جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خیابان شریعتی تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۳۹۹

خیابان شریعتی تبریز یا خیابان شهناز (نام سابق ) یکی از خیابانهای قدیمی و بسیار معروف این شهر تاریخی است . خیابان شریعتی در مسیری شمال به جنوب با خیابان‌های بازار، امام، هفده شهریور و آزادی (کمربندی) تقاطع دارد. پررفت‌وآمدترین بخش آن بخش شمالی آن در چهارراه شهناز است که اکثر سینماهای شهر تبریز را در بر می‌گیرد.از اماکن عمومی و مراکز اداری و مدارس مهم موجود در این خیابان می‌توان به «دبیرستان فردوسی» (تأسیس سال ۱۲۹۵شمسی)، «دبیرستان توحید (پروین)»، «دبستان شهید توانا (نمونه پروین)»، «دبستان نور»، «هنرستان شهید بهشتی»، «اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ تبریز» باشگاه ورزشی آرارات، عمارت خلیفه گری ارامنه آذربایجان، کلیسای مریم مقدس، کلیسای آدونتیست، کلیسای عذری توانا، پاساژ ارگ، پاساژ ضرغامی، «باشگاه زمرد نیروی انتظامی (کنسولگری سابق آمریکا)»، دانشکده پرستاری و مامایی (بیمارستان آمریکایی‌های سابق)، و.. غیره اشاره کرد.

خیابان شریعتی خیابان شریعتی تبریز

در نخستین سال‌های پس از انقلاب ۵۷ به رغم تغییر نام خیابان شهناز به شریعتی شهروندان تبریزی این خیابان قدیمی را همچنان شهناز می‌نامند، در سالیان دهه هفتاد خورشیدی توسط سازمان شهرداری تبریز سالن سینما کریستال تبریز واقع در ابتدای خیابان شریعتی (شهناز) مورد تخریب قرار گرفته و کاربری سینمای دیرینه ساخت کریستال به مرکز تجاری خدماتی تغییر یافت. در پستوی کوچه‌های خیابان شهناز تبریز ساختمان‌ها و بناهای دیرپای بسیاری واقع شده، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بناهای بهم پیوسته در کوچهٔ مغازه‌های سنگی شهناز (داش ماغازالار) بنا شده به گونه ای که در دو سوی این گذر دیرپای بناهای بسیار قدیمی واقع گردیده و نمایه اندرونی و بیرونی ساختمانها با سنگ‌های زینتی پوشانده شده، دیرینگی عمارت مغازه‌های سنگی مربوط به دوران قاجار می‌باشد.

خیابان شریعتی 1 خیابان شریعتی تبریز

دیگر گذر تاریخی پیوسته به خیابان شهناز محله و کوچه تاریخی بارون آواک نام دارد، محله بارون آواک از دیرباز تا به امروز محل سکونت شهروندان تبریزی مسیحی شامل بر آشوریان و ارامنه بوده، در امتداد محله قدیمی بارون آواک، کوچه والمان واقع شده و در محدوده کوچه والمان نیز به تعداد زیادی خانه‌ها و ابنیه‌های قدیمی قرار دارد. اما از سویی به دلیل پهن‌تر کردن کوچه‌های قدیمی پیوسته به خیابان شهناز در واپسین سال‌های دهه هشتاد خورشیدی بسیاری از عمارتهای قدیمی بارون آواک و والمان زدوده و نابود شدند، در پی مسیرگشایی در کوچه بارون آواک تعداد زیادی از باغات وسیع و خانه‌های مسکونی قدمتدار بهمراه دیگر عمارتهای تاریخی از میان برداشته شده ولی هم‌اکنون بنای بسیار قدیمی یک واحد سنگک پزی سنتی در محله بارون آواک همچنان پابرجا مانده هرچند که به دلیل اجرای نقشه‌های سازمان شهرداری تبریز مقرر شده بزودی بنای دیرپای این نانوایی که ساخت آن مربوط به عهد قاجار می‌باشد نیز مورد نابودی قرار گیرد.

خیابان شریعتی 4 خیابان شریعتی تبریز

یکی دیگر از ویژگی‌های خیابان شریعتی (شهناز) تبریز، تنوع فروشگاه‌های کفش و کیف و پوشاک و گستردگی صنوف فروش کالا و خدمات می‌باشد به گونه ای که همه روزه تعداد بیشماری از شهروندان و مسافران و گردشگران از این خیابان زیبا و قدیمی بازدید بعمل می‌آورند و به نوعی امروزه خیابان شریعتی (شهناز) به عنوان یکی از مراکز خرید واقع در بافت قدیم کلانشهر تبریز شناخته می‌شود.

%name خیابان شریعتی تبریز

نحوه دسترسی به خیابان شریعتی ( شهناز )

آدرس : استان آذربایجان شرقی، تبریز، شریعتی شمالی (شهناز)، نرسیده به امام خمینی

 

خیابان شریعتی 3 خیابان شریعتی تبریز

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *