رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آبان ۱۴۰۰

رودخانه قره آغاج فارس

اشتراک گذاری

رودخانه قره آغاج فارس یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های این استان می باشد. که با طول ۷۰۰ کیلومتر از محل سرچشمه تا ورود به خلیج فارس، نقش مهمی در اکوسیستم و محیط زیست استان فارس ایفا می‌کند. این رود از منطقه چهل چشمه و زنگنه در شمال دشت ارژن و تالاب بین‌المللی سرچشمه گرفته. و در صدها کیلومتر پیمایش خود، به مصرف کشاورزی و شرب می‌رسد.

این رودخانه از ارتفاعات (بن رود) دامنه کوه تابسک واقع در روستای زنگنه ( ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون) در دهستان دشمن زیاری شیراز سرچشمه می گیرد. و با عبور از دره ای زیبا در قسمت شمال غربی شیراز، در حوالی روستای چهل چشمه کرونی گذر می کند. و با عبور از روستاهای زنیان، دهستان، کوهمره سرخی و بخش ارژن به شهرستان کوار وارد می شود. سپس با پیمایش چند کیلومتر به استان بوشهر می رسد و با عبور از اراضی زراعی چندین منطقه، از طریق رود مند به خلیج فارس منتهی می شود.

رودخانه قره آغاج

رود تادوان

نکته جالب در مورد این رودخانه این است که با رسیدن به شهرستان جهرم تغییر نام می دهد. و اهالی منطقه آنرا تادوان که روستایی با همین نام در منطقه خفر می باشد می نامند. عرض این رودخانه در نواحی کوهستانی ۲۰ متر و در مناطق جلگه ای تا ۴۰۰ متر هم می رسد. رودخانه قره آغاج ایفا کننده نقش مهمی در اکوسیستم و محیط زیست استان فارس و بوشهر می باشد. از آب این رودخانه دائمی برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده می شود.

اهمیت این رودخانه در استان فارس از آنجا مشخص می شود. که با احداث سد سلمان فارسی در حدفاصل شهرستان های جهرم، قیر و کارزین، انجام مطالعات جهت احداث پروژه سد کوار بر روی این رودخانه آغاز شده است. دبی متوسط سالیانه رودخانه قره آغاج در ایستگاه تنگ کارزین ۱۸ متر مکعب بر ثانیه محاسبه شده است. حداقل دبی بدست آمده در این ایستگاه ۳.۵ متر مکعب و بیشترین آن حداکثر ۴۳ متر مکعب بر ثانیه می باشد. در زمان های سیلابی شدن این رودخانه دبی آن به ۶۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه نیز رسیده است. طبیعت اطراف این رودخانه بسیار دیدنی است به همین دلیل جزو جاذبه های گردشگری استان فارس به حساب می آید.

رودخانه قره آغاج

رود-قره-آغاج رودخانه قره آغاج

رودخانه قره آغاج

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    رودخانه قره آغاج هم متاسفانه ب رودخانه های خشک کشور داره اضاف میشه.الان دیگه ی باریکه اب توش هست.واقعا حیفش

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *