رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ آبان ۱۳۹۷

تنگه هلت پلدختر

لینک این مطلب کپی شد!

چرا تنگه هلت؟ به دلیل آب و هوای خنک و دلچسب تنگه، مقصدی عالی برای سفر در فصل تابستان است. با ورود به دنیای تنگه هلت پلدختر، فرصت خواهید داشت تا در دل طبیعت وحشی آب تنی کنید. فرصت تجربه تنگه نوردی نیمه حرفه ای بدون تجهیزات نه چندان حرفه ای و گران قیمت را پیدا می کنید. با توجه به نزدیکی تنگه هلت به آبشار اَفرینه و تالاب های شهرستان پلدختر می توانید از این جاذبه ها هم دیدن کنید. آشنایی با تنگه هلت | رودخانه ای در دل زاگرس در شهرستان پلدختر استان لرستان، میان کوهای استواری که سال ها پیش پوشیده از بلوط های سبز بود، رودخانه خروشان زال با آبی خنک بین دو دیواره صخره ای در این تنگه شگفت انگیز جولان می دهد.
زالِ زیبا خود را آرام به رودخانه سیمره می رساند و در میان راه، در تنگه هلت با تمام قدرت دلبری می کند. طول تنگه هلت حدودا ۴ کیلومتر است و اگر با سرعت متوسط حرکت کنید تقریبا ۱.۵ الی ۲ ساعت مسیر رفت و ۱.۵ الی ۲ ساعت مسیر برگشت طول خواهد کشید. این تنگه به قدری بکر و ناشناخته است که با یک جست و جوی ساده در اینترنت نمی توانید موقعیت مکانی آن را پیدا کنید؛ اما ما شما را با خود به این مکان بکر و دیدنی می بریم. هلت در مسیر بزرگراه لرستان-اندیمشک در شهرستان پلدختر، بین تونل خرگوشان ۱و ۲ قرار دارد. بد نیست بدانید واژه هلت از نام یکی از طوایف لر یعنی نجف وندها در منطقه هلد لرستان گرفته شده است. محلی های آنجا تنگه را با نام هلد می خوانند. نحوه شکل گیری تنگه هلت بهتر است بدانیم شکل گیری این پدیده طبیعی بسیار زمان‌بر است. میلیون ها سال طول می کشد یک رودخانه از قله یک کوه، آرام آرام سنگ های سخت را بشکافد و مسیری را در میان کوه باز کند و چنین پدیده شگفت انگیزی را به وجود آورد. گمان می شود که در سال های گذشته ورودی تنگه به شکل سد یا دریاچه ای بوده و پس از آمدن سیلاب، آب مسیر خود را باز کرده است و بعد از آن بخش ورودی تنگه نمایان شده است.
تنگ یا تنگه؟ در زبان عامیانه واژه تنگه به جای تنگ به کار می رود اما خوب است بدانیم که تنگه شعبه ای از دریا، بین دو خشکی است که دو دریا را به هم مرتبط می سازد اما تنگ به دره کوه گفته می شود. (طبق تعریف فرهنگ لغت عمید) تفریحات تنگه هلت تنگ هلت از پوشش گیاهی خاصی بهره نبرده است. بنابراین اگر به دنبال جایی سرسبز هستید دست نگه دارید؛ چون تنگه تمام زیبایی خود را از هم‌آغوشی سنگ سخت و آب می گیرد و تمام آنچه به آن زیبایی بصری می بخشد سنگ های بزرگ صیقل خورده و حرکت آب روان است.
در سفر به تنگ هلت می توانید به سراغ این تفریحات بروید:

۱- رودخانه نوردی در تنگه تنگ هلت بر خلاف خیلی از تفریحات هیجان انگیز دیگر که آخر سر اوج هیجان خود را نشان می دهند از همان اول شما را غافلگیر می کند. حدود صد قدم که به سمت جلو حرکت کنید عمق آب بیشتر و بیشتر می شود و تقریبا نیمی از بدن را فرا می گیرد. بستر رودخانه پر از سنگ های بزرگی است که به مرور زمان و بر اثر تغییرات آب و هوایی و دمایی ریزش کرده اند و کف رودخانه را پوشانده اند. همین طور که به سمت جلو حرکت می کنید به دلیل خیس شدن و وجود سایه، کم کم بدن تان شروع به اُفت دما می کند؛ اما نگران نباشید چرا که اندکی جلوتر آفتاب راه خود را از میان سنگ ها می یابد. آنجا می توانید کمی خود را گرم کنید و سپس برای ادامه مسیر آماده شوید. در قسمت میانی تنگ سنگ بسیار بزرگی قرار دارد که از دور امکان ادامه مسیر را ناممکن جلوه می دهد؛ اما این طور نیست، سمت چپ تان کاملا باز است و راه عبور برای تمامی افراد وجود دارد. دقت کنید که یک به یک از این قسمت عبور کنید. با نزدیک شدن به انتهای تنگ عمق آب کمتر می شود و در آخر این سقف سنگی به طور کامل کنار می رود و خورشید خودنمایی می کند.

۲- آب بازی در تنگه در فصل های پر بازدید مانند تابستان عمق آب تا ۱.۵ متر هم می رسد؛ بهترین تفریح در تنگه آب بازی است. افرادی که معمولا با تورها و به صورت گروهی به تنگه هلت می آیند شیوه خاصی را برای آب بازی در نظر می گیرند. به این صورت که همگی پشت سر هم به دیواره های تنگه تکیه داده و یک نفر را به عنوان حریف خیس می کنند طوری که گاهی که این تفریح به شدت نفس گیر می شود پس سعی کنید با افراد دارای بیماری های تنفسی و حساس این نوع آب بازی را امتحان نکنید. شیرجه ممنوع!!! توجه داشته باشید که به دلیل عمیق نبودن و سنگی بودن کف تنگه به هیج عنوان نباید شیرجه زدن را امتحان کنید. لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگه هلت برای رفتن به تنگه وسایل زیادی احتیاج ندارید چرا که برای بازی کردن و پیمایش لازم است دست تان باز باشد تا بتوانید راحت تر خودتان را کنترل کنید.

چه وسایلی را نباید به داخل تنگه ببریم؟

تمامی وسایل الکترونیکی که ضد آب نیستند شامل دوربین، پاور بانک، موبایل و… . اگر گوشی موبایل تان ضد آب نیست و برای ثبت خاطرات تان در تنگه توانایی تهیه دوربین ضد آب را ندارید اصلا نگران نباشید؛ شما می توانید با پرداخت هزینه بسیار ارزان تر یک عدد کاور ضد آب گوشی تهیه کنید و با خیال راحت تر تلفن همراه تان را به تنگه ببرید. وسایل نوک تیز و فلزی مانند چاقو، چنگال و حتا عینک های طبی یا دودی و کلاه های آفتاب‌گیر. سعی کنید از بردن خوراکی به تنگه خودداری کنید چرا که هم باعث خیس شدن مواد خوراکی و هم کثیف شدن تدریجی رودخانه می شود. در صورت نیاز خوراکی هایی با بسته بندی های کوچک با خود همراه داشته باشید، در یک نوبت آنها را مصرف کنید و زباله شان را با خود به بیرون از تنگه ببرید. بهتر است قبل از شروع پیمایش یک میان وعده سبک مصرف کنید. نکات ایمنی سفر به تنگه هلت حتما با یک فرد محلی در منطقه یا به صورت گروهی و یا با تورهای طبیعت گردی به همراه راهنمای مجرب به تنگه بروید و از تنها رفتن بپرهیزید. از شوخی کردن و هل دادن یکدیگر خودداری کنید. به هیچ عنوان درون آب شیرجه نزنید. اگر قصد شنا کردن دارید اول مسیر مورد نظر را با قدم زدن بررسی کنید و از وجود احتمالی سنگ های خیلی بزرگ با خبر شوید. به دلیل ارتعاش صدا و ریزش احتمالی سنگ ها از فریاد زدن پرهیز کنید. اگر صرفا طبیعت گرد و یا فرد غیر حرفه ای هستید فصول گرم را برای سفر انتخاب کنید. ساعات اولیه روز بهترین زمان برای رفتن به تنگه است. تلاش کنید از ابتدا که وارد آب می شوید بدن خود را کاملا خیس کنید تا بدن تان با آب تنگه تقریبا هم دما شود و در قسمت هایی که نور آفتاب وجود دارد خیلی خود را خشک نکنید چون در ادامه سرمای بیشتری را احساس خواهید کرد.

حتما از صندل های سبک رودخانه نوردی با کفی های استاندارد استفاده کنید تا پاهای تان آسیب نبیند چرا که بستر رودخانه بسیار ناهموار است. انرژی تان را نگه دارید!!! مسیر رفت در تنگه حدودا ۲ ساعت طول می کشد. توجه کنید که برای رسیدن به وسایل نقلیه باید مسیر تنگه را مجدد بپیمایید. پس باید انرژی کافی داشته باشید تا فکر عبور کردن از حاشیه بزرگراه به سرتان نزند! اقامت تنگه هلت به موازات آزاد راه ۵ (خرم اباد-اندیمشک) قرار گرفته است و تا چند کیلومتر دورتر مکان مسکونی وجود ندارد. بنابراین می توانید برای اقامت و شب مانی به شهرستان پلدختر که در فاصله تقریبی ۷۳ کیلومتری از تنگه هلت قرار دارد بروید و از مراکز رفاهی و اقامتی آنجا بهره مند شوید . در نزدیکی تنگه چند روستا از جمله روستای پا علم (۲۳ کیلومتری تنگه) و کرکی (۱۹کیلومتری تنگه) وجود دارد که می توانید شب خود را آنجا بگذرانید، یا اینکه به سمت تالاب های پلدختر رفته و در نزدیکی آنجا کمپ کنید. توجه کنید محدوده تالاب ها، منطقه شکار ممنوع است. بنابراین با فاصله زیاد از تالاب ها کمپ بزنید. اگر در فصل های پاییز و یا بهار که زمان کوچ پرندگان است به تنگه می روید به هیچ عنوان در منطقه کمپ نکنید. همچنین می توانید به خرم آباد بروید و در هتل اقامت داشته باشید.

امکانات تنگه هلت یک جاذبه تازه شناخته شده است و تا فاصله کیلومتری آن هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد. می توانید وسایل مورد نیاز خود را از شهر یا مجتمع رفاهی داخل بزرگراه (آبشار زال-۴۰کیلومتر) تهیه کنید. بهترین فصل برای سفر به تنگه هلت اواخر مرداد ماه بهترین زمان برای بازدید از تنگه هلت است. به دلیل نزدیکی استان لرستان به بخش جنوبی کشور، گرمای طاقت فرسای فصل تابستان مانع از لذت سفر می شود. بنابراین می توان گفت اواخر تابستان به دلیل مایل شدن تابش نور خورشید و گرمای کافی و فصل تعطیلات زمان مناسبی برای سفر است. بهار و تابستان: در حالت کلی زمان مناسب برای بازدید از جاذبه های طبیعی که تفریحات آبی نیز شامل آنها می شود در فصول گرم بهتر است . بازه زمانی اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه زمان تقریبا مناسبی برای بازدیدبه شمار می رود. پاییز و زمستان: به دلیل قرار گیری تنگه در مسیر رودخانه پر آب و خروشان زال با افزایش ریزش های جوی در فصول سرد امکان طغیان رودخانه وجود دارد.

بنابراین تلاش کنید سفر خود را حداقل تا اواخر تابستان به انجام برسانید و به هیچ عنوان در فصل پاییز و زمستان اقدام به سفر نکنید. مسیر دسترسی: آدرس: ایران، استان لرستان، شهرستان پلدختر، آزادراه خرم آباد-اندیمشک، مابین تونل خرگوشان ۱ و ۲ از لاین خرم آباد-اندیمشک تا انتهای تونل خرگوشان ۱ حرکت کنید. بعد از بیرون آمدن از تونل و قبل از وارد شدن به تونل خرگوشان ۲، بریدگی خاکی وجود دارد. آنجا پارک کنید، سپس سراشیبی خاکی را صد قدم به سمت پایین بروید تا به ورودی تنگه برسید.

-هلت-1 تنگه هلت پلدختر

-هلت-2 تنگه هلت پلدختر

-هلت-3 تنگه هلت پلدختر

-هلت-4 تنگه هلت پلدختر

-هلت-5 تنگه هلت پلدختر

-هلت تنگه هلت پلدختر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *