رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ تیر ۱۳۹۹

درخت کهنسال صنوبر نظرعلی

لینک این مطلب کپی شد!

درخت کهنسال صنوبر نظرعلی دارای قطر برابر سينه معادل ۲۴۵ سانتيمتر بوده ، وسعت سطح تاج پوشش آن ۵۸۲ مترمربع را شامل می گردد و سن آن حدود ۳۰۰ سال تخمين زده می شود. اين درخت به لحاظ شکل ظاهری و با توجه به نوع گونه آن دارای تنه بسيارقطوری می باشد که دچار درون پوسيدگی شده و آثار آن روی تنه درخت مشخص می باشد.

درخت کهنسال صنوبر نظرعلی
درون پوسيدگی از قسمت بن تا قسمتی که شاخه ها از تنه درخت منشعب می شوند وجود دارد و اين امر سبب شده است تا آب باران از قسمت تاج پوشش وارد حفره ايجاد شده در تنه شود، به سمت پايين جاری شده و روی تنه در قسمت بن آن بصورت حفره زيبايی از آب جمع شود. طبق گفته های مالک زمين يکی از سرشاخه های درخت که خشک شده بوده است در اثر طوفان شکسته و سقوط می کند و از آنجا که برای مردم و ايشان با توجه به اعتقاد مذهبی که به آن داشته اند اين شاخه بزرگ را به کمک بيل مکانيکی در زير خاک مدفون می کنند.

اين درخت کهنسال در انتهای روستا نظر علی قرار دارد و اطراف آن زمين های باغی و کشاورزی می باشد.اين درخت کهنسال باتوجه به قدمت زيادی که دارد و نوع گونه آن که به خوبی توانسته است با اقليم منطقه سازگاری پيدا کند وجزء درختان نادر در ايران می باشد بنابراين مطالعات ژنتيکی برروی اين گونه درجهت اصلاح و يا تکثير آن پيشنهاد می گردد . با توجه به نظرات کارشناسان موسسه تحقيقات سازمان جنگل ها و مراتع کشور احتمالاً اين درخت کهنسال قديمی ترين صنوبر موجود در ايران و بنابراين قابل ثبت درفهرست میراث جهانی است.

در روستای نظرعلی از روستاهای بخش سرحد شیروان درخت صنوبر با قدمتی ۳۰۰ ساله به‌عنوان قدیمی‌ترین درخت صنوبر در فهرست آثار طبیعی، ملی ایران به ثبت رسیده و در فاصله ۵۰ کیلومتری شیروان قرار گرفته است.
نام علمی درخت populus nigra (صنوبر تبريزی) بوده، از خانوادهsalicaceae (بيدها) محسوب می‌شود.درخت صنوبر تبريزی يکی از گونه‌های پهن بزرگ است که با توجه به‌سرعت رشد مناسبی که دارد در صنايع چوب مثل درب و پنجره کبریت‌سازی، تهيه خمير کاغذ، تأمین سوخت کاشت برای جلوگيری از فرسايش جنگل‌ها ساختمان‌سازی صنايع تخته خرده و لوله بری و… استفاده مي‌شود، به این دلیل چند سالی است که طرح‌هايی برای کاشت صنوبر در کشور اجرا می‌شود.

درخت کهنسال صنوبر نظرعلی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *