جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رودخانه زنگمار و پل بشگور

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ مرداد ۱۳۹۸

رودخانه ای در مسیر جاده ابریشم با بستری از سنگ‌های آتشفشانی بازالتی در امتداد جنوب غرب به شرق منطقه آزاد ماکو واقع شده استد که از ییلاق‌های شهرستان چالدران در جنوب ماکو سرچشمه گرفته و بعد از طی مسیری بیش از ۱۵۰ کیلو…
خروشانی رودخانه زنگبار کافی بود که برای عبور از این رودخانه با بستر سنگهای آتشفشانی مردم ساکن ماکو به فکر احداث پل بر روی آن جهت ارتباط با روستاهای اطراف ماکو بیفتند.
پل بشگوز که به خاطر ۵ دهنه بودن آن به بشگوز ( ۵ چشم ) معروف است در ورودی شهر ماکو قرار دارد. این پل به دو علت احداث و بنا گردیده است علت اول ارتباط شهر ماکو با روستاهای جنوبی شهر مانند تیکمه، کروان قران، آغبلاغ، چمنلو، جانعزیز و … بوده و علت دوم آن که بانی پل در کتیبه پل نگاشته است ارتباط راحتتر و نزدیک تر به قره کلسیا بوده است تا زوار این مکان دینی که اولین کلیسای جهان مسیحیت محسوب می شود بتوانند سریعتر به آن دسترسی پیدا بکنند.
طول پل بشگوز ۴۳ متر و عرض آن کمی بیشتر از ۳ متر بوده و ارتفاع پل از بستر رودخانه نزدیک به ۶ متر می باشد. دکتر کلایس آلمانی که در سال ۱۹۸۶ از این مکان دیدن کرده است آنرا به قرن ۱۸ میلادی مربوط میداند. برای ساخت پل از سنگهای تراسیدن سفید رنگ با ملات آهک استفاده شده است.
پطرس نام بانی این پل در کتیبه روی آن آورده شده و بانی این پل متنی را در بدنه پل گنجانده است که عین متن ترجمه آن به این شرح است:
پیشگاه حضرت زکریا فرزند طادئوس که برای او من پطرس فرزند آقای مانوئل ساختم این پل را با کسب حلال خودم به یاد اولیا خودم و همسر خودم تامسه و برادر های خودم سارکیس و خوتلوبوقی و سارا هر سه را .
و در این شمار آوردم فرزندان خودم ساناسار و مانگاسار را که ایشان را خداوند برخوردار فرماید تا پایان دنیا با بانیان و بنایان در یادها باشند آمین.
هاکوپ و اریت را در وقت دعا به یاد آورید.

حرکات توده ای از جمله فرآیندهایی است که سبب تحول ژئومورفولوژیکی دامنه های تند و سنگی می شود و در موقع بروز به دلیل ناگهانی بودن حادثه مسدود شدن دره ها، آبراهه ها، جاده ها و تخریب مناطق کوهستانی را به همراه دارد. حوضه رودخانه زنگمار واقع در شهرستان ماکو که دارای مناطق مسکونی از جمله شهر ماکو می باشد و از مناطق مستعد برای حرکات توده ای از جمله زمین لغزش، ریزش، جریان های واریزه ای و روانه های گلی می باشد.

رودخانه زنگمار رودخانه زنگمار و پل بشگور

زنگمار 1 رودخانه زنگمار و پل بشگور

زنگمار 2 رودخانه زنگمار و پل بشگور

زنگمار رودخانه زنگمار و پل بشگور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *