رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ شهریور ۱۴۰۰

دریاچه سد کرسف

لینک این مطلب کپی شد!

دریاچه سد کرسف یا سد امیر در جنوب غربی روستای کرسف از توابع شهرستان خدابنده قرار دارد و از مسیر قیدار به همدان در مسیر فرعی به فاصله ۳ کیلومتری، قابل دسترسی است. با توجه به سفال‌های کشف شده در اطراف روستا، قدمت تاریخی این سد به دوره ساسانیان می‌رسد که در دوره قاجار نسبت به مرمت سد اقداماتی صورت می‌گیرد. سد کرسف بر روی یکی از شاخه‌های رود قزل اوزن ساخته شده و از نوع سدهای وزنی است و با ارتفاع ۱۵ متر دارای ظرفیت ذخیره حدود ۵ میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی است. این سد به لحاظ قدمت و تکنیک جمع‌آوری آب، به عنوان یک اثر ارزشمند به ثبت رسیده است.

دریاچه-سد-کرسف دریاچه سد کرسف

جاهای دیدنی روستای کرسف

بقایای شکارگاه «امیر جهانشاه خان افشار»؛ سرکرده ایل افشار در اواسط دوره قاجار در ناحیه خمسه، مشرف بر این سد می‌باشد.

ارتفاع سد ۱۵ متر است و ظرفیت ذخیره ۵ میلیون متر مکعب آب را دارد و به مصرف کشاورزی روستاهای پایین‌دست می‌رسد. دریاچه سد کرسف که در بین کوه‌هایی سر به فلک کشیده همچون نگینی می‌درخشد، در فصول مختلف گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. همچنین در این منطقه بقایای شکارگاه امیر جهانشاه خان افشار مشرف بر سد دیده می‌شود که زمانی مورد استفاده شاهان بوده است.

در زنجان جاذبه های طبیعی فراوانی از جمله چشمه‌ها، آبشارها و غارهایی وجود دارد که بازدید از زرین غار، غار کتله خور، آبشار گله خانه و تپه های آلاداغ لار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. هنگام عبور از کوچه پس کوچه‌های زنجان آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی را می‌توانید ببینید که از سال‌ها پیش برجای مانده است. در سفر به زنجان ضمن گشت‌وگذار در بازارهای سنتی به خرید سوغات و صنایع دستی بپردازید و قسمتی از هنر زنجان را با خود به خانه ببرید. زنجان یکی از شهرهای تاریخی و کهن در ایران است که مکان های دیدنی فراوانی دارد.

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *