رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ مرداد ۱۳۹۸

تیکه بیگلر بیگی کرمانشاه

لینک این مطلب کپی شد!

تیکه بیگلر بیگی تکیه ای است که در بافت کهن شهر کرمانشاه و در محله قدیمی فیض آباد، کوچه صارم الدوله واقع شده‌است. تیکه بیگلر بیگی از لحاظ آئینه کاری در میان تکایای کرمانشاه بی نظیر است. در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه‌های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده و در دو سوی دیگر، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی واقع گردیده‌است.. تیکه بیگلر بیگی بنای زیبای عهدقاجاری در شهر کرمانشاه است که سال ۱۳۱۵ توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شد و شامل بخش حسینیه با آئینه کاری‌های باشکوه و کم‌نظیر و سقف گنبدی شکل، موزه پارینه سنگی و موزه خط و کتابت است.
ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹ توسط عبدالله خان فراش باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و متنفذ کرمانشاه در دوره قاجاریه شروع و عملیات ساختمانی آن در سال ۱۳۱۵ به اتمام رسید.
حوض بزرگ وسط حیاط این بنای تاریخی با انعکاس تصویر معماری سنتی بنا زیبایی اثر را دوچندان و رویایی کرده است. گوشه به گوشه تکیه‌ بیگلربیگی را که بنگرید جز هنر، ظرافت و زیبایی چیزی نمی بینید و البته کتیبه‌ها و تزیینات و آجرکاری‌هایی که هنر دست معماران قاجار است. تکیه بیگلربیگی دارای سه ورودی است که ورودی اصلی آن در جبهه جنوب شرق قرار دارد و سر در این ورودی به وسیله مقرنس‌های گچی و گچبری‌های برجسته تزیین شده همچنین در دو طرف ورودی دو ردیف طاق نما دیده می‌شود.
در ضلع جنوبی حسینیه، ارسی زیبایی با شیشه های الوان وجود دارد که حسینیه را به حیاط کوچکتری مرتبط می سازد و از طریق این حیاط می توان وارد مجموعه حمام بیگلربیگی شد. از فضاهای ضلع جنوبی حسینیه برای اقامت خانم ها به هنگام مراسم عزاداری، همچنین نگهداری وسایل و لوازم مراسم عزاداری استفاده می کردند. به طور کلی در گرداگرد حیاط مرکزی عمارت تالارها و اتاق هایی ساخته شده است که تالار آیینه کاری شده است این بنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در بازدید از تکیه بیگلر بیگی می توانید علاوه بر زیبایی های تاریخی این تکیه قدیمی از موزه پارینه سنگی زاگرس و همینطور موزه خط و کتابت کرمانشاه هم بازدید کنید.در سال ۱۳۸۳ موزه ای با عنوان خط و کتابت در محل تکیه بیگلربیگی افتتاح شده است که در این موزه اسناد و مدارک و مستندات تاریخی و نسخ خطی نگهداری و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است و علاوه بر این موزه پارینه سنگی زاگرس که تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه می باشد در این تکیه قرار دارد.
پس از سردر ورودی فضای هشتی قرار دارد که در دیواره‌های این فضا، طاقچه‌هایی ایجاد شده و سقف آن با رسم بندی‌های آجری تزیین شده و پس از هشتی، دالان نسبتاً درازی قرار دارد که به حیاطی اصلی تکیه منتهی می‌شود سقف دالان نیز با تزئینات مزین شده است

-بیگلر-بیگی-1 تیکه بیگلر بیگی کرمانشاه
-بیگلر-بیگی-2 تیکه بیگلر بیگی کرمانشاه
-بیگلر-بیگی-3 تیکه بیگلر بیگی کرمانشاه
-بیگلر-بیگی-4 تیکه بیگلر بیگی کرمانشاه

منابع:ایران تورینگ-خبرکزاری ایسنا-بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *