جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دره شاه دهاقان

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ تیر ۱۴۰۰

دره شاه دهاقان که به دره شاه صفی هم معروف است دره ای زیبا و فرحناک در جنوب غرب دهاقان است. آب و هوای خنک و فرحناک، وجود چشمه و آبشاری خروشان، درختان کهن و سرسبز و گل ها و مراتع غنی و رنگارنگ در فصل بهار و تابستان، این منطقه را به یکی از هدف های گردشگری استان اصفهان تبدیل کرده است.دهاقان از شهر‌های پرجاذبه و دارای هویت فرهنگی در استان اصفهان است که علما، دانشمندان، شعرا‌ی نام آوری در خود پرورش داده است. در این شهرستان دیدنی ها و مناظر چشم نواز زیادی وجود دارد که از جمله می توان به مناظر دشت لاله های واژگون و دشت آسانه که در اردیبهشت ماه مناظر زیبائی به وجود می آوردند، اشاره کرد.

دره شاه دهاقان7 دره شاه دهاقان

در این میان مناظر چشمگیر تختگاه شاه صفی معروف به دره شاه که در ۱۵کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده است، صفا و جلوه خاصی دارد. دره ‌ای سرسبز با مناظری پرطراوت و درختانی کهن و آبهای روان همچون نگینی سبز و خرم از سال ‌های دور به یادگار مانده که همه ساله در ایام بهار گل کار طبیعت لابه لای سنگهای صخره‌ ای و معبرهای تنگ را با انواع گلها و گیاهان معطر صحرایی، گل آرایی و تزئین می‌ کند و چهچه و نغمه‌ پرندگان خوش نوا انسان را به وجد می ‌آورد. گویا ملک فردوس است این بستان سرا، یا ودیعه‌ ای است که آفرینش آنرا برای خلوت نشینان مزین کرده است. بیتوته در آن دلنشین و روح افزا است چرا که از بهترین نقاط ییلاقات است. روزگاری نه چندان دور انجمن حفاظت آثار باستانی در نگهداری آن نظارت داشته و جهت حفظ این میراث طبیعی حتی درختان را با پلاک گذاری به دقت مراقبت می ‌نمودند. در عهد صفویه تختگاهی داشته که در دامنه کوه تراشیده شده بود که به مرور از بین رفته است. از درختان تنومند و کهنسال چنارهای سربه آسمان کشیده دوره صفویه که چندین قرن شهره آفاق بود هم اکنون تنها چند اصله درخت بیشتر باقی نمانده است.

دره شاه دهاقان3 دره شاه دهاقان

ریشه نامگذاری

وجه تسمیه این دره به شاه صفی از سلاطین صفویه بر می گردد که بنا به قولی این منطقه زیبا را تختگاه و شکارگاه خود قرار داده بود. البته کتیبه ای قدیمی نیز در کنار آبشار در تایید این موضوع وجود داشت که متاسفانه چند سال قبل توسط عده ای جاهل معدوم گردید.

متن کتیبه

متن کتیبه بدین شرح است: در جلوس نواب شاه صفی بنای تختگاه و نشاندن درختان شد. ۱۰۴۰ ه ق. این سنگ نبشته بیان می‌ کرده که سایر سلاطین و امرای صفوی پس از شاه صفی نیز درآنجا آمد و شد داشته و نخجیر و شکارگاه خود قرار داده ‌اند، از جمله آنان شاه عباس دوم بوده است.

دره شاه دهاقان6 800x600 دره شاه دهاقان

نحوه دسترسی

دره و تختگاه شاه صفی در جنوب غربی شهرستان دهاقان و ۱۱۸ کیلومتری مرکز استان (اصفهان) واقع شده است.

دره شاه دهاقان دره شاه دهاقان

دره شاه دهاقان1 دره شاه دهاقان

دره شاه دهاقان2 دره شاه دهاقان

دره شاه دهاقان4 دره شاه دهاقان

دره شاه دهاقان5 دره شاه دهاقان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد