جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دره دارانداش مرند

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ مهر ۱۴۰۱

دره دارانداش مرند که با نام دره گوورچینلیق هم معروف است یکی از جاذبه های ماجراجویانه و جذاب برای طبیعت گردان و علاقمندان به سفرهای مهیج می باشد. هنگامی که به این دره سفر می کنید علاوه بر تفریح و لذت بردن از طبیعت این منطقه میزان آدرنالین خونتان هم افزایش می یابد چرا که در این مکان صخره های بلند و آب روان در کنار هم هستند .جایی که رود آق چای با عبور خود از میان صخره‌ها و سنگ‌های سخت، دره‌ای تماشایی به نام دارانداش را در دل طبیعت زیبای زنوز ایجاد کرده است. این رود با عبور خود، دل صخره‌ها را شکافته است و با ایجاد دالان‌هایی آب‌رو، موجبات به شهرت رسیدن این مکان را‌ فراهم کرده است. این دالان‌ها مأمن و پناهگاه کبوتران و پرندگان نیز است.فاصله صخره‌های دره دارانداش بین ۲ تا ۱۰ متر است و به هزارتویی افسانه‌ای می‌ماند که آدمی را به یاد صحنه‌های فیلم‌های پر ماجرا می‌اندازد. طول این دره به ۵۰۰ متر می‌رسد و جریان هفت آبشار تماشایی، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

دره دارانداش مرند 800x533 دره دارانداش مرند

ریشه نامگذاری

دره تماشایی دارانداش که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید، نام‌های مختلفی دارد. دارانداش، داران داش و درندشت از جمله آن‌ها است که داش در زبان ترکی به‌معنای سنگ است و شاید دلیل به کار بردن این اسم به خاطر وجود صخره‌ها و سنگ‌ها باشد.گوورچینلیق، گورچینیک دره سی و دره گورچینیک؛ از دیگر نام‌هایی است که محلی‌ها برای دره دارانداش به کار می‌برند. دلیل این نام‌گذاری بی‌ارتباط با وجود کبوتران و پرندگان در دالان‌ها و لابه‌لای صخره‌های دره نیست؛ به‌گونه‌ای که با پیمایش این دره و در طول مسیرتان، آن‌ها را می‌بینید.

دره دارانداش مرند1 800x533 دره دارانداش مرند

بهترین زمان سفر

بدون شک بهار هنگامه سفر به دامان طبیعت، به‌ویژه دره‌نوردی و بهره بردن از هوای مطبوع آن است. پس کوله‌‌بار سفر را در بهار مهیا و خود را آماده یک تفریح فوق‌العاده مهیج در دره دارانداش است.بدیهی است که این دره با داشتن آب‌وهوای خنک و دل‌پذیر، مقصدی عالی برای فرار از گرمای تابستان و داشتن یک آب‌تنی فراموش‌نشدنی است پس سفر به گوورچینلیق را در فصل تابستان فراموش نکنید.در ضمن یادتان باشد با توجه به سردسیر بودن منطقه آذربایجان، در فصل‌های بارندگی از رفتن به این دره خودداری کنید یا حداقل تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید.

دره دارانداش مرند4 800x533 دره دارانداش مرند

نکات ایمنی و تجهیزات لازم

رفتن به طبیعت و دره تماشایی و بکر داران داش شروع سفری ماجراجویانه و البته پرخطر نیز است بنابراین:

سعی کنید به‌همراه تورهای طبیعت‌گردی حرفه‌ای و تور دارانداش به این دره سفر کنید یا حداقل از راهنمایان و مردمان محلی راهنمایی بگیرید.
برای دره‌نوردی در دارانداش باید مهارت‌های کافی و تکنیک‌های لازم در دره‌نوردی و آمادگی بدنی مناسبی داشته باشید؛ چراکه هم پیاده‌روی طولانی و هم صعود و فرود از صخره‌ها را پیش رو دارید.
برای پیمایش دره دارانداش تجهیزات فرود مانند طناب، کلاه ایمنی و… به‌همراه داشته باشید.

دره دارانداش مرند2 800x533 دره دارانداش مرند

نحوه دسترسی به دره دارانداش

دره دارانداش یکی از جاهای دیدنی مرند در استان آذربایجان شرقی است که در ۲۴ کیلومتری زنوز و در نزدیکی روستای هریس یا هوروز قرار دارد. البته در این منطقه روستایی به اسم دارانداش وجود دارد؛ اما هریس به این دره نزدیک‌تر است. این دره در دامنه‌های جنوب شرقی ارتفاعات کیامکی و دامنه کوه زیدر قرار دارد که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست این استان است.
آدرس دره دارانداش: استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند، ۲۴ کیلومتری شهر زنوز
فاصله تبریز تا دارانداش: ۱۴۸ کیلومتر؛ حدود دو ساعت و ۳۰ دقیقه
موقعیت جغرافیایی: N۳۸۴۱ E۴۵۵۶

دره دارانداش مرند3 800x533 دره دارانداش مرند
مسیر اول
اگر به‌همراه خانواده راهی این دره گوورچینلیق می‌شوید، زمان کافی ندارید یا حال و حوصله طی کردن مسیر طولانی و پر فراز و نشیب را ندارید، توصیه می‌کنیم این مسیر را در پیش بگیرید:
بعد از رسیدن به استان آذربایجان شرقی از مسیر ارتباطی تبریز به مرند وارد مسیر شهرستان زنوز شوید و سپس از روستاهای زنوزاق و روستای هریس ( از جذابترین روستاهای مرند ) عبور کنید. جاده‌ای كه به روستا مي‌رسد، بعد از روستاي كوهكمر حدود ۶ تا هفت كيلومتر خاکی دارد که این مسیر خاکی مسیر مناسبی حتی برای سواری‌های کوچک است. بعد از رسیدن به روستای هریس، می‌توانید با گذر از باغات و سرسبزی‌های این روستا به دره گوورچینلیق برسید که طی این مسافت زیبا حدود نیم ساعتی بیشتر نمی‌شود.
مسیر دوم
از سوی دیگر، اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید و وسایل مناسب سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی را هم به‌همراه دارید، مسیر دوم را در پیش بگیرید:
این مسیر طولانی‌تر است و قبلا مسیر دسترسی به روستای هریس به شمار می‌رفت و طی کردن آن برای وسایل نقلیه سخت است. برای پیمودن این راه باید از سه راه دارانداش به‌سمت روستای هریس بروید و از آنجا بعد از دو ساعت و پانزده دقیقه پیاده‌روی و صخره‌نوردی به دره دارانداش یا همان دره گوورچینلیق برسید.

دره دارانداش مرند5 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند6 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند7 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند8 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند9 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند10 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند11 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند12 800x533 دره دارانداش مرند

دره دارانداش مرند13 800x533 دره دارانداش مرند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *