بلیط هواپیما سوئیت تبریز

خوراک مرغ و بروکلی

زمان مطالعه : 8 دقیقه - تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

خوراک مرغ و بروکلی یکی از غذاهای راحت ، سریع و پر خاصیت است . گاهی اوقات پیش می آید که زمان زیادی برای پخت غذا نداریم و باید سریع دست بکار شویم . این خوراک همیشه مورد استقبال کوچک و بزرگ در خانواده می باشد . در اصل غذایی ساده با خاصیت فوق العاده به دلیل وجود کلم بروکلی می باشد ، پوشانده شدن سطح خوراک با سسی وسوسه برانگیز تمام آن چیزی است که شما به دنبالش هستید. خوراک مرغ با سبزیجاتی مثل بروکلی، انواع کدو و بادمجان یا سیب زمینی یک پیشنهاد ایده آل برای روزهای پرمشغله شما است.

مرغ و کلم بروکلی

مواد لازم

روغن زیتون یا روغن نارگیل: ۲/۱ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد
سیر: ۱ حبه
سینه مرغ خرد شده: ۱ عدد (در صورت تمایل از دو عدد ران مرغ استفاده کنید)
نشاسته ذرت: ۱ قاشق چای‌خوری
سس سویا: ۱ قاشق چای‌خوری
عسل: ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
کلم بروکلی: به میزان دلخواه

طرز تهیه
اگر به عنوان غذا با کلم بروکلی علاقه دارید حتما این غذای خوشمزه چند دقیقه‌ای را امتحان کنید. پیش از شروع مراحل تهیه خوراک مرغ و بروکلی مطمئن شوید که تمام مواد اولیه شما حاضر و آماده است. تکه‌های ران یا سینه مرغ (ترجیحاً سینه مرغ) را در آب با حرارت بالا قرار دهید و اجاز بدهید که خوب مغز پخت شوند. مرغ نباید خیلی زیاد حرارت داده شود، چرا که طعم لذیذ آن از بین می‌رود.
یکی از پیازهایی که ورقه‌ای خرد کرده بودید را به همراه کمی روغن در ماهیتابه بریزید و اجاز دهید تا به رنگ طلایی در بیاید. پیاز و مرغ یک ترکیب جادویی محسوب می‌شوند. اگر علاقه‌ای به طعم ران مرغ نداشته باشید، سینه مرغ قطعاً بهترین گزینه جایگزین برای شما است.
با اضافه کردن کمی روغن به ماهیتابه مطمئن خواهید شد که مرغ به کف تابه نمی‌چسبد. اگر هم مرغ یا بروکلی کمی به تابه چسبید، نگران موضوع نباشید. چرا که این ترکیب با حل شدن در یک سس جادویی، برای همه اعضا خانواده لذیذ و دوست داشتنی خواهد بود. در همین بین کلم بروکلی را در ظرفی جداگانه بخارپز کنید. می‌توانید تا زمان آماده شدن کلم بروکلی و مرغ، سس این خوراک را آماده کنید. قهوه‌ای رنگ شدن مرغ، یکی از اصلی‌ترین اصول تهیه خوراک مرغ و کلم بروکلی است. پس به آن توجه کنید.

یک تابه بزرگ استیل را روی حرارت متوسط تا زیاد گرم کنید. روغن را اضافه کنید و اجازه دهید تا روغن خوب داغ شود. پیاز و سیر را به صورت خرد یا رنده شده به روغن اضافه کنید، اجازه دهید تا این ترکیب حدود ۲ دقیقه خوب طلایی رنگ شود. روغن باقیمانده را در تابه بریزید. مرغ را اضافه کنید. بین تابه را خالی کرده و نشاسته ذرت را روی سطح تابه بپاشید. بدون اینکه تابه را تکان دهید، ۲ دقیقه به این ترکیب برای پختن کامل زمان دهید. پس از حدود ۲ دقیقه مخلوط را هم بزنید.

در این بین که مرغ در حال پختن است، سس سویا، رب گوجه فرنگی و عسل را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را به ماهیتابه اضافه کنید. کلم بروکلی را به تابه اضافه کنید و درب تابه را بگذارید. اگر کلم بروکلی که برای این خوراک انتخاب کرده‌اید، سبز رنگ است و زود نرم نمی‌شود، مطمئن باشید که در نهایت طعمی بی نظیر را تجربه می‌کنید. بعد از گذشت حدوداً ۲ دقیقه درب تابه را بردارید و دوباره مواد را با هم ترکیب کنید. اگر دوست دارید که سسی غلیظ و خوشمزه داشته باشید، باید ترکیب داخل تابه را مدام هم بزنید. حالا همه چیز برای سرو یک خوراک لذیذ به همراه برنج یا با نان مهیا است.

نکته‌های طرز تهیه خوراک مرغ و کلم بروکلی با سس غلیظ

به یاد داشته باشید که به دلیل بافت نرم مرغ در حین مراحل پخت نباید آن را مدام هم بزنید.

بعد از آماده شدن خوراک مرغ می‌توانید آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل برای ناهار یا شام سرو کنید.

شما تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا طعم یک خوراک مرغ عالی را تجربه کنید. خوراک مرغ جز غذاهای چند دقیقه‌ای و ساده و عجله‌ای است و در مواقع ضروری حسابی کارتان را راه می‌اندازد.

اگر هنگام سرخ کردن یا پختن مرغ حرارت را افزایش دهید تا حدی که مرغ نسوزد، طعم فوق العاده تری را تجربه می‌کنید.

برای دستور پخت تهیه خوراک مرغ و بروکلی از هر نوع سبزیجاتی که دوست داشته باشید، می‌توانید استفاده کنید. کدو سبز، بادمجان، هویج، کلم بروکسل، قارچ، فلفل دلمه و گوجه فرنگی از بهترین پیشنهادها برای شما هستند.

کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

بروکلی یکی از سبزیجات کلمی است ؛ این به کلم، کاهو، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل مرتبط است. این سبزیجات به خاطر تاثیرات سلامتی مفید خود مشهور هستند و گاهی اوقات به عنوان “سوپر سبزیجات” یاد می شوند.بروکلی غنی از مواد مغذی زیادی است، از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم. بروکلی نیز حاوی پروتیین بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است. بروکلی می تواند هم خام و هم پخته مصرف شود، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که بروکلی پخته شده با بخار ملایم بیش ترین فواید سلامتی را دارد.

کلم بروکلی برای کمک به هضم:
در مطالعه ای حیوانی، به گروهی از موش ها بروکلی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی عادی شان دادند و مشاهده شد که آن ها قادر به تحمل مشکلات گوارشی خود مانند کولیت و سوراخ روده در مقایسه با آن هایی هستند که سبزی به آن ها داده نشده است. نتیجه گرفته شد که محتوای فیبیر موجود در بروکلی نقش حیاتی در تنظیم هضم غذا ایفا می کند. هم چنینشکم را سالم نگه می دارد و به حفظ سطح باکتری های سالم در روده ها کمک می کند.

کلم بروکلی برای جلوگیری از بیماری های مزمن:
بروکلی حاوی برخی ترکیبات فنولی است که به دور نگه داشتن بیماری های مزمن کمک می کنند. این امر باعث کاهش شانس شما برای ابتلا به دیابت، آسم، اختلالات قلبی و بسیاری از بیماری های مهلک و در نتیجه کاهش مرگ و میر می شود.

کلم بروکلی برای سلامت کبدی:
بروکلی می توانند عملکرد کبد را در سطح بهینه خود نگه دارند. بیماری کبد چرب غیر الکلی را که به چربی اضافی مرتبط است و می تواند منجر به سرطان کبد و سیروز شود. با افزودن این سبزیجات کلمی به رژیم غذایی، شما می توانید این مشکلات را دورنگه دارید.

کلم بروکلی مفید برای سلامت مغز:
بروکلی غنی از ویتامین K و کولین است و به رشد شناخت و حافظه کمک می کند. علاوه بر این، سولفورفان ها هم چنین به جلوگیری از ظهور آلزایمر و بسیاری از بیماری های گوارشی کمک می کنند.

کلم بروکلی یک کاهنده آلرژی:
بروکلی غنی از ویتامین C است که برای کاهش علائم آلرژی عالی است.

ویژگی های ضد التهابی کلم بروکلی:
یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که نشان داد کلم بروکلی اثرات آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی دارد. بروکلی دارای آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، سولفورفان، کامپرلو و بسیاری دیگر است که باعث می شود این گیاه برای تسکین التهاب مفید باشد.

کلم بروکلی برای مراقبت از مو:
مواد مغذی مثل ویتامین A و ویتامین C که در بروکلی یافت می شوند، برای براق، ضخیم و سالم نگه داشتن موهایتان مفید است. این ویتامین ها همچنین با تنظیم تولید چربی بر روی پوست سر برای مرطوب کردن مو، با موهای خشک مقابله می کنند.

کلم بروکلی ویژگی های ضد پیری دارد:
بروکلی با کمک یک ترکیب به نام نیکوتین آمید مونونوکلئوتید (NMN) با پیری مبارزه می کند. NMN تولید ترکیبی را ترویج می کند که متابولیسم را تحریک می کند و از این رو از تغییرات ژنتیکی که منجر به پیری زودرس می شوند جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A، ویتامین C و کلاژن نقش کلیدی در به تاخیر انداختن پیری دارند.

پالایش متابولیسم:
مواد مغذی مثل فیبر، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین K، اسید فولیک، و ویتامین A موجود در بروکلی به افزایش متابولیسم بدن کمک می کنند.

کلم بروکلی برای کنترل دیابت:
یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، حاکی از آن است که کلم بروکلی ممکن است مقاومت انسولین در نوع ۲ بیمار دیابتی را بهبود بخشد.

کلم بروکلی برای بهبود عملکرد جنسی:
بروکلی می تواند گردش خون را به اندام های بدن افزایش دهد و به بهبود روابط جنسی کمک کند. شامل اسید فولیک و ویتامین C است که می تواند باروری را بهبود بخشد و شمار اسپرم را افزایش دهد.

خاصیت ضد سرطانی کلم بروکلی :
بروکلی دارای پتانسیل ضد سرطانی است.به ویژه برای سرطان سینه و سرطان رحم مفید است، چون استروژن بیشتری را از بدن حذف می کند. یک استراتژی رژیمی برای کاهش ریسک سرطان پستاناست. مصرف بروکلی می تواند به تولید یک تغییر مثبت به متابولیت های استروژن به نام هیدروکسیسترون ۲ کمک کند. ۲ – OHE1 در زنان پس از یائسگی وجود دارد. مصرف روزانه ۵۰۰ گرم بروکلی، دو بار در روز، به پایین آوردن سطح استروژن در بدن کمک می کند.

کلم بروکلی برای تمیز کردن بدن:
حضور ویتامین C، گوگرد و آمینو اسیدها، بروکلی را خیلی خوب می سازند. به حذف رادیکال های آزاد و سموم مثل اسید اوره از بدن کمک می کند در نتیجه خون را تمیز می کند و مشکلات مربوط به سم را از قبیل جوش، خارش، خارش مفاصل، رماتیسم، مفاصل، بیماری های پوستی مانند اگزما و سختی کردن پوست محافظت می کند. این یک سبزی قلیایی است که به تعادل سطح pH بدن کمک می کند.

کلم بروکلی برای محافظت از اشعه UV:
گلوکوراپامین، یک ماده مغذی یافت شده در بروکلی است که با معکوس کردن اثرات منفی نوردهی خورشید ارتباط دارد.

کلم بروکلی برای درمان اختلالات شکمی:
بروکلی بسیار غنی از فیبر است که به درمان یبوست کمک می کند، چون علت اصلی تقریباً تمام اختلالات شکم است. فیبر به بدن اضافه می کند، آب را حفظ می کند و حرکات روده سالم را تحریک می کند. منیزیم و ویتامین های موجود در آن، اسیدیته را درمان می کنند، هضم مناسب و جذب مواد غذایی را از غذا تسهیل می کنند و با کاهش التهاب معده را تسکین می دهند.

کلم بروکلی برای مراقبت از پوست:
بروکلی به مراقبت از پوست کمک می کند و ظاهر درخشان و سالمی به شما می دهد. این آنتی اکسیدان ها مثل بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، اسیده ای چرب امگا ۳، اسیده ای آمینه و اسید فولیک هستند که در این آنتی اکسیدان ها هستند.

کلم بروکلی برای جلوگیری از بیماری های قلبی:
گلوکوراپامین، مقدار زیاد فیبر موجود در بروکلی به کاهش سطح کلسترول و یا کلسترول بد کمک می کند و عملکرد قلب را به درستی حفظ می کند.همچنین کاهش صفرا تاثیر زیادی بر سطح کلسترول دارد در نتیجه به سلامت قلب شما کمک می کند.

اسکلروز جانبی آمیوتروپیک:
یک مقاله تحقیقاتی پزشکی هاروارد حاکی از آن است که بروکلی غنی از بتاکاروتن است، که مصرفش تقریباً ۲۵ درصد از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروپیک (ALS) را کاهش می دهد. علاوه بر این، شامل اسیده ای چرب امگا ۳ است که به جلوگیری از ALS کمک می کند.

کلم بروکلی برای مراقبت از چشم:
کاروتنوئید ها مثل زاکسانتین، بتاکاروتن و فسفر و ویتامین های دیگر مانند ویتامین A، B مختلط، C و E موجود در بروکلی برای سلامت چشمی بسیار خوب هستند. این مواد از بینایی در برابر انحطاط و آب مروارید ماکولار محافظت می کنند.

کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی:
بروکلی رنگ بنفش و سبزش را از آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C، بتاکاروتن، سلنیوم، مس، کولین روی و فسفر به دست می آورد.این ترکیبات دارای تقویت کننده های سیستم ایمنی واقعاً عالی هستند و می توانند شما را از عفونت های مختلف محافظت کنند.

کلم بروکلی برای بهبود سلامتی استخوان و دندان ها:
بروکلی،استخوان ها و دندان ها را محکم نگه می دارد، چون غنی از ویتامین K، کلسیم، منیزیم، روی و فسفر است. خوردن آن می تواند بسیار مفید باشد، به ویژه برای کودکان، افراد مسن، و زنان باردار یا شیرده. به این دلیل است که این افراد بیشتر مستعد پوکی استخوان، ضعیف شدن استخوان ها و خرابی دندان ها و کمبود کلسیم هستند.

کلم بروکلی برای کمک به بارداری:
بروکلی پر از مواد غذایی ضروری برای زنان باردار است. شامل پروتئین ها، کلسیم، ویتامین های، آنتی اکسیدان ها، آهن و فسفر. همچنین غنی بودن فیبرش، یبوست را نیز از بین می برد که در دوران بارداری بسیار رایج است.اسید فولیک در این سبزیجات تضمین می کند که هیچ گونه نقص مادرزادی نظیر نقص لوله عصبی وجود ندارد که یک مشکل بزرگ برای زنان بارداری است که کمبود اسید فولیک در رژیم غذایی خود دارند.

کلم بروکلی برای تنظیم فشار خون:
کروم، به مقدار زیادی در بروکلی یافت می شود و به عملکرد درست انسولین و تنظیم قند خون و در نتیجه تنظیم فشار خون کمک می کند. همچنین، پتاسیم موجود در آن به افزایش جریان خون و اکسیژن زایی اندام های ضروری از طریق استراحت تنش و فشار خون و رگ های خونی کمک می کند. منیزیم و کلسیم به تنظیم فشار خون کمک می کنند و بدن را از بیماری های قلبی عروقی مانند سکته یا حمله قلبی حفظ می کنند.

کلم بروکلی برای درمان کم خونی:
بروکلی،غنی از آهن و پروتئین است، در نتیجه یک درمان خوب علیه کم خونی را تشکیل می دهد. مس یکی دیگر از مواد معدنی ضروری در تولید گلبول های قرمز خون، همراه با آهن است.

چگونه بروکلی را انتخاب کنیم؟
به دنبال بروکلی که دارای سبز روشن، خوشه های متراکم و ساقه های محکم است، بگردید. مطمئن شوید که بوی تند فلفلی دارد و نه ناخوشایند.

           
ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک های مرتبط :

instagram
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *