رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ تیر ۱۴۰۰

دره گوورچینلیق مرند

لینک این مطلب کپی شد!

دره گوورچینلیق مرند ،در ۲۴ کیلومتری شهرستان زنوز واقع در استان آذربایجان شرقی می‌باشد و شهرت آن بخاطر وجود دالانهای آبرو زیبایی میباشد که در مسیر رودخانه در اثر فرسایش بوجود آمده است. این دره متاسفانه یا خوشبختانه با دو اسم شناخته شده است که یکی از این اسم ها گوورچینلیق می باشد٬‌ یعنی به معنی جایی که پر از کفتر می باشد٬ از آنجایی که این دالانهای آبروی دره پر از کفترها و پرندگان هست این نام از آنجا گرفته شده است. نام دیگر این دره به اسم دارانداش شناخته میشود. دارانداش نام روستایی در این منطقه هست که در نزدیکی این دره ولی با فاصله بیشتر نسبت به روستای هریس (هوروز سابق) قرار گرفته است.

-گوورچینلیق-مرند دره گوورچینلیق مرند

ولی اگه اشتباه نکنیم نام دارانداش هم برگفته از داش که معنی سنگ هست گرفته شده است که بی ربط با این منطقه و این دره صخره ای نیست. ولی گذشته از هرچیز این منطقه باصفا و دیدنی در دل آذربایجان شرقی قرار گرفته است. و باعث افتخار روستاییان این منطقه٬ استان آذربایجان شرقی و درکل ایران زمین هست و باید در بهتر شناخته شدن آن و حفظ محیط زیست این منطقه همه ما در کنار هم تلاش و همکاری های لازم را انجام دهیم تا مهمان نواز خوبی برای طبیعت دوستان و گردشگران گرامی باشیم.

-گوورچینلیق-مرند1 دره گوورچینلیق مرند

البته جای بسیار شکر هست که روستاییان این محل از جمله روستاییان هریس(هوروز سابق) در معرفی٬ احیای مسیر ارتباطی٬ نصب تابلوهای راهنما جهت بهتر پیدا کردن مسیر این دره و ساخت سرویس های بهداشتی و مسجد روستا برای مسافران و اهالی روستا همیشه به صورت داوطلبانه فعالیت کرده اند و میکنند. که این به بهتر پذیرا بودن مسافران و گردشگران این منطقه انجامیده است.
دره گورچینلیق این دره در دامنه های جنوب شرقی ارتفاعات کیامکی قرار گرفته که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست است. روستای هریس (هوروز) دارای طبیعتی زیبا و آب و هوای مطبوعی است که موقعیت عالی جغرافیایی این روستا باعث زیبایی بیشتر این منطقه است. دره در دامنه کوه زیدر قرار داره و چشم انداز های آن در تمامی فصول سال زیبایی خاصی دارند.

-گوورچینلیق-مرند2 دره گوورچینلیق مرند

اقامت در روستا

متاسفانه اقامتگاهی در روستا موجود نیست٬ ولی شاید با هماهنگی قبلی با راهنمای محلی اقامتگاهی از خانه های روستاییانی که شهرستان زندگی میکنند استفاده کرد ولی تور یک روزه برای این روستا و دره زیبا گوورچینلیق کافی می باشد.
داشتن تجهیزات از جمله طناب و نردبان و همچنین راهنمای آشنا به سنگ نوردی ضروری است.

-گوورچینلیق-مرند11 دره گوورچینلیق مرند

نحوه دسترسی به دره گوورچینلیق

مسیر اول: برای رسیدن به این منطقه بایستی از مسیر ارتباطی تبریز به مرند وارد مسیر شهرستان زنوز شد و سپس از روستاهای زنوزاق و روستای هریس (هوروز) گذر کرد.جاده ای كه به روستا ميرسه از بعد از روستاي كوهكمر حدود ٦ تا ٧ كيلومتر خاكي هستش که این مسیر خاکی مسیر مناسبی حتی برای سواری های کوچک هست. بعد از رسیدن به روستای هریس میتوانید با گذر از باغات و سرسبزی های این روستا به دره گوورچینلیق برسید که طی این مسافت زیبا حدود نیم ساعتی بیش نمی شود. توصیه ما به مسافران و گردشگرانی که با خانواده تشریف میارند این مسیر هست. و افرادی که چنانچه مجردی تشریف میاورند و وقت زیاد و وسایل ورزشی مناسب برای سنگ نوردی و صخره نوردی ندارند این مسیر رو توصیه میکنیم.

-گوورچینلیق-مرند4 دره گوورچینلیق مرند

مسیر دوم:این مسیر به دلیل طولانی و ماجراجویانه بودن آن و از آنجایی که قبلا مسیر دسترسی به روستای هریس (هوروزسابق) برای وسایل نقلیه سخت بود٬ مسیر مورد علاقه صخره نوردان و کوهنوردان گشته است.که برای پیمودن این مسیر باید از سه راه دارانداش به سمت این روستا بروید و از آنجا بعد از ۲ ساعت و ربع پیاده روی و صخره نوردی به دره دارانداش همان دره گوورچینلیق برسید. این مسیر برای افرادی که اهل ورزش و صخره نوردی و سنگ نوردی هستند گزینه مناسبی برای یک ماجراجوی هست.

-گوورچینلیق-مرند9 دره گوورچینلیق مرند

-گوورچینلیق-مرند3 دره گوورچینلیق مرند

-گوورچینلیق-مرند5 دره گوورچینلیق مرند

-گوورچینلیق-مرند6-600x800 دره گوورچینلیق مرند

-گوورچینلیق-مرند7 دره گوورچینلیق مرند

-گوورچینلیق-مرند8 دره گوورچینلیق مرند

-گوورچینلیق-مرند10 دره گوورچینلیق مرند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *