمده اراضی روستا به این محصول اختصاص یافته است در عین حال ، گندم ، آفتاب گردان و انگور از محصولات دیگر این روستا می باشد. با توجه به اینکه در خوزنین طرح آبیاری تحت فشار به صورت پایلوت کشوری با سرمایه گذاری دولت و خودیاری اهالی در حال انجام است میتوان امیدوار بود طی سال های آتی خوزنین به قطب پسته استان تبدیل گردد.

روستای خونان

خونان، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۸۹ نفر ۲۳۲۵ خانوار بوده‌است.

خونان روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای خیرآباد

خیرآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۷ نفر بوده‌است.

روستای دانک (روستا)

این روستا از توابع بخش کلنجین , شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین می‌باشد و در منتهی الیه جنوب شرقی استان و همجوار استان مرکزی قراردارد، فاصله روستا با شهرستان بوئین‌زهرا حدود ۱۰۰ کیلومتر است، همه مردم روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند، روستا با قرار گرفتن در کنار رودخانه و بهره‌مندی از منابع آبی مناسب، از پوشش گیاهی خوب برخوردار بوده و یکی از سرسبزترین روستاهای استان می‌باشد، وجود. تاکستان‌های (باغ انگور) گسترده و درختان سربه فلک کشیده گردو و سایر میوه‌ها این روستا را به یکی از معروفترین روستاهای استان تبدیل کرده‌است، سایر محصولات کشاورزی روستا عبارتند از گندم، جو، حبوبات و…، زنان روستایی علاوه بر کمک در امور کشاورزی و باغداری در زمینه صنایع دستی مانند قالیبافی، بافت دستکش و جوراب و سایر اقلام ضروری که عمدتاً از پشم گوسفندان در افزایش درآمد خانواده نقش زیادی دارند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌است.دین مردم اسلام و مذهبشان شیعه جعفری است.
جاذبه‌های گردشگری
جنگل‌ها، باغ‌های انگور و رودخانه چهار فصل و تپه ماهور‌های که در اردیبهشت ما سر سبزیش بهشت را تداعی می‌کند.

روستای دیزان

دیزان (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. که فامیل های درویش حسینی از اولین و قدیمی ترین ساکنان این روستا میباشد و درآمد اکثریت مردم روستا از تولید کشمش میباشد.این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۳ نفر بوده‌است..

روستای رحمت‌آباد بزرگ

رحمت‌آباد بزرگ، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. مردم این روستا به باغداری، دامداری، کشاورزی و پرورش زنبور عسل مشغول هستند و مانند دیگر روستاهای بخش دشتابی به زبان ترکی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستای رحمت‌آباد کوچک

رحمت‌آباد کوچک، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌است.

روستای رحیم‌آباد

رحیم‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۱ نفر بوده‌است.

روستای رستم‌آباد

رستم‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۰ نفر بوده‌است.

مرادبیگلو1 800x600 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای رودک

رودک نام روستایی در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی بوئین زهرا و در دامنهٔ کوه‌های جارو که در زلزلهٔ ۱۳۴۱ بوئین زهرا کاملاً ویران شد.رودک در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر سگزآباد واقع شده که دارای باغات سرسبز در اطراف رودخانه حاجی عرب ودرختان گردوی چند صد ساله می‌باشد ودرختان به آن در منطقه دشت قزوین معروف است شغل اکثر ساکنان این روستاکشاورزی وتعدای نیزدرکنار ان به دامداری مشغولند. در محل ورودی این روستا سد خاکی بزرگی احداث شده که یکی از منابع تأمین آب کشاورزی منطقه زراعی خرم‌آباد این روستاست. باغات ییلاقی این روستامحل تفریح واستراحت مسافرین شهرهای بویین زهرا وسگزآباد نیز می‌باشد. این روستا بعد از زلزله۱۳۴۱ به دو محله بالا ومحله پایین تقسیم شدکه ساختمان‌های محله پایین توسط استادان (مهندس زارع) ودانشجویان دانشگاه تهران به صورت تقریباً ضد زلزله احداث گردید. این روستا دارای دو امامزاده بنام‌های محمدباقر و فضل علی می‌باشد. رودک دارای سه قنات می‌باشد که هرکدام قسمتی از مزارع وباغات راسیراب می‌کند و در گویش محلی بنام‌های کمرک در غرب یوخاری کهریز درمرکز وآشاقی کهریز در جنوب شرقی می‌باشد. کشتزارها و باغ‌ها به نام‌های محلی عبارتند از قنشر. قصبه. قاراگونه. ارخاستو. مزرعه شاوه. گاوچک. وخرم آبادکه در این منطقه سه چاه عمیق حفر شده و باغ‌های عمران در این قسمت واقع شده‌است. آب قنوات معمولاً به صورت سهم آبی بین کشاورزان تقسیم می‌شودوهرکس باندازه سهمی که دارد می‌تواند از آب قنوات استفاده کند.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۵۶ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان ترکی آذری تکلم می‌کنند. ازنظر جغرافیایی از شمال به سگزآباد. از جنوب به کوه‌های جارو. از شرق به روستای تفک؛ و از شمال غربی به چسکین و از غرب به رستم‌آباد متصل است.
سد رودک
سدخاکی رودک که در سال ۱۳۶۱ آبگیری شد با ارتفاع بیشینه ۱۱ متر و طول ۳۶۵ متر و ذخیره آب مفید ۱٫۴۶۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که با استفاده از این آب ذخیره شده حدود ۴۰۰ هکتار از زمین‌های پایین دست آبیاری می‌شود.

روستای روواند

روواند، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای زرین‌آباد

زرین‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای زلیخا

زلیخا (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۷ نفر بوده‌است.

روستای ساوجبلاغ

ساوجبلاغ (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سخس‌آباد

سخس‌آباد ، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای سخص‌آباد

سخص‌آباد نام روستایی است در بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین که جمعیتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر دارد .شغل اهالی آن بیشتر زراعت بوده که محصولاتی چون گندم و جو و یونجه غالب محصولاتش است .دراین روستا گاوداری به روش سنتی هم رایج است .

روستای سعیدآباد

سعیدآباد (ارداق)، روستایی (شهرکی از مناطق شهری ارداق) از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. سعید آباد در ۵۰۰متری شهر ارداق واقع شده است و همسایه آن است. اکثر مردم سعید آباد فامیلشان توکلی یا توسلی میباشد.مردم سعید آباد در این روستا بیشتر به کاشت انگور و تولید کشمش روی آورده اند و محصولات مرغوبی را ارائه میکنند.و همچنین دامداری های کوچکی در خانه هایشان دایر میباشد ، و به این ترتیب با کشاورزی و دامداری کسب درامد کرده و روزگار خود را میگذرانند.همچنین امامزاده عقیل واقع در این روستا میباشد.پیش بینی می شود این روستا تا۵سال آینده به شهر ارداق ملحق شده و بخشی از آن شود.این روستا طی سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.
این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۶۳ نفر بوده‌است.

روستای سلیمان‌آباد

سلیمان‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰۰ نفر بوده‌است.

روستای سنجدر

سنجدر، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رامندجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای سوراوجین

سوراوجین، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رامندجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای سولیقان

سولیقان، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۸ نفر بوده‌است.مردم این روستا از طوایف افشار هستند و مانند دیگر روستاهای بخش دشتابی به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه خاص خود صحبت می‌کنند.

روستای سومینک

سومینک، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رامندجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.این روستا تنها ۱۰ کیلومتر با زلزله بویین زهرا فاصله داشت و آسیبی به ان نرسید .شغل اهالی این روستا دامپروری و کشاورزی بوده و محصولات مثل گردو،بادام،انگور ،شیره انگور و میوهای دیگر می باشد معروفترین شهرت در اهالی روستا شیرینعلی بوطه چالی و نوروزی و صفری و اینانلو و حیدری می باشد که به سفلی و اولیا تقسیم شده است.

روستای شادمهان

شادمهان، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳۶ نفر بوده‌است.

روستای شارد

شارد(سلیمان آباد) روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۸ نفر بوده‌است.

روستای شاهین‌تپه

شاهین‌تپه (Shahin Tappeh)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا مرکز دهستان دشتابی غربی است و در فاصله ۶ کیلومتری از مرکز بخش ( ارداق) و ۵۵ کیلومتری از مرکزی شهرستان (بوئین زهرا) قرار دارد. زبان اکثر ساکنین این روستا ترکی آذری است.این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای شنبرک

شنبرک، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای شورجه قشلاق

شورجه قشلاق، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شهرستانک

شهرستانک (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. شهرستانک در قسمت مرکزی دشت قزوین و در منطقه دشتی و بسیار هموار قرار دارد. شغل عمده اهالی کشاورزی ، باغداری و دامداری است. فاصله شهرستانک تا شهر قزوین ۲۵ کیلومتر است. زبان مردم ترکی آذربایجانی است. در این روستا چند گلخانه پرورش گیاهان خوراکی و سبزیجات نیز وجود دارد. این روستا مرکز دهستان دشتابی شرقی است.این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵حدود ۱۸۷۸ نفر (۴۶۴ خانوار) است.

روستای شهرک مدرس

شهرک مدرس، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه هاشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶۷ نفر بوده‌است.

روستای شیشه‌قلعه

شیشه قلعه، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است.

روستای صادق‌آباد

صادق‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای صادقلو

صادقلو (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای صدرآباد

صدرآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۷ نفر بوده‌است.

روستای طزرک

طَزرَک روستایی با قدمت چند هزار ساله در جنوب غربی استان قزوین، در ۴۰ کیلومتری بویین زهرا و ۲۸ کیلومتری تاکستان است. روستای طزرک آخرین بار در سال ۱۳۴۱ بر اثر زلزله بوئین زهرا تخریب شد. هنوز آثار بسیاری از ویرانه‌های زلزله طزرک در کهنه روستا باقی است.روستای کنونی اما به همت مهندسان آمریکایی و فرانسوی به صورت مهندسی و مدرن بنا گردیده است که دارای خیابان کشی های منظم و ساختمان های ضد زلزله می باشد.
آثار تاریخی
آثاری قدیمی در این روستا بر جا مانده‌است همانند: آب انبار روستا، تپه باستانی که بقایای هنر سلجوقی را می‌توان از میان تکه‌های کاشی و سفالی آن مشاهده کرد و همچنین مسجد قدیمی که از دل تپه باستانی بیرون آمده‌است. مکان‌های منتسب به طزرک قدیم مانند گزه بنه نیز اکنون به مزارع کشاورزی تبدیل شده‌اند. امامزادهٔ قدیمی طزرک با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال با بی تدبیری و عدم رسیدگی های سازمان میراث فرهنگی در ۱۳۹۳ توسط شیخ محمد قهرمانی روحانی جهادی و انقلابی و با مشارکت عده ای از اهالی نا آگاه، کاملا تخریب و بنایی جدید به جای آن ساخته شد.
البته تپه باستانی، مسجد قدیم ( کهنه مچید) و آب انبار دویست ساله و قدیمی طزرک نیز کماکان به دست فراموشی سپرده است و سازمان های مربوطه به ویژه میراث فرهنگی استان قزوین هیچ اقدامی به منظور حفاظت و مرمت آنها (به ویژه مسجد قدیمی و اب انبار ) نکرده است و اهالی بی اطلاع نیز آثار باستانی برایشان اهمیتی ندارد.
کشاورزی و باغداری
طزرک در گذشته دارای باغستان‌های بسیار بوده‌است اما به دلیل استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی و کاهش آن بسیاری از این باغات خشک شده‌است.
از محصولات کشاورزی این روستا می توان به گندم، جو، چغندر، پسته، بادام، انگور ، خربزه و جدیدا به زعفران و گوجه فرنگی اشاره کرد.
مردم
در طرزک مردم به ترکی آذربایجانی با لهجه محلی صحبت می‌کنند. دین مردم این روستا اسلام و مذهبشان شیعه دوازده امامی است. در رابطه با فرهنگ روستا کتابی با نام سیمای فرهنگی روستای طزرک توسط آقای اکبر صادقلو نوشته شده که کتابی کامل و جامع در رابطه با فرهنگ سنتی روستا می‌باشد.

مرادبیگلو 800x600 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای عباس‌آباد سیف

عباس‌آباد سیف، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱نفر بوده‌است.درحال حاضر جمعیت این روستا به بیش از ۲۰۰نفر میرسد.

روستای عبدالرباب‌آباد

عبدالرباب‌آباد ، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای عشرت‌آباد

عشرت‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۲ نفر بوده‌است.

روستای علی آباد

علی‌آباد یک روستا در ایران است که در دهستان ابراهیم‌آباد شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین واقع شده‌است. علی‌آباد ۳۳ نفر جمعیت دارد.

روستای علیرضاآباد

علیرضاآباد ، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.این روستا هم‌اکنون خالی از سکنه و تنها ویرانه‌هایی از آن باقی مانده است.

روستای فتح‌آباد

فتح‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷۶ نفر بوده‌است.

روستای فرکان

فرکان (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای فیض‌آباد

فیض‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. پسته و بادام مهمترین و بیشترین محصول تولیدی این شهرک است،قلعه گلی رشیدستان ارباب فیض آباد از بزرگترین آثار تاریخی فیض آباد در منطقه می‌باشد که می‌تواند بعنوان جاذبه گردشگری سودمند در دنیای آزاد باشد.این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۴ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق امین‌آباد

قشلاق امین‌آباد ، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق چرخلو

قشلاق چرخلو، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ابراهیم آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۶۰ نفر بوده‌است. در حال حاضر جمعیت ساکن در روستای قشلاق چرخلو بیش از ۲٬۰۰۰ نفر است که باید به آنها جمعیت چند هزار نفری ساکن در تهران، کرج، شهریار و شهر قدس را افزود. اهالی روستا از طایفه چرخلوی ایل شاهسون اینانلو هستند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. مذهب مردم روستا شیعه است. قشلاق چرخلو به عنوان بزرگترین روستای شاهسون نشین ایران شناخته میشود.

روستای قشلاق چلمبر

قشلاق چلمبر، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای قشلاق حاجی‌آباد علیا

قشلاق حاجی‌آباد علیا، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق مرانلو

قشلاق مرانلو، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۵۰۳ نفر بوده‌است. این منطقه افراد سرشناسی را در خود جای داده که میتوان به محمدعلی اینانلو کارشناس و حامی طبیعت ایران و مینا اینانلو از هنرمندان نوپای عرصه تصویر نام برد. این روستا از دو طایفه ی مرانلو و یغمورلو تشکیل شده که به جهت تشکیل قشلاق توسط طایفه مرانلو به همین نام ثبت گردیده است. بزرگ خاندان مرانلو سعدی نام داشته که بنیانگذار این روستا بوده است و قبل از آن این طایفه به صورت کوچ منطقه ای در استان قزوین ییلاق و قشلاق می نموده است.
عمده جمعیت این روستا دامدار هستند و به پرورش گاو گوشتی و شیرده مشغول هستند. با فروش گاو نر و محصولات لبنی و شیرخام به شهرهای اطراف امرار معاش می نمایند.

روستای قلعه عبدالرباب‌آباد

قلعه عبدالرباب‌آباد ، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای قلعه قدرت‌آباد

قلعه قدرت‌آباد ، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای قلعه گنجی

قلعه گنجی، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ابراهیم آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۵ نفر بوده‌است.

روستای قمیک کوچک

قمیک کوچک، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای قورقورک

قورقورک، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

قورقورک 800x530 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای کچله گرد

کچله گرد، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۹ نفر بوده‌است.

روستای ککین

ککین، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کله دره

کله دره، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۱ نفر بوده‌است.

روستای گلدر

گلدر (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای لیا

لیا، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای مجیدآباد

مجیدآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ابراهیم آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۲ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد خره

محمدآباد، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. کاروانسرای محمد آباد مربوط به دوره ی صفویه،یکی از آثار ملی ایران است که در این محل واقع شده،و محل مطالعاتی باستان شناسی دانشگاه تهران می باشد. علاوه بر کارخانه های موجود در این محل،من جمله:کارخانه ی الکل،کارخانه ی قارچ،صابون سازی و …زمین های کشاورزی فراوان و سالن های گاوداری از منابع اقتصادی این محل میباشد.این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹۶ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد گرگر

محمدآباد گرگر، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ابراهیم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای محمودآباد

محمودآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای مرادآباد

مرادآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای مرادبیگلو

این روستا در دهستان رامندجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است.به علت نبود شغل و مدرسه برای تحصیلات،جمعیت جوان این روستا بسیار کم و انگشت شمار میباشد.شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری میباشد.در این روستا باغهای انگور،گردو و گیلاس زیبایی این روستا را دو چندان کرده است.دین و مذهب مردم این روستا اسلام،شیعه میباشد.زبان مردم ترکی میباشد.محصولات:،گردو، انگور،بادام،گندم،گیلاس،و…
پرندگان بومی:کبک،عقاب،بلدرچین،کلاغ،زاغ،گنجشک،سار،کبوتر،یاکریم،شاهین،سحره گنجشک،و….
پستانداران:گرگ،روباه،شغال،خرگوش،گراز،جوجه تیغی،آهو،و..
خزندگان:انواع مارهای سمی و غیر سمی و لاکپشت و انواع مارمولک ها
البته لازم به ذکر میباشد که در زلزله ۱۰شهریور سال ۱۳۴۱ بوئین زهرا،این روستا به کلی تخریب شد و افراد بسیاری در این زلزله فوت شدند که چندی بعد مردمان این روستا به جای دیگری نقل مکان کردند و در آنجا شروع به خانه سازی کردند که این روستا دقیقا روبروی روستای قبلی که هم اینک فقط مخروبه ای از آن روستای سابق مانده ساخته شد.

 

مرادبیگلو2 800x450 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

مرادبیگلو3 800x450 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای مشکین‌تپه

مشکین‌تپه روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۰ نفر بوده‌است.

روستای مشکین تپه

مشکین تپه روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. که در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز شهرستان واقع شده‌است و دارای ۸۴ خانوار و ۴۲۰ نفر جمعیت می‌باشد. لازم به توضیح است که بخشی از اهالی این روستا از سگزآباد به مشکین تپه آمده اند.از آثار تاریخی این روستا می‌توان به مشکین تپه اشاره کرد که مربوط به دوره‌های ساسانی و اسلامی می‌باشند.

روستای مندرآباد

مندرآباد(مینودرآباد) ، روستایی از توابع بخش شال شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. محصول اصلی روستای مندرآباد انگور است.این روستا در دهستان زین‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۵ نفر بوده‌است.زبان مردم این روستا ترکی بوده و شیعه مذهب می‌باشند.

روستای موین

موین، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۰ نفر بوده‌است.

روستای نسیم‌آباد

نسیم‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای نصرت‌آباد

نصرت‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای نصرت‌آباد بایه

نصرت‌آباد بایه، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای نصرت‌آباد قاراداش

روستای سرسبز و کوهستانی نصرت آباد (باغ لو قاراداش) در استان قزوین ، شهرستان آوج ، دهستان خرقان شرقی در بخش آبگرم می‌باشد و جمعیت ثابت آن حدوداً ۱۰۵ نفر است که در فصول بهار و تابستان به ۲۰۰ نفر نیز میرسد و به زبان ترکی آذربایجانی با گویش محلی سخن می‌گویند. پیشه اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد. از فراورده‌های کشاورزی این روستا که شهره همگان می‌باشد می‌توان از آلو بخارا نام برد البته در قدیم با محصولی همچون سیب زمینی پشندی نیز شناخته می‌شد . مردمان این روستا از مهاجران شاهسون آذربایجان و فارس می‌باشند .بخشی از ساکنین روستا در سال‌های گذشته به شهرهای بزرگی چون قزوین ‌‌،کرج، تهران و قم مهاجرت کرده‌اند. جادهٔ متصل به این روستا در سال ۱۳۹۸ آسفالت شده و گازکشی نیز صورت گرفته است و یک مدرسه ابتدایی(حُر) دارد.
موقعیت جغرافیایی و جاذبه گردشگری
این روستا در جنوب شرقی استان قزوین واقع شده که بخشی از زمین‌های کشاورزی و مراتع آن در جوار استان مرکزی واقع شده ‌است. از جاذبه‌های این روستا می توان به رودخانه‌ای (رود حاجی عرب) که از میان باغات میوه می‌گذرد به همراه قلعه‌ای قدیمی و چشم اندازی زیبا از‍ بلندای کوه قراولخانه اشاره کرد. در انتهای شمالی این روستا جنگلی از درختان سرو ، تبریزی و سنجد وجود دارد. نام اصلی این روستا نصرت آباد است اما در گویش محلی به نام قاراداش که به معنی سنگ سیاه است شناخته تر می‌باشد .
توضیح : نام درست خرقان، فره گان می‌باشد که در زبان عربی خرقان گفته می‌شود.باید گفت که روستا یا محله ای به نام قاراداش در اسفراین هم می‌باشد .

نصرت آباد قارداش 800x600 روستاهای بوئین زهرا ( معرفی 136 روستای بوئین زهرا )

روستای نوده

نوده (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ابراهیم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۷ نفر بوده‌است.

روستای نوده لکوان

نوده لکوان، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۶ نفر بوده‌است.

روستای نورآباد

نورآباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای وجیه‌آباد

وجیه‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۵ نفر بوده‌است.

روستای وروق

وروق، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان شهیدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌است.

روستای وکیل‌آباد

وکیل‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی از توابع بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دشتابی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ولدآباد

ولدآباد روستایی است در بخش دشتابی شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین که جمعیتی بالغ بر ۸۸۰ نفر دارد. شغل شریف اهالی این روستا اغلب زراعت و دامپرورى است. و بر حسب اینکه کشاورزی محدود شده به مشاغل دیگر نیز روى آورده اند ازجمله صنايع دستى،همچون قالی بافی.محوطه ولدآباد چهار هزار سال قدمت دارد و به دوران پيش از ايران باستان برميگردد. و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای ولی‌آباد (زهرای بالا)

ولی‌آباد یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان زهرای بالا شهرستان بوئین‌زهرا استان قزوین واقع شده‌است. ولی‌آباد ۹۰۴ نفر جمعیت دارد.

روستای ولی‌آباد (زهرای پائین)

ولی‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای یریجان

یریجان، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان سگزآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۲ نفر بوده‌است.

روستای یزن

یزن، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رامندجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای یعقوب‌آباد

یعقوب‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای ینگی کهریز

ینگی کهریز، روستایی از توابع بخش رامند شهرستان بوئین‌زهرا که در استان قزوین واقع شده است. روستای ینگی‌کهریز یکی از روستاهای بخش رامند در شهرستان بوئین‌زهرا است که در قسمت جنوبی استان قزوین قرار گرفته است. فاصله ینگی کهریز تا تهران ۱۸۵ کیلومتر، تا قزوین ۹۳ کیلومتر، تا بوئین زهرا ۵۳ کیلومتر و تا دانسفهان ۲۳ کیلومتر است. ینگی‌کهریز در ارتفاع ۱۵۸۳ متری از سطح آبهای آزاد واقع شده و دارای آب و هوای سرد و خشک است. زمین های اطراف ینگی کهریز از چمنزار تشکیل شده و بلندترین نقطه نزدیک به آن کوه رامند به ارتفاع ۲۵۵۵ متر است. از روستاهای نزدیک به ینگی کهریز می‌توان به چسگین، چنار سفلی، یزن، سنجدر ، بندسر، قشلاق چرخلو و نوده نام برد.
این روستا در دهستان ابراهیم آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.طبق آمار غیر رسمی جمعیت روستای ینگی کهریز حدود ۲۳۰نفر است. طبق آمارگیری سال ۱۳۹۵جمعیت ینگی کهریز ۲۱۳ نفر در قالب ۶۴ خانوار بوده است.مردم روستا مانند روستاهای اطراف به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. ینگی کهریز به معنی قنات (جوی) جدید می باشد.
اقتصاد
اهالی ینگی کهریز به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغولند. سیب گلاب زود‌رس و دیر‌رس، هلو، شلیل، شبرنگ، سیب گالا و سیب لبنانی و انگور از جمله محصولات درختی روستا هستند. در این روستا همچنین کشت محصولات گوجه فرنگی، گندم و حبوبات نیز رواج دارد، به طوری که روستای ینگی کهریز صاحب بیش از هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی می‌باشد.

روستای یوسف‌آباد

یوسف‌آباد (بوئین‌زهرا)، روستایی است از روستاهای بوئین زهرا از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمود اینانلومیرشاملو

    باسلام واحترام وتشکر بابت زحمات معرفی روستاها یه جهت اطلاعات نسبتا مفیدوخوب هستش، ولی وبعضی روستا ها توضیحات کامل وجامع تر بود بعضی از روستاها هیچ توضیحی حتی زبان محلی و شغل اهالی اون محل وطوایف هیچ اشاره نشده، اکه انشاءالله که زودتر ویراش وبروز رسانی بشه واطلاعات کاملتروجامع تری از روستاها داشته باشیم.

    ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد