جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام پیر شهید شیروان

تاریخ بروزرسانی :
۸ مرداد ۱۳۹۹

حمام پیر شهید شیروان نمونۀ یک حمام خزینه ای است که با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.این بنا از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب گرم و سرد تشکیل شده است، رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است که از طریق یک رشته پلکان به آن دست می یابند، در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل قرار دارد، از گوشه شرقی رختکن می توانبه گرمخانه دست یافت، گرمخانه در گوشۀ شرقی حمام قرار دارد و از دو فضای کوچکتر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است، حمام پیر شهید مانند سایر حمام‌های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

درکنار این مجموعه، فضای دیگری است که دارای یک حوض یا همان خزینه بوده که افراد در آن خود را می شویند و در آخر کار از دوش هایی که در بخش دیگری از حمام تعبیه شده برای آبکشی استفاده می کنند.درمجاورت این مجموعه رخنکن هایی نیز وجود داردکه افراد می توانند از آن برای تعویض لباس های خود بهره ببرند اما اگر می خواهید یک حمام قدیمی خزینه ای را از نزدیک ببینید.

 

حمام پیر شهید 1 حمام پیر شهید شیروان

 

پیشنهاد می کنم سری به حوالی شیروان بزنید ، حدود چهارکیلومتر یه سمت جنوب شرقی این شهرستان حرکت کنید و برای ساعتی میهمان روستای پیر شهید شیروان خراسان شمالی شوید و ضمن مشاهده یک روستای تاریخی از حمام قدیمی آن نیز بازدید کنید، حمامی که نمونه یک حمام خزینه ای است . بنایی که گفته می شود تاریخچه ساخت آن به دوره قاجاریه می رسد.

به عبارتی شواهد و مستندات نشان می دهد، حمام پیر شهید بیش از یک قرن قدمت دارد، هرچند در حال حاضر بارش های جوی و شرایط آب و هوایی موجب شده تا بخش زیادی از آن در معرض تخریب قرار بگیرد، شرایطی که ضرورت مرمت و رسیدگی به آن را پیش از پیش به مسئولان گوشزد می کند. ساختمان و بخش های مختلف این حمام قاچاری از مصالحی مانند لاشه سنگ،آجر و ملات ساروج ساخته شده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بنای حمام فاقد کتیبه است.

اگر بخواهیم نگاهی به معماری حمام تاریخی پیر شهید داشته باشیم،باید بگویم که این بنا از ۲ بخش تشکیل می شود. راه پله و هشتی بزرگی که کارکرد رخنکن را دارد. درباره ابعاد این رخنکن هم باید گفت:که این بخش ۱۲ ضلع دارد و در هر ضلع نیز طاقچه با غرفه هایی وجود دارد که محلی برای قرار دادن وسایل است.
از گوشه بخش شرقی رخنکن می توان وارد فضای اصلی شد که دراین قسمت ۶ فضای مربع، مستطیل شکل وجود دارد. همچنین سه فضای بزرگ که ابعاد آن ۵/۵ در۴/۸ و۴/۳ است. گرمخانه نیز بخش دیگری از این حمام تاریخی است که در اتاق گوشه این ساختمان جای گرفته و دارای ۲ فضای کوچک تر بوده که از آنها به عنوان خزینه حمام بهره گرفته است.

نکته جالب دیگری که می توان درباره این حمام به آن اشاره کرد این است که حمام تاریخی خزینه روستای پیر شهید شیروان مانند بسیاری از حمام های خزینه ای آن دوره در فضایی بنا شده که حدود سه متر پایین تر از سطح زمین های اطراف است که دلیل آن را می توان تجمع آب در حمام و سیستم فاضلاب آن دانست.
حمام پیر شهید این روزهاچشم انتظار توجه بیشتر و رسیدگی از سوی مسئولان حوزه میراث فرهنگی است تا بتواند هنر و معماری ایرانی را برای نسل های آینده نیز به صورت عینی به تصویر بکشد.

 

حمام پیر شهید حمام پیر شهید شیروان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *