رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اسفند ۱۳۹۶

حال و هوای نوروز در مازندران

لینک این مطلب کپی شد!

عید نوروز چون اعیاد اسلامی، از آداب و رسومی خاص اسلامی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می‌شود؛ آغاز سال نو خورشیدی و فرارسیدن عید نوروز فرصتی است برای احیای بسیاری از سنت‌های قدیمی که درعید با آداب و رسوم خاصی نمایان می‌شود.
به گزارش ایسنا، فرهنگ مردم را باید در درون زندگی مردم و از لابه لای باورهای آن ها جستجو کرد؛ دید و بازدید عید نوروز از دیرباز سنتی بسیار نیکو و پسندیده در دنیا به خصوص در میان شرقی‌ها و به ویژه در بین مردم ایران زمین بوده است که شاید امروزه کمی به فراموشی سپرده شده و یا مورد بی‏‌توجهی قرار گرفته باشد؛ ما ایرانیان اشتیاق زیادی به همنشینی با دوستان و آشنایان داریم و همان طور که دید و بازدید عید نوروز باعث خوشحالی و شادمانی ما می‏‌شود باعث شارژ روحی ما نیز می‌گردد؛ با توجه به این فقط چند روز تا آغاز سال جدید باقی مانده، در بین مردم مازندران رفته و از حال و هوای نوروزی آن ها می‌پرسیم.

*عید نوروز تشریفاتی شده است

«صادق شعبانی» از شهروندان مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایام نوروز را در منزل می‌مانیم، چون بزرگ فامیل هستم برای عید دیدنی به خانه ما می‌آیند، پذیرای مهمانان هم از شهرها و استان‌های دیگر هستیم؛ معمولا اگر قصد مسافرت کردیم در هفته دوم عید می‌رویم؛ چون در هفته دوم ترافیک جاده‌ها کمتر شده و برای من با سن بالا رانندگی راحت‌تر است.

وی گفت: گذشته را با امروز نمی‌توان مقایسه کرد؛ در گذشته سطح انتظارات پایین بود، زندگی‌ها آسان‌تر و مردم قدرت خرید اجناس را داشتند، اما امروز نوروز تشریفاتی شده و در کنار آن قیمت‌ها نیز بالا رفته است.

شعبانی افزود: در گذشته صفا و صمیمیت بیشتر بود، رفت و آمدها برقرار و انتظارات کم و دائم باعث روابط بیشتر بین فامیل می‌شد.

*صله رحم مهم‌ترین رکن عید باستانی نوروز

ابراهیم سلطانی از دیگر شهروندان مازندرانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به این‌که این عید نوروز، عیدی باستانی است، بعد از تحویل سال نو به دیدن بزرگترها، پدر و مادر و اقوام نزدیک رفته و صله رحم را به جا می‌آوریم.

وی افزود: دید و بازدیدهایی که صورت می‌گیرد همراه با خوبی و خوشی است، سعی می‌کنم در موقع تحویل سال جدید در کنار خانواده و در خانه خود باشم و در روزهای دیگر ایام تعطیلات به مسافرت بروم.

این شهروند مازندرانی تاکید کرد: با توجه به این که امروزه در جامعه شاهد تورم قیمت‌ها هستیم؛ خرید برای همه اقشار جامعه آسان نیست، هزینه‌ها بالا رفته و هر خانواده بر اساس میزان درآمد خود برای خانواده و شب سال نو خرید می‌کند.

*سنت‌های نوروز را باید حفظ و به آیندگان منتقل کرد

«باب‌الله مقدس» از شهروندان مازندرانی است که در گفت‌وگو با ایسنا از حال و هوای نوروز و نوروزخوانی می‌گوید: سال جدید برای مردم مازندران با رسومی خاص همراه بوده و انجام این آیین‌ها برای مردم استان بسیار حائز اهمیت است؛ اگر چه نسبت به سال‌های گذشته دید و بازدیدها کمتر شده و علت آن هم مسائل مادی و هزینه‌های جاری است اما آن صفا و صمیمیت در مردم خوب مازندران هم‌چنان باقی است.

وی افزود: از آن جایی که ما مازندرانی‌ها مهمان نواز و مهمان دوست هستیم، سال جدید را در منزل و پذیرای مهمان دور و نزدیک هستیم.

مقدس در ادامه از هزینه‌های مردم در شب عید سال‌های گذشته گفت، در گذشته قیمت اجناس خیلی کمتر بوده اما در دو سال اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم؛ این باعث می‌شود میزان مصرفی ما در خرید لوازم منزل و سایر موارد بیشتر شود.

این شهروند مازندرانی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تمام آیین‌های گذشته خود را که از بزرگان یاد گرفته‌ایم، به فرزندان‌مان انتقال دهیم تا به عنوان میراث فرهنگی ما حفظ شود.

 حال و هوای نوروز در مازندران

*مسافرت با برنامه‌ریزی درست باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود

«آرزو وجدی» کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که مسافرت می‌تواند تأثیرات مفید و موثری بر روی مغز انسان بگذارد، اظهار کرد: یکی از چیزهایی که در تقویت عملکرد مغز موثر است می‌تواند مسافرت و آن آرامشی که در مسافرت و موسیقی زنده‌ای که از طبیعت به ما می‌رسد باشد.

وی افزود: زمانی که مغز تقویت می‌شود می‌تواند عملکرد بهتری ارائه دهد؛ این عملکرد بهتر شامل کنترل هیجانات است و این که ما مدیریت بهتری در رفتار و روند زندگی خود داشته و مخصوصا در رسیدن به خودآگاهی ما کمک می‌کند.

وجدی در ادامه تاکید کرد: مسافرت می‌تواند تاثیرگذار باشد، به شرط این که با برنامه‌ریزی باشد و غیر از آن افرادی که برای هم گروه شدن در مسافرت انتخاب می‌کنیم نقش بسیار موثری در مضاعف کردن انرژی مثبت در افراد دارد.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: شرایط باید در زمان مشخص مناسب باشد تا مسافرت کردن از شهر خودمان به جایی دیگر در روند زندگی ما اثرگذار باشد، و بعد از اتمام باعث جذب حال خوش و روحیه مفید در ما شود.

گزارش از «بهناز مقدس» خبرنگار ایسنا مازندران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *