جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه سد لار

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ اسفند ۱۳۹۷

دریاچه سد لار به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاه‌های اطراف تهران تبدیل شده است که در سالهای اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی قزل آلا و ماهیگیری و همچنین ورزشهایی چون اسکی روی آب از آن استفاده می‌شود.سد لار یکی از سدهای خاکی شهرستان آمل است که تأمین‌کننده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمین‌کننده آب مورد نیاز آبیاری‌های کشاورزی منطقه است. این سد در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل قرار دارد. سد لار از نوع خاکی با حجم عملیات خاکی ‌۲۱ میلیون مترمکعب به طول تاج ۲۵۰۰ متر و ارتفاع ۱۰۵ متر است.

مطالعات احداث این سد از سال ۱۳۳۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۶۱ گشایش یافت. این سد توسط یک مشاور انگلیسی و پیمانکار ایتالیایی طراحی و ساخته شد.سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر مساحت ۶۷۵ کیلومتر مربع می‌باشد و متوسط جریان آب سالانه ۴۸۱ میلیون متر مکعب دارد. این سد به منظور تامین آب کشاورزی، آب شرب و انتقال آب این سد به نیروگاه کلان و سد لتیان، جهت استفاده در نیروگاه‌های منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق-آبی استفاده می‌شود و بر روی این سد نیروگاهی وجود ندارد.

دریاچه سد لار با آب فیروزه ای و زیبای خود چشمان هر بیننده ای را می نوازد؛ آرامش این آب غیر قابل توصیف است بنابر این پیشنهاد می کنیم این لذت فراموش نشدنی نزدیک پایتخت را از دست ندهید.چشم اندازهای بسیار زیبا از منطقه دماوند، کندوهای عسل، انشعابات رودخانه ای فراوان و مناظر کوهستانی البرز از زیبایی های این مکان است. ماهی های این دریاچه قزل آلای خال قرمز هستند.

زمان مناسب بازدید
اطراف این دریاچه در ماه اردیبهشت مملو از شقایق می‌شود که بر زیبایی‌های این منطقه می‌افزاید.
فصل مجاز صید ماهی معمولا از اول خرداد ماه هر سال آغاز و تا شهریور ادامه می یابد. دوستداران این ورزش با کسب پروانه وی‍ژه صید روزانه که در واحد های محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای صادر می شود، می توانند به صید ماهی بپردازند.

رودخانه لار از کوه های کلون بستک در شرق و شمال شرق استان تهران سرچشمه می گیرد. سد لار بر روی این رودخانه بسته شده است. سد لار در ۸۰ کیلومتری شمال شرق تهران نزدیک پلور قرار دارد.

مسیر خودروی شخصی از طریق اتوبان بابایی وارد جاده هراز شوید و پس از پشت سر گذاشتن رودهن، بومهن و گردنه امامزاده هاشم به پلور خواهید رسید. بهتر است به دنبال مجسمه طلایی کوهنورد در سمت چپ خود باشید و از همانجا جاده فرعی در سمت چپ را ادامه دهید. حدود ۵ کیلومتر جلوتر به تابلو نگهبانی تاسیسات سد لار خواهید رسید.

دریاچه سد لار 1 دریاچه سد لار
دریاچه سد لار 2 دریاچه سد لار
دریاچه سد لار 3 دریاچه سد لار

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *