رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ آذر ۱۴۰۱

خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی

لینک این مطلب کپی شد!

خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی یکی از آخرین بناهای بازمانده در آبادان با معماری تلفیقی است؛ بنایی نیم‌دایره با آجرچین و قوس‌های هلالی پنجره‌هایی رو به خیابان که عصرها مردم برای ظاهر کردن عکس‌های خود معمولا روبه‌روی آتلیه این خانه صف می‌بستند تا نوبت تحویل فیلم‌های نگاتیوشان فرا برسد.

عکاسخانه ژرژ یونانی
ساختمان «ژرژ یونانی» دارای تاریخچه‌ای متفاوت و جذاب است. خانواده‌ای از یونان بر اثر جنگ جهانی دوم از کشور خود کوچ کرده و به شهری فرسنگ‌ها دورتر می‌آیند و در خانه‌ای با معماری زیبا عکاس‌خانه‌ای بنا می‌کنند که سالیان سال ثبت‌کننده خاطرات مردم آبادان بوده‌اند.عکاس‌خانه‌ای که همه آبادانی‌های نسل گذشته بخشی از خاطراتشان را در همین مکان به ثبت رسانده‌اند تا زمانی که جنگ بار دیگر این خانواده یونانی را این بار در کشوری دیگر، آواره کرده و سرانجام تلخی را برایشان رقم می‌زند.خانواده «میسالیدیس» که در آبادان به ژرژ یونانی معروف بودند، هر یک گوشه‌ای آواره شده و از دنیا می‌روند و تنها این بنا با خاطره‌هایش باقی می‌ماند.

عکاسخانه ژرژ یونانی

ثبت ملی

در اجرای ماده واحد قانون ثبت آثار ملی مصوب آذر ۱۳۵۲، بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴، بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷؛ اثر فرهنگی-تاریخی؛ خانه و عکاسخانه ژرژ (جرج) یونانی به دلیل شأن ملی و تاریخی به نشانی استان خوزستان، شهرستان آبادان، بخش مرکزی، شهر آبادان به شماره ۳۳۱۵۷ مورخ ۲۶/‏۰۹/‏۱۳۹۹‬ در فهرست آثار ملی ثبت گردید».

عکاسخانه ژرژ یونانی

عکس بالا فتوشاپ نیست .به گفته منصور امامی‌ هنرمند آبادانی، عکس اشاره شده را نوه ژرژ یونانی ارسال و صحت آن را تائید کرده است. او با صراحت گفت: “عکس فتو شاپ نیست”. گویا این تصویر را ژرژ یونانی بلافاصله پس از خرید ملک به یادگار گرفته است. ژرژ در تصویر خوشحال به نظر می‌رسد.

این عکاسخانه یکی از آثار قدیمی‌شهر ابادان است که مردم از آن خاطرات بسیار دارند و در فضای مجازی درباره آن گفتگو می‌کنند. در دو سال گذشته اخباری از تخریب و تغییر کاربری آن منتشر شد که با واکنش کنشگران فرهنگی مواجه گردید.

نوه ژرژ یونانی درباره فروش ملک توسط نامادری اش گفته است: “از نظر من فروش ملک بدون اجازه وراث بوده و غیر قانونی است.”پیگیری‌ها درباره ثبت ملی عکاسخانه ژرژ یونانی بالاخره نتیجه داد و خبر گزاری‌ها در سوم خرداد از ثبت ملی آن خبر دادند.برخی از کارشناسان عقیده دارند از انجا که آبادان از اوایل قرن بیستم مقصد بسیاری از عکاسان بوده و این رشته هنری در بین ابادانی‌ها از محبوبیت چشمگیری برخوردار بوده است تبدیل آن به موزه عکس و عکاسی بهترین طرح خواهد بود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *