جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

توسعه فضاهای اختصاصی برای بانوان،‌ زمینه ساز عدالت شهری

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ مهر ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا، با آنکه زنان به میزان زیادی با فضای عمومی شهر در ارتباط هستند و از آن تاثیر می‌پذیرند، گاه سهم آن‌ها در برخورداری از امکانات نادیده گرفته شده است.
در این میان فراهم‌کردن بستر حضور پررنگ‌تر زنان در جامعه،‌ همراه با امنیت و مطابق با عرف، هنجار‌ و مذهب برای برقراری عدالت جنسیتی و شکوفاکردن توانمندی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری بسیار اهمیت دارد و اقداماتی همچون ایجاد مکان‌های عمومی برای ورزش بانوان یا بوستان‌های بانوان از این جمله است.
اختصاص این گونه مکان‌ها می‌تواند زنان را از وضعیت انفعال خارج کند، نیاز‌های روحی و روانی آن‌ها را تامین کند و آنان را به فعالیت اجتماعی و شرکت در تصمیم‌گیری‌ها تشویق کند.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه امروز مشارکت اجتماعی زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی، بیش از گذشته محقق شده است، اظهار داشت: این مساله در زمینه ورزشی و علمی بیشتر از دیگر حوزه‌ها محقق شده است.

پارک بانوان توسعه فضاهای اختصاصی برای بانوان،‌ زمینه ساز عدالت شهری

سیده معصومه دستغیب افزایش تعداد باشگاه ها را در سطح شهر، نشان‌دهنده علاقه زنان به مقوله ورزش عنوان کرد.
وی یاد‌آور شد که باوجود شکوفایی زنان در عرصه‌های مختلف، سهم آنان در اختصاص فضاهای مناسب شهری همچون پارک بانوان نادیده گرفته شده است و افزود: موضوع اختصاص مکان‌هایی با عنوان بوستان بانوان و ورزشگاه‌های اختصاصی که زنان بتوانند در آن‌ها با پوششی آزادانه و در محیطی با نشاط به فعالیت بپردازند، بسیار بااهمیت است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اینکه شهرداری ها عملکردی فعالانه و قوی در حوزه زنان نداشته‌اند، بیان داشت: به جای آنکه بهترین مکان‌های شهری به زنان اختصاص یابد، معمولا مکانی دور افتاده و فاقد امکانات را برای آنان در نظر می‌گیرند که این وضعیت مطلوب نیست.
دستغیب گفت: ورزشگاه حجاب شیراز، از قبل از انقلاب ویژه زنان بوده و بعد از آن نمونه مشابهی برای بانوان ساخته نشده است؛ درحالی که باید در مکان‌های مناسب شهر ورزشگاه‌هایی به زنان اختصاص داده شود.

** نگاه شهرداری‌ها به حوزه خانواده زنده و پویا نیست
این مقام مسئول با بیان اینکه حق زنان استان فارس تنها سه پارک بانوان در شهر‌های شیراز، نی‌ریز و آباده است، گفت: نگاه شهرداری‌ها به حوزه خانواده زنده و پویا نیست و آن‌ها باید عمیق، هدفمند و سازمان‌یافته از امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند و در این زمینه با جدیت بیشتر اقدام کنند.
دستغیب با اشاره به جمعیت زنان خانه‌دار، بیان کرد: کمتر کسی به این قشر از جامعه و نیاز‌های آن‌ها توجه می‌کند؛ اما این زنان مخاطبان اصلی فرهنگ‌سرا‌هایی هستند که می‌توانند در حوزه فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جامعه بسیار فعال باشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اینکه شهرداری شیراز پس از گذشت یک سال از دوره جدید مدیریت هنوز مشاور امور بانوان معرفی نکرده است، اظهار داشت: نقش مشاور ایجاد انسجام در حوزه زنان و خانواده در جامعه شهری است که امیدواریم هرچه زودتر صورت گیرد تا بتوان با تعامل بیشتر فعالیت هایی اثر بخش را در سطح شهر شاهد باشیم.
وی همچنین گفت: تاکنون ۲ طرح تخصصی در حوزه بانوان با هدف فعالیت در زمینه فرهنگی شهر‌داری به صحن شورای شهر رفته است که هنوز نتیجه آن‌ها مشخص نیست؛ البته اشاید شهرداری‌ مایل نباشد به مسائل زنان به صورت تخصصی ورود کند و از این منظر نه تنها به شهرداری‌شیراز که به همه شهرداری‌ها انتقاد دارم.
دستغیب تاکید کرد: موضوع دسترسی زنان به فضاهای عمومی مناسب از جمله پارک‌ها و ورزشگاه‌ها مطالبه عموم آن‌هاست؛ زیرا در برخی شهرستان‌ها حتی فرهنگ‌سرای فعال نیز وجود ندارد.

** نگاه مدیران متوجه حوزه زنان و خانواده نیست

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس، تفاهم، تصمیم‌گیری کلان و تسهیل حضور زنان در اجتماع را موضوعات مهمی‌خواند که نیازمند توجه بیشتر مدیران ارشد در استان و شهرستان‌هاست.
دستغیب در این باره همچنین گفت: بودجه کافی در اختیار مدیران و متولیان هست؛ اما نگاه آنان متوجه حوزه زنان و خانواده نیست.

** شهرداری عملکرد قابل دفاعی در حوزه زنان ندارد
در همین زمینه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز به ایرنا گفت: فرهنگسراها تا چندی پیش دچار مشکلات عدیده‌ای بودند؛ از جمله آنکه مهارت‌آموزی به صورت غیر هدفمند در آنها صورت می‌گرفت اما با اصلاحاتی که به تازگی اعمال شده است، علاوه بر آموزش مهارت‌ها، برنامه‌هایی آموزشی با محوریت مهارت‌های زندگی، روانشناسی، فرهنگسازی و بعضا آشنایی با حقوق زنان نیز برگزار می‌شود.
سولماز دهقانی اظهار داشت: شهرداری در یک سال گذشته عملکرد قابل دفاعی در حوزه زنان نداشته است و در تلاش هستیم با تغییر در ساختار فرهنگ‌سراها و نیز به کارگیری زنان توانمند در شهر‌داری این نقایص را برطرف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ می‌تواند برای تغییرسبک زندگی زنان اقدام کند، ادامه داد: زمانی در بوستان‌ها وسایل ورزشی قرار داده شد که نتیجه این اقدام افزایش علاقه‌مندی زنان به ورزش‌ بود و اقدامی بسیار شایان توجه به شمار می‌رفت.

** بستر عمومی شهر برای حضور بانوان فراهم شود

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز به ایرنا همچنین گفت: هرچند بوستان‌ بانوان می‌تواند به عنوان فضایی تعاملی زمینه را برای حضور زنان فراهم کند، با احداث بوستان‌های خاص موافق نیستم؛ زیرا باید بستر عمومی شهر را برای حضور پررنگ‌تر بانوان فراهم کرد.
دهقانی ادامه داد: در سه‌شنبه‌های بدون خودرو تنها تعدادی از آقایان از دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما زنان در این زمینه سهیم نیستند؛‌ بنابراین باید محیط‌های شهری را به‌گونه‌ای سامان بخشید که مناسب تعامل زنان باشد.
وی با اشاره به اینکه گاه ایجاد تغییری ساده همچون ایجاد روشنایی در برخی معابر تاریک می‌تواند امنیت حضور زنان را در اجتماع تامین کند، بیان داشت: بازطراحی و نورپردازی مناسب آسیب‌های حوزه زنان را کاهش می‌دهد و اقدامات اینچنینی برای بانوان فضایی تعاملی ایجاد می‌کند تا بتوانند بدون مشکل رفت و آمد کنند.
دهقانی در این راستا بر ضرورت افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و ورزشی در مناطق جنوبی و حاشیه شهر‌ها برای زنان نیز تأکید کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بسیاری از زنان خانه‌دار افسرده هستند، گفت: برای این زنان هیچ فرصتی برای تعامل با فضای بیرون از خانه وجود ندارد و این موضوع باید با تامین زیرساخت‌ها رفع شود.
مسائل یادشده بر این نکته تاکید می‌کند که زنان به دلیل جنسیت‌زدگی شهری دچار محدودیت‌هایی برای حضور بانشاط، امن و فعال در جامعه هستند و با توجه به پیشرفت‌های روز‌افزون ضرورت بازنگری در ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، بهداشتی و اقتصادی شایان توجه است.
طراحی و ساخت بوستان بانوان و نیز ورزشگاه‌ها باعث ایجاد تعاملات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی آنان می‌شود و باید براساس شاخصه‌هایی صورت گیرد که زنان خواستار آن هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *