جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تقویم هفته گردشگری استانها

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ شهریور ۱۳۹۲

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تقویمی با عنوان هفته گردشگری استان ها تهیه کرده است که بر اساس آن تا پایان سال استان های مختلف این هفته را با شعار مخصوص به خود جشن می گیرند.

به گزارش ایرنا، منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور هفته گذشته از تقسیم بندی معاونتهای گردشگری استان ها در پنج منطقه و طراحی هفته های گردشگری و شعار استانی برای هر یک از آنان خبر داده بود.
تعیین این هفته های گردشگری با هدف اطلاع رسانی از جاذبه های گردشگری هر استان و تلاش برای جذب گردشگر صورت می گیرد.

فصل بهار
نخستین فصل سال به هفته گردشگری استان های سمنان، آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و مناطق آزاد کیش و ارس اختصاص دارد:
هفته گردشگری استان سمنان از ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت تعیین شده است و شعار این استان برای جذب گردشگر، ‘سمنان جزیره لهجه ها’ خواهد بود.
هفته گردشگری آذربایجان شرقی با شعار ‘ آذربایجان،سر ایران است’ از ۲۳ تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود ضمن آنکه ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت نیز به عنوان روز استان لحاظ شده است.
منطقه آزاد کیش نیز ۲۶ تا ۳۱ خرداد را با شعار ‘ جزیره کیش بهشت خانواده ها’ برای هفته گردشگری جزیره خود انتخاب کرده و ۳۱ خرداد روز تصویب قانون تاسیس مناطق آزاد، به عنوان روز منطقه آزاد کیش تعیین شده است.
لازم به یادآوری است که هفته گردشگری استان اصفهان یکم تا هفتم اردبیهشت ماه با شعار ‘ اصفهان نصف جهان’ برگزار شد و سوم اردیبهشت ماه که سالروز تولد شیخ بهایی است، روز استان اصفهان بود.
همچنین اهالی استان چهار محال و بختیاری هفته گردشگری این استان را از هفتم تا ۱۴ اردیبهشت با شعار ‘چهارمحال و بختیاری همسایه آسمان’ گرامی داشتند اما روز استان چهارمحال و بختیاری ۹ مهر ماه تعیین شده که روز تاسیس این استان است.
هفته گردشگری استان گلستان نیز از ۱۵ اردیبهشت ماه با شعار ‘ گلستان نگارستان ایران’ آغاز شده است؛ گلستانی ها ۱۶ آذر را که سالروز تاسیس این استان است، به عنوان روز استان جشن می گیرند.
منطقه ازاد ارس نیز دوم تا نهم اردیبهشت ماه را با شعار :’ ارس سرزمین زیباییها’ جشن گرفتند و سوم اردیبهشت روز زمین پاک، روز منطقه آزاد ارس بود.
فصل تابستان
استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، خوزستان، خراسان شمالی و کرمان تابستان را برای هفته گردشگری خود برگزیده اند:
هفته گردشگری استان آذربایجان غربی از هشتم تا چهاردهم تیرماه تعیین شده است که با شعار ‘ آذربایجان غربی اتحاد- انسجام ادیان و اقوام ایرانی’ برگزار می شود. این استان روز دهم شهریور ماه ( روز شمس و مولانا) را به عنوان استان در نظر گرفته است.
دهم تا هفدهم تیر ماه به هفته خراسان شمالی اختصاص دارد و مسوولان این استان شعار ‘خراسان شمالی گنیجه فرهنگ ها’ را برای آن در نظر گرفته اند؛ البته ۱۹ مرداد سالروز تاسیس خراسان شمالی روز این استان است.
اهالی استان زنجان از ۲۴ تا ۳۱ تیر جشن استان خود را با شعار ‘رنجان سرزمین جاذبه های شگفت انگیز’ برپا می کنند و روز هشتم مرداد سالروز تولید شیخ اشراق روز این استان در تقویم گردشگری کشور است.
استان اردبیل نیز یکم تا هفتم مرداد را برای هفته گردشگری استان خود در نظر گرفته اند که قرار است با شعار ‘اردبیل سرزمین چشمه های بهشتی’ برپا شود؛ ۲۹ تیر ماه سالروز تاسیس سلسله صفویه نیز روز استان اردبیل است.
اهالی خطه خوزستان نیز از ۱۴ تا ۲۱ مرداد هفته گردشگری خود را با شعار ‘خوزستان دیار آب و آفتاب’ جشن می گیرند اما سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر، روز استان خوزستان تعیین شده است.
هفته اول شهریور به هفته گردشگری استان کرمان اختصاص دارد که با شعار ‘کرمان گنجینه تاریخ’ برگزار می شود. اهالی این استان ۲۴ مهر سالروز آتش زدن مسجد جامع کرمان را به عنوان روز استان در نظر گرفته اند.
فصل پاییز
فصل پاییز، هفته گردشگری ۱۴ استان خواهد بود؛ منطقه آزاد چابهار و استان های ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، گیلان، مازندران، مرکزی، لرستان و هرمزگان این فصل را برای جشن استانی خود در نظر گرفته اند:
هفته گردشگری منطقه آزاد چابهار از ششم تا دوازدهم مهر ماه با شعار ‘ چابهار سرزمین همیشه بهار ‘ برگزار می شود ضمن آنکه یازدهم اردیبهشت ماه که قانون مناطق ازاد بازنگری شد، روز این منطقه تعیین شده است.
هفته گردشگری استان کرمانشاه از ۲۵ مهر تا یکم آبان با شعار ‘کرمانشاه گهواره تمدن’ برپا می شود و پنجم مرداد سالروز عملیاد مرصاد روز این استان است.
از پنجم تا یازدهم مهر ماه امسال با شعار ‘مازندران، آسمان مهربان، بلندای جاودان، دریای بیکران’ هفته گردشگری استان مازندران برگزار می شود و ۱۵ تیرماه (روز تاسیس استان) به عنوان روز استان مازندران تعیین شده است.
اهالی استان مرکزی نیز قرار است از ۱۹ تا ۲۵ مهر هفته گردشگری خود را با شعار ‘ استان مرکزی سرزمین آفتاب’ برپا کنند و ۲۵ مهر (روز تاسیس استان) به عنوان روز استان در تقویم گردشگری کشور ثبت شده است.
از ۲۰ تا ۲۷ مهر ماه نیز هفته گردشگری استان هرمزگان با شعار ‘هرمزگان دیار حرا’ در این استان برگزار می شود البته یکم اردیبهشت ماه سالروز رفع استعمار پرتغال از این خطه، روز استان هرمزگان نامگذاری شده است.
دلیرمردان خطه لرستان هفته گردشگری خود را در تاریخ ۲۲ تا ۲۷ مهر ماه برگزار می کنند و شعار ‘ لرستان سرزمین مفرغ و بلوط’ را برای آن برگزیده اند اما ۱۵ مهر ماه روز استان لرستان خواهد بود.
ساکنان خراسان جنوبی قصد دارند هفته گردشگری استان خود را از سوم تا دهم آبان جشن بگیرند و شعار ‘ خراسان جنوبی سرزمین طلای سرخ’ را برای آن برگزیده اند. البته ۱۷ خرداد روز تاسیس خراسان جنوبی به عنوان روز این استان تعیین شده است.

1259276 297 تقویم هفته گردشگری استانها
قزوینی ها قرار است از ششم تا ۱۲ آبان هفته گردشگری خود را با شعار ‘قزوین آینه تاریخ و طبیعت ایران’ برپا کنند و ۱۲ آبان روز تاسیس استان قزوین نیز به عنوان روز استان شناخته شده است.
از دهم تا بیستم آبان نیز هفته گردشگری استان خراسان رضوی با شعار ‘خراسان سرزمین خورشید’ برپا می شود اما دهم تیرماه که سالروز سفر امام هشتم (ع) به خراسان رضوی است به عنوان روز استان تعیین شده است.
ساکنان استان کردستان که ۱۵ اردیبهشت روز پیر شالیار را به عنوان روز استان جشن گرفته بودند، قرار است هفته گردشگری استان خود را با شعار ‘ کردستان سرزمین مهرورزی’ از یازدهم تا هفدهم آبان برگزار کنند.
اهالی استان بوشهر از ۱۱ تا ۱۷ آبان هفته گردشگری خود را جشن خواهند گرفت و شعار این هفته ‘بوشهر گنجینه خلیج فارس’ خواهد بود؛ البته روز استان بوشهر در ۱۸ اسفند که سالروز تاسیس مدرسه سعادت در این خطه است، گرامی داشته می شود.
هفته گردشگری استان ایلام از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه با شعار ‘ ایلام عروس زاگرس’ برپا می شود.
لازم به ذکر است که دهم تیر ماه سالروز آزادسازی مهران روز استان ایلام نامگذاری شده است.
در تقویم گردشگری کشور، هفته اول آذر به استان فارس اختصاص دارد و شعار آنان ‘ فارس، شیراز فرهنگ و تمدن ایران زمین’ خواهد بود؛ البته اهالی این استان ۱۵ اردیبهشت روز شیراز را به عنوان روز استان جشن گرفتند.
برای خطه سرسبز گیلان از هفته دوم آذر ماه به عنوان هفته گردشگری تعیین شده است و شعار مردمان این خطه ‘ایران را در گیلان ببینید’ خواهد بود ضمن آنکه ۱۱ آذر (روز تاسیس استان) به عنوان روز استان گیلان گرامی داشته خواهد شد.
از ۱۹ تا ۲۷ آذر به هفته استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و شعار ‘سیستان و بلوچستان طبیعت ناشناخته، تاریخی کهن’ برای آن در نظر گرفته شده است اما مسوولان این استان ۳۰ آذر را به عنوان روز استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته اند.
فصل زمستان
هفته های گردشگری کشور در فصل زمستان با حضور استان های یزد، همدان، تهران، قم، کهگیلویه و بویراحمد و منطقه آزاد قشم برگزار می شود.
مردم یزد از ۱۲ تا ۱۹ دی هفته گردشگری استان خود را با شعار ‘ استان یزد سرزمین قناعت، قنوت و قنات’ جشن می گیرند ضمن آنکه ۱۲ دی ماه به عنوان روز این استان تعیین شده است.
مردم همدان نیز قرار است یکم شهریور سالروز تولد بوعلی سینا را به عنوان روز استان جشن بگیرند اما هفته گردشگری این استان از ۱۷ تا ۲۴ دی ماه با شعار ‘همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران’ برگزار می شود.
هفته گردشگری منطقه آزاد قشم نیز از هفته نخست بهمن ماه با شعار ‘ هرجا که باشی قشم نیست’ برگزار می شود؛ لازم به ذکر است که هفتم شهریور روز آزادسازی قشم، به عنوان روز این منطقه آزاد تجاری صنعتی اختصاص یافته است.
از ۱۲ تا ۱۸ بهمن در تقویم گردشگری کشور به عنوان هفته گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تعیین شده است و شعار این استان نیز ‘کهگیلویه و بویراحمد، چهار فصل’ خواهد بود ضمن آنکه ۱۷ خرداد سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به این خطه، روز این استان است.
هفته گردشگری استان تهران از ۱۶ تا ۲۲ بهمن است و روز ۲۲ بهمن که سالروز پیروزی انقلاب
اسلامی در میهمان است به عنوان روز استان تهران تعیین شده است. ‘ تهران، ایران کوچک’ عنوان شعاری است که مسوولان گردشگری پایتخت در نظر گرفته اند.
هرچند اهالی استان قم ۱۹ دی سالروز قیام مردم این شهر را به عنوان روز استان در نظر گفته اند اما قرار است هفته گردشگری این استان از ۱۰ تا ۱۶ اسفند با شعار ‘ شهر مقدس قم محور گردشگری مذهبی کشور’ برپا شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد