رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روز ملی جنگل

تاریخ بروزرسانی :
۸ مرداد ۱۳۹۶

طبق تعریف FAO مناطقی که حداقل تاج پوششی آن ۱۰% به بالا باشد جنگل به حساب می آید.با این تعریف، ایران حدود ۱۱ میلیون هکتار جنگل دارد که ۸/۸ درصد از مساحت ایران است.
بررسی عکس های هوایی دوره ۵۰ ساله ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد که به طور متوسط سالانه ۲۸۶۷ هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. این رویه ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب در دستگاههای دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است.

مثلا آمارها نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها حدود ۹۵ درصد ریشه در خطای انسانی دارد. نه فقط روشن کردن آتش برای گرم شدن یا پخت و پز بلکه پرتاب ته سیگاری از درون اتومبیل یا جا گذاشتن شیشه نوشابه ای که در اثر تابش خورشید جنگلی را به آتش کشیده است. گاه البته فاجعه عمیق تر است. مانند اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای منطقه «دَروَن کُفره» سیروان که به قتل می رسد و قاتل خرمن او را نیز به آتش می کشد و این آتش به جنگل سرایت می کند.

برای مقابله با چنین وضعیتی بی شک نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم. به این منظور و با هدف جریان سازی ممکن با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی، روز هشتم مرداد ماه را روزجنگلها نامگذاری کرده اند.

در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان روز جنگل رمز حیات ، تعیین و برنامه های آموزشی و فرهنگی برای حفظ جنگلها برگزار شود و همه رسانه ها و به ویژه شبکه خبر و شبکه های ملی و استانی صدا و سیما بطور شایسته ای به آن بپردازند .

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» را دارد. اما این حرکت بی تردید بدون یاری رسانه های ارتباط جمعی موفق نخواهد بود. بنابراین تقاضا داریم تا با ما در این مسیر همراه شوید … وعده ما ۸ مرداد… هر ایرانی در هر جا که هست، هر حرکتی را که می تواند برای حفظ جنگل ها انجام دهد.

-جنگل-1389691008 روز ملی جنگل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *