جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تنگ روزیه چاشم شهمیرزاد

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

تنگ روزیه ، یکی از پدیده های زیبا و جالب توجه طبیعی استان سمنان است. این تنگ، در روستای کوهستانی «چاشم» از توابع بخش مهدیشهر قرار دارد. در داخل تنگ، آبشارهای متعددی قرار دارد که بلندترین آبشار از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می غلتد و طراوت دلپذیری در پیرامون خود پدید می آورد.
طول تنگ در حدود ۱ کیلومتر است و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. روستای چاشم که در دامنه های جنوب شرقی البرز واقع شده است، چشم اندازها و زیبایی های خاصی دارد که هر بیننده ای را مجذوب می کند.

از آثار تاریخی در داخل روستای چاشم می توان برج چاشم و چنار دوقلوی قدیمی را نام برد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.ناصرالدین شاه قاجار در سفر به خراسان از چاشم عبور نموده است و از بلدرچین کبک و آفتابگردانهای مسیر، بسیار تعریف نموده است و چاشم را سرسبزتر و خوش آب وهواتر از فیروزکوه و لار ذکر کرده است.منظره زیبای مراتع ، کوه ها ، مزارع و باغها و چشمه ها این روستا را به منطقه خاصی تبدیل کرده است.

قرار گرفتن دو کوه بلند و آبشار بین آن این فضا را زیبا و شگفت انگیز کرده است.روستای چاشم بخاطر قرارگرفتن در بین سلسله جبال البرز دارای آب وهوای خنک در تابستان می باشد که حداکثر دمای مطلق آن در سال ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد که ۱۵درجه از حداکثر دمای شهر سمنان پایین تر است و این موضوع باعث می گردد در تابستان جمعیت زیادی از مازندران و سمنان و تهران به این منطقه ی خوش آب وهوا سفر کنند.
کوه زیبای آرم که در اردیبهشت ماه چمن زار وسرسبز است وبا پرندگانش زیبایی خاصی به منطقه می بخشد از دیگر جاذبه های زیبای طبیعی آبشار روزیه است که در مسیر چاشم به دوآب قرارگرفته است.

مراتع غنی و حاصلخیز، مزارع و باغات زیبا، تنگ روزیه و آبشارهای آن و همچنین امکان کوهنوردی در کوه های مجاور از جاذبه های گردشگری روستای خرم و سرسبز چاشم است.
همچنین مسیر چاشم به دوآب یکی از زیباترین مناطق سفر به مازندران می باشد که ازتنگه ی زیبای خطیرکوه عبور می کند و کوههای بلند مزارع و باغات بسیاری در این منطقه وجود دارد.

به دلیل مسیر رودخانه ای تنگه و سختی راه برای کودکان، بهتر است از بردن کودکان خردسال خودداری کنید.

بهتر است برای داشتن تفریح مناسب از جمله پوشاک مناسب و صندل های رودخانه را به همراه داشته باشید.به مسافرانی که قصد سفر از این جاده به مازندران را دارند پیشنهاد می کنیم از ماشین های شاسی بلند استفاده نمایند یا از سالم بودن لاستیک زاپاس خود مطمئن بوده و ترمز های خود را چک کنند چون جاده کوهستانی است هر چند بخش عمده آن آسفالت خوبی دارد.

چاشم یکی از روستاهای شهرستان مهدیشهر در استان سمنان ایران است. این روستا در فاصلهٔ ۳۸ کیلومتری شمال شهر مهدیشهر و ۵۴ کیلومتری شمال شهر سمنان، در البرز شرقی، در دره خاوری کوه بوردر واقع شده‌است.
روستای چاشم با مسیری به طول ۳۶ کیلومتر به دوآب سوادکوه متصل می گردد و به شهر پل سفید و زیر آب و قائم شهر راه می یابد. ارتفاع این روستا ۲۱۵۰ متر از سطح دریا است. روستای چاشم مرکز دهستان چاشم است و مردم آن با لهجه چاشمی مازندرانی سخن می‌گویند. این روستا در دامنهٔ دومین کوه مرتفع استان سمنان به نام نیزوا (۳۸۱۰ متر) واقع شده و کوههای مرتفع آن را از نواحی داخلیِ استان سمنان و مازندران جدا کرده‌است.
بارندگی سالانه درگذشته ۴۹۷ میلیمتر بوده که در این ۱۰سال بعلت خشکسالی به۲۹۵ میلیمتر رسیده‌است.رودهای چاشم و نواحی غربی آن پس از پیوستن به تلار قائم شهر و رودهای شرقی آن پس از پیوستن به تجن ساری به دریای مازندران می‌ریزد.
چشمه تنگه روزیه در شمالی‌‌ترین نقطه شهرستان سمنان، بین استان سمنان و مازندران قرار دارد.میزان آبدهی چشمه مذکور به طور متوسط براساس آمارهای موجود در حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه است.این آب پس از گذشتن از تنگه روزیه به صورت رودخانه جاری می‌شود و پس از گذشتن از منطقه خطیرکوه به استان مازندران می‌ریزد.

مسیر خودروی شخصی این تنگه در مسیر چاشم خطیرکوه واقع شده است این مسیر برای کسانی که قصد سفر از سمنان به مازندران را دارند می تواند جالب توجه باشد زیرا مسیر شهمیرزاد به چاشم و سپس خطیر کوه مسیری کوهستانی و زیباست.تنگه روزیه در این مسیر حدود ۲۰ کیلیومتر بعد از چاشم در مسیر خطیرکوه در سمت چپ جاده قرار دارد.
آدرس : شهمیرزاد – روستای چاشم – تنگه روزیه

تنگ روزیه چاشم 1 تنگ روزیه چاشم شهمیرزاد
تنگ روزیه چاشم 2 تنگ روزیه چاشم شهمیرزاد
تنگ روزیه چاشم 3 تنگ روزیه چاشم شهمیرزاد
تنگ روزیه چاشم 4 تنگ روزیه چاشم شهمیرزاد

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد