رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آبان ۱۳۹۹

جزیره خور موسی

لینک این مطلب کپی شد!

جزیره خور موسی به ‌معنای دریای داخل شده به خشکی است. در حقیقت محدوده‌ای نیمه بسته، که با دریای آزاد ارتباط دارد. نام موسی هم از ناخدایی پرآوازه در گذشته در این منطقه گرفته شده است. خورموسی مثلثی شکل است و در انتهایی‌ترین نقطه در شمال غربی خلیج فارس قرار دارد و از شمال به بندر ماه‌شهر، سربندر و بندر امام خمینی می‌رسد.خور موسی شاخهٔ مثلث‌شکلی است در منتهی‌الیه شمال غربی خلیج فارس. رأس این مثلث راست‌گوشه در شمال است و قاعدهٔ آن بر خط ۳۰ درجه عرض شمال منطبق می‌شود.ژرفای خورموسی ۲۰ تا ۵۰ متر است که در برخی نقاط به ۷۳ متر نیز می‌رسد. وجود چنین عمقی باعث شده تا کشتی‌های ۷۰ هزار تنی نیز به سهولت در این آبراه رفت وآمد کنند.ژرفترین جای این خور خطی است که از رأس به قاعده شکل مثلث کشیده می‌شود. زمین‌های پیرامون این خور گِل‌زار هستند و ارتفاع آن‌ها از سطح دریا از ۲ تا ۴ متر است.

جزیره خور موسی

پهنای دهانه آن ۳۷ تا۴۰ کیلومتر و طول آن از دهانه تا بندر امام خمینی ۹۰ کیلومتر و تا ماهشهر ۱۲۰ کیلومتر است.خورهای کوچک دیگری از خور موسی منشعب می‌شوند که بیشتر در کنارهٔ باختری آن قرار دارند و از جنوب به شمال عبارت‌اند از خور سِلِچ، خور مِلْح، خور قَناقه، خور مریموس و در شمال غربی خور دورق. بخش که میان جزیرهٔ قبر ناخدا و کرانهٔ خاوری خشکی اصلی قرار دارد خور غَزْلان نام گرفته است .

کشتیهای نفتکش که به طرف بندر امام خمینی در حرکت هستند، می‌بایست از خور موسی عبور کنند. این آبراهه یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های طبیعی است و کشتی‌های تا ۱۰۰ هزار تن برای ورود به بندر امام خمینی باید از این آبراهه بگذرند.در حدود ۶۰فروند شناوه (بویه) برای مشخص شدن گذرگاه کشتی‌ها از دهانه خور موسی تا بندر امام خمینی استقرار یافته‌است.بیش از ۱۸۱۶ نفر از مردم بومی خور موسی از ماهیگیری گذران زندگی می‌کنند.

خور موسی به جهت موقعیت راهبردی ویژه‌ است و از نظر موقعیت جغرافیای طبیعی، ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد. عمق آب‌های اطراف این کانال عریض و طویل بین ۲۰ تا ۵۰ متر است و در عمیق‌ترین نقطه به ۷۳ متر می‌رسد و همچنین پهنای دهانه آن بین ۳۷ تا ۴۰ متر است. عمق زیاد آب و قطر مناسب دهانه کانال خور، موقعیت مناسبی برای تردد کشتی‌های مسیر بندر امام خمینی، ایجاد می‌کند.در دهانه خور سه جزیره به نام‌های «دارا»، «قبر ناخدا» و «بونه» وجود دارند. داخل خور جزیره‌های زیادی پوشیده از گل ولای و باتلاقی وجود دارند که مسکونی نیستند و به برخی امکان تردد نیست.

اطراف جزیره‌ها منابع عظیم نفت نهفته است که اکتشاف و استخراج نفت و تردد نفتکش‌ها در منطقه و نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پالایشگاه بندر ماه‌شهر، در کنار شاه‌راه ارتباطی بندر امام خمینی بودن، اهمیت خور موسی را دوچندان می‌کند؛ گرچه فعالیت صنایع در این محدوده، آلودگی‌های محیطی فراوان ایجاد کرده است. در حال حاضر خور موسی یکی از آلوده‌ترین نقاط خلیج فارس است.

جزیره خور موسی

جانوران

گونه‌های متنوع جانوری در خور موسی زندگی می‌کنند که به گردشگری در منطقه رونق بخشیده‌اند. دلفین‌های گوژپشت، فلامینگوها و پرستوهای دریایی از نمونه‌ جانوران منطقه هستند. آب‌های اطراف خور، محل تخم‌ریزی میگوها است. انواع غذاهای دریایی در این محدوده که محصول تنوع آبزیان هستند، طبخ می‌شود.

جزیره خور موسی
بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید با نام محلی زبیدی در خلیج فارس، در منطقه خور موسی و جزیره قشم است. گیلان‌شاه خالدار از پرندگان این خور و نهنگ و دلفین و فریاله از آبزیان آن هستند. متأسفانه با ورود حجم زیادی از پساب‌های صنایع پتروشیمی بدون تصفیه شدن به خور موسی، زیست‌بوم‌ها و گونه‌های جانوری و همچنین گردشگری خور موسی در معرض نابودی است.

برای گشت‌وگذار در خور موسی و رفتن به جزیره‌های آن به بندر ماه‌شهر بروید و به کمک تورهای محلی یک روزه از بازدید و گردش در خور موسی لذت ببرید.

جزیره خور موسی

این منطقه تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست است و به‌خصوص در ایام نوروز و تعطیلی‌ها، کشتی‌های تفریحی خورپیما، گردشگران را به گردش و تفرج در منطقه می‌برد. بهترین زمان برای سفر به این خطه، اسفند ماه و زمان مهاجرت دسته‌های پرندگان مهاجر به خور موسی است.

بندر ماهشهر به لحاظ داشتن طبیعتی منحصر به فرد، قابلیت جذب گردشگر بسیار زیادی را دارد. بندر ماهشهر همچون شادگان از معدود شهرهای ایران است که دارای خور می‌ باشد و مهمترین آ‌نها خور موسی نام دارد که از نظر استراتژیک و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. خور در فارسی به شاخه‌ ای از دریا گفته می ‌شود که به خشکی داخل شده باشد و موسی ناخدای معروفی بوده که این خور به نام او نامگذاری شده است.

جزیره خور موسی

خورموسی که متصل به آبهای خلیج فارس است، حیات وحش دریایی بسیار زیبایی دارد. این خور زیستگاه دلفین های گوژپشت محسوب می شود. تماشای گروه دلفین های گوژپشت در خورموسی برای گردشگران بسیار جذاب است. همچنین خورموسی، محل زندگی بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر محسوب می شود. هر سال از اسفند تا خرداد ماه حضور حجم انبوه پرندگان مهاجر و بومی در خورموسی قابل توجه است که مناظر بسیار بدیعی را به وجود می آوردند. جزایر بسیار بکر و زیبای خورموسی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند. در این میان جزایر قمر، قبر ناخداد و حیات وحش منحصر به فرد این منطقه از مواردی هستند که سفر به آنها می تواند برای گردشگران از جذابیت فوق العاده ای برخوردار باشد.

جزیره خور موسی

 

جزیره خور موسی

جزیره خور موسی

جزیره خور موسی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *