رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

لینک این مطلب کپی شد!

کرمانشاه جاهای دیدنی و تاریخی متعددی دارد. کرمانشاه یکی از قشنگترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. کرمانشاه هفدهمین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود و یکی از پرجاذبه‌ترین‌هاست. کرمانشاه ۴ هزار جاذبه تاریخی دارد و همین کافی است برای سفر به این استان غربی کشور. در این پست به دلیل کثرت جاهای دیدنی کرمانشاه، مهمترین جاهای دیدنی این شهر را نوشته‌ایم، جاهایی که حتما باید دید.

بیستون؛ از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه

وقتی اسم کرمانشاه می‌آید یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ نان برنجی، طاق بستان، آش عباسعلی؟ بیستون؟ کرمانشاه خیلی‌ها را یاد کتیبه بیستون می‌اندازد. کتیبه‌ای که بزرگترین سنگ نبشته دنیاست و هیبتش وقتی روبه رویش می ایستید خیره‌تان می‌کند. محوطه بیستون که تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی است، نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. از کوه بیستون که به معنای جایگاه خدایان است و سنگ‌نبشته ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هرکول که از شگفتی های این محوطه و البته مورد علاقه سارقان است. سر مجسمه هرکول دو بار تاکنون به سرقت رفته و سر فعلی کپی است.

از دیگر قشنگی های این مجموعه کاروانسرای شاه عباسی است که رو به کوه بیستون است. کاروانسرایی به سبک چهار ایوانی که ۳ هزار متر است و ساختش از دوره شاه عباس تا شاه سلیمان طول کشیده. این کاروانسرا چند سالی است که بازسازی و تبدیل به هتلی مجهز به نام لاله بیستون شده. بیستون در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده.

کتیبه شیخ علی خان زنگنه، کاروانسرای ایلخانی و آثار دیگری این مجموعه بی نظیر را کامل می‌کنند.

 جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

طاق بستان؛ مجموعه‌ای از سنگ‌نوشته‌ها

یکی از جاهایی که در سفر به کرمانشاه حتما باید دید، طاق بستان است. طاق بستان که در ۱۲ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده مجموعه‌ای است بی‌نظیر از سنگ نوشته‌ها و سنگ نگاره‌ها. سنگ نگاره هایی که صحنه‌های شکار و نواختن چنگ و تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می‌دهد. هرچند طاق بستان که دارای دو طاق کوچک و بزرگ است در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما بوی کباب و دنده کبابی که در محوطه تاریخی طاق بستان پیچیده مانع از ثبت جهانی آن شده است.

” طاق بستان بوی کباب می دهد” و سازمان جهانی یونسکو معتقد است حریم بو در این اثر تاریخی رعایت نشده است. چشمه و کوه طاق بستان از مفرح‌ترین مکان‌ها برای یک روز است. پارک کوهستان در ۱۰ کیلومتری شمال طاق بستان یکی دیگر از تفرجگاه های این منطقه است.

-بستان جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

سراب صحنه؛ طبیعت بی‌همتای کرمانشاه

اگر دلتان بخواهد در سفر به کرمانشاه یک روز را در جایی خوش آب و هوا و خوش و خرم سر کنید، پیشنهاد ما سراب صحنه است. سراب صحنه با کرمانشاه ۵۵ کیلومتر فاصله دارد یعنی چیزی حدود یک ساعت می‌رانید و بعدش می‌رسید به جایی با آبشارها، درختان سربه فلک کشیده و رودهای پرآب. سراب صحنه در شمال شهر صحنه قرار گرفته، جایی که به آن دربند می‌گویند.

در ابتدای دربند صحنه، دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که با قایق پدالی میتوانید، دوری در آن بزنید. سراب صحنه از چهار چشمه اصلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری زیبا را به وجود می‌آورد که زمانی شاهان به کنارش می‌آمدند و وقت می‌گذرانند. گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند در سمت راست رود دربند از دیگر دیدنی های این منطقه است.

-صحنه جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

مسجد شافعی ها؛ مسجدی به سبک مساجد ترکیه

از دیدنی‌ترین و قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی‌هاست. مسجد شافعی‌ها که به سبک مساجد ترکیه ساخته شده با گلدسته‌های بلندش شهر را زیباتر نیز کرده است. مسجد شافعی‌ها در سال ۱۳۲۴ ساخته شد و از سال ۱۳۲۶ تاکنون است که اهل تسنن در این مسجد نماز می‌خوانند. این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می‌شود.

-شافعی-ها جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

تکیه معاون الملک؛ یادگاری از قاجار

دلتان می‌خواهد بخشی از تاریخ مصور ایران را روی کاشکاری‌ها ببینید؟ تکیه معاون الملک که امتیاز عمده‌اش در کاشیکاری آن است یکی از زیباترین بناهای به جا مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود. تکیه که در سال ۱۲۸۲ ساخته شده در ابتدا برای برگزاری آیین‌ها و مراسم های مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری به کار می‌رفت و بعدها به محل اجتماع مشروطه خواهان تبدیل شد، با افزوده شدن تکیه به آن محلی شد برای برگزاری مراسم های مذهبی.

کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با رنگ‌های صددرصد طبیعی که در این بنا به کار رفته در جهان بی‌همتاست. تصاویری که بر روی کاشی‌ها حک شده نیز صحنه‌هایی از غزوات محمد، نبردهای علی، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید. کاشیکاری این تکیه که دو قسمت عباسیه و زینبیه دارد ۱۷ سال طول کشیده. این تکیه در محله آبشوران قدیم و خیابان حداد عادل واقع شده. این تکیه دارای موزه پوشاک و مردم شناسی نیز هست.

-معاون-الملک جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

تکیه بیگلربیگی؛ تکیه‌ای با آینه‌کاری‌های بی‌نظیر

تکیه بیگلربیگی را عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی در دوره قاجار بنا نهاد، تکیه‌ای که آیینه کاری‌اش یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را در مقابلمان قرار می‌دهد. حیاطی مصفا با حوضی در وسط دارد و در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی است که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات و کتیبه‌های متعدد مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده. موزه خط و کتابت این تکیه از دیدنی هایش است. تیکه بیگلر بیگی در خیابان مدرس و در محله قدیمی فیض‌آباد و کوچه بیگلری مقابل کوچه صارم الدوله واقع شده‌است.

-بیگلربیگی1 جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

باغ گل های کرمانشاه؛ دومین باغ گل ایران

بعد از اصفهان، کرمانشاه دومین شهر دارای باغ گل است. باغ گل کرمانشاه در زمینی ۵ هکتاری با قابلیت کشت ۴ هزار گونه گیاهی و باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده. برای کاشت اغلب گیاهان این باغ از بذر درجه یک هلندی استفاده شده. این باغ بزرگ و زیبا شامل نمایشگاه کاکتوس، برکه، آبراه، بخش گل‌های فصلی، درختچه‌ها و گونه‌های مختلف گل است که از کشورهای مختلف جمع‌آوری شده است. این باغ در کمربندی غربی کرمانشاه، روبروی بیمارستان سینا واقع شده

-گل-های-کرمانشاه جاهای دیدنی کرمانشاه در بهار

           
 

نظر کاربران :

  • لکستان

    کرمانشاه یه شهره که لنگه نداره

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد ببا

    کرمانشاه کمپلت یه شهر دیدنیه و مردم اصیلی داره.
    سعی کنین حتما برید و ببینید.

    محمد ببا

    ۱۷ تیر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • دینا

    خیلللییییییییییی قشنگه حتما ببینید.

    ۱۷ تیر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *