رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ مهر ۱۳۹۲

جنگل‌های ۲۰۰۰ تنکابن غرق در زباله !

اشتراک گذاری

دو هزار، یک منطقه توریستی از توابع بخش خرم آباد تنکابن در شمال ایران است که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با تابستان‌های مطبوع و زمستان‌های نسبتاً سرد است که به دلیل شرایط اقلیمی و طبیعی ویژه و جاذبه‌های متنوع مقصد طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

منطقه دوهزار فوق العاده زیبا بوده و دارای چشم اندازهای بدیع و کوهستانی، چمنزارها و جنگل است اما این روزها این منطقه توریستی حال و روز خوبی ندارد و با وجود جاذبه‌هایش به سختی نفس می‌کشد و غرق در زباله‌ شده اس.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، از سالیان دور یکی از روش‌های مرسوم و سنتی در بخش مدیریت زباله‌ها در کشور دفن زباله‌ها در زمین بوده که در ابتدا خانواده‌های ایرانی با حفر گودال در مناطق اطراف محل سکونت اقدام به دفن آن می‌کردند اما در سال‌های بعد که مسئولین شهری اقدام به جمع آوری زباله‌ها و دفن در گودال‌های تعبیه شده در اطراف مناطق شهری و روستایی می‌کردند استفاده از محل های دفن زباله یا روش تلنبار کردن سطحی زباله‌ها جهت دفع آن مرسوم شد که سال‌هاست از این روش سنتی در مازندران نیز استفاده می‌شود.

متاسفانه مدتی است منطقه دو هزار تنکابن به محلی برای دفن زباله تبدیل شده و شیرابه‌های زباله در این منطقه جنگلی سرازیر شده است که این امر آسیب جدی به محیط زیست وارد خواهد کرد بنابراین با توجه به اینکه دو هزار مقصد گردشگران بسیاری است لازم است نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

ساماندهی زباله در مازندران با توجه به گردشگرپذیر بودن استان از دغدغه‌های جدی مسئولان است و در برخی مواقع نیز موضوع زباله تبدیل به بحران شده است.

سید ابراهیم هاشمی، فرماندار تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، در این زمینه توضیح داد: پرداختن به معضل زباله در این منطقه از دو سال قبل تاکنون مهمترین مساله بوده است. در این راستا کارشناسان فنی شهرداری تنکابن از شهرهایی همچون ساوه، کرج و مراغه بازدید کردند تا با تجربه این شهرها در امحای زباله آشنا شوند.

فرماندار تنکابن با اشاره به بازدید کارشناسان از کشورهای کره جنوبی، گفت: مقرر شد موضوع ساخت نیروگاه زباله در شهرستان تنکابن مانند شهرهای آمل و اصفهان از طریق قرارگاه خاتم الاوصیا دنبال شود.

هاشمی تصریح کرد: معضل تهیه زمین یکی از بزرگترین مشکلات در ساخت نیروگاه زباله است. برای احداث نیروگاه زباله حدود ۴ هکتار زمین نیاز است که باید با هزینه شهرداری خریداری شود. با توجه به کمبود و گرانی زمین در تنکابن، برای خرید زمین با مشکلاتی مواجه هستیم که در این زمینه در حال پیگیری هستیم.

فرماندار تنکابن افزود: پیگیری‌هایی از طریق شوراهای بخش نشتارود، تنکابن، خرم آباد و شیرود صورت گرفته تا یک میلیارد تومان برای خرید و تملک زمین در اختیار قرارگاه خاتم الاوصیا قرار گیرد تا تجهیزات مربوط به نیروگاه زباله نصب شود.

هاشمی یادآور شد: برای شهرداری‌های نشتارود، تنکابن، خرم آباد و شیرود سهمی درنظر گرفته شده که متناسب با درآمد و ظرفیتی که دارند سهم خود را پرداخت کنند و در مسیر فرآیند وصول این وجوه هستیم تا زمین مورد نظر خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که تا دو ماه آینده زمین برای احداث نیروگاه زباله سوز در اختیار قرارگاه خاتم الاوصیا قرار گیرد.

فرماندار تنکابن تصریح کرد: در صورت احداث این نیروگاه زباله‌های شهرستان‌های رامسر و عباس آباد باید تحویل نیروگاه زباله تنکابن شود.

فربد فخاری، کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، اظهار کرد: ظرفیت بالای گردشگری استان و استفاده از این ظرفیت در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان، شرایط اقلیمی و جغرافیایی، توپوگرافی، شکنندگی اکوسیستم و محیط زیست در مازندران سبب شده مدیریت دفن زباله‌ها به روش سنتی در استان با مشکلات عدیده‌ای روبرو شود.

وی ادامه داد: مازندران دارای آب و هوای مطبوع و مناطق زیبای جنگلی، پارک‌های جنگلی، آبشارهای بومی، شهرک‌های مسکونی، مناطق کوهستانی و روستاهای ییلاقی زیبا و اماکن زیارتی است که این موارد در کنار عواملی از جمله پرتردد بودن محورهای مواصلاتی، استان را از سایر کشور متمایز ساخته که بالطبع حجم مسافرین ورودی به مازندران نیز با سایر استان‌های کشور قابل مقایسه نخواهد بود.

فخاری تصریح کرد: تمامی قابلیت‌های استان سبب شده هر ساله میلیون‌ها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی وارد مازندران شده و در ایام عید، تابستان، تعطیلات پایان هفته و سایر تعطیلات رسمی شاهد حضور انبوه گردشگران و مسافران باشیم به طوری که در برخی روزها، جمعیت بعضی شهرهای مازندران به خصوص شهرهای ساحلی و غربی منطقه به چند برابر جمعیت بومی آن رسیده که از این آمار می‌توان نتیجه گرفت حجم زباله‌های تولیدی و بالطبع مدیریت زباله‌های تولیدی نیز از سایر نقاط کشور مشکل تر خواهد بود.

وی عنوان کرد: وجود بیشترین حجم زباله تولیدی در مقایسه با سایر استان‌ها معضلات فراوانی در بخش مدیریت زیست محیطی استان ایجاد خواهد کرد. سفرهای مسافران به استان با وجود سودآوری و اشتغال‌زایی، عوارض فراوانی برای طبیعت داشته و توجه به مسائل زیست محیطی آن قابل تامل است.

دبیر کمیته پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: تفاوت مراکز دفن زباله استان در مقایسه با سایر استان‌ها، جانمایی و قرارگیری آن در میان زیباترین مناطق طبیعی کشور است. بسیاری از محل‌های دفن زباله در سال‌های قبل به صورت سنتی و تصمیمات منطقه‌ای و محلی انتخاب شده و برخی از این مراکز دارای مجوز زیست محیطی است.

فخاری یادآور شد: در زمان انتخاب یک مکان دفن، در میان گزینه‌ها و محل‌های پیشنهادی، وضعیت تقریباً مشابهی از نظر اکوسیستم و شرایط و حساسیت‌های زیست محیطی مشاهده می‌شده، بنابراین در برخی مواقع تنها عوامل جانبی همچون راه دسترسی آسان، اتصال راحت تر چند مرکز تولید بزرگ زباله شهری و روستایی و انتقال آسان زباله‌های تولید شده این مراکز به محل‌های دفن، معیار انتخاب قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ظرفیت بالای گردشگری، جمعیت رو به رشد، مناطق مسکونی در حال توسعه و متعاقب آن حجم بالای تولید زباله در مازندران و محدودیت‌های پیش رو در انتخاب محل‌های دفن زباله از عوامل مهم مشکل آفرین در روش سنتی مدیریتی زباله‌های خانگی است. با اجرای کامل طرح جامع مدیریت پسماند استان، چند شهر مجاور در یک شهرستان با محوریت یک شهر مرکزی، مجهز به سیستم دستگاه زباله سوز یا کارخانه‌های کمپوست خواهند شد.

کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: به طور حتم با این روش‌ها بخش عمده‌ای از زباله‌های تولیدی، مدیریت و امحاء می‌شود اما باز هم بخشی از زباله‌های باقی مانده در استفاده از روش های مدیریت فوق برحسب ضرورت، نیاز به دفع در مراکز دفن زباله خواهد داشت.

فخاری خاطرنشان کرد: از روش‌های بهداشتی دفن زباله با رعایت ملاحظات زیست محیطی می‌توان به روش آهک پاشی در محل‌های دفن، فنس کشی، محصور کردن کامل این اماکن، حمل مناسب و بهداشتی زباله‌ها با استفاده از خودروهای مناسب و مجاز تا مراکز دفن، تفکیک زباله‌ها برحسب ضرورت در محل‌های دفع قبل از دفن یا تلنبار کردن زباله‌ها و تصفیه شیرابه‌های تولیدی (پس از جمع آوری و هدایت آن با تعبیه کانال‌های مناسب در همه اضلاع محل‌های دفن به ورودی سیستم‌های تصفیه فاضلاب مناسب) با بهره‌گیری از سیستم تصفیه فاضلاب اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در کارگروه مدیریت پسماند اداره کل محیط زیست استان، ضمن پیگیری مستمر اجرای کامل طرح جامع مدیریت پسماند استان، گزارش‌هایی در زمینه لزوم تصفیه شیرابه‌های تولید شده در اماکن دفن فعلی تنظیم شده که با پیگیری‌های محیط زیست و مصوبات کارگروه در این خصوص بسیاری از شهرداری‌های مازندران در حال رایزنی با شرکت‌های توانمند سازنده سیستم تصفیه فاضلاب برای عملیاتی کردن این موضوع تا پایان امسال است که به طور حتم اجرای آن می‌تواند مشکلات موجود در مراکز دفع فعلی را برطرف کند.

کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به محل دفع زباله تنکابن، گفت: این مکان در اراضی جنگلی منابع طبیعی با وسعت ۸ هکتار در مسیر جاده دو هزار واقع شده است.

فخاری اظهار کرد: احداث کارخانه زباله سوز و افزایش ظرفیت تولید کارخانه کمپوست فعلی که با مشکلاتی در مرحله اجرا مواجه شده در دستور کار اعضای کارگروه پسماند استان و مسئولان شهرستان تنکابن قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمان اجرای کامل طرح جامع مدیریت پسماند، احداث سیستم تصفیه فاضلاب جهت تصفیه شیرابه‌های حاصل از دپوی زباله‌ها در محل دفع فعلی و رعایت ملاحظات زیست محیطی جهت دفن بهداشتی زباله ها باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد که این مهم در حال پیگیری است.
02-268 جنگل‌های 2000 تنکابن غرق در زباله !

گزارش از زهرا طاهری، خبرنگار ایسنای منطقه مازندران

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    بسيار زيبا بود قبل از حضور زياد گردشگران اما اكنون با افزايش بازديد و ايجاد غذاخوريها چهره آن به زيبايي سابق نيست

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *