جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درخت چنار کهنسال بادامک خراسان جنوبی ثبت ملی شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ خرداد ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۱۷-به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی افزود: این چنار کهنسال در حاشیه استخری متعلق به یک چشمه آب شیرین قرار دارد که شاید زندگی آن مدیون همین چشمه باشد.

وی گفت: تنه درخت در نزدیک زمین بسیار پهن تر و قطورتر است و محیط آن برابر ۲۰.۱۹ متر است در حالی که محیط برابر سینه ۵.۹ متر است یعنی محیط تنه حدود ۱۰ متر در منطقه یقه تنه بیشتر است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: تنه درخت در فاصله ۵.۵ متری به سه شاخه انشعاب می یابد که انشعاب شمالی قطورتر و محیطی برابر ۵.۴ متر دارد در حالی که شاخه جنوبی محیطی برابر سه متر و شاخه سمت شرق محیطی برابر با دو متر دارد.

رضایی ملکوتی اظهار کرد: سطح تاج پوششی آن ۲۷۶ متر مربع، طول تاج ۲۱ متر و عرض تاج ۵.۱۶ متر است و این چنار کهنسال ۲۰ متر ارتفاع دارد و در فاصله ۱۲ متری این درخت به سمت شمال چنار دیگری هم وجود دارد البته اطراف این محدوده درختان چنار زیادی روئیده اند.

وی افزود: با وجود اینکه این درخت در مجاورت روستای متروکه بادامک قرار دارد اما مردم بسیار به آن اعتقاد دارند و برای برآورده شدن حاجت به این مکان آمده و به درخت دخیل می بندند و معتقد هستند این درخت تنها بازمانده از روستای بادامک است و به واسطه این درخت، هنوز روح زندگی در روستا جریان دارد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: شاخه های خشکیده دیگر درختان برای پخت نذری استفاده می شود اما شاخه های خشکیده این درخت به هیچ عنوان بریده و یا سوزانده نمی شود و آنها معتقد هستند این درخت نگهبان چشمه، روستا و منطقه است.

48 درخت چنار کهنسال بادامک خراسان جنوبی ثبت ملی شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    مردم اين منطقه اعتقاد دارند روح روستا در اين درخت است و براشون خيلي مهمه و بهش احترام مي گذارند
    كاش چنار درميان هم ثبت ملي شود تا مورد حمايت دولت قرار بگيرد

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    خیلی بد توضیح داده اصلأ نمیشه خوب تجسمش کرد

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد