جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام تاریخی یان یان

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ مهر ۱۳۹۹

حمام تاریخی یان یان ، یکی از قابلیت‌های گردشگری شهرستان خرم‌دره است که در مرکز شهر و در میان بافت سنتی در حاشیه‌ رودخانه کبیر و ضلع غربی خیابان سردار جنگل واقع است.کلمه (یان‌یان) در زبان ترکی فعل امر از مصدر (یانماق) به معنای (سوختن) آمده است و با توجه به کاربری و عملکرد این بنا که گرمابه است، تاکیدی بر وجود آب‌گرم و گرمای دائمی و نسبتا زیاد در این بنا است. البته روایت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد، مبنی بر اینکه کوچه‌ای که این حمام در آن قرار گرفته، به قدری باریک و کم‌عرض بوده که مردم هنگام عبور از آن مجبور بودند به اصطلاح (یه وری) راه بروند، در زبان ترکی یان همان به معنای یه وری نیز است.

حمام یان یان حمام تاریخی یان یان

حمام یان‌یان در ساحل رودخانه کبیر و در منتهی الیه سمت شمالی شهر خرم‌دره قرار گرفته، که امروزه با گسترش شهر به سمت جاده ترانزیت، در مرکز آن قرار گرفته است. نزدیکی حمام به رودخانه، احتمالا به منظور دفع فاضلاب و یا استفاده از آب رودخانه بوده است.بنای تاریخی حمام «یان‌یان» در مرکز شهر و در میان بافت سنتی در حاشیه‌ رودخانه‌ کبیر و ضلع غربی خیابان سردار جنگل قرار گرفته است این بنا با ۲۱۰ مترمربع وسعت با سبک معماری حمام‌های دوره‌ صفوی اما در ابعاد کوچک‌تر بنا گشته است.

این بنا شامل فضاهایی چون هشتی ورودی، پای‌شوی‌خانه، گرماخانه، نظافت‌خانه، خزینه‌های آب سرد و آب گرم و گلخن است و تاریخچه‌ ساخت این بنا متعلق به اواخر دوره‌ قاجاریه بوده و تا حدود ۲۵ سال گذشته نیز استفاده می‌شده است.بنای تاریخی حمام «یان‌یان» یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان خرم‌دره به شمار می‌رود که بنا به گفته امیر ارجمند، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در فهرست آثار ملی زنجان به ثبت رسید.

تاریخچه ساخت آن متعلق به اواخر دوره قاجار بوده و تا حدود ۲۵ سال گذشته نیز مورد استفاده قرار می گرفته ، اکنون به عنوان سفره خانه سنتی آماده پذیرایی از گردشگران است .

حمام یان یان 1 حمام تاریخی یان یان

حمام یان یان 2 حمام تاریخی یان یان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *