جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آذر ۱۳۹۹

حشره ساس، این حشره‌ی خون‌ خوار و مزاحم، با وجود جثه‌ی ریز بسیار قدرتمند است! این حشره ممکن است به هر خانه‌ای هجوم بیاورد و معمولا از بین بردن آن کار دشواری است. ظاهراً این حشرات به همان اندازه که عاشق اتاق‌های هتل‌هایی که کمتر نظافت می‌شوند هستند به هواپیماهایی که به‌ندرت تمیز می‌شوند نیز علاقه‌مندند. متأسفانه مسئله دیگری که باید در سفرهای هوایی نگران آن باشید شیوع ساس‌ها در هواپیماهاست. دکتر ریچارد کوپر، مدیر ارشد خدمات شرکت ترمینِکس(بزرگ‌ترین شرکت کنترل آفات در جهان) در مصاحبه‌ای چگونگی مقابله با این حشرات را توضیح داد. بیشتر در این رابطه بدانید و هوشمندانه سفر کنید.

راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما

اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر ندانید ساس‌ها چه شکلی هستند، اجتناب از آنها کار دشواری‌ست. به گفته دکتر کوپر: «این حشرات بدون بال هستند و پیش از بلوغ به‌ رنگ قهوه‌ای روشن و زمانی که بالغ می‌شوند به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز هستند. اندازه آنها در زمان بیرون آمدن از تخم به کوچکی۰.۷ میلی‌متر است و در هنگام بلوغ به ۶.۲ میلی‌متر می‌رسد ولی این حشرات به هر اندازه‌ای که باشند می‌توان آنها را با چشم غیر مسلح رؤیت کرد».اگرچه با دیدن هر نوع حشره‌ای روی صندلی‌تان احساس خطر خواهید کرد اما دانستن اینکه یک ساس چه شکلی‌ست به شما کمک می‌کند تا صندلی‌تان را عوض کنید.اگر با یکی از این حشره‌ها روبه‌رو شدید فوراً یکی از مهمانداران را مطلع کنید و اگر ممکن بود صندلی خود را عوض کنید و ترجیحاً به یک صندلی در ردیفی دورتر بروید. دکتر کوپر همچنین توصیه می‌کند که آن حشره را به‌عنوان مدرکی به ایرلاین نشان دهید تا از وجود چنین حشره‌ای در هواپیمای متعلق به خود مطلع شوند.

از کاور صندلی استفاده کنید

اگرچه ساس‌ها درون بافت لباس‌ها زنده می‌مانند ولی نمی‌توانند از برخی از بافت‌های خاص عبور کنند. بنابراین استفاده از کاور صندلی یک‌بارمصرف می‌تواند مفید باشد. (توجه: ترمینیکس این محصول را مورد ارزیابی قرار نداده است و در مورد اثربخشی آن اظهار نظری نمی‌کند).

راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما1 راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما

در انتخاب ایرلاین دقت کنید

در صورت امکان ایرلاینی را انتخاب کنید که هواپیماهایی با صندلی‌های وینیل داشته باشد. بنا به گفته دکتر کوپر، «ساس‌ها سطوح بافت‌دار مانند پارچه را به سطوح صاف و صیقلی مانند وینیل ترجیح می‌دهند- بنابراین صندلی‌های با روکش پارچه‌‌ای، محیطی مناسب برای تکثیر این حشرات هستند. هرچند لازم به ذکر است که نوع صندلی‌ها اصلی‌ترین عامل برای پیدا شدن ساس‌ها در هواپیما نیست».

در محیط‌ هایی به‌جز هواپیما نیز احتیاط کنید

متأسفانه تنها در هواپیماها نباید نگران وجود چنین حشره‌ای باشید- بلکه باید در تاکسی، مترو یا اتوبوس نیز مراقب باشید زیرا این حشره در تمامی وسایل حمل و نقل عمومی ممکن است وجود داشته باشد.

اگر در هواپیما ساس دیدید چه کنید

اول از همه اینکه باید حواستان را جمع کنید تا بعد از پیاده شدن از هواپیما حشره‌ای را با خود به خانه نبرید. دکتر کوپر تصریح می‌کند، «مهم‌ترین چیز برای مسافرانی که نگران وجود ساس‌ها در وسایل‌شان هستند این است که به‌محض رسیدن به منزل چمدان‌ها و لوازم‌شان را ایزوله کنند. چمدان‌های‌تان را با کیسه‌های پلاستیکی و یا هر چیزی که کارایی مشابه با پلاستیک دارد بپوشانید تا مانع از شیوع حشرات شوید، لباس‌هایتان را مطابق دستورالعمل‌های مراقبت از لباس یا با آب داغ بشویید یا در خشک‌کن بیندازید و اقلامی را که در برابر حرارت مقاوم هستند اما قابل شستشو نیستند در محفظه گرمایشی قابل حمل که با همین هدف طراحی شده قرار دهید. انجام این کارها باعث می‌شود تا احتمال انتقال سهوی این حشره به خانه را به حداقل برسانید.

ساس‌ها بدنی بیضی شکل و تخت دارند که بعد از خوردن غذا به شکلی متورم و با اندازه ای دوبرابر قبل تبدیل می‌شود.
ساس‌ها معمولا در نیمه شب تغذیه می کنند و در طول روز در محل اختفای خود پنهان می‌شوند.
تغذیه ی ساس حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و بین ۷ تا ۱۰ رزو یک بار تغذیه می‌کنند. با این حال یک ساس می تواند تا ۷۰ روز بدون غذا زنده بماند.
ساس‌ها بوسیله‌ی دی اکسید کربن حاصل از بازدم و گرمای بدن انسان میزبان خود را پیدا می‌کنند.
ساس پس از یافتن میزبان پوست او را سوراخ و مقداری از بزاق خود را به بدن او تزریق می‌کند. این ماده حاوی بی حس کننده بوده که باعث می شود میزبان هنگام تغذیه درد و خارش ناشی از گزش را احساس نکند.
یک ساس بالغ می تواند روزانه تا ۷ تخم بگذارد که این میزان با بالا رفتن سن ساس به ۱۰۰ تخم در روز نیز می‌رسد.

راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما2 راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما

علائم نیش ساس

بیشتر ساس ها درهنگام خواب از بدن میزبان خود تغذیه می‌کنند. مکیدن خون کاملا بدون درد انجام می‌شود، به همین دلیل است که معمولا فرد میزبان متوجه نمی‌شود.

این حشرات درحال مکیدن خون، مقداری از بزاق دهان خود را وارد پوست میزبان می‌کنند. اگر آنها برای چند هفته به‌طور مستمر تنها یک میزبان را بگزند، آن فرد ممکن است نسبت به بزاق ساس و مواد شیمیایی موجود در آن حساس‌تر شود. به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد درنهایت به گزش این حشرات واکنش آلرژیک نشان دهند.

ساس، مثل کک‌، در یک ردیف نیش می‌زند. تقریبا در هر ردیف معمولا دو تا سه جای گزش مشاهده می‌شود. احتمالا به این خاطر است که در موقع مکیدن خون، به دلایل مختلف متوقف می‌شود و دوباره با فاصله‌ی یکی دو سانت از محل گزش قبلی، کار خود را از سر می‌گیرد.

جای گزش حشرات ممکن است تا ۱۴ روز پس از گزیدگی بروز کند، ولی معمولا در چند روز نخست ظاهر می‌شود. گزش ساس ها بزرگ‌تر از گزش کک است و معمولا در مرکز آن نقطه‌ی قرمزی وجود ندارد. جای گزش این حشرات، متورم و قرمز می‌شود.

بیشتر افرادی که مورد گزش ساس قرار می‌گیرند هیچ علائمی نشان نمی‌دهند و حتی متوجه این اتفاق نمی‌شوند. به همین دلیل، پی بردن به حضور و هجوم این حشرات و از بین بردن آنها، کار سختی است. البته بعضی از افراد ممکن است بیمار شوند و حالت تهوع داشته باشند. احتمال ایجاد اسکار یا عفونت پوستی بر اثر خاراندن پوست نیز وجود دارد.

در مواد نادر، ممکن است که افراد به گزش ساس واکنش آنافیلاکسی نشان دهند. آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی، نوعی واکنش آلرژیک جدی است که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود. آنافیلاکسی معمولا با علائمی مثل ضایعات جلدی، خارش پوست، تورم گلو و فشار خون پایین همراه است. بروز واکنش آسمی به گزش ساس، نادر ولی ممکن است

درمان نیش ساس

درمان علائم نیش ساس عبارت است از:

کرم‌های موضعی مثل کورتیزون برای بهبود خارش؛
استفاده از آنتی‌بیوتیک خوراکی، درصورتی که به‌دلیل التهاب پوست اطراف محل گزش، عفونتی ایجاد شده باشد؛
استفاده از داروهای کورتیکواستروئید، درصورتی که فرد واکنش‌های شدید آلرژیک داشته باشد؛
داروهای آنتی‌هیستامین برای بهبود واکنش‌های آلرژیک.
بیشتر آثار نیش و گزش این حشرات در یک تا دو هفته بعد از گزش، بهبود پیدا می‌کنند.راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما4 راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیماراههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما3 راههای مقابله با ساس‌ها در هواپیما

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *