رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ مهر ۱۳۹۴

درآمدزایی ۱۸۲ میلیارد دلاری گردشگران جوان در سال ۲۰۱۳

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۷/۰۸- نشست علمی – تخصصی جوانان و مصرف گردشگری که با همکاری مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و «قطب برنامه‌ریزی و توسعه پایدار گردشگری» دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد، با بررسی جایگاه جوانان در مصرف گردشگری و ارائه راهکارهای مناسب در این رابطه به‌کار خود پایان داد.

به گزارش« ایسنا» در ابتدای این نشست دکتر کرامت‌الله زیاری، استاد دانشگاه تهران، با اشاره به نقش پرقوت جوانان در میان سایر گروه‌های اجتماعی که همیشه مورد توجه پژوهشگران اجتماعی بوده‌اند، گفت: «متاسفانه در بخش گردشگری جایگاه‌شان مغفول مانده است.» زیاری با بیان این نکته که اکثر گردشگران خارجی که به ایران وارد می‌شوند، کهنسالند، افزود: « باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که قشر جوان که بیشتر به دنبال اوقات فراغت و ماجراجویی است، وارد کشور و مسائل مرتبط با جوانان باید نسبت با سال، فضا، سبک زندگی دسته‌بندی شود. هرجوانی متناسب با فرهنگ خود برداشت خاصی از گردشگری دارد. جوانان با فرهنگ مصرفی در پی کشف حوزه‌های جدید زندگی و کیفیت آن هستند.»

وی در ادامه با بیان اینکه هر گردشگر ۸ فرصت شغلی ایجاد می‌کند، گفت: «در سال ۲۰۱۳ گردشگران جوان ۱۸۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده‌اند که متاسفانه سهم ایران از آن بسیار ناچیز بود. این موازنه ۱۵ به یک است یعنی ۱۵ نفر از ایران خارج می‌شوند و در مقابل یک نفر وارد ایران می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ تعداد جوانانی که سفرهای بین‌المللی می‌کنند از مرز ۳۰۰ میلیون نفر عبور کند که سهم درآمدی ۲۰۰ میلیارد دلاری را دربرخواهد داشت.»

دکتر محمدحسن مطیعی‌لنگرودی، استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: «اقتصاد جهانی به‌شدت در حال تحول است و اگر با آن همراه شویم، می‌توانیم برای جوانان فکری کنیم، وگرنه عقب می‌مانیم.» مطیعی بیان کرد: «نفت به عنوان یک منبع زیرزمینی با حدود تقریبی هر بشکه‌ای ۴۰ دلار به فروش می‌رسد، درحالی‌که یک گردشگر با یک شب خوابیدن و استفاده از خدمات ۲۰۰ دلار خرج می‌کند. آن گردشگری برای ایران مفید است که حداقل ۱۰ هزار دلار در سفر خود خرج کند که با این کار چرخه اشتغال می‌چرخد و برای جمعیت بیکار، کار ایجاد می‌شود، نه گردشگری که با خودش غذا و بقچه می‌آورد و دنبال سرویس بهداشتی می‌گردد!»

این استاد دانشگاه تهران افزود: «نیازهای جوانان در فضاهای گردشگری کاملا متفاوت با نیازهای سالمندان است؛ جوانان نیروی بسیار کارآمد، بااستعداد و دارای کارآیی علمی هستند. جمعیت جوان یک وزنه سنگین برای توسعه است. اگر حساب و کتاب نباشد، این وزنه تعادل خود را از دست می‌دهد و مخرب می‌شود؛ برای مثال نبود اشتغال برای جمعیت جوان یک معضل جدی به حساب می‌آید، باید به این نکته توجه کرد.»

وی همچنین با ارائه راهکارهایی برای جذب گردشگران جوان گفت: «کشور ما سابقه تاریخی کهنی دارد و از آنجا که جوانان بیشتر به دنبال بحث‌های علمی، تاریخی و موزه‌ای هستند، می‌توانیم از این مقوله سودآوری زیادی داشته باشیم. براین اساس باید نیازسنجی کنیم که کدام شهرها در جذب گردشگران جوان موفق‌ترند یا اینکه کدام استان و منطقه با فرهنگ جوانان همخوانی بیشتری دارد. درحالیکه جوانان نیاز به آزادی و خودمحوری دارند و گردشگری منظم و سازمان یافته را نمی‌پذیرند که باید این موارد را نیز در برنامه‌ریزی برای این قشر درنظر گرفت».

IMAGE635528637772216359 درآمدزایی 182 میلیارد دلاری گردشگران جوان در سال 2013

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *