جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه سرهنگ ایرج تهران

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه سرهنگ ایرج یکی از عمارت های زیبای تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد؛ خانه سرهنگ ایرج که فیلم میهمان مامان نیز در آن بازی شده است، هم اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مالک اولیه خانه سرهنگ ایرج مشخص نیست اما طبق اسناد ارائه شده، اخیرا به مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایرج، از سرداران دوره پهلوی اول و دوم، خانواده و ورثه آن بوده است تا آنکه در سال ۷۰ مالکیت آن در اختیار شخصی به نام مشتاقی قرار گرفت و سپس در سال ۸۲ به آقای شمس، فروخته شد. در جریان ثبت پرونده خانه سرهنگ ایرج، کارشناسان آورده اند که مالک مصمم به تخریب بناست. با این حال، این بنا با شماره ۱۳۸۵۷ در روز بیست و پنجم آبان ماه سال ۸۴ در فهرست میراث ملی ثبت شد.
در پرونده ثبتی خانه تاریخی منسوب به سرهنگ ایرج آمده، براساس نقشه حصار صفوی موسیو کرشیش، که اولین نقشه تهران براساس نفشه کشی علمی بوده است، این بنا به نام خانه میرزا آقا خان در محدوده زمینهای منسوب به میرزا آقاخان حک شده است. در دوره بعدی طبق نقشه حصار ناصری عبدالغفار، این ملک به نام خانه میرزا زکی خان خوئی ثبت شده است که قدمتی بیش از صد سال دارد.
در این مدت و بعد از تخلیه ملک در ۱۰ سال گذشته، فیلم و سریالهای مختلفی در این مکان تصویربرداری شد که آخرین آن مربوط به فیلم “مهمان مامان” است تا اینکه داره کل میراث فرهنگی استان تهران در سال ۸۸ بخشهایی از این بنا را مرمت کرد.
متاسفانه درب تاریخی این خانه در سال ۱۳۹۱ سرقت شد.

آدرس : تهران، خیابان پامنار، بالاتر از مسجد پامنار، کوچه صوفیانی

 

خانه سرهنگ ایرج 1 خانه سرهنگ ایرج تهران
خانه سرهنگ ایرج 2 خانه سرهنگ ایرج تهران

منابع:
بزنیم بیرون
خبرگزاری ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد