رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اسفند ۱۳۹۲

رباط اصفاک و نیگنان

لینک این مطلب کپی شد!

از آثار قدیمی منطقه بشرویه وجود دو کاروانسرای تاریخی است که در روستای اصفاک و نیگنان واقع شده اند و از نظر موقعیت در مسیر جاده ارتباطی بین یزد و مشهد قرار داشته اند.

این ابنیه در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵۰۰ متر مربع و بصورت شرقی غربی احداث شده و فقط دارای یک در ورودی و خروجی است که در سمت شرق قرار دارد هر یک از این رباطها دارای دو ایوان نسبتاً بزرگ با سقف جناغی در دو ضلع شرقی و غربی است که ایوان جهت شرق مدخل آن به حساب می آید و در دو طرف هر یک از آنها چهار ایوانک تعبیه شده است در دو ضلع شمالی و جنوبی هر یک از بناها جمعاً ۱۰ ایوانچه قرار دارد که ایوانچه وسطی در هر ضلع دارای دو ایوانک قرینه است در داخل هر یک از این ایوانچه ها اطاقک هایی است که محل سکونت مسافران محسوب می شده و ظاهراً دیوانچه ها و اطاقهای وسطی ظلع شمالی و جنوبی محل استقرار بزرگان و صاحب منصبان بوده است.

در چهار گوشه رباط اتاقهای نسبتاً بزرگی با طاقهای کور فراوان و بصورت (L ) مانند احداث شده که به نظر محل نگهداری احشام و آذوقه حیوانات بوده است.

آبریزگاه نیز در داخل همین اطاق ها تعبیه گردیده است اطاقهای موجود در چهار گوشه این دو بنا بصورت بسیار زیبا و قرینه با کل ساختمان احداث شده و دو اطاق جهت شرقی بالنسبه از بقیه بزرگتر است. بنا جمعاً دارای دو مسیر راه پله است که در دو طرف راهرو ورودی و اصطلاحاً هشتی که در انتهای ایوان واقع شده و بصورت گنبدی با تزئینات اجری پوشیده شده است سقف کلیه اطاقها بصورت گنبدی بنا شده و پشت بام تماماً بوسیله آجرهای چهارگوش پوشیده شده است.

تفاوت کوچکی که بین این دو رباط و جود دارد برج سردر ورودی رباط اصفاک است که رباط نیگنان فاقد آن است متاسفانه این دو بنا فاقد تاریخ ساخت است فقط در سردر ورودی رباط نیگنان لوحی قرار دارد.

boshroye رباط اصفاک و نیگنان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *